Update!
Geld niet ontvangen afgelopen week. Moeder neemt de telefoon niet op, gozer in kwestie ook niet. Wel ben ik de gehele week op verschillende tijdstippen anoniem gebeld. Soms werd er niets gezegd, soms werd ik bedreigd. Ik had een goed vermoeden dat het om onze vriend ging, dus even een sms gestuurd met het verzoek het geld te storten en niet meer zo vervelend te doen.
Hij gaf totaal niet meer thuis, dus ben ik afgelopen middag met 2 vrienden bij hem langsgegaan (Capelle a/d IJssel). Er gebeurde niet gek veel spectaculairs, hij deed eerst niet open. Na ongeveer een half uur op de deur bonzen en aanbellen stonden er ineens twee agenten achter ons, die gelijk vragen begonnen te stellen.
Ik heb het hele verhaal uitgelegd, een kopie van mijn afschrift laten zien plus het uitgeprinte document met al zijn gegevens die ik had gevonden en nog wat dingetjes. Een van de agenten belde met zijn mobiel naar iemand, ik denk naar onze vriend, die vervolgens naar buiten kwam.
Het eerste dat hij zei (wat een lef ook..) was: "Ja, ik dacht ik kan ook wel wat grote gasten bellen van de sportschool, maar dat geeft zo'n zooi op de stoep, dus belde ik de politie maar". Een van de agenten keek hem aan en zei iets in de zin van "nou nou, rustig, nergens voor nodig".
Onze vriend was ongeveer 1.80m, mager, had een dikke zilveren ketting om de nek en maakte een nogal onfrisse indruk.
De agent vroeg hem hoe het zat met mijn verhaal, waarop hij zei dat hij ons niet kende en niet wist waar ik het over had. Ik had hem ook niet gesproken en zijn moeder al helemaal niet (hij keek geïrriteerd toen ik het verhaal van zijn moeder aan de agente vertelde).
Hij had aan 1 ding niet gedacht, dat was dat zijn moeder ook naar MIJ had gebeld en dat nummer dus in mijn telefoon stond onder ontvangen oproepen. De agenten geloofden mij kennelijk meer dan hem en vertelden ons dat ik het beste aangifte kan doen van oplichting en geen contact meer met hem moet opnemen, laat de politie het oplossen.
Onze vriend ging zijn huis weer binnen, keek ons nog 1 keer boos en 'intimiderend' aan voor hij de deur sloot en de agenten reden ook weer weg. Omdat we niet veel meer konden doen liepen we terug naar de auto (stond een straat verderop), toen ik opeens gebeld werd door een anoniem telefoonnummer.
Terwijl de agenten net de straat uitliepen belde hij me dus al en begon me gelijk uit te kafferen. De ene ziekte na de andere ziekte vloog naar mijn oor en ook deze keer begon hij weer over zijn grote sportschoolvrienden. Ik vroeg hem of hij die al gebeld had omdat ik sneller bij hem kon zijn dan zijn vrienden (ik werd wat geïrriteerd om het maar rustig uit te drukken). Zijn laatste woorden aan de telefoon bevatte wederom diverse ziektes maar ook de mededeling dat ik maar met een oog open moest gaan slapen omdat hij met zijn vrienden langs zouden komen dit weekend.
Boos liep ik naar zijn huis en schopte tegen zijn voordeur, hij smeet de deur open en begon moord en brand te schreeuwen (vrij letterlijk eigenlijk...). Het werd een kleine matpartij tot hij weer naar binnen stoof en de deur hard dicht gooide.
Hij had alleen 1 probleem, zijn telefoon lag nog aan mijn kant van de voordeur!!

Ik kan 2 dingen doen, OF dat ding op marktplaats gooien (Nokia N8), OF met dat ding naar de politie gaan om te bewijzen dat hij me wel degelijk gebeld heeft.
Ik zit nog een beetje in dubio, die telefoon kan ik voor meer verpatsen dan die 50 euro die ik van hem tegoed heb, maar de nette manier is uiteraard via de politie....
Keuzes... keuzes...
Acht van de negen stemmen in mijn hoofd zeggen me dat ik niet gek ben, de negende neuriet de Tetris melodie.
ɹǝıɥ ɥɔız ʇpuıʌǝq n