geschikt plaatsje om te neuken welquote:
ALS JE HET MAAR WEL IN STILTE DOET!!quote:
Bahquote:De ramp in 1943
In de eerste jaren van de oorlog steeg het aantal opgenomen patiënten tot 1181 in 1943 doordat Joodse patiënten niet meer in niet-Joodse instellingen mochten worden opgenomen en men bovendien meende hier beschermd te zijn tegen deportatie. In 1942 was er even een tekort aan personeel, toen men door de bezetter gedwongen werd alle niet-Joodse personeel te ontslaan, maar al snel meldden zich veel Joodse medewerkers aan, onder wie Eli Asser en zijn toekomstige vrouw, tot er in 1943 330 personeelsleden waren.
Aanvankelijk leek het erop dat de Nazi’s Het Apeldoornsche Bosch ongemoeid zouden laten, in Apeldoorn sprak men van de "Jodenhemel". Woensdag 20 januari 1943 verscheen echter de Ordedienst van Kamp Westerbork, naar bleek, een dag te vroeg. Op het station van Apeldoorn werd ondertussen een goederentrein met 40 wagons gereed gemaakt. De helft van het personeel is in die nacht gevlucht en ondergedoken. In de nacht van donderdag 21 januari op vrijdag 22 januari 1943 werden alle patiënten, soms naakt, verward of in dwangbuis, door eenheden van de Waffen-SS en de Ordnungspolizei onder de persoonlijke leiding van Hauptsturmführer Ferdinand aus der Fünten van de Zentralstelle für jüdische Auswanderung (daarbij geholpen werd door Albert Konrad Gemmeker, de SS-commandant van Kamp Westerbork) in vrachtwagens naar de gereedstaande goederentrein gebracht.
Deze trein vertrok de volgende ochtend om 7 uur en bracht de bijna 1200 patiënten en 50 van de personeelsleden, rechtstreeks naar Auschwitz, waar de patiënten bij aankomst direct zijn vergast of doodgeschoten. De begeleidende verpleegkundigen gingen het kamp in. Van geen van de, in totaal 1250, mensen is ooit meer iets vernomen. Het resterende, in Apeldoorn gebleven personeel, is samen met de laatste ruim honderd Joodse Apeldoorners in een gewone trein naar Kamp Westerbork gebracht en werd vandaar uit gedeporteerd. Enkelen van hen hebben, net als een deel van degenen die ondergedoken waren, na de oorlog hun verhaal kunnen doen.
LUL, je was een seconde te vroeg!quote:Op woensdag 4 mei 2011 20:02 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Allemaal opstaan tijdens het volkslied mensen !!
HAND OP JE HART HE!!quote:Op woensdag 4 mei 2011 20:02 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Allemaal opstaan tijdens het volkslied mensen !!
quote:Op woensdag 4 mei 2011 20:02 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
the boy in the striped pyjamas
is er vanavond ook op.
Donders goeie film
Het boek is ook echt
Mwah. Vond de hype rondom nogal overdrevenquote:Op woensdag 4 mei 2011 20:02 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
the boy in the striped pyjamas
is er vanavond ook op.
Donders goeie film
Het boek is ook echt
Dit!quote:Op woensdag 4 mei 2011 20:02 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Hmm serieus, we zouden meer vaderlandsliefde moeten hebben in Nederland, we hebben echt een super mooi volkslied eigenlijk.
Een van de oudste ter wereld ook.quote:Op woensdag 4 mei 2011 20:02 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Hmm serieus, we zouden meer vaderlandsliefde moeten hebben in Nederland, we hebben echt een super mooi volkslied eigenlijk.
was dr een hype om dan?quote:Op woensdag 4 mei 2011 20:02 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Mwah. Vond de hype rondom nogal overdreven
Mooi traag en statig idd. Italiaanse en Russische zijn ook mooiquote:Op woensdag 4 mei 2011 20:02 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Toen met het WK, ik keek in de kroeg!quote:Op woensdag 4 mei 2011 20:03 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Hun waren 5 seconde te laat
[..]
Met voetbal zing (lees: schreeuw) ik altijd mee
Als ze iets ouder was welquote:Op woensdag 4 mei 2011 20:04 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Wie zou dat mens van dat gedicht doen ?
21 jaar jonger dan ik, nee toch maar niet!quote:Op woensdag 4 mei 2011 20:04 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Wie zou dat mens van dat gedicht doen ?
Een best grote, voor een boek dan. Wel een leuk boek trouwens maar niet verschrikkelijk goed. En ik zag het einde al aankomenquote:Op woensdag 4 mei 2011 20:03 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
[..]
was dr een hype om dan?
ghehe niet eens meegekregen
Ik ook. Diepe respect.quote:Op woensdag 4 mei 2011 20:05 schreef krokdown het volgende:
zo, dat was saai.
maar ik heb wel veel respect voor de soldiers
Zat er dus iets naast, maar wel het oudste lied dat een volkslied is geworden.quote:Het Wilhelmus werd pas in 1932 officieel geregistreerd als volkslied en vervangt sindsdien Wien Neêrlands bloed dat tot dan toe als volkslied dienst had gedaan. Er kan dus niet gezegd worden dat het Wilhelmus het oudste volkslied is, omdat andere volksliederen al geruime tijd daarvoor die status hadden, ook al is het het oudste lied dat die status heeft verkregen.
het einde is echtquote:Op woensdag 4 mei 2011 20:05 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Een best grote, voor een boek dan. Wel een leuk boek trouwens maar niet verschrikkelijk goed. En ik zag het einde al aankomen
Ik vind het prachtigquote:
Pirates of the Caribbeanquote:Op woensdag 4 mei 2011 20:09 schreef Royco1 het volgende:
[..]
Ja ik vind het ook wel wat hebben.
is het film/game muziek?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |