abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96341527
Hallo, ik ben onderzoeksjournalist en ik ben op dit moment bezig met de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en hoe dit in de praktijk werkt. Ik ben benieuwd of mensen voorbeelden hebben van opvallende weigeringen van een VOG of van toewijzingen van een VOG ondanks een eerdere recente veroordeling. Alle hulp is zeer welkom. Dank alvast. groetjes
pi_96341622
Ik vind het alleen belachelijk dat ze keer op keer 30 euro ervoor vragen. Dat tikt aardig aan
  woensdag 4 mei 2011 @ 14:29:53 #3
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_96341906
dat je dat niet gratis bij je paspoort krijgt
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  woensdag 4 mei 2011 @ 14:31:15 #4
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_96341961
dat is nog eens gedegen onderzoek, onderzoeksjournalist :')
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  woensdag 4 mei 2011 @ 14:31:38 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_96341974
Ik neem aan dat er toestemming verleend is voor deze vraag?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_96342555
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 14:29 schreef mymoodfentje het volgende:
dat je dat niet gratis bij je paspoort krijgt
Tja, een VOG is niet zolang geldig als een paspoort. Vandaar waarschijnlijk.
pi_96342755
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 14:31 schreef karr-1 het volgende:
Ik neem aan dat er toestemming verleend is voor deze vraag?
Hij weer hoor :')
pi_96343087
Voor welk blad/site/medium werk je TS?
Iets meer achtergrondinfo over je onderzoek?
  woensdag 4 mei 2011 @ 15:00:46 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_96343183
Opvallende zaken genoeg bij arbeidsmigranten. Er wordt veelal alleen onderzoek gedaan naar het verleden van iemand in Nederland. Bij mijn vorige werkgever werden VOG's afgegeven aan arbeidsmigranten die in hun eigen land voor redelijk ernstige vergrijpen veroordeeld waren.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_96343242
Een topic op fok openen is nou niet echt onderzoekend in mijn ogen.. :{w
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_96343377
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 15:02 schreef fruityloop het volgende:
Een topic op fok openen is nou niet echt onderzoekend in mijn ogen.. :{w
Saab _O_
  woensdag 4 mei 2011 @ 15:12:27 #12
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_96343682
quote:
16s.gif Op woensdag 4 mei 2011 14:49 schreef Ron.Jeremy het volgende:

[..]

Hij weer hoor :')
Ja ik weer ja. Een vraag stellen op Fok vind ik nou niet bepaald onderzoek doen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_96343810
gelukkig weet ik dat het openen van dit topic niet het enige is waar het onderzoek uit bestaat. *) In ieder geval (alvast) bedankt voor de reacties!

[ Bericht 0% gewijzigd door EVELINE1983 op 04-05-2011 15:22:11 ]
pi_96344226
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 15:12 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ja ik weer ja. Een vraag stellen op Fok vind ik nou niet bepaald onderzoek doen.
Haha, daar gaan we weer :Y
  woensdag 4 mei 2011 @ 16:13:09 #15
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_96345988
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 15:12 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dan is toestemming ook niet nodig.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_96348348
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 14:58 schreef El_Liberaliste het volgende:
Voor welk blad/site/medium werk je TS?
Iets meer achtergrondinfo over je onderzoek?
pi_96348687
ik werk voor televisie en dagbladjournalistiek. Ik bekijk de VOG n.a.v. een aantal incidenten, met name de zedendelicten in Amsterdam (Robert M. had een VOG). Ik vraag mij af of de VOG een goed werkend systeem is, of dat het een schijnveiligheid geeft waardoor werkgevers hun eigen research achterwege laten. Ook vraag ik mij af of bij kleinere delicten bij jongeren de VOG juist leidt tot een dubbele bestraffing voor jeugdzondes doordat zij niet aan de slag kunnen.

Er worden op dit moment 500.000 VOG's per jaar aangevraagd, veel meer dan een aantal jaren terug. De COVOG kijkt in principe naar het justitieel verleden van de werknemer/sollicitant van de laatste 4 jaar, en kijkt vervolgens of een eventuele veroordeling een probleem vormt voor de functie waarvoor de VOG is aangevraagd. Ze geven zelf als voorbeeld dat een taxichauffeur geen verleden mag hebben van dronken rijden, maar een accountant wel. Dat lijkt een logisch voorbeeld, maar ik kan me voorstellen dat bij andere delicten zoals bijvoorbeeld diefstal dat onderscheid moeilijker is.

Helpt dit? Verhalen zijn welkom. Evt kunnen mensen ook een bericht sturen.
pi_96348979
Ik vind het systeem van de VOG niet goed bedacht.

Enerzijds voorkom je onmogelijk eerste daders en in hoeverre het buitenlandse daders weert weet ik ook niet. Ten tweede is het in sommige gevallen zo dat je met een enkel incident op de naam, vooral bij zedendelicten nooit en te nimmer meer aan de slag komt met bijvoorbeeld kinderen of mag je na een incident met kinderen bijvoorbeeld nooit meer bejaarden wassen. Nu we het toch over kinderen hebben is het idd een schijnveiligheid. Ik kan mij voorstellen dat een dader die werkt op een plek met kinderen maar tegelijkertijd ook op een plek waar altijd meerdere volwassenen zijn (dierentuin bijv?) geen VOG krijgt maar dat diezelfde dader wel in zijn vrije tijd kinderfeestjes gaat organiseren bij hem thuis. Ik vraag mij ook af hoevaak daders de fout ingaan of zijn gegaan op de werkplek.

Laatst een mooi verhaal op tv met voormalige daders. Een jongen was ooit veroordeeld voor drugs smokkelen en kon nu door het VOG systeem nergens meer worden aangenomen of een opleiding starten. In hoeverre dit ook werkelijk zou was betwijfel ik maar ik kan me voorstellen dat als er ook maar een deel van waar is dat zon jongen weer makkelijk in het criminele circuit terecht komt.
pi_96355537
En natuurlijk het voorbeeld van Alphen aan de Rijn kan je pakken. VOG afgegeven voor de schietclub, omdat er simpelweg niet wordt gekeken naar het psychiatrische beeld wat juist zo belangrijk is bij bepaalde aanvragen.

Dan is het voor jou om uit te zoeken wat de wet erover zegt, en waarom er niet wordt gekeken naar deze kant. Zal vast iets te maken hebben met medisch beroepsgeheim, maar dan maak je een aanpassing dat degene die hem aanvraagt toestemming geeft er inzage, en er anders geen VOG wordt afgegeven.
Het gevaar is echter wel, dat je om het minste of geringste wordt afgerekend. Ben je weleens bij een psycholoog geweest voor depressiviteit, wordt je niet aangenomen met kans op dat je in de ziektewet komt. Nogal wat haken en ogen dus.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_96355888
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 17:20 schreef EVELINE1983 het volgende:
. Ook vraag ik mij af of bij kleinere delicten bij jongeren de VOG juist leidt tot een dubbele bestraffing voor jeugdzondes doordat zij niet aan de slag kunnen.

Goed onderzoek... dat is namelijk een feit. Althans; een VOG leidt niet tot een bestraffing, maar een HALT-straf als alternatief voor een 'strafrechtelijke' maatregel leidt in de praktijk tot problemen bij sollicitatie naar functies bij bijvoorbeeld leger of politie. (de reden waarom agenten in de praktijk afzien van een HALT-straf en ouders kiezen voor het betalen van een boete.)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_96355997
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 19:41 schreef rene90 het volgende:
En natuurlijk het voorbeeld van Alphen aan de Rijn kan je pakken.
Het feit dat er hiervoor een VOG is afgegeven, zegt natuurlijk helemaal niets over het al dan niet goed functioneren van de VOG. (sowieso die Pavlov-reactie bij als er een keer iets gebeurt, waardoor zogenaamd alles omgegooid moet worden is te knullig voor woorden. Zijn we in Nederland altijd erg goed in.)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_96357323
quote:
14s.gif Op woensdag 4 mei 2011 19:49 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het feit dat er hiervoor een VOG is afgegeven, zegt natuurlijk helemaal niets over het al dan niet goed functioneren van de VOG. (sowieso die Pavlov-reactie bij als er een keer iets gebeurt, waardoor zogenaamd alles omgegooid moet worden is te knullig voor woorden. Zijn we in Nederland altijd erg goed in.)
Uiteraard, maar het lijkt me wel voor haar een belangrijk punt om mee te pakken in haar onderzoek. Waar ze allemaal naar kijken bij een VOG, en waar ook niet naar en waarom dan.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_96473244
is zeker een belangrijk punt, maar ik vind wapenvergunningen en psychiatrisch verleden twee bijzondere aspecten van de VOG. Ik wil eigenlijk m.n. kijken wat werkgevers verwachten van zo'n papiertje, en wat het in werkelijkheid voorstelt.

kent iemand voorbeelden van jongeren die klem zijn komen te zitten (dus niet een baan konden krijgen waarvoor VOG vereist was) door een relatief klein delict?

@das phantom; de aflevering van De Ombudsman vond ik niet zo sterk. Begreep van de betrokken instanties dat de jongeren in kwestie in werkelijkheid meer op hun kerfstok hadden.

Alle hulp blijft welkom! :)
pi_96473323
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 14:56 schreef EVELINE1983 het volgende:
is zeker een belangrijk punt, maar ik vind wapenvergunningen en psychiatrisch verleden twee bijzondere aspecten van de VOG. Ik wil eigenlijk m.n. kijken wat werkgevers verwachten van zo'n papiertje, en wat het in werkelijkheid voorstelt.

kent iemand voorbeelden van jongeren die klem zijn komen te zitten (dus niet een baan konden krijgen waarvoor VOG vereist was) door een relatief klein delict?

@das phantom; de aflevering van De Ombudsman vond ik niet zo sterk. Begreep van de betrokken instanties dat de jongeren in kwestie in werkelijkheid meer op hun kerfstok hadden.

Alle hulp blijft welkom! :)
Was niet de Ombudsman maar VPRO thema

http://programma.vpro.nl/themadaders/nieuws/Klassiek-geval.html
pi_96473524
Mijn werkgever (een uitzendbureau) wilde er een ivm het werk dat ik doe voor de overheid (met vertrouwelijke persoonsgegevens, voor het ministerie van VWS). Ik weet echter van collega's dat deze nooit een VOG hebben ingeleverd toen het uitzendbureau daarom vroeg, en pas 2 jaar later werd er weer eens om gevraagd. Wat is dan nog het nut kun je je afvragen...
Harry?......Harry?!
What?!
It's an inanimate fucking object.
You're an inanimate fucking object!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')