abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 mei 2011 @ 12:19:10 #1
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_96336445
Zoals de titel al aangeeft, in een nieuwe wagen Ecomotive (6000km) diesel, per ongeluk vol getankt met benzine, sloeg ook meteen af na 500meter.. Dom ik weet het, maar tank vaak benzine in een andere auto/motor dus pakte automatisch die slang...

Toen leeg laten pompen door de ANWB en die gast zei dat het vervangen van de brandstoffilter afdoende was.

Maar toen ik de garage belde voor een afspraak kwamen ze ermee dat er van alles vervangen (¤4500kosten) moest worden, (orders vanuit de importeur van SEAT) als je nog garanties wilt behouden ofzo?

Inmiddels 500km met de auto gereden, en hij liep eigenlijk weer als een zonnetje nadat er Diesel in zat...

Iemand enig idee hoe schadelijk dit nu voor de motor is geweest? Kunnen ze dit ook zien als ze alleen het brandstoffilter vervangen (aangezien ik dat wel wil doen)

Graag wat professionele :P reacties
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
pi_96336563
Waarschijnlijk proberen ze je op te lichten.
  woensdag 4 mei 2011 @ 12:24:10 #3
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_96336621
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 12:22 schreef Paxcon het volgende:
Waarschijnlijk proberen ze je op te lichten.
Dat vermoeden heb ik ook...ik zie geen enkele reden om niet gewoon te blijven rijden, zelfs dat brandstoffilter lijkt me nonsens..
pi_96336785
heb het zelf ook een keer gehad
ANWB pompt alles eruit, opnieuw tanken
en gaan met die banaan en na 8 jaar erin rijden deed hij het nog steeds
volgens mij probeert de garage je een poot uit te draaien idd
  woensdag 4 mei 2011 @ 12:30:57 #5
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_96336890
Ik heb al wel wat dingen op Inet erover gelezen,, en het schijnt met die nieuwe motoren allemaal wat gevoeliger te zijn dan dat het vroeger was,,,

Het is ook het eerste wat ik dacht, voordat geld heb je bijna een nieuwe... Maartja het gaat dus om de nieuwe generatie dieselmotoren die helemaal niet tegen benzine kunnen,, vroeger kon je dat nog wel mengen (10% benzine erbij om op te starten in de kou)..
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
pi_96336930
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 12:30 schreef DAMH het volgende:

Het is ook het eerste wat ik dacht, voordat geld heb je bijna een nieuwe... Maartja het gaat dus om de nieuwe generatie dieselmotoren die helemaal niet tegen benzine kunnen,, vroeger kon je dat nog wel mengen (10% benzine erbij om op te starten in de kou)..
Nu mengen ze in de wintermaanden nog steeds benzine met diesel aan de pomp hoor.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_96337053
Wat ze bij de garage voorzichtigheidshalve zullen doen is het vervangen van de verstuivers en de brandstofpomp + filters en leidingen. De commonrail diesels tegenwoordig zijn erg verfijnd maar daardoor ook erg gevoelig. Benzine heeft veel minder smering en daardoor kunnen met name de verstuivers en brandstofpomp daardoor beschadigd raken. Dat je nu probleemloos rondrijdt wil dat niet zeggen dat je over een paar duizend kilometer niet stil komt te staan met een kapotte pomp of verstuivers.

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om de gok te wagen, als je geluk hebt is er inderdaad niets ernstigs beschadigd. Maar de reactie van de garage snap ik ook volkomen!
  woensdag 4 mei 2011 @ 12:35:04 #8
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_96337061
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 12:30 schreef DAMH het volgende:
Ik heb al wel wat dingen op Inet erover gelezen,, en het schijnt met die nieuwe motoren allemaal wat gevoeliger te zijn dan dat het vroeger was,,,

Het is ook het eerste wat ik dacht, voordat geld heb je bijna een nieuwe... Maartja het gaat dus om de nieuwe generatie dieselmotoren die helemaal niet tegen benzine kunnen,, vroeger kon je dat nog wel mengen (10% benzine erbij om op te starten in de kou)..
Ze proberen je gewoon te beflikkeren. Juist de nieuwe motoren zijn elektronisch zo beveiligd dat wanneer er iets foutief in de brandstofleiding komt de motor gewoon meteen afslaat. Het schoonspoelen en vervangen van filter is meer dan genoeg.
pi_96337161
Heb er geen verstand van, maar voelt als oplichterij.
  woensdag 4 mei 2011 @ 13:03:27 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_96338196
Is je garantie ¤4500 waard? :P
Of worden die ¤4500 door de één of andere verzekering vergoed?

Er zijn ook mensen die standaard 2-takt olie bij het tanken toevoegen om de boel/pomp wat (extra) te smeren. 1 op 250. Zou je ook een tijdje kunnen doen.
Filter zou ik wel vervangen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 4 mei 2011 @ 13:15:27 #11
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_96338713
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 12:35 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Ze proberen je gewoon te beflikkeren. Juist de nieuwe motoren zijn elektronisch zo beveiligd dat wanneer er iets foutief in de brandstofleiding komt de motor gewoon meteen afslaat. Het schoonspoelen en vervangen van filter is meer dan genoeg.
Bron? Ik geloof je graag daar niet van.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  Moderator woensdag 4 mei 2011 @ 13:25:48 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_96339114
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 12:34 schreef Yngwie het volgende:
Wat ze bij de garage voorzichtigheidshalve zullen doen is het vervangen van de verstuivers en de brandstofpomp + filters en leidingen. De commonrail diesels tegenwoordig zijn erg verfijnd maar daardoor ook erg gevoelig. Benzine heeft veel minder smering en daardoor kunnen met name de verstuivers en brandstofpomp daardoor beschadigd raken. Dat je nu probleemloos rondrijdt wil dat niet zeggen dat je over een paar duizend kilometer niet stil komt te staan met een kapotte pomp of verstuivers.

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om de gok te wagen, als je geluk hebt is er inderdaad niets ernstigs beschadigd. Maar de reactie van de garage snap ik ook volkomen!
Ik heb geen verstand van motoren hoor, maar ik las dit en bedacht toen dat Volkswagen in de Golf V nog heeft vastgehouden aan een 'oude dieselmotor met pompverstuiver'. In nieuwere modellen Volkswagen zijn ze nu ook over naar de commonrail dieselmotoren.

Een commonrail heeft dan toch geen pompverstuiver meer? dus als je een auto hebt met een commonrail motor dan valt er toch ook geen pompverstuiver te vervangen?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_96339627
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 13:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik heb geen verstand van motoren hoor, maar ik las dit en bedacht toen dat Volkswagen in de Golf V nog heeft vastgehouden aan een 'oude dieselmotor met pompverstuiver'. In nieuwere modellen Volkswagen zijn ze nu ook over naar de commonrail dieselmotoren.

Een commonrail heeft dan toch geen pompverstuiver meer? dus als je een auto hebt met een commonrail motor dan valt er toch ook geen pompverstuiver te vervangen?
Verschil tussen de conventionele diesels en de commonrail zit hem in hoe de inspuiting geregeld wordt. Bij de oude diesels worden de injectoren geopend en gesloten door de aanwezige druk in een brandstofpomp. Voldoende druk -> open, minder druk -> gesloten, mechanisch dus via een nokkenas.

In commonrails staan druk in de brandstofleiding en de inspuiting los van elkaar en worden door het motormanagement (de computer) geregeld mbt electromagnetische verstuivers. Het type verstuiver is dus wel compleet anders, maar een commonrail heeft wel degelijk (dure!!) verstuivers.
  Moderator woensdag 4 mei 2011 @ 13:39:40 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_96339736
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 13:37 schreef Yngwie het volgende:

[..]

Verschil tussen de conventionele diesels en de commonrail zit hem in hoe de inspuiting geregeld wordt. Bij de oude diesels worden de injectoren geopend en gesloten door de aanwezige druk in een brandstofpomp. Voldoende druk -> open, minder druk -> gesloten, mechanisch dus via een nokkenas.

In commonrails staan druk in de brandstofleiding en de inspuiting los van elkaar en worden door het motormanagement (de computer) geregeld mbt electromagnetische verstuivers. Het type verstuiver is dus wel compleet anders, maar een commonrail heeft wel degelijk (dure!!) verstuivers.
Oke. Dank voor de uitleg. Zoals ik al zei, ik heb geen flauw benul van motoren qua techniek. Ik weet dat in mijn auto een commonrail diesel zit, en dat dat 'beter' is maar als je nou aan me vraagt wat er dan beter is, geen idee.

Weer wat geleerd :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_96340238
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 12:35 schreef TheThirdMark het volgende:

Ze proberen je gewoon te beflikkeren.
Dit dus, nooit meer hierover hebben en als er toch iets kapot gaat gewoon garantie claimen. Mogen zij gaan bewijzen dat dat defect komt omdat je 500 meter met een diesel-benzinemengsel hebt gereden ipv pure diesel. Ik zou de rechtzaak aandurven.
  woensdag 4 mei 2011 @ 13:55:04 #16
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_96340460
Die griet wist overgings nog te melden dan het niet uitmaakt of je ermee hebt gereden, de schade was al gedaan zodra je de sleutel had omgedraaid :( ... Dat klinkt wel als to much...
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  woensdag 4 mei 2011 @ 14:06:31 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_96340980
vrouwen bij dealers die je adviseren over motorische problemen :')

Filter wisselen, en rijden met die hap, voor 4500¤ gaan ze je hele motor swappen of wat? _O-

Echt he :|W
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_96340998
De benzine is nu al opgelost in je diesel, het mengt heel goed. In je filter zit echt geen benzine meer. IMO hoef je dat zelfs niet te vervangen.

Beetje bangmakerij zijn ze altijd heel goed in. Als ik niet de motorolie van de garage koop zou de er ook motorschade ("kans op motorschade meneer") optreden. Het is maar in hoeverre je hier zelf in meegaat.
  woensdag 4 mei 2011 @ 14:11:07 #19
104446 Dawnbreaker
Space Cowboy
pi_96341186
Ik snap het wel vanuit de dealer zijn kan, je wilt je garantie behouden, dan willen hun ook de garantie dat er correct wordt omgegaan met de interne mechanica.

Ligt er een beetje aan wat de auto gekost heeft en wat je ermee wilt. Persoonlijk denk ik dat je geen probleem zult ondervinden (ik ben vroeger eens zo dom geweest om 2 liter olie in de benzine tank van een scooter (4L tank) te gooien, ook gewoon leeg laten lopen en opnieuw met bezine gevuld, en daarna nog jaren mee gereden en toen ik hem weg deel was vanalles stuk behalve de motor)
<hr>
  woensdag 4 mei 2011 @ 14:12:04 #20
104446 Dawnbreaker
Space Cowboy
pi_96341230
quote:
13s.gif Op woensdag 4 mei 2011 14:06 schreef Sounddragon het volgende:
vrouwen bij dealers die je adviseren over motorische problemen :')

Filter wisselen, en rijden met die hap, voor 4500¤ gaan ze je hele motor swappen of wat? _O-

Echt he :|W
ik kon inderdaad niet opmaken uit de OP wat ze willen doen voor 4500 euro...
<hr>
  woensdag 4 mei 2011 @ 14:14:27 #21
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_96341323
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 14:12 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

ik kon inderdaad niet opmaken uit de OP wat ze willen doen voor 4500 euro...
Volgens mij hadden ze het over leidingen, pompen etc vervangen,, belachelijk duur geintje,,
Weet ook nog niet of de verzekering dit dekt,, nieuw prijs van de wagen is trouwen 17k..
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  woensdag 4 mei 2011 @ 14:17:43 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_96341458
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 14:14 schreef DAMH het volgende:

[..]

Volgens mij hadden ze het over leidingen, pompen etc vervangen,, belachelijk duur geintje,,
Weet ook nog niet of de verzekering dit dekt,, nieuw prijs van de wagen is trouwen 17k..
Er komt wat benzine in je brandstofpomp idd, en dat ontvet, waar diesel juist smeert, maar ik geloof nooit dat je pomp na 500 meter al de geest gaat geven hoor, en zowel, dan merk je dat vanzelf na een tijdje, en kun je hem altijd nog vervangen, dat kost never nooit 4500¤; imho dikke vette bullshit om preventief het complete brandstofsysteem eronderuit te rossen en in de kliko te donderen, mafkezen :')

Gewoon lekker rijden zeg ik :Y

[edit] verzekering zou dat best eens kunnen dekken, maar da's niet fijn voor je no claim :N
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 4 mei 2011 @ 14:30:30 #23
53151 T42
Pinball Wizard
pi_96341929
benzine in een diesel is 99 van 100x niet erg. hij loopt gewoon niet.
  woensdag 4 mei 2011 @ 17:54:07 #24
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_96350207
Dealers en garagehouders, het blijft het meest onbetrouwbare volk op onze aarde :)
Op elke fokker past een bril.
  woensdag 4 mei 2011 @ 18:53:10 #25
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_96352886
De grote vraag is of jij binnen garantie verwacht meer dan 4500 euro aan reparaties te krijgen... ik gok van niet, gewoon doorrijden dus.
censuur :O
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')