abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96280393
Hoi!

Sinds kort ben ik de trotse bewoner van een mooi huurappartementje in Amsterdam :)
Om meteen to the point te komen: vrijwel de hele woning is door de vorige bewoner(s) behangen met intens lelijk behang, dat ik wil weghalen om de muren in een mooi kleurtje te verven. Heb erover gedacht om het over te verven, maar de staat is zeer wisselend, in de slaapkamer totaal gaar, dus heb ik besloten om alles weg te halen. Bleek makkelijker gezegd dan gedaan, de opbouw op de muur is:
laag behang, laag kranten, laag behang, laag kranten.

Iemand heeft dus al een keer over het oude behang heen behangen. Ben naar de Praxis geweest voor advies, en ze hebben me aangeraden om zo'n stoom-unit-machine te gebruiken om het week te maken en het er vervolgens af te halen met een plamuurmes. Zo gezegd, zo gedaan: gaandeweg kwam ik er echter achter waarom de oude bewoners behangen hadden en niet geverfd: de muren zijn van een soort kalksteen (je kan er met je nagel gaatjes in maken) en bij gebruik van het stoomapparaat verandert de bovenlaag in pap. Eén muur is inmiddels gereed, maar dit kostte twee dagen en redelijk wat bloed, zweet en tranen (voor 8m²). Nu aan 2e muur begonnen, maar de onderste laag kranten weigert gewoon eraf te komen.

Nu is mijn vraag: weet iemand een makkelijker manier om die zooi eraf te krijgen? B.v. werkt behangvreter goed? Ik opteerde voor die stoommachine ipv dat maar weet nu niet zo zeker meer of dat een goed idee was. Of zie ik nog andere dingen over het hoofd?

Alle hulp is welkom, bvd!
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_96280610
ik heb niet echt ervaring met kalkstene (zeg maar helemaal niet) maar kweet wel dat het onmogelijk is om alles weg te hale zonder wat te beschadigen dus niet terleur gestelt zijn als het nergens op lijkt want tis gwn troep
of je kunt over het behang nog een keer heen wat eigenlijk niet goed is maar als het egt niet lukt toch gwn doen anders word het er echt niet mooier op
Come To Daddy
pi_96280657
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 00:46 schreef XIIY het volgende:
ik heb niet echt ervaring met kalkstene (zeg maar helemaal niet) maar kweet wel dat het onmogelijk is om alles weg te hale zonder wat te beschadigen dus niet terleur gestelt zijn als het nergens op lijkt want tis gwn troep
of je kunt over het behang nog een keer heen wat eigenlijk niet goed is maar als het egt niet lukt toch gwn doen anders word het er echt niet mooier op
Nee ja merkte ik inderdaad, muren beschadigen heel snel. Probleem bij die ene muur is dus alleen dat ik al half op weg ben en dus de helft van de muur nog onder zit met behang/krantenmeuk.
is een arbeider.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 01:58:38 #4
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_96281945
Ik heb enige tijd geleden een behang afstomer gekocht bij de kwantum hallen, de prijs was zo laag, daar kun je niet voor huren en ben ook aan de slag gegaan.
Al snel kreeg ik hetzelfde resultaat als jij had, of krabben tot je een ons weegt en de muur onder de krassen of de kalklaag op de muur aan pulp.

Klusje weggelegd en een paar dagen later weer verder gegaan met frisse moed.
Ik ontdekte toen na wat proberen de methode die iig veel beter werkte dan wat ik toen dan toe deed;
behang voor ongeveer 2-3 banen insmeren met behang afweek en daarna met een stanleymes langs een latje voorzichtig insnijden zodat je verticale banen krijgt ter breedte van de stoomplaat.
Je begint bovenaan bij het plafond, zet de stoom plaat zo hoog mogelijk tegen het plafond aan en houd hem op die plek voor enige tijd, hoe lang is moeilijk te zeggen want dat hangt van de dikte en hoeveelheid lagen af maar het is een kwestie van stomen,voorzichtig peuteren/steken met een plamuur mes totdat je ziet dat alle lagen los zijn, vervolgens beweeg je uiterst langzaam de stoomplaat millimeter voor millimeter naar beneden en tegelijkertijd trek je aan het losgepeuterde randje behang.
Als je ziet dat het gene dat je net gestoomd hebt niet genoeg loskomt moet je dus nog langzamer naar beneden bewegen, na +/- 50 cm is het gewicht van het naar beneden hangende natte behang voldoende en hoef je er niet meer aan te trekken.

De eerste muur die ik had gedaan op de oude methode(stomen,krabben,stomen,krabben) zat onder de beschadigingen en had me 2 dagen gekost, de tweede muur met de "nieuwe" methode deed ik in 1 avondje en was volledig gaaf....

[ Bericht 0% gewijzigd door robber57 op 03-05-2011 02:12:30 ]
pi_96283345
Heb je al eens geprobeerd om zonder afweek die banen er af te steken met het plamuurmes?
Dat ging bij mij veel beter dan die natte troep.
pi_96285160
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 07:27 schreef lezzer het volgende:
Heb je al eens geprobeerd om zonder afweek die banen er af te steken met het plamuurmes?
Dat ging bij mij veel beter dan die natte troep.
Jep, lukte op de 1e muur wel, gene waar we nu mee bezig zijn niet. Waarschijnlijk omdat die onderste krantenlaag er echt al 15 jaar op zit en zich echt ongeveer aan de muur heeft gebonden...
is een arbeider.
pi_96285190
Ieuw, da's rot.
Blij dat ik het niet hoef te doen :@
* lezzer heeft 3 weken behang af staan steken in haar huidige woning, tot de kranten van 1948 aan toe.
pi_96285346
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 01:58 schreef robber57 het volgende:
Verhaal
TOP ga het proberen zo! Thx!
Was dit ook een muur die sowieso al makkelijk beschadigde?
is een arbeider.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 21:54:41 #9
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_96316466
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 09:53 schreef theSummoner het volgende:

[..]

TOP ga het proberen zo! Thx!
Was dit ook een muur die sowieso al makkelijk beschadigde?
Sorry voor de delay; ja die muren zijn allemaal zo gaar als boter, de raap laag(cement stuc laag)valt er bij het minste geringtse vanaf en als er eenmaal een beschadiging in zit blijft dat cement er maar uit vallen.
Het kalk laagje wat over de cementen raaplaag zit is flinterdun en beschadigd ook heel makkelijk.

Ik heb voor zo'n gare raap laag overigens een oplossing gevonden in knauff voorstrijk, een waterdun goedje wat de cementlaag weer aan elkaar bind.
pi_96319697
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 21:54 schreef robber57 het volgende:

[..]

Sorry voor de delay; ja die muren zijn allemaal zo gaar als boter, de raap laag(cement stuc laag)valt er bij het minste geringtse vanaf en als er eenmaal een beschadiging in zit blijft dat cement er maar uit vallen.
Het kalk laagje wat over de cementen raaplaag zit is flinterdun en beschadigd ook heel makkelijk.

Ik heb voor zo'n gare raap laag overigens een oplossing gevonden in knauff voorstrijk, een waterdun goedje wat de cementlaag weer aan elkaar bind.
Want je kunt er niet echt makkelijk direct weer op verven?
is een arbeider.
  woensdag 4 mei 2011 @ 19:51:13 #11
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_96356085
Dat was niet mijn insteek, ik heb al het behang er af gehaald omdat het lelijk was, op sommige plekken los zat, bobbelig enz enz.
Het is de bedoeling er weer overheen te behangen, zodoende moet de muur dan wel netjes glad,vlak en strak zijn
pi_96384017
Glasvlies behang geen optie? Als je muren erg slecht zijn camoufleert dat een hoop. Wel rotspul om er ooit weer af te krijgen.
met een koekje
pi_96429684
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 13:02 schreef koffielepel het volgende:
Glasvlies behang geen optie? Als je muren erg slecht zijn camoufleert dat een hoop. Wel rotspul om er ooit weer af te krijgen.
Naja ik was dus eigenlijk sowieso van plan om te verven. Alhoewel de muur er enigszins als een maandlandschap uitziet lukt dat goed, heb nu een stuk gewist en met nog één laag moet het wel goed zijn.
is een arbeider.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')