Hoi!
Sinds kort ben ik de trotse bewoner van een mooi huurappartementje in Amsterdam
Om meteen to the point te komen: vrijwel de hele woning is door de vorige bewoner(s) behangen met intens lelijk behang, dat ik wil weghalen om de muren in een mooi kleurtje te verven. Heb erover gedacht om het over te verven, maar de staat is zeer wisselend, in de slaapkamer totaal gaar, dus heb ik besloten om alles weg te halen. Bleek makkelijker gezegd dan gedaan, de opbouw op de muur is:
laag behang, laag kranten, laag behang, laag kranten.
Iemand heeft dus al een keer over het oude behang heen behangen. Ben naar de Praxis geweest voor advies, en ze hebben me aangeraden om zo'n stoom-unit-machine te gebruiken om het week te maken en het er vervolgens af te halen met een plamuurmes. Zo gezegd, zo gedaan: gaandeweg kwam ik er echter achter waarom de oude bewoners behangen hadden en niet geverfd: de muren zijn van een soort kalksteen (je kan er met je nagel gaatjes in maken) en bij gebruik van het stoomapparaat verandert de bovenlaag in pap. Eén muur is inmiddels gereed, maar dit kostte twee dagen en redelijk wat bloed, zweet en tranen (voor 8m²). Nu aan 2e muur begonnen, maar de onderste laag kranten weigert gewoon eraf te komen.
Nu is mijn vraag: weet iemand een makkelijker manier om die zooi eraf te krijgen? B.v. werkt behangvreter goed? Ik opteerde voor die stoommachine ipv dat maar weet nu niet zo zeker meer of dat een goed idee was. Of zie ik nog andere dingen over het hoofd?
Alle hulp is welkom, bvd!