abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96266371
Ik heb een loos stuk ruimte tussen het huis en de garage van de buren in dat ik wil overkappen en in wil gaan richten als hobbyruimte. Er komt wel elektronica te staan dus het dient wel geisoleerd e.d. te zijn. Nu zit ik een beetje in te lezen hoe ik dit aan moet pakken, maar gezien de situatie ben ik op zoek naar tips van mensen die er verstand van hebben voordat ik zomaar wat in elkaar timmer :) Schematisch gezien zit het zo in elkaar:

Mijn plan was:
- betonvloertje storten
- houtskelet/glaswol/gipsplaten voor voor/achterkant en zijkanten
- schuin aflopend dak met golfplaten, afwatering op plat dak garage (toestemming vragen aan buren :) )

Het huis is spouwmuur, de garage is gewoon enkel steens. Concreet zat ik een beetje met hoe ik alles moet bouwen zodat ik geen rottende crap tegen of in mn spouw krijg en of ik zomaar een betonvloertje daartussen kan storten of dat ik ruimte over moet laten tegen het werken etc.

Tips, inzichten etc welkom! Alvast bedankt!
pi_96269094
Al het hout wat kaal tegen beton/metselwerk komt, moet je in de menie zetten.
Dus niet in de grondverf, maar 2 tot 3 keer dekkend in menie zetten.
pi_96269340
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 21:16 schreef bobenjanneke het volgende:
Al het hout wat kaal tegen beton/metselwerk komt, moet je in de menie zetten.
Dus niet in de grondverf, maar 2 tot 3 keer dekkend in menie zetten.
waar geen vocht komt is dit niet nodig en kan dit gewoon koud tegen een muur worden geschroefd.

en het beton moet inderdaad kunnen werken, dit kan met een randisolatieband.
Misschien ook wel verstandig om dpc folie tussen het beton en het huis te doen tegen vocht
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_96270265
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 21:20 schreef densmee het volgende:

[..]

waar geen vocht komt is dit niet nodig en kan dit gewoon koud tegen een muur worden geschroefd.

en het beton moet inderdaad kunnen werken, dit kan met een randisolatieband.
Misschien ook wel verstandig om dpc folie tussen het beton en het huis te doen tegen vocht
Ik wil nu niet superstronteigenwijs zijn, maar ik ben beroepsschilder.
Menie wordt gebruikt om kaal hout te beschermen dat met beton en metselwerk in aanraking komt.

Met of zonder vocht.

http://www.bichemie.nl/avis/pdf/avis-primers/avis-loodvrije.pdf
http://skcm.e-linewebsolu(...)antser_menie_hou.pdf
http://www.histor.nl/cms_img/loodvrije_menie.pdf
pi_96283751
Arkkey, al nagevraagd bij de gemeente of je dat zomaar dicht mag bouwen. Ik neem aan dat je het ziet aan de straat zijde ? Meestal moet het 1 meter terug liggen t.o.v. de voorgevel. Kan je geen plat dak maken ? Dit is denk ik wel goedkoper en makkelijker te maken aangezien het maar een smal stuk is. Verder zou ik houtskeletbouw nemen, vanwege gewicht en snelheid van werken. Buitenkant gewoon opmetselen. Mocht je een tekening willen dan kan ik je wel helpen.
pi_96284005
En, wat vinden de buren er van? Of heb ik dat net gemist?
Oh, dat heb je nog niet gevraagd :)
  FOK!fotograaf dinsdag 3 mei 2011 @ 11:12:36 #7
17893 Forno
pi_96287666
Ervan uitgaande dat je een eventuele vergunning zelf regelt.

Vloer in ieder geval los houden van de twee huizen waartussen je bouwt. Een advies van een constructeur is hier gewenst. Je wilt natuurlijk niet dat je aanbouw naar verloop van tijd scheef of ongelijkmatig ten opzichte van je huis wegzakt. Dit is eigenlijk het meest cruciale deel van de aanbouw. De rest is timmeren met houtskeletbouw.

Indien mogelijk los van de garage van de buren blijven, al is het maar 30cm. Zodat je daar altijd bij kunt voor onderhoud.

Op de betonvloer begin je met een strook DPC-folie, is waterdicht. Daarop kun je stijl- en regelwerk timmeren van zeg regels van 100mm dik. De regel op de vloer altijf met menie insmeren wat Bobenjanneke zegt. De holle ruimtes tussen de houten regels met steenwol opvullen. Plaatje OSB-3 aan de buitenkant schroeven van de houten regels en daar een waterkerende dampopen laag overheen (Polytex 3 bijvoorbeeld). Aan de binnenkant een dampremmende laag nieten, gipsplaat overheen (eventueel een laag OSB achter het gips zodat je makkelijk een haakje of kastje kan ophangen).
Het dak gewoon een paar balkjes op de wanden leggen met geisoleerde dakplaten erop. Bitumen erover laten aanbrengen door een pro, niet zelf prutsen.
Afwerking buitenkant rabatdelen of wat je mooi vind. Het liefst verduurzaamd hout.

Als je er ook gereedschap en elektronica wilt bewaren zou ik er ook een radiator naartoe doortrekken vanuit de woning. Om vocht en kou gedurende de winter uit je schuurtje te weren. Want ook al isoleer je alles, bij langdurige kou gaat het er toch vriezen. :)
pi_96287757
Afwateren op het plattedak van de buren lijkt me geen goed idee.
Misschien vinden de huidge buren het goed, maar de volgende misschien niet.
Officieel mag je het niet, afwateren over het erf van de buren niet, en ook ben je verplicht te zorgen dat geen vuil of water van jou in de goot van de buren komt.

Als ze goed dicht en geisoleerd moet zijn zou ik een plat dak met dakleer kiezen. Situaties met golfplaten die ik ken leveren vroeg of laat toch problemen op. Vaak omdat de mensen zich niet aan de minimale dakhelling houden (minimaal 8,8° professionals kiezen vaak minimaal 10°). Daardoor kan water tegen de helling opkruipen en lekkage veroorzaken. Ook je probleem met hemelwaterafvoer kun je dan makkelijker oplossen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')