Je richt je heel erg op het hebben van motivatie, en ziet dit als het hoofdprobleem. Maar "meer willen gaan sporten" daar zou ik me ook niet voor kunnen motiveren, evenals het stoppen met roken. Wat dan wel? Het sporten en niet roken zijn middelen om een doel te bereiken.
Je moet voor jezelf eerst héél duidelijk gaan krijgen wat je doel is. Waarom wil je gaan sporten? Sterker worden, afvallen, fitter voelen? Het doel moet echt gaan leven in je hoofd, je moet er van doordrongen raken als het ware. Gedisciplineerd blijven sporten op lange termijn is niet niks, begin dan ook met 1 of 2 avonden waarop je gaat sporten, en bouw dit langzaam op indien nodig.
Je zult verdomd duidelijk in je hoofd moeten hebben waarom je wilt gaan sporten, wat is je concrete doel? Hetzelfde geldt voor stoppen met roken, waarom wil je dat? Bang dat je longkanker krijgt? Met het roken zou ik mezelf ook ondersteunen met nicotine vervangers, afbouwen qua sigaretten werkt meestal niet.
Zodra je weet waarom je wilt sporten en stoppen met roken en dit erg belangrijk vindt vanwege de doelen die je wilt bereiken moet je jezelf erg bewustmaken van je gedrag. Als ik die peuk toch weer aansteek nadat ik "gestopt" was, dan gooi ik mijn doel het raam uit, en neem ik dat risico op kanker en hart- en vaat-ziekten maar voor lief. Maar dan ook niet zeiken richting jezelf over je motivatie, want dan vind je het blijkbaar niet belangrijk genoeg. Als ik thuis blijf in plaats van mijn geplande training doen dan vind ik sporten toch niet zo belangrijk, en blijf ik maar zitten met mijn vette pens. Confronteer jezelf, maar geef ook niet op als je eenmalig terug valt, doorzetten

Ow ja, probeer niet je hele leven in één keer om te gooien, we blijven mensen dus pak je wensen 1 voor 1 aan.