quote:
Op zondag 1 mei 2011 21:16 schreef DroomFiguur het volgende:Pas op met labels aan je te laten ophangen, veel mensen gaan zich naar een beeld gedragen als ze eenmaal ergens mee gediagnosticeerd zijn. Momenteel wordt nogal veel onder de noemer 'autisme' gegooid, net zoals dat eerst bij ADHD werd gedaan. Vooral veel mensen in de puberteit krijgen ten onrechte dit label opgeplakt, omdat pubers zich nou eenmaal niet altijd sociaal gedragen. De maatschappij vindt het moeilijk om daarmee om te gaan en noemt het dus afwijkend.
Verder: wat herken je ervan?
dit:
Men onderscheidt: de expressieve communicatie (het uiten) en de receptieve communicatie (het begrijpen). Voor beide soorten geldt dat voor mensen met autisme de techniek van de taal - onder andere zinsopbouw en woordenschat - begrijpelijk is, maar dat de sociale aspecten van communicatie de moeilijkheid vormen. Hieraan ligt ten grondslag de problematiek van samenhang aanbrengen binnen de taal en het beperkte inlevings- en verplaatsingsvermogen.
dit:
In de praktijk betekent dit dat mensen met autisme goed kunnen omgaan met alles wat 'letterlijk' en concreet is. Problemen doen zich voor, als de andere partij bijvoorbeeld woordgrapjes of sarcastische, spreekwoordelijke of emotioneel gekleurde begrippen gaat gebruiken
dit:
In het hoofd van een persoon met autisme is het eigenlijk een chaos. Drukte, onregelmatigheid en (onvoorspelbare en plotselinge) veranderingen zijn voor mensen met autisme een zware belasting. De meesten hebben voortdurend structuur nodig. Die kunnen ze zelf niet aanbrengen en moet hen dus door de omgeving worden aangereikt.
het is nu iets beter, maar 1.5 jaar geleden schoot ik al in de stress als een les niet doorging
dit:
Ook zijn mensen met autisme niet goed in het uitdrukken van hun gevoelens
dit:
Onverschillig tegenover vreemden, maar ze aanvaarden lichamelijke toenadering door wie ze vertrouwen. Omgang met anderen alleen als ze er iets van willen.
en dit:
Soms is er een opvallende vaardigheid op een bepaald vlak: tekenen musiceren, hoofdrekenen of vroegtijdig kunnen lezen ,[ik]of er is een enorm geheugen voor feiten.,[ik]
maar dit is wat ik er snel even uit heb gekopieerd