TS mag best oppassen met een labeltje zoeen, maar de maatschappij noemt niet iets afwijkend. Iets is afwijkend of iets is dat niet. Als de meeste mensen sociaal en extravert zijn ben je afwijkend als je anders in elkaar steekt. Dat hoeft niet slecht te zijn, tenzij je wel sociaal wíl zijn maar dat niet kan.quote:Op zondag 1 mei 2011 21:16 schreef DroomFiguur het volgende:
Pas op met labels aan je te laten ophangen, veel mensen gaan zich naar een beeld gedragen als ze eenmaal ergens mee gediagnosticeerd zijn. Momenteel wordt nogal veel onder de noemer 'autisme' gegooid, net zoals dat eerst bij ADHD werd gedaan. Vooral veel mensen in de puberteit krijgen ten onrechte dit label opgeplakt, omdat pubers zich nou eenmaal niet altijd sociaal gedragen. De maatschappij vindt het moeilijk om daarmee om te gaan en noemt het dus afwijkend.
Verder: wat herken je ervan?
dit:quote:Op zondag 1 mei 2011 21:16 schreef DroomFiguur het volgende:
Pas op met labels aan je te laten ophangen, veel mensen gaan zich naar een beeld gedragen als ze eenmaal ergens mee gediagnosticeerd zijn. Momenteel wordt nogal veel onder de noemer 'autisme' gegooid, net zoals dat eerst bij ADHD werd gedaan. Vooral veel mensen in de puberteit krijgen ten onrechte dit label opgeplakt, omdat pubers zich nou eenmaal niet altijd sociaal gedragen. De maatschappij vindt het moeilijk om daarmee om te gaan en noemt het dus afwijkend.
Introverte en onzekere mensen vooral ja.quote:Op zondag 1 mei 2011 21:18 schreef babipangang het volgende:
Volgens mij heeft iedereen wel op de één of andere manier autistische trekjes, maar dat maakt je niet meteen autistisch.
Niet sociaal is niet hetzelfde als asociaal hè...quote:Op zondag 1 mei 2011 21:16 schreef DroomFiguur het volgende:
quote:Op zondag 1 mei 2011 21:30 schreef Re het volgende:
[..]
Niet sociaal is niet hetzelfde als asociaal hè...
Verder gewoon idd naar je huisarts al moet idd gezegd worden dat je dat alleen moet doen als je dagelijks functioneren er onder lijdt
maar wat word gezien als dat je dagelijks leven eronder lijd?quote:Op zondag 1 mei 2011 21:30 schreef Re het volgende:
[..]
Niet sociaal is niet hetzelfde als asociaal hè...
Verder gewoon idd naar je huisarts al moet idd gezegd worden dat je dat alleen moet doen als je dagelijks functioneren er onder lijdt
als je niet onder de reguliere autistische syndromen valt hebben ze de backup mogelijkheid: PDD-NOS, met die redeneringen kan -iedereen- 'autist' zijnquote:Op zondag 1 mei 2011 21:38 schreef Monco10 het volgende:
Ik zou me idd geen label laten opplakken.
Misschien heb je gewoon geen zin om je te interesseren voor anderen?
Ik heb ook schijt aan iedereen, dat maakt je nog geen autist.
Misschien ook even googlen op symptomen van de stoornis 'verlegenheid'?quote:Op zondag 1 mei 2011 21:35 schreef gogosweden het volgende:
Ik durf niet om op een nieuw persoon in de klas af te stappen, Ik vind het moelijk om onbekenden te bellen.
Ik "durf" niet mijn hand op te steken in de klas.
En ik praat alleen over mijn gevoelens via msn.
quote:Op zondag 1 mei 2011 22:11 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Misschien ook even googlen op symptomen van de stoornis 'verlegenheid'?
Mens behoort sociaal te zijn dus in die zin is het 'raar' als je dat niet wil zijn en zo.quote:Op zondag 1 mei 2011 21:38 schreef Monco10 het volgende:
Ik zou me idd geen label laten opplakken.
Misschien heb je gewoon geen zin om je te interesseren voor anderen?
Ik heb ook schijt aan iedereen, dat maakt je nog geen autist.
Evolutionair gezien is het wel zo nuttig geweest.quote:
Evolutionair gezien hebben degene met grootste bek het beste resultaat.quote:Op zondag 1 mei 2011 22:52 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Evolutionair gezien is het wel zo nuttig geweest.
Nu hoeft dat niet meer idd, of in mindere mate want contacten zijn nog altijd erg handig.
Ik ben het met je eens dat de meeste mensen sociaal zijn. Wat ik dan ook vooral bedoelde in m'n post hierboven is dat dit soort klachten veel voorkomen bij mensen die nog in ontwikkeling zijn. (er vanuit gaande dat dat bij TS van toepassing is) Risico hiervan is dan dat mensen te snel in een hokje gegooid worden, terwijl het een probleem kan zijn van voorbijgaande aard.quote:Op zondag 1 mei 2011 22:47 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Mens behoort sociaal te zijn dus in die zin is het 'raar' als je dat niet wil zijn en zo.
En dat laatste klopt. Als je schijt aan iedereen hebt, ben je nog geen autist. Maar in TS geval vind ik het geen vreemd vermoeden.
Dat hoeft niet altijd het geval te zijn.quote:Op zondag 1 mei 2011 21:37 schreef ElmoFan het volgende:
als je echt autistisch was was het waarschijnlijk al wel opgevallen op de basisschool.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |