quote:
Op maandag 2 mei 2011 19:42 schreef Fred_B het volgende:Ik vind het nog best lastig wat er naar de finale moet uit deze vrij sterke 1e Halve Finale. Het valt me op dat de mindere liedjes goed worden gezongen, zoals Albanie, San Marino, Zwitserland, Litouwen en IJsland. Terwijl de betere nummers live juist weer niet zo overtuigend worden gebracht, zoals Azerbeidzjan, Polen en Hongarije.
Ik denk dat sowieso Azerbaijan, Polen, Hongarije, Noorwegen en Rusland doorgaan, omdat ze bij de televoters sowieso heel populair zijn en omdat het gewoon goede liedjes zijn. Dan denk ik verder Turkije ook nog wel. Maar dan?
4 plaatsen: De landen die ik mogelijk in staat acht om een van die plaatsen te halen: Albanië, Armenië, Zwitserland, Finland, Kroatië, Griekenland en Litouwen. Misschien nog San Marino en IJsland. Georgië heb ik niet in dit lijstje omdat het live erg slecht overkomt, het denk ik totaal niet aan gaat slaan bij de jury en omdat het voor de televoters niet überpopulair is.
Zwitserland laat ik dan ook doorgaan, omdat het populair is bij zowel televoters als jury. Finland heeft dit ook wel redelijk, en omdat erg geen landen zijn die ook bij beide kanten populair zijn laat ik Finland ook doorgaan.
Twee plaatsen: Albanië, Armenië, Kroatië, Griekenland, Litouwen, San Marino en IJsland.
Nu ga ik kijken naar de landen zelf: Griekenland is een land dat een liedje heeft dat niet vocaal slecht is, een slechte act heeft of een liedje dat slecht in het gehoor ligt of een ander groot mankement. Hooguit een beetje dat het slecht in het gehoor ligt, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door bevriende buurlanden én door het feit dat Griekenland het gewoon erg goed doet de laatste jaren. Griekenland dus ook door.
Nog één ticket: Albanië, Armenië, Kroatië, Litouwen, San Marino en IJsland.
San Marino en IJsland zijn niet populair bij de televoters, Armenië door de vocale kwaliteiten niet bij de jury. Voor deze landen is de inpopulariteit zo erg dat het ze waarschijnlijk de finale gaat kosten, en bij de andere "partij" is er ook geen grote populariteit.
Kroatië is niet bij een van de kanten erg populair. Hierbij komt nog dat nummers zoals Kroatië en Hongarije niet erg goed overkomen. Blijven over Albanië en Litouwen. Allebei vocaal goede liedjes, waarbij Albanië het waarschijnlijk iets meer moet hebben van de televoters dan Litouwen.
Toch denk ik dat die laatste plaats naar Litouwen gaat. Het nummer van Albanië komt langzaam op gang en is in het begin een beetje saai, bij het nummer van Litouwen sta je er meteen in en komt het lied goed over. Litouwen dus.
Zijn er nog landen die vanwege hun buurlanden een uitzondering krijgen?
Servië: In 2009 ook al niet doorgegaan, en de invloed van de jury is alleen maar groter geworden. Ook geen nummer dat normaal geen potentiële finalist zou zijn.
Armenië: Valt totaal niet bij de jury, en die beslist ook voor 50%
Georgië: Eerder besproken
Ik denk dus dat de finalisten uit de eerste halve finale zijn:
Azerbaidjan, Polen, Hongarije, Noorwegen, Rusland, Turkije, Zwitserland, Finland, Griekenland en Litouwen.