tsja, ik was altijd dat kind wiens drinken over de tafel vloog... dat soort dingen.quote:Op zondag 1 mei 2011 23:58 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Idd!![]()
Dat je die moest lezen... al is het eigenlijk niet eens zo een slecht idee.
Ik hoefde t zeker niet te lezen, maar als ik iets deed wat mijn vader niet vond 'kunnen' kwam hij wel steeds met dat boekje aan. Het zal ergens toch gewerkt hebben, want enkele jaren terug heb ik er zelf een gekocht.
Ik had precies hetzelfde, hehequote:Op maandag 2 mei 2011 00:08 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
tsja, ik was altijd dat kind wiens drinken over de tafel vloog... dat soort dingen.
Maar mijn moeder heeft dat er netjes uitgedrild hehe. Nu heb ik prima tafelmanieren al zeg ik het zelf...
Mag ook wel, want ik knap af als mijn gezelschap geen manieren heeft....
Do not call the Netherlands "Holland." Holland is a region within the Netherlands.quote:Op maandag 2 mei 2011 00:01 schreef Sander het volgende:
Altijd leuk leesvoer:
http://www.ediplomat.com/np/cultural_etiquette/ce_nl.htm
Grappig om te lezen, de Nederlandse manieren door de ogen van een buitenlander.quote:Op maandag 2 mei 2011 00:01 schreef Sander het volgende:
Altijd leuk leesvoer:
http://www.ediplomat.com/np/cultural_etiquette/ce_nl.htm
quote:Moving your index finger around your ear means you have a telephone call, not "you're crazy." The crazy sign is to tap the center of your forehead with your index finger. This gesture is very rude.
Ja dat is ook bullshitquote:Op maandag 2 mei 2011 00:25 schreef Hoogheid het volgende:
Toch gek dat ze bij de Fransen en Spanjaarden het ook over stiptheid hebben
Deze vond ik ook wel komisch:
[..]
In de Achterhoek zeggen ze echt "ik ga naar Holland" als ze bv naar Amsterdam gaanquote:Op maandag 2 mei 2011 00:15 schreef TwyLight het volgende:
[..]
Do not call the Netherlands "Holland." Holland is a region within the Netherlands.lol?
Lol? Dan wel in de achterachterhoek want ik woon in de achterhoek en heb dat nog nooit gehoordquote:Op maandag 2 mei 2011 00:30 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
In de Achterhoek zeggen ze echt "ik ga naar Holland" als ze bv naar Amsterdam gaan
Door het daglicht uit z'n ogen te zuigen, toch?quote:Op maandag 2 mei 2011 01:42 schreef Taurus het volgende:
En dat ik dat fijn vind laat ik dan weer wel merken
Oui! Bijvoorbeeld.quote:Op maandag 2 mei 2011 01:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Door het daglicht uit z'n ogen te zuigen, toch?
Mwa, niet helemaal mee eens. Dat het lief, sociaal, attent is als iemand aanbiedt te betalen: ja, eens (dat geldt overigens ook bij vrienden, man én vrouw). Maar jij ziet het als een minpuntje als een man dat niet zou doen. Dat vind ik een beetje gek, ik vind écht niet dat je het mag verwáchten. Toen alle vrouwen nog minder verdienden was het logisch, nu dat redelijk naar elkaar toegekropen is vind ik het eigenlijk een beetje lomp om te verwachten dat de man in de buidel tast.quote:Op maandag 2 mei 2011 01:42 schreef Taurus het volgende:
Wat betalen betreft: ook daar moet de man wat mij betreft mannelijk/hoffelijk//dominant/hoe-je-het-ook-wil-noemen in zijn. Op de vorige pagina werd door een vrouwspersoon gezegd 'ik betaal mijn eigen drankje en eten wel', ik vind om eerlijk te zijn je eigen eten afrekenen als de rekening op tafel komt echt verschrikkelijk bij een geslaagde date.
Niet omdat ik dan geld kwijt ben, maar ik vind 'hechten aan geld' een vreselijke eigenschap om te zien en om te laten zien. Ik vind het prachtig als hij zonder twijfel zijn portemonnee trekt en als vanzelfsprekend betaalt. Uiteraard bied ik in deze tijd aan om de helft te betalen, maar ik verwacht om eerlijk te zijn dat hij dat weigert. Als hij stilzwijgend mijn geld aanneemt zal ik hem daar niet om dumpen, ik weet dat dat normaal is nu en zeker als je bijvoorbeeld allebei student bent is dat niet minder dan normaal, maar meestal zie ik dat dat een ongemakkelijke situatie is en dat hij zich daar ook niet prettig bij voelt.
Bovendien, en hier komt de goedmaker, vind ik het veel leuker de volgende keer voor hem te koken en daar uitgebreid (mooie) boodschappen voor te doen. Ik heb thuis altijd goede wijn en 'hapjes' staan, daar ga ik ook niet later geld van terug vragen als hij meer dan de helft heeft verorbert. Je mag er best van uit gaan dat uitgaven in de loop der tijd wel gelijk opgaan: en zo niet, dan is dat weer een afknapper voor hem, prima. In ieder geval vind ik de angst voor geld tekort komen of 'gebruikt te worden' uiten door je eigen eten te betalen of de vrouw te laten meebetalen een vrij groot minpunt. Wat dit betreft is de handeling 'betalen' niet verschillend van die andere 'hoffelijke handelingen'. Die worden ook bewust niet gedaan uit angst om minder te zijn of gebruikt te worden ("Ja daag, ik ga niet de deur voor haar open houden, ik ben haar slaafje niet"). Je kwetsbaar of 'lager' op te durven stellen is wel de minste overgave die je over hoort te hebben voor iemand die je waardeert.
Het gaat mij om de handeling. Als ik boodschappen heb gedaan heeft hij niet gezien dat ik dat heb afgerekend, maar in een restaurant is het zichtbaar hoe we het geld verdelen. Bah. De betaling moet bijna onzichtbaar gebeuren, vind ik. Het hoort een waardevolle avond in plezier te zijn, niet in geld.
Mooiste date: wijnbar, ik was even naar het toilet, hij had intussen al afgerekend en heeft daar ook geen woord over gezegd. Toen we weggingen en ik vroeg of we niet moesten afrekenen zei hij dat is gebeurd' (zonder een triomfantelijk of trots gezicht), vond ik fijn. En dat ik dat fijn vind laat ik dan weer wel merken
De gentleman-approach werpt z'n vruchten idd vaker niet af dan wel...quote:Op maandag 2 mei 2011 01:50 schreef Piet_Piraat het volgende:
Tijdje terug ben ik overgeschakeld naar de botte lul en moet zeggen dat het me erg goed bevalt.
Als man zou dat echt mijn eer te na zijn, de vrouw laten betalen op de eerste date. Dat is echt geen optie.quote:Op maandag 2 mei 2011 08:39 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Mwa, niet helemaal mee eens. Dat het lief, sociaal, attent is als iemand aanbiedt te betalen: ja, eens (dat geldt overigens ook bij vrienden, man én vrouw). Maar jij ziet het als een minpuntje als een man dat niet zou doen. Dat vind ik een beetje gek, ik vind écht niet dat je het mag verwáchten. Toen alle vrouwen nog minder verdienden was het logisch, nu dat redelijk naar elkaar toegekropen is vind ik het eigenlijk een beetje lomp om te verwachten dat de man in de buidel tast.
Ook ik vind gedoe met geld op tafel, zoals ik al ergens zei, niet echt sjiek of sfeerverhogend. Maar in mijn ogen zou de vrouw net zo goed op de eerste date kunnen aanbieden te betalen. Als beiden het aanbieden dan geldt wmbt: degene die de ander heeft uitgenodigd betaalt.
Dat zijn toch de regels van het spel? Beleefdheid vereist toch ook min of meer dat je dat als vrouw wel aanbiedt? Op date is het dan vervolgens zo dat je als man toch alles betaalt. Was je vrienden geweest dan had je 'em kunnen splitten.quote:Hier kan ik trouwens niet tegen:
"Uiteraard bied ik in deze tijd aan om de helft te betalen, maar ik verwacht om eerlijk te zijn dat hij dat weigert."
Als je eigenlijk vindt dat hij moet betalen, bied het dan niet aan. En waarom zou hij altijd moeten weigeren?
De gentleman approach is er dan ook één die zich richt op het langdurig behagen van de dame in kwestie. Snel scoren hoort daar niet bij.quote:Op maandag 2 mei 2011 08:50 schreef Mahjoe_Jazz het volgende:
[..]
De gentleman-approach werpt z'n vruchten idd vaker niet af dan wel...
Je insinueert nu dat dat mijn intenties zijn?quote:Op maandag 2 mei 2011 08:55 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De gentleman approach is er dan ook één die zich richt op het langdurig behagen van de dame in kwestie. Snel scoren hoort daar niet bij.
Wie de schoen past trekke hem aan.quote:Op maandag 2 mei 2011 08:59 schreef Mahjoe_Jazz het volgende:
[..]
Je insinueert nu dat dat mijn intenties zijn?
Als je dergelijke uitspraken doet onderbouw ze dan ook even, je bent nu gewoon losse flodders aan het afschietenquote:
Ik uit die verwachting niet. Zoals ik al zei zou ik iemand niet dumpen als gewoon verwacht wordt dat ik meebetaal, ik laat het niet eens merken dat ik het eigenlijk niet mooi vind. Maar in alle eerlijkheid kan ik hier wel opbiechten dat ik het lelijk vind.quote:Op maandag 2 mei 2011 08:39 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Mwa, niet helemaal mee eens. Dat het lief, sociaal, attent is als iemand aanbiedt te betalen: ja, eens (dat geldt overigens ook bij vrienden, man én vrouw). Maar jij ziet het als een minpuntje als een man dat niet zou doen. Dat vind ik een beetje gek, ik vind écht niet dat je het mag verwáchten. Toen alle vrouwen nog minder verdienden was het logisch, nu dat redelijk naar elkaar toegekropen is vind ik het eigenlijk een beetje lomp om te verwachten dat de man in de buidel tast.
Brrr, nee, ben ik het niet mee eens. Het gaat om de symboliek. Als je al een tijdje samen bent, of als je 's middags ergens koffie gaat drinken met een man, dan is het niet zo raar voor de vrouw om te betalen. Maar bij een etentje 's avonds vind ik de gebaren en rituelen mooi om te zien. Je zit daar in een andere context: je bent naar elkaar op zoek, seksueel en/of relationeel. Het betalen door hem toont wat mij betreft niet mijn financiele afhankelijkheid aan zoals jij aangeeft, maar toont zijn dominantie/zelfverzekerdheid aan. Dat vind ik opwindend en mooi, en dat is waar ik naar op zoek ben bij zo'n date.quote:Ook ik vind gedoe met geld op tafel, zoals ik al ergens zei, niet echt sjiek of sfeerverhogend. Maar in mijn ogen zou de vrouw net zo goed op de eerste date kunnen aanbieden te betalen. Als beiden het aanbieden dan geldt wmbt: degene die de ander heeft uitgenodigd betaalt.
Tsja, het zit ook wel enigszins tussen de oren hoor, dat is waar. Maar ik vind het nog steeds geen mooi gezicht als de man blijft zitten en de vrouw aan het betalen is. Evenals ik vrouwen met kort haar wat jammerlijk vind, of vrouwen met herenschoenen aanquote:Ik heb ook wel eens bij een date betaald toen hij even naar de wc was. En andersom heeft hij dat toen ook wel eens bij mij gedaan.
Ik leg toch netjes uit dat ik snap dat dat 'in deze tijd' normaal is? En ik vind het ook onbeleefd om het zomaar te verwachten. Dus uiteraard bied ik het aan, kom nou. Hij hoeft dus ook niet altijd te weigeren, heb ik niet gezegd. Ik vind het gewoon aantrekkelijker.quote:Hier kan ik trouwens niet tegen:
"Uiteraard bied ik in deze tijd aan om de helft te betalen, maar ik verwacht om eerlijk te zijn dat hij dat weigert."
Als je eigenlijk vindt dat hij moet betalen, bied het dan niet aan. En waarom zou hij altijd moeten weigeren? Ja, als hij degene is die jou heeft meegevraagd is het misschien net iets sjieker als hij betaalt. Maar ik vind het echt prima als hij dat niet doet. Zolang dat maar niet constant gebeurt, het is gewoon niet de bedoeling dat 1 van beiden steeds betaalt, lijkt mij.
A girl has to do the check dance!quote:Op maandag 2 mei 2011 11:30 schreef Grimbert het volgende:
Ik zelf zou het niet heel erg op prijs stellen als de vrouw er bij voorbaat al van uitgaat dat ik alles betaal, dan is de date wat mij betreft ook snel afgelopen.
Echter als ze daar niet vanuit gaat en vraagt of ze mee moet betalen dan scoort ze alleen maar punten bij me en dan betaal ik gewoon alles, zo heb ik vrijdag bijna 150 euro uitgegeven aan een date
Het is sowieso een vreemde situatie die de vrouwen hier omschrijven. Sinds een aantal deccenia's is het vrouwelijk geslacht aan het emanciperen, maar als het gaat om betalen van dates, eerste stap zetten, kostwinner zijn, etcetera dan laten ze de vrouwenemancipatie opeens achterwege. Dan vinden ze het maar o zo belangrijk dat de man het initiatief neemt, de gentleman uithangt, de rekeningen betaald.quote:Op maandag 2 mei 2011 11:30 schreef Grimbert het volgende:
Ik zelf zou het niet heel erg op prijs stellen als de vrouw er bij voorbaat al van uitgaat dat ik alles betaal, dan is de date wat mij betreft ook snel afgelopen.
Echter als ze daar niet vanuit gaat en vraagt of ze mee moet betalen dan scoort ze alleen maar punten bij me en dan betaal ik gewoon alles, zo heb ik vrijdag bijna 150 euro uitgegeven aan een date
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |