quote:
Op zaterdag 30 april 2011 17:20 schreef Socios het volgende:[..]
Zwolle is één van de grootste spoorwegknooppunten van Nederland. Het wordt alleen maar groter als straks ook de Hanzelijn aangesloten is.
Amsterdam Centraal is en blijft het grootste station van Nederland.
idd en wij krijgen ook net zoals Utrecht CS een winkelcentrum onder het station
Verbouwing station Zwolle
Het huidige station Zwolle is niet berekend op de verwachte groei van het aantal treinreizigers in de komende jaren, mede door de komst van de Hanzelijn. Bovendien is Zwolle voor veel reizigers een overstapstation. Daarom is het belangrijk dat de treinen goed op elkaar aansluiten.
Vierde perron
Voor de capaciteitsuitbreiding op station Zwolle is extra ruimte op de perrons nodig. De drie bestaande perrons worden uitgebreid en er komt een vierde perron aan de zuidzijde. Het bestaande monumentale stationsgebouw blijft ongewijzigd.
Nieuwe, bredere reizigerstunnel
De bestaande reizigerstunnel onder de sporen is nu vijf meter breed. Door de groei van het aantal reizigers zal het daar te druk worden. Daarom wordt er een nieuwe tunnel gerealiseerd tussen het bestaande eerste perron en het toekomstige vierde perron van maar liefst zeventien meter breed. Deze bredere tunnel wordt een aantal meter verder doorgebouwd naar de zuidzijde van het station (Lübeckplein) om aan te kunnen sluiten op een mogelijk te verplaatsen busstation naar de Hanzelandzijde door de Gemeente Zwolle. De totale lengte van de nieuwe tunnel is 120 meter.
Vanuit de tunnel kunnen reizigers de perrons bereiken met trappen, roltrappen en liften. Een transparante perronkap boven deze trappen en transparante openingen in delen van het tunneldak (vides) zorgen voor zo veel mogelijk daglicht in de tunnel.
Onderzoek naar tunnel met winkels (tunnel 47 meter breed)
Op verzoek van NS zijn ProRail en NS in maart 2011 een onderzoek gestart naar haalbaarheid van verdere uitbreiding van de perrontunnel van station Zwolle, om ook winkelruimte mogelijk te maken in de tunnel. De resultaten van het onderzoek worden rond de zomer '11 verwacht.
Een verdere uitbreiding van deze tunnel zou volgens alle betrokken partijen nog eens een extra
impuls voor het stationsgebied betekenen. NS heeft voorkeur voor extra winkelruimte in de
perrontunnel omdat daar de meeste reizigers passeren. Zowel voor ProRail als NS speelt ook mee dat
winkels bijdragen aan levendigheid op een station en daarmee ook aan sociale veiligheid.
Voor de winkelruimte wordt in de studie uitgegaan van tweemaal vijftien meter extra ruimte aan
weerszijde van de reeds geplande 17 meter brede tunnel. Het totaal komt daardoor op 47 meter.
Onderwerp van onderzoek zijn de technische haalbaarheid, de financiele gevolgen en natuurlijk de
gevolgen voor de reizigers. Mocht het besluit vallen om de tunnel uit te breiden met winkels, dan zal alleen dit projectonderdeel meer tijd kosten en de traverse langer dan medio 2013 in gebruik zijn