abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 mei 2011 @ 20:19:05 #226
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96448452
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 20:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat zou nog kunnen werken als de Grieken een lagere levensstandaard zouden accepteren, dwz geen loonsverhogingen om het verlies van koopkracht (tgv duurdere inport) te compenseren. Maar je ziet nu al hoe het gaat als ze een paar % moeten inleveren: rellen en gedoe. Het is naief om te denken dat er na een devaluatie niet gelijk een enorme loongolf tot stand komt. En dan zijn ze dus na een paar jaar weer terug naar af kwa concurrentiekracht, maar wel met rentelasten die veel hoger zijn en zonder subsidies uit de EU.
Ik denk dat de Grieken straks geen andere keuze rest dan die lagere levensstandaard te accepteren. En rellen en stakingen zullen dit niet kunnen voorkomen, eerder verder in de hand werken.
Op het moment dat de noordelijke Eurolanden niet eindeloos afgetapt kunnen worden van cash zullen ze het geld toch ergens vandaan moeten halen.

Wat mij betreft maakt het niet uit, al komt er daar hongersnood. Incompetent, arrogant, aartslui en corrupt volkje. Tegen de tijd dat ze honger krijgen gaan ze echt wel weer aan de slag, ook voor een laag salaris.

Het is net als dat ik zou 'weigeren' voor minder dan 10K pm aan de slag te gaan. Of mensen die 'weigeren' hun huis te verkopen onder de 2008 droomprijs. Dan werk je of verkoop je dus gewoon niet.

Misschien is zo'n schok wel goed voor Griekenland. Dat er daar dus eens harde maatregelen genomen worden. Las dat 2/3 van de artsen daar opgaf niet meer dan 12K per jaar te verdienen (en dus vrijgesteld te zijn van belastingen)!
The End Times are wild
  vrijdag 6 mei 2011 @ 20:22:27 #227
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96448653
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 20:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat de Grieken straks geen andere keuze rest dan die lagere levensstandaard te accepteren. En rellen en stakingen zullen dit niet kunnen voorkomen, eerder verder in de hand werken.
Op het moment dat de noordelijke Eurolanden niet eindeloos afgetapt kunnen worden van cash zullen ze het geld toch ergens vandaan moeten halen.

Wat mij betreft maakt het niet uit, al komt er daar hongersnood. Incompetent, arrogant, aartslui en corrupt volkje. Tegen de tijd dat ze honger krijgen gaan ze echt wel weer aan de slag, ook voor een laag salaris.

Het is net als dat ik zou 'weigeren' voor minder dan 10K pm aan de slag te gaan. Of mensen die 'weigeren' hun huis te verkopen onder de 2008 droomprijs. Dan werk je of verkoop je dus gewoon niet.

Misschien is zo'n schok wel goed voor Griekenland. Dat er daar dus eens harde maatregelen genomen worden. Las dat 2/3 van de artsen daar opgaf niet meer dan 12K per jaar te verdienen (en dus vrijgesteld te zijn van belastingen)!
Precies, uiteindelijk keert de wal het schip. Ik wil alleen maar zeggen dat rationeel gezien Griekenland beter uit is in de euro. Een beslissing om eruit te stappen zou gedreven moeten worden door populisme, niet door rationaliteit.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 6 mei 2011 @ 20:49:09 #228
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96450203
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 20:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Precies, uiteindelijk keert de wal het schip. Ik wil alleen maar zeggen dat rationeel gezien Griekenland beter uit is in de euro. Een beslissing om eruit te stappen zou gedreven moeten worden door populisme, niet door rationaliteit.
Natuurlijk is Griekenland daar beter mee uit, al was het maar omdat de EU de Grieken dwingt om een enigszins acceptabele economische huishouding te voeren. Op lange termijn is dat beter.
Mediterrane volkeren staan echter niet bekend om hun capaciteit op de langere termijn te denken.

Wat dat betreft zie ik het bij de Ieren nog wel goed komen. Die snappen dat ze moeten werken en niet te veel consumeren om uit de crisis te komen. Dat lukt uiteindelijk wel. De Grieken denken dat ze het met belastingontduiken, relschoppen en staken gaan redden. Dus niet.
The End Times are wild
pi_96456321
Ik heb wel hoop voor de Grieken aangezien ze bij een geraamde belastingontduiking van 25% GDP nog best ver gekomen zijn (EU-lid). Op het moment dat de Griek netjes zijn of haar belasting betaalt heeft de Griekse overheid een begrotingsoverschot zonder één bezuinigingsmaatregel te hoeven invoeren. Laat staan wat een potentie het land heeft als iedereen er de schouders onder zet.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_96459199
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 19:50 schreef SeLang het volgende:
Uit de eurozone gaan is slecht voor Griekenland en goed voor de euro. Er gaan immers bakken geld naar Griekenland vanuit de gezonde lidstaten. Dat Griekenland baat zou hebben bij devaluatie is onzin imo. Misschien de eerste 1-2 jaar, maar daarna heeft inflatie het concurrentie voordeel alweer weggewerkt en zitten ze blijvend met een veel hogere reële rente.
Dan drukken ze gewoon meer drachmes om de rente te betalen. Wat ik me herinner van het pre-euro tijdperk is dat de drachme (en de lire trouwens ook) continu in waarde daalde ten opzichte van de gulden/mark/pond. Het blijft waarschijnlijk niet bij een eenmalige devaluatie.

Een nadeel is dat het voor Grieken erg duur wordt om goederen te importeren. Dit kan echter weer werkgelegenheid opleveren voor lokale bedrijven die de artikelen gaan produceren die voorheen geimporteerd werden. Griekenland heeft trouwens een enorme toerististische sector om de betalingsbalans enigszins in evenwicht te houden.
pi_96468885
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 20:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Griekenland beter uit de Euro?

Alsof het buitenland ze graag spullen verkoopt voor Drachme. En of die Drachme niet heel rap in een flinke inflatie terecht gaat komen? Ook dan gaan die Grieken naar een lagere levensstandaard en dat zullen ze merken ook.

Voordeel van nu al een lokale munt hebben (niet straks pas er een krijgen) is vooral dat je die wat ongemerkter kan ontwaarden (en natuurlijk dat je daar wat schulden mee kunt wegstrepen).
  zaterdag 7 mei 2011 @ 13:35:29 #232
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96471088
Vanaf a.s. September ben ik eindelijk 'student' en dit brengt onder andere mee dat ik kan lenen (+/- ¤750 / month) tegen een schamele 1,5% rente.

Normaal heb ik dit geld niet nodig - kan me nu al verheugen op 't zo goedkoop mogelijk shoppen :P - en is een schuld niet 'fijn'. (blablabla)

Maar de kans om tegen 1,5% te lenen is om het maar even dramatisch te zeggen een 'once in a lifetime' opportunity. Nu simpel op de bank zetten levert me 1% netto gratis op (geen vermogensbelasting dwz « 20k & schuld dus inflatie geen rol) maar dit kan ik natuurlijk ook tegen een iets hogere vergoeding weg zetten.

Om het basic te houden - wil dit ook aan vrienden uit kunnen leggen - dacht ik eerst eraan om van die huispapa aandeeltjes te kopen. Dus hoog dividendrendement, niet van de ene op de andere dag failliet en een goede kans dat deze tussen de 3 - 10 jaar van nu gelijk / hoger staan als dat nu het geval is. Bedrijven als RDS heb ik het dan over .. om vervolgens hierover per honderd - geheel gedekt dus - calls te gaan schrijven.
Als ze tussen nu en 3 jaar weer naar de ¤12 gaan is dat geen probleem, dividend blijft wel & dan kan ik er 2 voor de prijs van 1 inslaan ..
Als ze over 3 jaar niet breakeven staan laat ik ze gewoon staan .. de mogelijkheid om ze voor 1/2 van de 'b-e' prijs te kopen weegt ongeveer wel op tegen 't feit dat ik een jaartje langer die rente moet betalen. Daarnaast betekend dat dan ook dat het rentetarief laag blijft / weer lager wordt.

Dit uiteindelijk allemaal om na 3 jaar (als 't meezit) een aantal k over te houden die ik kan gebruiken om in mijzelf te investeren (master in 't buitenland en zulks).

Iemand andere interessante, doch 'veilige', manieren om van dit tarief 'misbruik' te maken? Wie krijgt hier ook alweer 4,5% rente op zijn buitenlandse valuta & waar is dat als ik vragen mag? :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Sokz op 07-05-2011 13:40:34 ]
pi_96473545
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 13:35 schreef Sokz het volgende:
Iemand andere interessante, doch 'veilige', manieren om van dit tarief 'misbruik' te maken? Wie krijgt hier ook alweer 4,5% rente op zijn buitenlandse valuta & waar is dat als ik vragen mag? :P
Dit krijg ik bij Interactive Brokers, maar alleen op Australische Dollars. Elke valuta soort heeft z'n eigen rente tarief. IB koopt Australische staatsobligaties om dit te kunnen betalen, dus als je een broker hebt die Australische staatspapier kan leveren, dan heb je deze rente ook (waarschijnlijk zelfs iets meer).

Elk rendement heeft risico. De AUD koers kan onderuit gaan t.o.v. de Euro. RDS kan betrokken raken bij een oilspill zoals BP en 30% in waarde zakken. Je belegt met geleend geld, dus ik zou erg oppassen.

Kan die 1,5% trouwens later aangepast worden n.a.v. inflatie ?
  zaterdag 7 mei 2011 @ 15:18:56 #234
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96473838
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:07 schreef jaco het volgende:
Dit krijg ik bij Interactive Brokers, maar alleen op Australische Dollars. Elke valuta soort heeft z'n eigen rente tarief. IB koopt Australische staatsobligaties om dit te kunnen betalen, dus als je een broker hebt die Australische staatspapier kan leveren, dan heb je deze rente ook (waarschijnlijk zelfs iets meer).

Elk rendement heeft risico. De AUD koers kan onderuit gaan t.o.v. de Euro. RDS kan betrokken raken bij een oilspill zoals BP en 30% in waarde zakken. Je belegt met geleend geld, dus ik zou erg oppassen.

Kan die 1,5% trouwens later aangepast worden n.a.v. inflatie ?
Had het al gevonden .. 4,75% nu zelfs en klopt, risico houdt je altijd wel. Waar het mij omgaat is dat een BP op termijn weer naar zijn oude niveau gaat. De mogelijkheid die je had om BP aan $27 te kopen weegt volgens mij wel op tegen het feit dat ik een jaar of twee langer interest moet betalen.
Met valuta is die 'zekerheid' al wat minder .. hoewel ik de euro nou ook niet veel sterker zie worden t.o.v. australische dollars.
Het is inderdaad geleend geld, normaal niet voor een goede nachtrust maar ach, een dergelijk verlies (mocht alles poef! verdwijnen) kan ik altijd nog inhalen.. zijn zat mensen die hun lening gebruiken voor levensonderhoud.
Interest-rate hangt nauw samen met (volgens mij) euribor. Historisch gezien lag het gemiddelde tussen de 2 - 2,5 % met als hoogtepunt 4,5% .. Als de rente stijgt betekend dit nagenoeg ook dat het economisch wat beter gaat. (hyperinflatie is nou ook niet zo erg vervelend als je met schuld zit).
pi_96474423
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:18 schreef Sokz het volgende:

[..]

Had het al gevonden .. 4,75% nu zelfs
Nee, dat is de 'bench mark rate'. IB haalt daar 0.5% vanaf. Kijk bij 'interest paid to you'.

quote:
Met valuta is die 'zekerheid' al wat minder .. hoewel ik de euro nou ook niet veel sterker zie worden t.o.v. australische dollars.
Australie is een grote leverancier van een aantal commodities. Als die markten ineenstorten, dan neemt de vraag naar AUD af en zou de koers kunnen dalen. Deze theorie lees je regelmatig op websites. In de praktijk echter worden valuta koersen door een complex spel van allerlei factoren bepaald. Ik durf het daarom voorlopig wel aan. Met geleend geld zou ik het echter niet aandurven.

Zoals je ziet, kan je bij IB de USD voor 1.59% lenen. Dan is het een simpele trade naar de AUD waar je 4,25% voor krijgt. Ik doe het toch niet. Dat is een deels intuitieve afweging over welk risico je op welk moment wilt lopen. Ik realiseer me nu dat je studielening niet in een keer hoeft te worden afbetaald. Gezien de voorwaarden rondom de lening, kan ik me wel indenken dat je naar wat mogelijkheden zoekt.
pi_96475266
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 11:57 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Griekenland beter uit de Euro?

Alsof het buitenland ze graag spullen verkoopt voor Drachme. En of die Drachme niet heel rap in een flinke inflatie terecht gaat komen? Ook dan gaan die Grieken naar een lagere levensstandaard en dat zullen ze merken ook.
Als een Nederlands bedrijf iets aan een Griek verkoopt, dan wordt de prijs normaalgesproken in de valuta van de leverancier dus de euro overeengekomen. Het wisselen van Drachme naar Euro is het probleem voor de Griek. Het enige risico van de Nederlandse leverancier is dat het product te duur wordt voor de Griek en deze afziet van aankoop.

Als omgekeerd een Nederlander iets koopt uit Griekenland, bijvoorbeeld hotelkamer overnachtigingen dan is het alleen maar in zijn voordeel dat de Drachme in waarde is gedaald tegen de tijd dat er afgerekend wordt.

Wat levenstandaard betreft: tja. Ik heb een tijdje in Brazilie gewoond toen de Braziliaanse Real nog erg slecht gemanaged werd. Een rol Pringles chips kostte 2 real in de supermarkt en de lokaal geproduceerde variant 0,40 real. Ik kon het verschil niet proeven. Het lokale bier was zelfs beter dan Heineken.

Ik begrijp die woede richting de Grieken (de regering, de totale bevolking, wie eigenlijk?) niet zo. Dit is zoiets als elke dag weer tekeer gaan tegen de leerling die niet meekomt in de klas. Het heeft niet zoveel zin. Het lijkt mij dat de Griekse samenleving nog niet klaar was voor de euro klas. Draai het dan gewoon terug. Wees liever boos op euro-politici die de EU zo nodig snel moesten uitbreiden, zodat zelfs Roemenie er nu bij hoort.
pi_96500200
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 13:35 schreef Sokz het volgende:
Persoonlijk zou ik het geld ´parkeren´ op een relatief hoog renderende spaarrekening en wachten tot de deflatoire neergang heeft plaatsgevonden. Tot die tijd trek je het verschil in rente (aangezien je geen vermogingsbelasting betaalt tot 20... K) zonder echt risico. Mocht die deflatoire neergang nooit komen staat je geld nog altijd veilig en mocht die toch komen kun je met een zeer goedkope leverage en geen echte margin verplichtingen met een veelvoud van ¤750 instappen in een goed gespreid mandje van aandelen. Daarvoor kun je bijvoorbeeld Selangs instappunt (of iets lager) hanteren.

Het voordeel van deze vorm van leverage is dat je een zeer lange looptijd hebt met een zeer lage rente. De opbrengsten van zowel die spaarrekening als dat eventueel laag instapmoment overschrijden de rente (fors). Daarnaast heb je geen echte marginverplichtingen voor de komende 15+ jaar na je studie. Per maand na je studie hoef je immers maar een klein deel terug te betalen wat je gewoon kunt doen uit de lopende rekening/dividendbetalingen en per saldo is dat hetzelfde als dat bedrag sparen aangezien het je netto bezit vergroot. Je krijgt een free lunch van de belastingbetaler :s) .
pi_96500520
Is die 1,5% van DUO niet variabel? Op de website zie ik staan dat die rente voor 2011 is vastgesteld, wat impliceert dat deze kan fluctueren. In 2010 was die 2,39%.
pi_96501047
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 12:16 schreef Dalliance het volgende:
Is die 1,5% van DUO niet variabel? Op de website zie ik staan dat die rente voor 2011 is vastgesteld, wat impliceert dat deze kan fluctueren. In 2010 was die 2,39%.
Tijdens de studie is die inderdaad variabel en word elk jaar vastgesteld door de overheid. De vastgestelde rente is in grote mate gekoppeld aan de euribor. De rente op de spaarrekening is vrijwel altijd hoger als die euribor. De eerste 1 januari na afronding van de studie word de rente vastgezet voor de komende vijf jaar en na afloop van die vijf jaar nogmaals voor de komende vijf jaar enzovoort. Hoe hoog, is natuurlijk afhankelijk van de dan geldende marktomstandigheden.

Voor de rente an sich zou ik die 750 niet opnemen trouwens, die paar tientjes winst vind ik persoonlijk de moeite en het gedoe niet waard. Wel voor een goedkope leverage zonder echte margin als je van mening bent dat in de niet al te verre toekomst een goedkoop instapmoment komt.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 8 mei 2011 @ 12:36:32 #240
862 Arcee
Look closer
pi_96501156
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 12:16 schreef Dalliance het volgende:
Hij kan iig 5 jaar lang voor 1,5% lenen en mocht na 5 jaar de rente hoger zijn dan de spaarrente kan-ie ook ineens aflossen. Maar dat laatste is niet waarschijnlijk, want de rente is de laatste jaren vrijwel altijd lager dan de spaarrente.

Op 01-01-1995 was-ie nog 8,29%, zie ik. Maar goed, de laatste jaren altijd wel onder de spaarrente. En aflossen kan ook nog.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 8 mei 2011 @ 12:44:53 #241
862 Arcee
Look closer
pi_96501401
Voor leningen van voor 1992 betaal je nu zelfs 0% rente. :s)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_96501406
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 16:16 schreef jaco het volgende:

[..]

Als een Nederlands bedrijf iets aan een Griek verkoopt, dan wordt de prijs normaalgesproken in de valuta van de leverancier dus de euro overeengekomen. Het wisselen van Drachme naar Euro is het probleem voor de Griek. Het enige risico van de Nederlandse leverancier is dat het product te duur wordt voor de Griek en deze afziet van aankoop.

Als omgekeerd een Nederlander iets koopt uit Griekenland, bijvoorbeeld hotelkamer overnachtigingen dan is het alleen maar in zijn voordeel dat de Drachme in waarde is gedaald tegen de tijd dat er afgerekend wordt.

Wat levenstandaard betreft: tja. Ik heb een tijdje in Brazilie gewoond toen de Braziliaanse Real nog erg slecht gemanaged werd. Een rol Pringles chips kostte 2 real in de supermarkt en de lokaal geproduceerde variant 0,40 real. Ik kon het verschil niet proeven. Het lokale bier was zelfs beter dan Heineken.

Ik begrijp die woede richting de Grieken (de regering, de totale bevolking, wie eigenlijk?) niet zo. Dit is zoiets als elke dag weer tekeer gaan tegen de leerling die niet meekomt in de klas. Het heeft niet zoveel zin. Het lijkt mij dat de Griekse samenleving nog niet klaar was voor de euro klas. Draai het dan gewoon terug. Wees liever boos op euro-politici die de EU zo nodig snel moesten uitbreiden, zodat zelfs Roemenie er nu bij hoort.
Zoals je zegt: transacties met het buitenland (import) zullen vrij prijzig worden zolang de Grieken de boel niet op orde hebben, want niemand (of dat importeur of geldwisselaar is) wil hun Drachme hebben. Dat gaat dus tot hoge inflaties leiden.

Voor zover ze intern kunnen produceren zal het (zoals in je Braziliaanse voorbeelden) inderdaad niet zoveel uitmaken. Ouzo, olijven en feta zullen ze dus gewoon kunnen blijven kopen, maar voor veel andere zaken (die ze niet zelf produceren) zal dat niet opgaan.

Dat optelsommetje gaat dan ook nog eens voor een flinke kapitaalvlucht zorgen.
pi_96501547
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 12:45 schreef GoudIsEcht het volgende:
Dat optelsommetje gaat dan ook nog eens voor een flinke kapitaalvlucht zorgen.
En die kapitaalvlucht kun je alleen voorkomen met kapitaalrestricties, iets dat niet mogelijk is onder de huidige Europese wetgeving. Men zal dus ook nog eens de EU moeten verlaten wil men dit doen en dat betekent geen subsidies meer en eigenlijk ook een isolatie.

Al met al is het niet waarschijnlijk dat Griekenland de eurozone en daarmee ook de EU verlaat. Zowel voor Griekenland zelf als de overige lidstaten. Ik ben bang dat het hele gedoe alleen maar gaat leiden tot gunstigere voorwaarden voor de Grieken en mogelijk daarmee ook het langer in stand blijven van de bubble.
pi_96502419
Ondertussen in Ierland ...
http://www.dailymail.co.u(...)50bn-borrowings.html

Het lijkt erop dat ze gaan defaulten.
pi_96504036
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 13:16 schreef jaco het volgende:
Ondertussen in Ierland ...
http://www.dailymail.co.u(...)50bn-borrowings.html

Het lijkt erop dat ze gaan defaulten.
De hele opzet van het noodfonds is dan ook een grote gecontroleerde default. Maar eerst moet het begrotingstekort worden teruggedrongen zodat men na een default niet meer naar de kapitaalmarkten hoeft te gaan en de banken tijd hebben om exposure af te bouwen. Daarvoor is tijd nodig en die komt er door middel van het steunpakket. Vanaf 2013 worden de defaults zowiezo mogelijk (en iets dat mogelijk word gemaakt op deze manier gaat er komen), als er geen eerdere 'incidenten' hebben plaatsgevonden.
pi_96504209
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 14:01 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

De hele opzet van het noodfonds is dan ook een grote gecontroleerde default. Maar eerst moet het begrotingstekort worden teruggedrongen zodat men na een default niet meer naar de kapitaalmarkten hoeft te gaan en de banken tijd hebben om exposure af te bouwen. Daarvoor is tijd nodig en die komt er door middel van het steunpakket. Vanaf 2013 worden de defaults zowiezo mogelijk (en iets dat mogelijk word gemaakt op deze manier gaat er komen), als er geen eerdere 'incidenten' hebben plaatsgevonden.
Ik vermoed ook dat er defaults gaan komen. De euro staat als munt in zekere zin ook los van de individuele landen. Als een bedrijf failliet gaat raakt dat de munt waarin de aandelen/leningen genoteerd waren ook niet echt, en zo is het met de individuele eurolanden ook enigszins. Er blijft natuurlijk altijd besmettingsgevaar, en als het bijvoorbeeld Duitsland zou overkomen gaat het verhaal niet helemaal op, maar ik vermoed ook dat men zal gaan defaulten. Dat het als serieuze optie gezien wordt op het moment lijkt me in elk geval vrij zeker.
pi_96504401
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 14:06 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ik vermoed ook dat er defaults gaan komen. De euro staat als munt in zekere zin ook los van de individuele landen. Als een bedrijf failliet gaat raakt dat de munt waarin de aandelen/leningen genoteerd waren ook niet echt, en zo is het met de individuele eurolanden ook enigszins. Er blijft natuurlijk altijd besmettingsgevaar, en als het bijvoorbeeld Duitsland zou overkomen gaat het verhaal niet helemaal op, maar ik vermoed ook dat men zal gaan defaulten. Dat het als serieuze optie gezien wordt op het moment lijkt me in elk geval vrij zeker.
Helemaal mee eens. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de schulden worden omgezet naar enorm lange looptijden om de banken enigzins te ontzien en daarmee de klap beter op te vangen. Maar in feite is dat ook een default. Vrijwel alle vormen van een default werken deflatoir, de een nog erger als de andere. Dat begrijp je toch wel?
pi_96505482
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 14:12 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de schulden worden omgezet naar enorm lange looptijden om de banken enigzins te ontzien en daarmee de klap beter op te vangen. Maar in feite is dat ook een default. Vrijwel alle vormen van een default werken deflatoir, de een nog erger als de andere. Dat begrijp je toch wel?
Ja, een default is in principe deflatior. Europa is ook anders dan de VS. Mijn stelling de hele tijd was dat voor de VS - onder andere vanwege de rol van de dollar als reservemunt - niet kan omgaan met deflatie.

Hoe deze default in Europa gespeeld gaat worden moeten we nog afwachten. Het gaat er vooral om wie de klappen gaan vangen; wie de (grootste) houder van de gedauflte schuld zal blijken te zijn. Als dat de ECB of andere centrale banken zijn ligt het verhaal anders dan als het investeringsbanken uit de markt zijn. En ook in dat laatste geval moeten we gaan zien wat de 'reactie' van de ECB zal zijn.
pi_96511022
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 14:48 schreef GoudIsEcht het volgende:
Hoe deze default in Europa gespeeld gaat worden moeten we nog afwachten. Het gaat er vooral om wie de klappen gaan vangen; wie de (grootste) houder van de gedauflte schuld zal blijken te zijn. Als dat de ECB of andere centrale banken zijn ligt het verhaal anders dan als het investeringsbanken uit de markt zijn. En ook in dat laatste geval moeten we gaan zien wat de 'reactie' van de ECB zal zijn.
Het was en is de ECB (en andere centrale banken) die een default probeerd tegen te houden, aangezien het een bedreiging voor het bankwezen is en de mogelijke oorzaak van het klappen van de economische bubble waar we al decennia in leven. Vandaar dat het risicodragend kapitaal telkens word ontzien. Gelukkig dat het nieuwe noodfonds(-mechanisme) dat ingaat in 2013 er anders over denkt en het hele gebeuren zelfs mogelijk maakt zoniet er op aanstuurt (wat ik denk). De ECB weet dat ook, wat het imo niet waarschijnlijk maakt dat men overgaat tot massale QE en daarmee ook de bijkomende verliezen. Ik denk dat dat ook een van de hoofdredenen is dat men gestopt is met het opkopen van schuldpapier.
pi_96512080
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 18:06 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Het was en is de ECB (en andere centrale banken) die een default probeerd tegen te houden, aangezien het een bedreiging voor het bankwezen is en de mogelijke oorzaak van het klappen van de economische bubble waar we al decennia in leven. Vandaar dat het risicodragend kapitaal telkens word ontzien. Gelukkig dat het nieuwe noodfonds(-mechanisme) dat ingaat in 2013 er anders over denkt en het hele gebeuren zelfs mogelijk maakt zoniet er op aanstuurt (wat ik denk). De ECB weet dat ook, wat het imo niet waarschijnlijk maakt dat men overgaat tot massale QE en daarmee ook de bijkomende verliezen. Ik denk dat dat ook een van de hoofdredenen is dat men gestopt is met het opkopen van schuldpapier.
De ECB en de FED zijn twee compleet verschillende dieren. De ECB zal het inderdaad niet zomaar laten aankomen op massale QE en zal (al dan niet achter de schermen) voorstander zijn van defaults waar mogelijk.

Enige probleem is inderdaad het bancaire systeem. Door zo'n lang traject in te gaan kunnen daarvoor de nodige voorbereiding getroffen worden, en daar zullen ze alles aan doen.

'Economische bubbel waar we al decennia in leven'... Hoe zie je dat precies; hoe is die ontstaan/opgebouwd (wanneer) en hoe gaat dat eindigen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')