Ik denk dat de Grieken straks geen andere keuze rest dan die lagere levensstandaard te accepteren. En rellen en stakingen zullen dit niet kunnen voorkomen, eerder verder in de hand werken.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 20:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zou nog kunnen werken als de Grieken een lagere levensstandaard zouden accepteren, dwz geen loonsverhogingen om het verlies van koopkracht (tgv duurdere inport) te compenseren. Maar je ziet nu al hoe het gaat als ze een paar % moeten inleveren: rellen en gedoe. Het is naief om te denken dat er na een devaluatie niet gelijk een enorme loongolf tot stand komt. En dan zijn ze dus na een paar jaar weer terug naar af kwa concurrentiekracht, maar wel met rentelasten die veel hoger zijn en zonder subsidies uit de EU.
Precies, uiteindelijk keert de wal het schip. Ik wil alleen maar zeggen dat rationeel gezien Griekenland beter uit is in de euro. Een beslissing om eruit te stappen zou gedreven moeten worden door populisme, niet door rationaliteit.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 20:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat de Grieken straks geen andere keuze rest dan die lagere levensstandaard te accepteren. En rellen en stakingen zullen dit niet kunnen voorkomen, eerder verder in de hand werken.
Op het moment dat de noordelijke Eurolanden niet eindeloos afgetapt kunnen worden van cash zullen ze het geld toch ergens vandaan moeten halen.
Wat mij betreft maakt het niet uit, al komt er daar hongersnood. Incompetent, arrogant, aartslui en corrupt volkje. Tegen de tijd dat ze honger krijgen gaan ze echt wel weer aan de slag, ook voor een laag salaris.
Het is net als dat ik zou 'weigeren' voor minder dan 10K pm aan de slag te gaan. Of mensen die 'weigeren' hun huis te verkopen onder de 2008 droomprijs. Dan werk je of verkoop je dus gewoon niet.
Misschien is zo'n schok wel goed voor Griekenland. Dat er daar dus eens harde maatregelen genomen worden. Las dat 2/3 van de artsen daar opgaf niet meer dan 12K per jaar te verdienen (en dus vrijgesteld te zijn van belastingen)!
Natuurlijk is Griekenland daar beter mee uit, al was het maar omdat de EU de Grieken dwingt om een enigszins acceptabele economische huishouding te voeren. Op lange termijn is dat beter.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 20:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Precies, uiteindelijk keert de wal het schip. Ik wil alleen maar zeggen dat rationeel gezien Griekenland beter uit is in de euro. Een beslissing om eruit te stappen zou gedreven moeten worden door populisme, niet door rationaliteit.
Dan drukken ze gewoon meer drachmes om de rente te betalen. Wat ik me herinner van het pre-euro tijdperk is dat de drachme (en de lire trouwens ook) continu in waarde daalde ten opzichte van de gulden/mark/pond. Het blijft waarschijnlijk niet bij een eenmalige devaluatie.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 19:50 schreef SeLang het volgende:
Uit de eurozone gaan is slecht voor Griekenland en goed voor de euro. Er gaan immers bakken geld naar Griekenland vanuit de gezonde lidstaten. Dat Griekenland baat zou hebben bij devaluatie is onzin imo. Misschien de eerste 1-2 jaar, maar daarna heeft inflatie het concurrentie voordeel alweer weggewerkt en zitten ze blijvend met een veel hogere reële rente.
Griekenland beter uit de Euro?quote:Op vrijdag 6 mei 2011 20:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Precies, uiteindelijk keert de wal het schip. Ik wil alleen maar zeggen dat rationeel gezien Griekenland beter uit is in de euro. Een beslissing om eruit te stappen zou gedreven moeten worden door populisme, niet door rationaliteit.
Dit krijg ik bij Interactive Brokers, maar alleen op Australische Dollars. Elke valuta soort heeft z'n eigen rente tarief. IB koopt Australische staatsobligaties om dit te kunnen betalen, dus als je een broker hebt die Australische staatspapier kan leveren, dan heb je deze rente ook (waarschijnlijk zelfs iets meer).quote:Op zaterdag 7 mei 2011 13:35 schreef Sokz het volgende:
Iemand andere interessante, doch 'veilige', manieren om van dit tarief 'misbruik' te maken? Wie krijgt hier ook alweer 4,5% rente op zijn buitenlandse valuta & waar is dat als ik vragen mag?
Had het al gevonden .. 4,75% nu zelfs en klopt, risico houdt je altijd wel. Waar het mij omgaat is dat een BP op termijn weer naar zijn oude niveau gaat. De mogelijkheid die je had om BP aan $27 te kopen weegt volgens mij wel op tegen het feit dat ik een jaar of twee langer interest moet betalen.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 15:07 schreef jaco het volgende:
Dit krijg ik bij Interactive Brokers, maar alleen op Australische Dollars. Elke valuta soort heeft z'n eigen rente tarief. IB koopt Australische staatsobligaties om dit te kunnen betalen, dus als je een broker hebt die Australische staatspapier kan leveren, dan heb je deze rente ook (waarschijnlijk zelfs iets meer).
Elk rendement heeft risico. De AUD koers kan onderuit gaan t.o.v. de Euro. RDS kan betrokken raken bij een oilspill zoals BP en 30% in waarde zakken. Je belegt met geleend geld, dus ik zou erg oppassen.
Kan die 1,5% trouwens later aangepast worden n.a.v. inflatie ?
Nee, dat is de 'bench mark rate'. IB haalt daar 0.5% vanaf. Kijk bij 'interest paid to you'.quote:
Australie is een grote leverancier van een aantal commodities. Als die markten ineenstorten, dan neemt de vraag naar AUD af en zou de koers kunnen dalen. Deze theorie lees je regelmatig op websites. In de praktijk echter worden valuta koersen door een complex spel van allerlei factoren bepaald. Ik durf het daarom voorlopig wel aan. Met geleend geld zou ik het echter niet aandurven.quote:Met valuta is die 'zekerheid' al wat minder .. hoewel ik de euro nou ook niet veel sterker zie worden t.o.v. australische dollars.
Als een Nederlands bedrijf iets aan een Griek verkoopt, dan wordt de prijs normaalgesproken in de valuta van de leverancier dus de euro overeengekomen. Het wisselen van Drachme naar Euro is het probleem voor de Griek. Het enige risico van de Nederlandse leverancier is dat het product te duur wordt voor de Griek en deze afziet van aankoop.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 11:57 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Griekenland beter uit de Euro?
Alsof het buitenland ze graag spullen verkoopt voor Drachme. En of die Drachme niet heel rap in een flinke inflatie terecht gaat komen? Ook dan gaan die Grieken naar een lagere levensstandaard en dat zullen ze merken ook.
Persoonlijk zou ik het geld ´parkeren´ op een relatief hoog renderende spaarrekening en wachten tot de deflatoire neergang heeft plaatsgevonden. Tot die tijd trek je het verschil in rente (aangezien je geen vermogingsbelasting betaalt tot 20... K) zonder echt risico. Mocht die deflatoire neergang nooit komen staat je geld nog altijd veilig en mocht die toch komen kun je met een zeer goedkope leverage en geen echte margin verplichtingen met een veelvoud van ¤750 instappen in een goed gespreid mandje van aandelen. Daarvoor kun je bijvoorbeeld Selangs instappunt (of iets lager) hanteren.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 13:35 schreef Sokz het volgende:
Iemand andere interessante, doch 'veilige', manieren om van dit tarief 'misbruik' te maken? Wie krijgt hier ook alweer 4,5% rente op zijn buitenlandse valuta & waar is dat als ik vragen mag?
Tijdens de studie is die inderdaad variabel en word elk jaar vastgesteld door de overheid. De vastgestelde rente is in grote mate gekoppeld aan de euribor. De rente op de spaarrekening is vrijwel altijd hoger als die euribor. De eerste 1 januari na afronding van de studie word de rente vastgezet voor de komende vijf jaar en na afloop van die vijf jaar nogmaals voor de komende vijf jaar enzovoort. Hoe hoog, is natuurlijk afhankelijk van de dan geldende marktomstandigheden.quote:Op zondag 8 mei 2011 12:16 schreef Dalliance het volgende:
Is die 1,5% van DUO niet variabel? Op de website zie ik staan dat die rente voor 2011 is vastgesteld, wat impliceert dat deze kan fluctueren. In 2010 was die 2,39%.
Hij kan iig 5 jaar lang voor 1,5% lenen en mocht na 5 jaar de rente hoger zijn dan de spaarrente kan-ie ook ineens aflossen. Maar dat laatste is niet waarschijnlijk, want de rente is de laatste jaren vrijwel altijd lager dan de spaarrente.quote:Op zondag 8 mei 2011 12:16 schreef Dalliance het volgende:
Is die 1,5% van DUO niet variabel? Op de website zie ik staan dat die rente voor 2011 is vastgesteld, wat impliceert dat deze kan fluctueren. In 2010 was die 2,39%.
Zoals je zegt: transacties met het buitenland (import) zullen vrij prijzig worden zolang de Grieken de boel niet op orde hebben, want niemand (of dat importeur of geldwisselaar is) wil hun Drachme hebben. Dat gaat dus tot hoge inflaties leiden.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 16:16 schreef jaco het volgende:
[..]
Als een Nederlands bedrijf iets aan een Griek verkoopt, dan wordt de prijs normaalgesproken in de valuta van de leverancier dus de euro overeengekomen. Het wisselen van Drachme naar Euro is het probleem voor de Griek. Het enige risico van de Nederlandse leverancier is dat het product te duur wordt voor de Griek en deze afziet van aankoop.
Als omgekeerd een Nederlander iets koopt uit Griekenland, bijvoorbeeld hotelkamer overnachtigingen dan is het alleen maar in zijn voordeel dat de Drachme in waarde is gedaald tegen de tijd dat er afgerekend wordt.
Wat levenstandaard betreft: tja. Ik heb een tijdje in Brazilie gewoond toen de Braziliaanse Real nog erg slecht gemanaged werd. Een rol Pringles chips kostte 2 real in de supermarkt en de lokaal geproduceerde variant 0,40 real. Ik kon het verschil niet proeven. Het lokale bier was zelfs beter dan Heineken.
Ik begrijp die woede richting de Grieken (de regering, de totale bevolking, wie eigenlijk?) niet zo. Dit is zoiets als elke dag weer tekeer gaan tegen de leerling die niet meekomt in de klas. Het heeft niet zoveel zin. Het lijkt mij dat de Griekse samenleving nog niet klaar was voor de euro klas. Draai het dan gewoon terug. Wees liever boos op euro-politici die de EU zo nodig snel moesten uitbreiden, zodat zelfs Roemenie er nu bij hoort.
En die kapitaalvlucht kun je alleen voorkomen met kapitaalrestricties, iets dat niet mogelijk is onder de huidige Europese wetgeving. Men zal dus ook nog eens de EU moeten verlaten wil men dit doen en dat betekent geen subsidies meer en eigenlijk ook een isolatie.quote:Op zondag 8 mei 2011 12:45 schreef GoudIsEcht het volgende:
Dat optelsommetje gaat dan ook nog eens voor een flinke kapitaalvlucht zorgen.
De hele opzet van het noodfonds is dan ook een grote gecontroleerde default. Maar eerst moet het begrotingstekort worden teruggedrongen zodat men na een default niet meer naar de kapitaalmarkten hoeft te gaan en de banken tijd hebben om exposure af te bouwen. Daarvoor is tijd nodig en die komt er door middel van het steunpakket. Vanaf 2013 worden de defaults zowiezo mogelijk (en iets dat mogelijk word gemaakt op deze manier gaat er komen), als er geen eerdere 'incidenten' hebben plaatsgevonden.quote:Op zondag 8 mei 2011 13:16 schreef jaco het volgende:
Ondertussen in Ierland ...
http://www.dailymail.co.u(...)50bn-borrowings.html
Het lijkt erop dat ze gaan defaulten.
Ik vermoed ook dat er defaults gaan komen. De euro staat als munt in zekere zin ook los van de individuele landen. Als een bedrijf failliet gaat raakt dat de munt waarin de aandelen/leningen genoteerd waren ook niet echt, en zo is het met de individuele eurolanden ook enigszins. Er blijft natuurlijk altijd besmettingsgevaar, en als het bijvoorbeeld Duitsland zou overkomen gaat het verhaal niet helemaal op, maar ik vermoed ook dat men zal gaan defaulten. Dat het als serieuze optie gezien wordt op het moment lijkt me in elk geval vrij zeker.quote:Op zondag 8 mei 2011 14:01 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De hele opzet van het noodfonds is dan ook een grote gecontroleerde default. Maar eerst moet het begrotingstekort worden teruggedrongen zodat men na een default niet meer naar de kapitaalmarkten hoeft te gaan en de banken tijd hebben om exposure af te bouwen. Daarvoor is tijd nodig en die komt er door middel van het steunpakket. Vanaf 2013 worden de defaults zowiezo mogelijk (en iets dat mogelijk word gemaakt op deze manier gaat er komen), als er geen eerdere 'incidenten' hebben plaatsgevonden.
Helemaal mee eens. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de schulden worden omgezet naar enorm lange looptijden om de banken enigzins te ontzien en daarmee de klap beter op te vangen. Maar in feite is dat ook een default. Vrijwel alle vormen van een default werken deflatoir, de een nog erger als de andere. Dat begrijp je toch wel?quote:Op zondag 8 mei 2011 14:06 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ik vermoed ook dat er defaults gaan komen. De euro staat als munt in zekere zin ook los van de individuele landen. Als een bedrijf failliet gaat raakt dat de munt waarin de aandelen/leningen genoteerd waren ook niet echt, en zo is het met de individuele eurolanden ook enigszins. Er blijft natuurlijk altijd besmettingsgevaar, en als het bijvoorbeeld Duitsland zou overkomen gaat het verhaal niet helemaal op, maar ik vermoed ook dat men zal gaan defaulten. Dat het als serieuze optie gezien wordt op het moment lijkt me in elk geval vrij zeker.
Ja, een default is in principe deflatior. Europa is ook anders dan de VS. Mijn stelling de hele tijd was dat voor de VS - onder andere vanwege de rol van de dollar als reservemunt - niet kan omgaan met deflatie.quote:Op zondag 8 mei 2011 14:12 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de schulden worden omgezet naar enorm lange looptijden om de banken enigzins te ontzien en daarmee de klap beter op te vangen. Maar in feite is dat ook een default. Vrijwel alle vormen van een default werken deflatoir, de een nog erger als de andere. Dat begrijp je toch wel?
Het was en is de ECB (en andere centrale banken) die een default probeerd tegen te houden, aangezien het een bedreiging voor het bankwezen is en de mogelijke oorzaak van het klappen van de economische bubble waar we al decennia in leven. Vandaar dat het risicodragend kapitaal telkens word ontzien. Gelukkig dat het nieuwe noodfonds(-mechanisme) dat ingaat in 2013 er anders over denkt en het hele gebeuren zelfs mogelijk maakt zoniet er op aanstuurt (wat ik denk). De ECB weet dat ook, wat het imo niet waarschijnlijk maakt dat men overgaat tot massale QE en daarmee ook de bijkomende verliezen. Ik denk dat dat ook een van de hoofdredenen is dat men gestopt is met het opkopen van schuldpapier.quote:Op zondag 8 mei 2011 14:48 schreef GoudIsEcht het volgende:
Hoe deze default in Europa gespeeld gaat worden moeten we nog afwachten. Het gaat er vooral om wie de klappen gaan vangen; wie de (grootste) houder van de gedauflte schuld zal blijken te zijn. Als dat de ECB of andere centrale banken zijn ligt het verhaal anders dan als het investeringsbanken uit de markt zijn. En ook in dat laatste geval moeten we gaan zien wat de 'reactie' van de ECB zal zijn.
De ECB en de FED zijn twee compleet verschillende dieren. De ECB zal het inderdaad niet zomaar laten aankomen op massale QE en zal (al dan niet achter de schermen) voorstander zijn van defaults waar mogelijk.quote:Op zondag 8 mei 2011 18:06 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Het was en is de ECB (en andere centrale banken) die een default probeerd tegen te houden, aangezien het een bedreiging voor het bankwezen is en de mogelijke oorzaak van het klappen van de economische bubble waar we al decennia in leven. Vandaar dat het risicodragend kapitaal telkens word ontzien. Gelukkig dat het nieuwe noodfonds(-mechanisme) dat ingaat in 2013 er anders over denkt en het hele gebeuren zelfs mogelijk maakt zoniet er op aanstuurt (wat ik denk). De ECB weet dat ook, wat het imo niet waarschijnlijk maakt dat men overgaat tot massale QE en daarmee ook de bijkomende verliezen. Ik denk dat dat ook een van de hoofdredenen is dat men gestopt is met het opkopen van schuldpapier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |