abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96152520
Kan iemand vertellen of je flagstones in zand moet leggen of kan dit ook op aarden leggen in een tuin van een nieuwbouw huis?
  vrijdag 29 april 2011 @ 20:05:55 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_96152908

Hier liggen ze gewoon in het gras.
pi_96155430
Als je ze een beetje ongelijk wil hebben, dan kan het direct in de grond. Maar ik zou zelf voor een zandbed eronder gaan. Niets zo irritant als wegzakkende tegels na een paar jaar
pi_96161636
Ja mag beetje ongeljjk liggen maar niet na 5 jaar schots en scheef
pi_96191235
Op zwarte tuinaarde kan je niet tegelen, gaat gegarandeerd verzakken (als je er op loopt, voor de sier kan het wel).
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  Moderator zondag 1 mei 2011 @ 11:12:00 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_96200129
Ik heb even met google gezocht en ik kom o.a. op deze site uit, waar een hoop op beschreven staat qua aanleggen en gebruik van flagstones buiten in de tuin.

Dit is die site : http://www.flagstones.nl/productinformatie/fundering.html

quote:
De basis is de fundering. Deze bepaalt in hoge mate het eindresultaat van uw project, maar ook de duurzaamheid. Iedere situatie is natuurlijk anders; daardoor is het niet mogelijk u het juiste advies te geven wat bij uw ondergrond past. Als u enig "bouwinzicht" heeft, kunt u dit vast zelf goed beoordelen. Bij twijfel adviseren wij u te allen tijde te overleggen met een vakman/bevloeringbedrijf (*).

Afhankelijk van de ondergrond stort men soms eerst een laag wit zand, eventueel aangevuld met getrild/aangewalst puin waarop men
verder gaat werken.

De dikte van uw fundering hangt sterk af van de draagkracht van de ondergrond. Woont u bijvoorbeeld op de Veluwe, dan "zit" u al snel op het witte zand (betere draagkracht). Hoe minder draagkrachtig de bestaande ondergrond, hoe zwaarder en dikker de funderingslaag moet zijn. Op Veengrond dient geheid te worden. Een andere basisregel is dat de verwachte belasting (druk) ook de dikte van de fundering bepaalt. Zo zal een terras minder belasting te verduren krijgen, dan een oprit waar auto's over heen rijden.

Meestal wordt één van de volgende funderingen toegepast:
Gestabiliseerd zand, drainerende ondergrond, mortel/specie soms in combinatie met toeslagstoffen of beton.

http://www.flagstones.nl/index.php?pag=6
Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)
pi_96215449
Ja heb ik zeker wat aan is kleigrond ga toch 15 cm afgraven en dit met zand volstorten... :) in beton o.i.d. Vind ik weer net iets te drastisch als ik het weer wil veranderen, ook met afwateren niet echt handig....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')