abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96145835
Hallo,

Wij hebben vorig jaar onze eigen badkamer gedaan. Wij hebben een opstorting gemaakt over de hele breedte van de badkamer bij 85 cm diep. Hierbovenop is onze douche ruimte. In deze opstorting heb ik een quickdrain gemonteerd van 140 cm breed.

De quickdrain is een super ding om te monteren, alleen het enige nadeel is dat hij over de hele breedte 140 cm dus 5 cm diep vol met water blijft staan. Omdat het meeste water in het midden de drain in loopt krijg je niet echt een stroming in de drain en spoelt niet het vuile water weg.

Gevolg na 1.5 week zit er zoveel zeepresten in het water dat hij gaat stinken en schimmelen, bij stilstand valt wel mee, maar als er vers water in loopt dan ruik je hem goed. En moet hij schoon gemaakt worden.

Nu had ik een theorie bedacht om het wat “ondieper” te maken, en alleen bij de sifon de voledige diepte weer te pakken.

Bijgevoegd een schema die duidelijk mijn idee laat zien. Het schema moet je vanaf de voorkant van de goot zien!

Nu het volgende, ik zat aan 1 of andere giethars te denken, maar… is er zo’n hars die hecht op het rvs, en bestand is tegen water/zeep/e.d.

SCHEMA

Gr Jerry Rolff

[ Bericht 3% gewijzigd door JerryRolff op 01-05-2011 11:36:37 ]
  vrijdag 29 april 2011 @ 17:04:11 #2
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_96145956
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:00 schreef JerryRolff het volgende:

Bijgevoegd een schema die duidelijk mijn idee laat zien. Het schema moet je vanaf de voorkant van de goot zien!

Nu het volgende, ik zat aan 1 of andere giethars te denken, maar… is er zo’n hars die hecht op het rvs, en bestand is tegen water/zeep/e.d.

schama is zoek volgt z.s.m.

Gr Jerry Rolff
:') _O-
  vrijdag 29 april 2011 @ 17:25:51 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_96146683
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:04 schreef ursel het volgende:

[..]

:') _O-
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_96147975

[ Bericht 1% gewijzigd door JerryRolff op 01-05-2011 11:36:54 ]
pi_96148116
Misschien een gekke vraag, maar had dat ding niet afwaterend gemonteerd moeten worden? Lijkt me niet dat de fabrikant dit in gedachte had.

Ontopic: 2 rvs plaatjes onder afschot plaatsen en afkitten is netter denk ik.
met een koekje
pi_96148368
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:08 schreef koffielepel het volgende:
Misschien een gekke vraag, maar had dat ding niet afwaterend gemonteerd moeten worden? Lijkt me niet dat de fabrikant dit in gedachte had.

Ontopic: 2 rvs plaatjes onder afschot plaatsen en afkitten is netter denk ik.
afschot kan niet, alnders heb ik aan 1 kant water en andere kant niet. het water dient hier als de afsluiter. zodra er water bij komt loopt het over de middelste 2 schotjes de afvoer in.

rvs zou wel kunnen maar dat gaat die kit weer vies worden/schimmelen, er blijft wel nog een klein laagje water op staan namelijk.
pi_96150820
Nu begrijp ik het, maar wat een raar systeem dan.
met een koekje
  vrijdag 29 april 2011 @ 20:34:08 #8
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_96154326
Ik ben heel erg benieuwd of je hier iets op kunt vinden. Wij hebben namelijk hetzelfde probleem met onze drain (maar dan van 1.60m)
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_96158083
Doe er eens een foto van de situatie bij want volgens mij heb je dat ding helemaal verkeerd geïnstalleerd :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_96163493
drain is 100% goed geinstaleerd volgens instructies. en anders kan het ook niet op afschot zou de drain in een V moeten lopen, en dan nog zou het stankslot systeem niet meer werken.

het enige wat ik anders heb gedaan is de rand langs de tegels afgekit, omdat quickdrain de kitrand een cm naar achter onder de tegels legt, en dan heb je een cm vuil onder je tegels.
en de qbox mat niet gebruikt maar kimband rondom de goot.

foto's zijn wat slecht, zijn met een telefoon gemaakt.
zoals je kunt zien na 1 keer douchen hoe hij er alweer uit ziet.
en dat hij nagenoeg tot de rand vol staat met water hij is 5 cm diep.

[ Bericht 6% gewijzigd door JerryRolff op 29-04-2011 23:51:46 ]
pi_96191995
Ik snap het nut van die schotjes niet :? Waarom wordt het water tegengehouden als het juist de pijp in moet stromen? Neem aan dat er gewoon een zwanenhals onder zit?
pi_96193289
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 23:48 schreef TigerXtrm het volgende:
Ik snap het nut van die schotjes niet :? Waarom wordt het water tegengehouden als het juist de pijp in moet stromen? Neem aan dat er gewoon een zwanenhals onder zit?
Nee, dat is dus het probleem. Het systeem zorgt voor stankafsluiting. Kan je niet stenen erin leggen? Zodat er wat minder water in staat.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_96197980
Vind het maar een apart systeem dan. Hoe werkt die stankafsluiting dan precies?
pi_96200595
het water nivo staat tot bovenkant van de midelste schotjes,
de buitenste schotjes die zitten onder het water nivo.
waardoor je dus het zelfde principe krijgt als een zwanen hals. op het moment dat het waternivo stijgt, dan loopt het over de midelste schotjes heen naar de afvoer. er zit onder deze goot geen sifon meer, dat zijn in dit geval die schotjes.

als je goed kijkt naar het plaatje dan zie je geen open lucht verbinding vanaf de afvoer naar de buitenlucht. deze schotjes zitten dus in het zwarte doosje op de foto's.

voordeel hiervan, dat de goot niet dieper is als 5 cm
nadeel dat het water dus blijft staan.
  zondag 1 mei 2011 @ 11:35:55 #15
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_96200716
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 11:30 schreef JerryRolff het volgende:
er zit in deze goot geen sifon meer.
voordeel hiervan, dat de goot niet dieper is als 5 cm
nadeel dat het water dus blijft staan.
of stank hebben en een droge goot,

of dieper hakken voor een sifon, en een droge goot hebben

of een natte goot met schotjes :')

Overigens heb ik een goot van de Praxis gekocht, met los sifon eronder :9
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_96200765
heb de afbeelding iets aangeoast misschien wat duidelijker nu.

pi_96200966
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 11:35 schreef lipje het volgende:

[..]

of stank hebben en een droge goot,

of dieper hakken voor een sifon, en een droge goot hebben

of een natte goot met schotjes :')

Overigens heb ik een goot van de Praxis gekocht, met los sifon eronder :9
dieper hakken ging niet, ik heb al een opstorting gemaakt omdat de afvoer al door de smeervloer lag en die is maar 5 cm. (nieuwbouw woning) en ja als ik dit van ter voren had geweten dan had ik hem ook niet geplaatst. maar dat is vaak he achteraf ;)
pi_96201052
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 00:13 schreef DaDude1987 het volgende:

[..]

Nee, dat is dus het probleem. Het systeem zorgt voor stankafsluiting. Kan je niet stenen erin leggen? Zodat er wat minder water in staat.
nee dan gaat er vuil onder zitten, en steen is ook weer poreus. dus wordt een vieze bende.
pi_96201876
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 11:50 schreef JerryRolff het volgende:

[..]

nee dan gaat er vuil onder zitten, en steen is ook weer poreus. dus wordt een vieze bende.
Knikkers dan... lijkt mij een betere oplossing dan een of andere hars waarvan je niet weet of dat vies wordt/ gaat stinken. Of RVS balkje er in leggen...
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
  zondag 1 mei 2011 @ 12:21:14 #20
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_96201880
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 11:46 schreef JerryRolff het volgende:

[..]

dieper hakken ging niet, ik heb al een opstorting gemaakt omdat de afvoer al door de smeervloer lag en die is maar 5 cm. (nieuwbouw woning) en ja als ik dit van ter voren had geweten dan had ik hem ook niet geplaatst. maar dat is vaak he achteraf ;)
dan moet je ook IN de vloer hakken. Ik heb ook een nieuwbouwwoning, en ik had niet eens een afwerkvloer (badkamer casco laten opleveren)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_96202912
wij ook casco was bij ons standaard met smeervloer (gelijk met die van de hal) dieper gaat niet omdat je afvoer dan onder nivo komt en je water niet weg loopt. :) naar beneden was geen optie dan heb ik een leiding in het midden van mn woonkamer. maargoed hij zit er al in dus deze info is overbodig.

gr jerry
pi_96204718
Heb je bij je nieuwe idee niet een veel groter risico dat je (door verdamping) je waterafsluiting kwijtraakt? Welliswaar heb je bij jouw nieuwe idee minder verdampingsoppervlakte, maar ook veel minder water om te verdampen voordat je waterpijl onder de bovenste schotjes van je stankafsluiter komen. Vooral als je je opvulling aflopend gaat aanleggen heb je een relatief groter verdampingsoppervlakte tov je volume water.
pi_96206214
daar zit wel wat in, maar er wordt elke dag gedouched bij ons, en als we op vakantie gaan en na 14 dagen blijkt hij droog te staan is het nog een optie de volgende keer een laagje olie erin te laten lopen.
pi_96207995
Is er wel een stromingsprobleem (en daarmee noodzaak tot opvullen van een deel van de bak)?
Als je kijkt naar de eerste foto dan valt mij daar het "schone" deel van het water op. En dat is juist het buitenste deel van de bak.
Het lijkt me dus eerder dat er of aan de buitenkant geen toevoer was van zeep resten, of dat er wel stroming was naar het midden toe, maar dat het daar vervolgens niet weg kan (en als klus leek denk ik eerder aan 2 dan aan 1).
Dit kan bijvoorbeeld komen doordat er teveel verschil zit tussen de bovenkant van de binnenste schotten (= waterpijl, waarop het sop drijft) en de onderkant van de buitenste schotten (diepte waaronder dat drijvende sop onder door moet).
Het verschil tussen die 2 schotten is alleen een afweging (heel klein verschil geeft na verdamping sneller een verbroken stankafsluiter, groot verschil maakt een grotere werveling noodzakelijk om sop onder water te krijgen).
Bij vrijwel geen werveling in je water heb je ook nog eens last van de afvoer van vaste bestanddelen in je water (die gaan namelijk op de bodem liggen, maar moeten als het even kan ook over de rand van dat binnenste schotje heen willen ze weg kunnen, en moeten daarvoor dus ook iets "tegennatuurlijks" doen, waarvoor werveling in het water goed van pas komt).

Ik denk dat jouw probleem dan ook wel eens meer te maken kan hebben met het te "gemakkelijk" weglopen van het water (waardoor sop moeilijk onder die buitenste schotten kan doorkomen, en zwaar matriaal niet over de binnenste schotten weet te komen)
pi_96211324
dat is idd correct, omdat de goot ook zo breed en over de hele breedte diep is komt er nauwelijks stroming in de goot, daarbij komt ook nog dat de douchekop in het midden van de goot hangt (regen douche) door het te verhogen en schuin af te laten lopen hoop ik zo wat meer "stroming" te krijgen op het laagste punt van de goot die de resten over het schotje duwt.

de enige manier om nu het vuil weg te krijgen is het dekseltje van de stankafsluiter te verwijderen en met een oude afwasborstel vanuit de zijkant in 1 beweging het vuile water over de rand te brengen. en de helft gaat dan weer naar het andere compartiment dus dit moet ik een aantal keren herhalen aan beiden kanten.

het is geen super systeem die drain, idee is leuk om diepe te besparen maar brengt weer andere problemen met zich mee.
pi_96235837
Is het erg lastig om dat rooster open te krijgen? Anders zou ik gewoon na iedere douchebeurt even de douchekop op een harde straal zetten en het rooster doorspuiten. Dan heb je in ieder geval geen stinkende zeepresten.
  maandag 2 mei 2011 @ 16:51:25 #27
143043 Petje46
Mustang GT
pi_96255316
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 04:06 schreef TigerXtrm het volgende:
Is het erg lastig om dat rooster open te krijgen? Anders zou ik gewoon na iedere douchebeurt even de douchekop op een harde straal zetten en het rooster doorspuiten. Dan heb je in ieder geval geen stinkende zeepresten.
Dat doe je ook hoog uit een paar keer.
Ben wel benieuwd wat de oplossing wordt.

Overigens had ik het rode gedeelte wat nu horizontaal loopt ook af laten lopen, althans nu lijkt het of recht is
Shelby ( . )( . )
  maandag 2 mei 2011 @ 18:19:55 #28
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_96259337
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 04:06 schreef TigerXtrm het volgende:
Bij die van ons is dat niet zo makkelijk (1.60m rvs rooster precies tussen 2 muren door omhooghalen doe je 's ochtends niet even snel) daarbij komt dat je dat met 2 haakjes moet doen.

Wat ik wel al doe is met de handdouche net zo lang sproeien tot ik geen zeepresten meer boven het rooster uit zie komen, maar dat helpt ook niet echt.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_96832821
contact gehad met polyservice, winkel die diverste harsen verkoopt. Epoxy hars zou hier van toepassing kunnen zijn. alleen dat is aardig aan de prijs, ik ga eerst even met een stuk hout testen of mijn idee werkt, en zeker te zijn dat ik niet de afvoer capaciteit niet wordt aangetast.

mocht het werken laat ik het weten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')