quote:
Er is meer (lagere) beroepsonderwijs bijgekomen in plaats van dat alles naar beneden is gehaald zoals men vaak denkt.
Die lagere niveaus bestonden al: KMBO en leerlingwezen.
Het verschil is dat ongediplomeerden nu inderdaad ook worden toegelaten.
Waar het mij om gaat is dat het niveau van MBO4 anno 2011 fors lager is dan dat van het MBO anno 1990 en dat het niveau van het HBO anno 2011 fors lager is dan dat van het HBO anno 1990. Ook de universiteiten zijn er fors op achteruit gegaan, zelfs de beste en meest selectieve (zij het voor een groot deel dankzij zelfselectie, een fenomeen wat sterk wordt onderschat) studierichtingen hebben compromissen moeten doen aangezien de studenten op het VWO te weinig hebben geleerd. Zie bijv. de povere basis voor wiskunde en natuurkunde waar de exacte studies mee worden opgescheept.
Zelfs het HBO biedt tegenwoordig vaak een lager niveau aan, het hangt van de opleiding af. Wanneer er enkel CGO is en nooit de theoretische bagage van de leerling wordt getoetst en hij kan nog niet eens rekenen of woorden vervoegen...
Oh ja, er schort wel meer aan de taalbeheersing van de meeste jongeren dan enkel het niet kunnen vervoegen van woorden.
quote:
Dat CE aan Inholland in Diemen ruk is betekent niet dat men in Leeuwarden niet op grote schaal goed onderwijs verkrijgen. Hoewel men dit wel tracht te suggereren.
Ik weet niet in welke mate er nog goede HBO-scholen bestaan, ik weet wel dat die 3 of 4 HBO-scholen die nu de kop van jut zijn slechts het topje van de spreekwoordelijke ijsberg zijn.
Ik herinner er nog even aan dat Fontys een paar jaar geleden bijna net zo negatief in het nieuws kwam als dat nu o.a. InHolland in het nieuws komt. Zoek maar eens op beteronderwijs.net met de term "fontys", je zal je rot schrikken. Bijna alle HBO-scholen doen massaal aan CGO en alle HBO-scholen worden beloond voor het drukken van zoveel mogelijk diploma's ongeacht wat de waarde hiervan is. Een aantal afdelingen van een aantal universiteiten hebben nog ´verzuurde` academici aan het roer staan die dit niet pikken, zou dat ook voor een aantal HBO-scholen gelden? Ik vrees van niet.
Totdat alles goed is onderzocht verdient heel het HBO-onderwijs scepsis en dit in het belang van de huidige en toekomstige leerlingen die recht hebben op een goede CGO-loze opleiding.
quote:
De motivatie om een dode taal geheel te kunnen beheersen daalt, terwijl men de culturele waarde van de klassieke talen meer is gaan waarderen.
Geef mij eens een goede reden waarom het aanleren van die taal minder belangrijk zou zijn dan 10-20 jaar geleden. De motivatie is gedaald omdat veel leerlingen om ´oneigenlijke´ motieven voor het gymnasium kiezen, hiertoe gedwongen door de overheid die de categoriale athenea heeft afgeschaft en zelfs het aantal HAVO/VWO-scholen sterk heeft verminderd.
Het leren van die ´dode` taal gebeurde omdat onze Europese talen sterk zijn beïnvloed door deze talen, aangezien juist met deze talen een goede grammaticale basis kan worden ontwikkeld en omdat het voor de leerlingen een interessante intellectuele uitdaging was.
Merk op dat in Vlaanderen Latijn een enorm populair vak is.
quote:
minder nadruk op de grammatica, meer nadruk op de taalontwikkeling en de literatuur
Minder grammaticaal onderwijs en meer taalontwikkeling gaat niet samen, het is of meer grammaticaal onderwijs en meer taal ontwikkeling of minder van beiden. De basis van elke taal wordt gevormd door twee elementen: woorden en grammatcia. Die grammatica bepaalt hoe die woorden aan elkaar gekoppeld kunnen worden tot zinnen en met die zinnen druk je alles uit in een taal.
De literatuur kan je altijd beter in de eigen taal bestuderen dan met een vertaling.
Ik zou zeggen: vergelijk eens een vertaald boek met het origineel en constateer hoe slecht veel vertalingen zijn (ondertiteling laat ik om technische redenen buiten beschouwing). Dit ligt niet eens altijd aan de vertalers, niet alles is goed te vertalen. Ik beheers zowel het Engels als het Nederlands ruimschoots voldoende om dit te kunnen vaststellen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL