Bram_van_Loon | donderdag 28 april 2011 @ 16:59 |
Naar aanleiding van deze post heb ik besloten om deze draad te openen.
Niet zo lang geleden was er nog een duidelijk onderscheid tussen universiteiten en HBO-scholen. Universiteiten moesten mensen vooral academisch vormen, dat veel werkgevers hier vervolgens gebruik van kon maken was een mooie bonus maar geen op zichzelf staand doel. HBO-scholen moesten mensen vooral opleiden voor een vak, dit uitte zich in een minder theoretische vorming (zij het van een veel hoger niveau dan wat tegenwoordig gebruikelijk is) en een meer praktische vorming. De laatste 1-2 decennia zie je echter dat universiteiten steeds meer studenten gaan vormen voor het bedrijfsleven, dit komt o.a. tot uiting in de opkomst van groepswerkjes, de bredere vorming, de mindere diepgang en het slachtofferen van de meer academische vakken. Eerst en vooral vind ik de vraag interessant wat de drijfveren zijn van deze ontwikkeling. Ik heb er zelf wat ideeën over maar ik noem ze nog even niet aangezien ik graag eerst jullie opvattingen lees alvorens die van jullie mogelijk worden beïnvloed door die van mij. Naar mijn stellige overtuiging moeten we het klassieke onderscheid in ere herstellen. Universiteiten moeten zich louter richten op de academische vorming. Wanneer er binnen een opleiding nog ruimte is voor het aanleren van wat praktische vaardigheden dan moeten ze dat zeker doen maar alleen als zij de opleidingscoördinatoren van mening zijn dat dit niet ten koste gaat van de academische vorming. HBO-scholen moeten geen wannabe-universiteit zijn maar zich louter richten op de beroepsvorming. | |
TNA | donderdag 28 april 2011 @ 17:03 |
Beide, maar het gaat om prioriteiten. HBO: vooral beroepsvorming, beetje academisch. Universiteit: vooral academische vorming, aanvullend beroepsvorming. | |
Dennis_enzo | donderdag 28 april 2011 @ 17:03 |
Leuk en aardig, maar mensen die afstuderen aan de universiteit moeten uiteindelijk toch gaan werken. Niks mis met een beetje practische kennis dus. | |
Trusten | donderdag 28 april 2011 @ 17:06 |
Vind het nogal van je richting afhangen. Zo is het bijvoorbeeld belachelijk dat bij een universitaire studie als Psychologie of Pedagogiek je pas in je masterjaar voor de eerste keer stage gaat lopen. Hoe je moet omgaan met mensen of kinderen leer je niet uit een boek maar voornamelijk door het te doen. | |
fh101 | donderdag 28 april 2011 @ 17:34 |
Hmm, ik doe pedagogiek heb heb toch echt in het 1e jaar stage gelopen. Nu was dat wel een snuffelstage en meer gericht op kennis van het werkveld opdoen dan op het doen zelf, dus eigenlijk geen echte stage ![]() Op zich ben ik het eens met wat TNA zegt. Maar ik denk dat het op de uni ook wel afhankelijk is van de studie die je doet en wat je er later allemaal mee kunt gaan doen. Kom je met een kwetsbare doelgroep te werken, dan is die stage belangrijk. Word je beleidmaker, vind ik het alweer minder belangrijk. | |
eriksd | donderdag 28 april 2011 @ 17:39 |
Je redeneert omgekeerd; de vraag is wat er dan wetenschappelijk aan die opleiding is. Overigens staat er in Vrij Nederland een goed stuk over de armoede van wetenschappelijk onderwijs. | |
fh101 | donderdag 28 april 2011 @ 18:30 |
Ik kan je vertellen, behoorlijk wat ![]() ![]() | |
San_Andreas | donderdag 28 april 2011 @ 18:53 |
de wereld wordt steeds ingewikkelder dat je niet aan beroepsvorming op universiteiten kan ontkomen. Voorbeeld: wiskunde VS actuariaat. Ga jij lekker 7 jaar lang wiskunde studeren, kom je er achter dat als je aan de bak wilt je nog 4 jaar voor actuaris moet doorstuderen ![]() | |
MuyTrabajo | donderdag 28 april 2011 @ 20:35 |
Hier even een verwant topic van mij spammen Geen gezeik, iedereen slecht hoger onderwijs. Met interessant leesvoer Zo, nu zelf ff topic lezen. ![]() |