http://www.volkskrant.nl/(...)later-beginnen.dhtmlquote:GroenLinks: haal studenten uit ochtendspits, laat colleges later beginnen
Om de ochtendspits in het openbaar vervoer te ontlasten, zouden studenten een uur tot anderhalf uur later kunnen beginnen met school. Dat stelt Kamerlid Ineke van Gent (GroenLinks) vandaag. Volgens de politica zouden scholen, in overleg met rijksoverheid, de lesroosters aan kunnen passen zodat studenten de drukke spits niet in hoeven.
'Door de aanvangstijden van het onderwijs wat te verlaten, krijgen vervoerders in de spits meer lucht', aldus Van Gent.
Het Kamerlid denkt dat studenten, maar vooral rijksoverheid en scholen op deze manier meedenken over het mobiliteitsprobleem. 'Van alle reizigers in de spits is circa 30 procent student. Daarvan doet ongeveer de helft een hbo- of universitaire opleiding', vervolgt ze. 'Daarnaast zullen door dit plan de daluren in het openbaar vervoer beter worden benut. Het is een pijnloze maatregel die heel veel effect kan hebben.'
Klopt. Ik zeg later beginnen en eerder eindigen.quote:Op donderdag 28 april 2011 10:24 schreef mstx het volgende:
Dus ook later eindigen waardoor de studenten die normaal vóór de avondspits klaar zijn daarin terechtkomen.
je bent gewoon NA de avondspits klaar..quote:Op donderdag 28 april 2011 10:24 schreef mstx het volgende:
Dus ook later eindigen waardoor de studenten die normaal vóór de avondspits klaar zijn daarin terechtkomen.
quote:Op donderdag 28 april 2011 10:44 schreef valek het volgende:
Studenten hebben toch al een luizeleven, betaald door de werkende mensen. Laat ze maar lekker laat klaar zijn met studeren, doen ze tenminste iets terug voor ons.
idd, ik snap sowieso niet waarom ze in de spits niet gewoon de trein zo lang maken als het kleinste perron op de route... Zwaar trieste bende. Vaak komen ze met 2 of 3 van die dubbeldekkerstellen, en daar moet dan iedereen ingepropt worden, terwijl er makkelijk nog 2 achter gehangen hadden kunnen worden.quote:Op donderdag 28 april 2011 11:13 schreef Jordony het volgende:
Waarom zijn de studenten nou weer de dupe van de overvolle en kleine treinen van de NS?
Ja en bij die nieuwe dubbeldekkers is zo'n beetje de helft eerste klas, daar zit normaal vrijwel niemand.quote:Op donderdag 28 april 2011 11:17 schreef kirsten. het volgende:
[..]
idd, ik snap sowieso niet waarom ze in de spits niet gewoon de trein zo lang maken als het kleinste perron op de route... Zwaar trieste bende. Vaak komen ze met 2 of 3 van die dubbeldekkerstellen, en daar moet dan iedereen ingepropt worden, terwijl er makkelijk nog 2 achter gehangen hadden kunnen worden.
Die nieuwe dubbeldekkers hebben 571 zitplaatsen, waarvan 129 eerste klas. Dat is inderdaad zo'n beetje de helft, ja.quote:Op donderdag 28 april 2011 11:27 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ja en bij die nieuwe dubbeldekkers is zo'n beetje de helft eerste klas, daar zit normaal vrijwel niemand.
Soms ga ik gewoon 1ste klas zitten als het overvol is. Volgens mij mag dat dan ook maar kom op NS, denk na. Hoeveel mensen gaan nou met de 1ste klas naar hun werk? Als je 1ste klas rijdt behoor je ook tot de groep mensen die met de auto naar hun werk gaan.quote:Op donderdag 28 april 2011 11:30 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Die nieuwe dubbeldekkers hebben 571 zitplaatsen, waarvan 129 eerste klas. Dat is inderdaad zo'n beetje de helft, ja.
En daarnaast, pak in de spits maar eens een intercity op de trajecten Amsterdam/Den Haag-Utrecht-Arnhem/Eindhoven of Utrecht-Zwolle, gegarandeerd dat je ook in de 1e Klas moet zoeken naar een zitplaats, heb zelf al regelmatig moeten staan tot Ede of Den Bosch.
Eerste klas reizigers betalen 40% meer voor hun treinkaartje/abonnement, het minste dat je dan als bedrijf kan doen, is ze een zitplaats garanderen.
Ik heb geen bijbaantje maar dat komt vooral door de opleiding. Daar is de studielast behoorlijk hoog xD En idd, het is moeilijk hoor, zonder bijbaantje. Het liefst begin ik lekker vroeg en ben ik ook vroeg in de middag klaar.quote:Op donderdag 28 april 2011 11:32 schreef hooibaal het volgende:
En ontopic: je mag verwachten dat als je anderhalf uur later begint, je ook anderhalf uur later klaar bent. Inmiddels is echt wel duidelijk dat studeren zonder bijbaantje niet meer haalbaar is, maar als je pas om half zeven uit de collegebanken rolt is dat wel van invloed op de mogelijkheden tot werken...
Nee, de helft.quote:Op donderdag 28 april 2011 11:34 schreef Sander het volgende:
Als nou alle forensen van 11 tot 7 gaan werken?
treinritjes op kosten van de baas en geen rijbewijs hebbenquote:Op donderdag 28 april 2011 11:33 schreef Jordony het volgende:
[..]
Soms ga ik gewoon 1ste klas zitten als het overvol is. Volgens mij mag dat dan ook maar kom op NS, denk na. Hoeveel mensen gaan nou met de 1ste klas naar hun werk? Als je 1ste klas rijdt behoor je ook tot de groep mensen die met de auto naar hun werk gaan.
Waarom denk je dat die busdiensten zo zijnquote:Op donderdag 28 april 2011 11:45 schreef fh101 het volgende:
Leuk, maar willen ze dan ook alsjeblieft de busdiensten veranderen in de kleine gaten waar praktisch geen studenten wonen?
Ik kom na 7 uur niet meer thuis, moet altijd opgehaald worden...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |