Inderdaad, het is gewoon een kwestie van gewenning. De auto van mijn ouders reageert heel anders dan mijn eigen auto waar ik nu nog niet altijd even soepel in schakel (ligt ook aan het type auto).quote:Op woensdag 27 april 2011 22:00 schreef Biogarde het volgende:
Is per auto weer anders. Zelfs al is het hetzelfde merk en type, bouwjaar en kleur.
Een poosje a 4 keer in de week is vrij weinig en gaat veel sneller wanneer je zelf een auto hebt en kunt oefenen (aub niet op mijn rijbaan).
Dat is onderhand uitvallen indeed. Die van mij loopt al 1000 toeren stationair. En 2000 als ik alleen al naar het gaspedaal gekeken heb.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:04 schreef Marver8 het volgende:
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
De mijne uit 2003 schakelt zonder problemen bij 2000 toeren, ik weet niet wat jouw definitie van 'heel modern' is? Sowieso auto's van het afgelopen decennium moeten dat wel aan kunnen.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:04 schreef Marver8 het volgende:
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
Het is een Toyota Yaris Linea Sol, het toeren aantal kan misschien wel iets hoger liggen. Ik probeer het toerental een beetje aan te houden wat ik met rijlessen ook deed 2-3000TPM, in de auto waarin ik nu rijd wil dat makkelijk.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:04 schreef Marver8 het volgende:
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
Diesel rijdt minder toeren dan benzine. Trek door naar 3500-4000rpm en dan schakelen. Op het aangrijppunt van je koppeling geef je een dot gas bij en je zult veel vloeiender rijden.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:11 schreef FruitenCo het volgende:
[..]
Het is een Toyota Yaris Linea Sol, het toeren aantal kan misschien wel iets hoger liggen. Ik probeer het toerental een beetje aan te houden wat ik met rijlessen ook deed 2-3000TPM, in de auto waarin ik nu rijd wil dat makkelijk.
Dat dus, in twee stappen, en niet bang zijn voor een beetje toeren. Bij een benzinemotor is het heel normaal dat je aardig wat gas moet geven bij het wegrijden en overschakelen. Gas geven bij het omhoog laten van de koppeling zorgt er juist voor dat je veel soepeler wegrijdt en schakelt.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:08 schreef MaGNeT het volgende:
Daarnaast koppeling in 2 stappen op laten komen.
Eerst naar aangrijppunt, dan pas helemaal op laten komen.
Per auto liggen die punten anders maar met wat oefenen moet dat snel onder de knie zijn.
das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemenquote:Op woensdag 27 april 2011 22:01 schreef Biogarde het volgende:
Als ik in een willekeurige auto stap, dan ben ik ook weer aan het kloten.
Voordeel van gevoel hebben voor autorijdenquote:Op woensdag 27 april 2011 22:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemen
Ik zou net zeggenquote:Op woensdag 27 april 2011 22:19 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Voordeel van gevoel hebben voor autorijdenDaar hoef je geen monteur voor te zijn...
Wanneer ga je mn remblokken vervangen?quote:Op woensdag 27 april 2011 22:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemen
heb je dat allemaal op de opleiding tot "steeksleutel aangever aan de eerste monteur" geleerd.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemen
Behalve Biogardequote:Op woensdag 27 april 2011 22:28 schreef densmee het volgende:
[..]
heb je dat allemaal op de opleiding tot "steeksleutel aangever aan de eerste monteur" geleerd.
proficiat hoor, iedereen die langer dan 3 dagen zijn rijbewijs heeft kan met elke auto wegrijden
Ik was laatst aan het kutten met zoeen Polo uit '97 met een zompige koppeling die je moest intrappen tot op het riool onder het asfalt. Man man man, wat een apparaat. Moar! Koppelen is soberzo voor fappers. Bazen rijden automaten.quote:
Je kunt gewoon niet rijdenquote:Op woensdag 27 april 2011 22:31 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ik was laatst aan het kutten met zoeen Polo uit '97 met een zompige koppeling die je moest intrappen tot op het riool onder het asfalt. Man man man, wat een apparaat. Moar! Koppelen is soberzo voor fappers. Bazen rijden automaten.
automaatquote:Op woensdag 27 april 2011 22:31 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ik was laatst aan het kutten met zoeen Polo uit '97 met een zompige koppeling die je moest intrappen tot op het riool onder het asfalt. Man man man, wat een apparaat. Moar! Koppelen is soberzo voor fappers. Bazen rijden automaten.
Klopt.quote:
Sommige auto's zijn sowieso niet gemaakt om iets achter te hangen, dus dan kan een automaat prima.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:35 schreef densmee het volgende:
automaat![]()
erg handig ook als je een keer wat achter je auto wilt hangen begint dat ding allemaal te schakelen omdat die niet weet wat hij wilt.
Daar rijden we ook dagelijks jaquote:en in het terrein ook erg ideaal
In echt terrein is het ideaal ja. Dan wil je juist een vloeistofkoppeling omdat je over de stenen/rotsen een plaatkoppeling toch alleen maar opbrandt.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:35 schreef densmee het volgende:
[..]
automaat![]()
erg handig ook als je een keer wat achter je auto wilt hangen begint dat ding allemaal te schakelen omdat die niet weet wat hij wilt.
en in het terrein ook erg ideaal
Ja, als ik hier de straat uit rij, dan moet ik idd eerst een heuvel op, door een sloot, over 2 keien van een meter hoog, weer door een sloot, over een boomstam, grindpad, weer een heuvel, weer een grindpad, 22 kilometer bos, weer een sloot en als ik dat allemaal gehad heb, denk ik jezus, ik heb geen zak aan een automaat.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:35 schreef densmee het volgende:
[..]
automaat![]()
erg handig ook als je een keer wat achter je auto wilt hangen begint dat ding allemaal te schakelen omdat die niet weet wat hij wilt.
en in het terrein ook erg ideaal
Alleen Scania heeft een koppelingspedaal voor de 1ste versnelling. Alle andere semi-automaten zijn gewoon zonder koppeling.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:36 schreef Piles het volgende:
[..]
Sommige auto's zijn sowieso niet gemaakt om iets achter te hangen, dus dan kan een automaat prima.
[..]
Daar rijden we ook dagelijks ja
Afgelopen week ik in een semi-automaat vrachtwagen gereden, en dat is toch wel lekkerWel koppelen, niet schakelen.
Volgens mij reed ik Mercedes, met koppeling en zo'n pookje wat je vooruit tikt.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:37 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Alleen Scania heeft een koppelingspedaal voor de 1ste versnelling. Alle andere semi-automaten zijn gewoon zonder koppeling.
vloeistof koppeling met manuele bak jaquote:Op woensdag 27 april 2011 22:37 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
In echt terrein is het ideaal ja. Dan wil je juist een vloeistofkoppeling omdat je over de stenen/rotsen een plaatkoppeling toch alleen maar opbrandt.
[ afbeelding ]
Hmm, die ken ik niet, dat is ook een WSK oid denk ik dan. klopt niet denk ik.....: Was het een bouwvoertuig ofzo?quote:Op woensdag 27 april 2011 22:39 schreef Piles het volgende:
[..]
Volgens mij reed ik Mercedes, met koppeling en zo'n pookje wat je vooruit tikt.
Tikje tegen pook, koppeling in, vrachtwagen kiest zelf versnelling, koppeling los en weer gaan
quote:Op woensdag 27 april 2011 22:41 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Hmm, die ken ik niet, dat is ook een WSK oid denk ik dan. klopt niet denk ik.....: Was het een bouwvoertuig ofzo?
inderdaad, ooit komt er weer een op de opritquote:
Pendelassenquote:Op woensdag 27 april 2011 22:43 schreef densmee het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
hij zal wel een rondje hebben mogen rijden met deze titan oid
Bakwagen, lesvoertuigquote:Op woensdag 27 april 2011 22:41 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Hmm, die ken ik niet, dat is ook een WSK oid denk ik dan. klopt niet denk ik.....: Was het een bouwvoertuig ofzo?
nieuwe ook niet... je auto slijt er van simpel....quote:Op woensdag 27 april 2011 22:02 schreef MeraViglioSa het volgende:
Is het een heel oude auto, toevallig?
Oudere wagens zijn vaak niet gebouwd op het 'nieuwe rijden' heb ik me laten vertellen, dwz bij 2K toeren al schakelen.
Dus probeer het eens bij 3-3,5K of bij 4.
Rare aanname....quote:Op donderdag 28 april 2011 23:39 schreef amenth het volgende:
ts, ik neem aan dat je een vrouw bent? dan zul je het nooit helemaal leren maar na een half jaar zal het niet meer zo opvallen.
Inderdaad, met een koude motor protesteert mijn auto ook wel eens, zodra alles warm is gaat het een stuk soepeler.quote:Op vrijdag 29 april 2011 00:16 schreef RingBewoner het volgende:
Word het ook niet soepeler naarmate je wat meer rijd? Ik bedoel dan langer achter elkaar, bijvoorbeeld 100 tot 150 kilometer? Heb altijd met mijn Corsa en dan vooral als het nog een beetje koud is dat hij inderdaad wel eens happert of stottert. Maar als ik langere afstanden rij gaat dit altijd beter.
Heb ook dat hij na een tijdje "soepeler" in de versnelling glijd, dus waar ik bij de start nog wel eens merk dat het stroef gaat, gaat het later beter en glijd hij er vanzelf in.quote:Op vrijdag 29 april 2011 00:17 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Inderdaad, met een koude motor protesteert mijn auto ook wel eens, zodra alles warm is gaat het een stuk soepeler.
mooizo, kan ik niet zeggen over sommige medechauffeurs die ik kende toen ik net 18 was.quote:Op woensdag 27 april 2011 21:51 schreef FruitenCo het volgende:
Ik heb nu ongeveer een maand mijn rijbewijs, en ik rijd vier keer in de week in de auto van pa en ma. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het in der loop de weken het schakelen steeds wat soepeler zou gaan worden, maar het word maar niet beter.
Wanneer ik normaal schakel op het juiste toerental (in onze auto ongeveer 2000 - 2500 TPM) heb ik soms dat wanneer ik de koppeling weer laat opkomen dat de auto even in de toeren schiet en dat ie dan even vooruit schiet. Ik heb altijd in een diesel gelest en daar ging het schakelen vrijwel altijd feiloos.
Ik heb wel een manier uitgevonden dat dit niet gebeurd door een heel klein beetje gas te geven wanneer ik de koppeling laat opkomen, echter schiet die eventjes in de toeren (500 toeren) en valt dan rustig weer terug en begint weer te accelereren.
Ik heb me zelf voorgenomen om zo soepel (comfortabel) mogelijk te rijden
gewoon meer oefenen en eens wat anders proberen.quote:echter wil de auto soms even een hopje maken naar voren. Hoe schakel je zo soepel mogelijk in een benzinewagen?
Dat systeem met koppeling is ideaal. Ik snap niet waarom ze daar nu plots weer mee gestopt zijn.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:37 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Alleen Scania heeft een koppelingspedaal voor de 1ste versnelling. Alle andere semi-automaten zijn gewoon zonder koppeling.
Altijd gas geven bij het koppelen, dan valt ie er veel soepeler in, je hoeft niet je gas in te trappen naar 6k rpm maar gewoon een beetje, op het begin kan je best 'm ff iets harder in trappen tot je het beste koppelpunt gevonden hebt en als dit gewoon goed gaat kan je 't met veel minder gas gaan doen (dan wil het wegrijden ook niet echt opschieten :p )quote:Op woensdag 27 april 2011 21:51 schreef FruitenCo het volgende:
Ik heb wel een manier uitgevonden dat dit niet gebeurd door een heel klein beetje gas te geven wanneer ik de koppeling laat opkomen, echter schiet die eventjes in de toeren (500 toeren) en valt dan rustig weer terug en begint weer te accelereren.
Dat is inderdaad hoe je het leert. Een lesauto is tenslotte een dieselwagen, en daarin werkt dat super want zo'n ding rolt best vlot weg op alleen de koppeling.quote:Op vrijdag 29 april 2011 12:26 schreef willemwaus het volgende:
Toen een maat van me net z'n rijbewijs kreeg had hij ook nooit gehoord dat je tijdens het koppelen al gas moet geven maar erna pas. Dit kan ja, maar dan ben je rete traag en de kans is veel groter dat ie afslaat of inzakt oid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |