abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96065208
Ik heb nu ongeveer een maand mijn rijbewijs, en ik rijd vier keer in de week in de auto van pa en ma. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het in der loop de weken het schakelen steeds wat soepeler zou gaan worden, maar het word maar niet beter.

Wanneer ik normaal schakel op het juiste toerental (in onze auto ongeveer 2000 - 2500 TPM) heb ik soms dat wanneer ik de koppeling weer laat opkomen dat de auto even in de toeren schiet en dat ie dan even vooruit schiet. Ik heb altijd in een diesel gelest en daar ging het schakelen vrijwel altijd feiloos.

Ik heb wel een manier uitgevonden dat dit niet gebeurd door een heel klein beetje gas te geven wanneer ik de koppeling laat opkomen, echter schiet die eventjes in de toeren (500 toeren) en valt dan rustig weer terug en begint weer te accelereren.

Ik heb me zelf voorgenomen om zo soepel (comfortabel) mogelijk te rijden, echter wil de auto soms even een hopje maken naar voren. Hoe schakel je zo soepel mogelijk in een benzinewagen?
Weerstand Met Bifido-Vezels
Geen suiker toegevoegd
pi_96065358
Bij mij ging het vanzelf goed na 3x een tank leeg gereden te hebben. Vond het in het begin ook wennen.
  woensdag 27 april 2011 @ 22:00:07 #3
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_96065761
Is per auto weer anders. Zelfs al is het hetzelfde merk en type, bouwjaar en kleur.

Een poosje a 4 keer in de week is vrij weinig en gaat veel sneller wanneer je zelf een auto hebt en kunt oefenen (aub niet op mijn rijbaan).
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  woensdag 27 april 2011 @ 22:01:47 #4
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_96065882
En diesels rollen zelfs zonder ook maar je gas in te trappen (een benzineauto minimaal of helemaal niet), je anticipeert daar heel anders op qua koppelen.

Als ik in een willekeurige auto stap, dan ben ik ook weer aan het kloten.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_96065921
Is het een heel oude auto, toevallig?
Oudere wagens zijn vaak niet gebouwd op het 'nieuwe rijden' heb ik me laten vertellen, dwz bij 2K toeren al schakelen.
Dus probeer het eens bij 3-3,5K of bij 4. :?
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.
pi_96065954
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:00 schreef Biogarde het volgende:
Is per auto weer anders. Zelfs al is het hetzelfde merk en type, bouwjaar en kleur.

Een poosje a 4 keer in de week is vrij weinig en gaat veel sneller wanneer je zelf een auto hebt en kunt oefenen (aub niet op mijn rijbaan).
Inderdaad, het is gewoon een kwestie van gewenning. De auto van mijn ouders reageert heel anders dan mijn eigen auto waar ik nu nog niet altijd even soepel in schakel (ligt ook aan het type auto).
pi_96066103
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
  woensdag 27 april 2011 @ 22:05:18 #8
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_96066135
Meer gas geven. Een diesel heeft meer koppel waardoor het wat vloeiender gaat en die motor toch wel doortrekt. Een benzine wil bijna uitvallen en daardoor moet je wat meer vermogen (gas) geven om hem goed aan de gang te houden. Doe je dit niet gaat hij schokken.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  woensdag 27 april 2011 @ 22:06:42 #9
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_96066269
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:04 schreef Marver8 het volgende:
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
Dat is onderhand uitvallen indeed. Die van mij loopt al 1000 toeren stationair. En 2000 als ik alleen al naar het gaspedaal gekeken heb.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_96066291
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:04 schreef Marver8 het volgende:
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
De mijne uit 2003 schakelt zonder problemen bij 2000 toeren, ik weet niet wat jouw definitie van 'heel modern' is? Sowieso auto's van het afgelopen decennium moeten dat wel aan kunnen.
pi_96066436
Daarnaast koppeling in 2 stappen op laten komen.
Eerst naar aangrijppunt, dan pas helemaal op laten komen.
Per auto liggen die punten anders maar met wat oefenen moet dat snel onder de knie zijn.
pi_96066707
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:04 schreef Marver8 het volgende:
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
Het is een Toyota Yaris Linea Sol, het toeren aantal kan misschien wel iets hoger liggen. Ik probeer het toerental een beetje aan te houden wat ik met rijlessen ook deed 2-3000TPM, in de auto waarin ik nu rijd wil dat makkelijk.
Weerstand Met Bifido-Vezels
Geen suiker toegevoegd
pi_96066762
Schakelen bij 2000 rpm in een benzine auto ;(
Begin eens bij 3000/3500 rpm dan maak je het jezelf een stuk makkelijker.

Dan idd je koppeling oplaten komen tot aangrijpings punt met een klein beetje gas.
Dan koppeling door laten komen en door accelereren.

Als je na je eerste paar duizend km dan een beetje gevoel voor de techniek hebt kan je het zo laag doen als je wilt/de auto het toelaat.
  woensdag 27 april 2011 @ 22:13:17 #14
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_96066819
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:11 schreef FruitenCo het volgende:

[..]

Het is een Toyota Yaris Linea Sol, het toeren aantal kan misschien wel iets hoger liggen. Ik probeer het toerental een beetje aan te houden wat ik met rijlessen ook deed 2-3000TPM, in de auto waarin ik nu rijd wil dat makkelijk.
Diesel rijdt minder toeren dan benzine. Trek door naar 3500-4000rpm en dan schakelen. Op het aangrijppunt van je koppeling geef je een dot gas bij en je zult veel vloeiender rijden.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  woensdag 27 april 2011 @ 22:15:48 #15
78498 classpc
I don't like change
pi_96067011
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:08 schreef MaGNeT het volgende:
Daarnaast koppeling in 2 stappen op laten komen.
Eerst naar aangrijppunt, dan pas helemaal op laten komen.
Per auto liggen die punten anders maar met wat oefenen moet dat snel onder de knie zijn.
Dat dus, in twee stappen, en niet bang zijn voor een beetje toeren. Bij een benzinemotor is het heel normaal dat je aardig wat gas moet geven bij het wegrijden en overschakelen. Gas geven bij het omhoog laten van de koppeling zorgt er juist voor dat je veel soepeler wegrijdt en schakelt.

Maar zoals ik het lees zou het weleens kunnen dat je nog wat moeite hebt met koppelen. En dat het daardoor nog niet helemaal soepel gaat. Daar dus even wat meer op oefenen, waar het aangrijpingspunt zit.
En dan gewoon koppeling naar het aangrijpingspunt, daar houden, gas geven tot ongeveer 1000 toeren (of lager als je merkt dat het dan ook goed gaat) en dan koppeling langzaam op laten komen.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_96067195
quote:
7s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:01 schreef Biogarde het volgende:

Als ik in een willekeurige auto stap, dan ben ik ook weer aan het kloten.
das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemen :7
pi_96067240
Hoe laat je de koppeling omhoog komen? Toch niet in één keer lossen?

En tussen de 2000 en 2500 kan bij sommige auto's (zoals die van mij o.a. :P) krap zijn, ik zou pas over de 2500 toeren schakelen.
  woensdag 27 april 2011 @ 22:19:57 #18
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_96067305
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemen :7
Voordeel van gevoel hebben voor autorijden :') Daar hoef je geen monteur voor te zijn...
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  woensdag 27 april 2011 @ 22:26:24 #19
78498 classpc
I don't like change
pi_96067820
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:19 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Voordeel van gevoel hebben voor autorijden :') Daar hoef je geen monteur voor te zijn...
Ik zou net zeggen :P
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
  woensdag 27 april 2011 @ 22:27:01 #20
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_96067863
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemen :7
Wanneer ga je mn remblokken vervangen?
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_96067978
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemen :7
heb je dat allemaal op de opleiding tot "steeksleutel aangever aan de eerste monteur" geleerd.
proficiat hoor, iedereen die langer dan 3 dagen zijn rijbewijs heeft kan met elke auto wegrijden :')
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 27 april 2011 @ 22:29:12 #22
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_96068027
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:28 schreef densmee het volgende:

[..]

heb je dat allemaal op de opleiding tot "steeksleutel aangever aan de eerste monteur" geleerd.
proficiat hoor, iedereen die langer dan 3 dagen zijn rijbewijs heeft kan met elke auto wegrijden :')
Behalve Biogarde :')
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  woensdag 27 april 2011 @ 22:31:55 #23
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_96068239
quote:
10s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:29 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Behalve Biogarde :')
Ik was laatst aan het kutten met zoeen Polo uit '97 met een zompige koppeling die je moest intrappen tot op het riool onder het asfalt. Man man man, wat een apparaat. Moar! Koppelen is soberzo voor fappers. Bazen rijden automaten.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  woensdag 27 april 2011 @ 22:34:46 #24
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_96068487
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:31 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Ik was laatst aan het kutten met zoeen Polo uit '97 met een zompige koppeling die je moest intrappen tot op het riool onder het asfalt. Man man man, wat een apparaat. Moar! Koppelen is soberzo voor fappers. Bazen rijden automaten.
Je kunt gewoon niet rijden :{w
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  † In Memoriam † woensdag 27 april 2011 @ 22:34:59 #25
25682 2cv
Niet subtiel
pi_96068504
Kan ook iets mis zijn met de auto zelf. Koppeling niet fris meer of oude bakolie. Kan ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')