abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 april 2011 @ 20:52:36 #1
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_96061384
En dan bedoel ik geen vergeten groente zoals Pastinaak waar je tegenwoordig bijna letterlijk mee doodgegooid wordt.

Afgelopen Paasweekend was het hier grote rommelmarkt. Hartstikke leuk, gaf de rups een paar euro. Van alles werd gekocht maar ik kreeg ook een cadeau! Rode wangen, helemaal vol trots want ik zou er vast onwijs blij mee zijn. Dat was ik dan ook uiteraard. ;).

Een kookboek: Kok rond de Klok.
Hartstikke jaren zeventig, vol gearrangeerde foto's en snijtechnieken afgekeken van de Chinezen maar dan op van die bladerdeeg kransjes etc. Vind het boek inmiddels echt leuk en niet aandoenlijk leuk zoals bij ontvangst want het is echt wel geinig om te weten wat men zoal at. Best nog wel trendy voor die tijd ook trouwens. Couscous staat er zelfs in.

Wat eten of drinken jullie eigenlijk nog van vroeger? Bij oma, bij ouders etc.
Kortom herinneringen en wat maak je daar tegenwoordig nog van?

Ik zat me o.a. te verbazen over dingen als komkommermelk, tomatenmelk, bietjesmelk. WTF?

En die komkommermelk is echt serieus culinair geweest:

halve komkommer
half litertje karnemelk
sap van half citroentje
dille
zout
Suiker
peper
4 ijsblokjes.

Geen hond die dat volgens mij nog wil proberen, of vergis ik me?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_96061952
Voor mij is vroeger niet zo lang geleden, dus eigenlijk ook niet zoveel veranderd. :@
  woensdag 27 april 2011 @ 21:02:44 #3
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_96061964
Die komkommermelk lijkt me wel verfrissend op een warme zomerdag.

quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:02 schreef Myraela het volgende:
Voor mij is vroeger niet zo lang geleden, dus eigenlijk ook niet zoveel veranderd. :@
En dat. :D
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  woensdag 27 april 2011 @ 21:07:21 #4
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_96062232
quote:
5s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:52 schreef Staal het volgende:
Pastinaak waar je tegenwoordig bijna letterlijk mee doodgegooid wordt
Huh?! Wat voor enge buurt woon jij? Wat moet ik me hierbij voorstellen? :X
  woensdag 27 april 2011 @ 21:08:43 #5
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_96062314
quote:
5s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:52 schreef Staal het volgende:

En die komkommermelk is echt serieus culinair geweest:

halve komkommer
half litertje karnemelk
sap van half citroentje
dille
zout
Suiker
peper
4 ijsblokjes.

Geen hond die dat volgens mij nog wil proberen, of vergis ik me?
Lijkt me lekker!
pi_96067116
- tegenwoordig heet het 'doodgekookte groenten'
- rabarber
- pudding met krenten
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  woensdag 27 april 2011 @ 22:40:31 #8
42366 Staal
pi_96068902
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:17 schreef FutureFairytale het volgende:
- tegenwoordig heet het 'doodgekookte groenten'
- rabarber
- pudding met krenten
Rabarber. Zo, dat is voor mij echt lang geleden.
Maak je dit nog wel? Zou ik ook weer willen doen trouwens. ^O^ .

Doorgekookte groenten schijnen zelfs beter voor je spijsvertering. (Voor een deel van Pietverdriet maar ook dat je niet een bak rauwe sla naar binnen hachelt zonder een druppel vet om het ermee te verbranden.)

Recepten van users zouden leuk zijn. Echt, wat je nog graag maakt van vroeger.
Un certain jeune homme
pi_96068940
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:07 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Huh?! Wat voor enge buurt woon jij? Wat moet ik me hierbij voorstellen? :X
:D! _O-
Ja doei.
pi_96069913
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:40 schreef Staal het volgende:

[..]

Rabarber. Zo, dat is voor mij echt lang geleden.
Maak je dit nog wel? Zou ik ook weer willen doen trouwens. ^O^ .

Doorgekookte groenten schijnen zelfs beter voor je spijsvertering. (Voor een deel van Pietverdriet maar ook dat je niet een bak rauwe sla naar binnen hachelt zonder een druppel vet om het ermee te verbranden.)

Recepten van users zouden leuk zijn. Echt, wat je nog graag maakt van vroeger.
rabarber absoluut, maar mn moeder is daar meester(es) in ;)
gewoon uren koken met veel rozijnen en een berg suiker want zure rabarber is niet lekker.
en dan koud serveren als bijgerecht in een schaaltje naast aardappels/groenten/vlees.
of een laagje rabarber met gele vla, ook ouderwets lekker :9
ik eet groenten nooit knapperig, nooit gehad dus hoef dat ook niet. vind het zelf niet 'doodgekookt' maar als het nog knapperig is dan associeer ik het met rauw = konijn :D
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  woensdag 27 april 2011 @ 22:55:21 #11
42366 Staal
pi_96069914
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:41 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

:D! _O-
:D! :'( ! :D !
Un certain jeune homme
  woensdag 27 april 2011 @ 23:00:42 #12
42366 Staal
pi_96070276
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:55 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

rabarber absoluut, maar mn moeder is daar meester(es) in ;)
gewoon uren koken met veel rozijnen en een berg suiker want zure rabarber is niet lekker.
en dan koud serveren als bijgerecht in een schaaltje naast aardappels/groenten/vlees.
of een laagje rabarber met gele vla, ook ouderwets lekker :9
ik eet groenten nooit knapperig, nooit gehad dus hoef dat ook niet. vind het zelf niet 'doodgekookt' maar als het nog knapperig is dan associeer ik het met rauw = konijn :D
Ik ga het weer eens halen. Mei is het seizoen maar het zal net als asperges (half april al) nu vast ook zo vroeg te krijgen zijn.

Rauw schijnt helemaal niet jofel te zijn. Bij de ene groente doe ik het wel en bij de andere niet. Dat is trouwens ook maaltijdsafhankelijk. Dat knapperig of niet. Niks mis mee iig.
Un certain jeune homme
pi_96113118
Ik maak soms nog wel eens ouderwets jaren 70 garnalencocktail: champagnecoupe met een slablaadje erin en dan daarbovenop rode grapefruit, avocado en garnaaltjes, met cocktailsaus.

En haagse bluf, en een stoofpotje van kippepootjes met tuttifrutti, echt van die dingen die je vroeger bij oma kreeg.
pi_96136330
Ik ben niet zo oud, maar heb wel gerechten uit m'n jeugd die ik graag eet:

van m'n pa: PWG (Pap's Wereldberoemde gehaltballen :D ), met gekookte aardappels en andijve allemaal los op het bord, appelmoes erbij :9. niet echt superouderwets, wel sentiment!
pi_96136383
En verder, tjah, heel veel dingen van toen nu nog. Wat die user boven mij noemt, kip met tutti frutti, nu doe ik het in een tajine, couscous en groenten erbij en je kookt marokkaans. ik heb ook een jaren 70-oud kookboek, ingredienten verschillen niet zoveel vind ik :)
  vrijdag 29 april 2011 @ 14:15:39 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_96138855
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 22:18 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik maak soms nog wel eens ouderwets jaren 70 garnalencocktail: champagnecoupe met een slablaadje erin en dan daarbovenop rode grapefruit, avocado en garnaaltjes, met cocktailsaus.
In de jaren 70 waren er geen avocado's. :N
pi_96142068
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 14:15 schreef RobinOok het volgende:

[..]

In de jaren 70 waren er geen avocado's. :N
Is in de jaren '70 voor de consument geïntroduceerd ;)
pi_96149198
Gevulde eieren :9
pi_96153386
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:38 schreef Selestha het volgende:
Gevulde eieren :9
ja O+

en rijstebrij :@
gewoon dessertrijst uit een pakje inkoken met melk, suiker, boter en kaneel erbij, en lepelen maar O+
mijn ultieme troostvoer :@
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_96153604
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 20:17 schreef Mirjam het volgende:

[..]

ja O+

en rijstebrij :@
gewoon dessertrijst uit een pakje inkoken met melk, suiker, boter en kaneel erbij, en lepelen maar O+
mijn ultieme troostvoer :@
Ook lekker ja! :) en kaasfondue en bowl O+ Ook héél jaren 70 ;)

En chips met dips uit een zakje! :9 Zakjes waren toen heel hip
  vrijdag 29 april 2011 @ 22:42:48 #21
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_96160765
Bowl heeft mijn oma altijd met feestdagen. :')

Kaasfondue. _O_
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  vrijdag 29 april 2011 @ 22:50:46 #22
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_96161134
kaasfondue!

en tutti frutti want dat is zo lekker <3

rabarber poog ik ook nog wel eens :)
pi_96161270
Ik drink nog steeds aanmaaklimonade + water.
pi_96161297
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 22:42 schreef Jabberwocky het volgende:
Bowl heeft mijn oma altijd met feestdagen. :')
Kan ik me ook vaag herinneren. Al lang niet meer gehad, maar destijds vond ik het wel erg lekker.
pi_96161749
Ik maak elk jaar een grote pan rabarbermoes uit eigen tuin. Met aardbeien erdoor koken en suiker. Heerlijk!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_96171670
Ik vind het altijd moeilijk te onderscheiden wat daarvan nou lekker is uit jeugdsentiment, en wat een innerlijke kwaliteit heeft. Dat is wel relevant als je het gasten wil voorzetten. Bij stampotten probeer vind ik nog steeds dat ze zo horen te smaken als thuis. En ik vind nog steeds dat je bij zuurkool kasselerrib eet, een kuiltje maakt voor uitgebakken spekvet en je de spekjes op roggebrood eet, ernaast. Boerenkool met rookworst en krabbetjes, en de fles azijn op tafel. De krabcocktail met garnalen ipv krab heb ik later nog wel eens nagemaakt, met garnalen weer, en als je de cocktailsaus helemaal goed hebt, is het nog steeds heel lekker vind ik.

We aten ook vaak zo'n conimexnasi, met zo'n hard blokje kruiden en verder vrij rijk aan hamlap, met gebakken eieren en sate. Niks authentieks aan maar ik vond het altijd erg lekker. Ik haal nu alle kruiden uit dat blokje vers, nog lekkerder en nog steeds niet authentiek.

Karnemelkse pap, een of ander streekgerecht met een friszuur suasje met gerookt spek (geheide combi natuurlijk) over gekookte aardappelen met sla. Dat wil ik nog eens een keer proberen/mee experimenteren.

Soepvlees dat helemaal uit elkaar valt gemengd met mosterd en mayonaise en dan op brood. Aanrader maar ik trek niet zo vaak een bouillon.

Zomers kregen we vaak roomijs met een of andere bittere frisdrank gemengd tot een soort shake. Ik weet niet meer of het bitter lemon was, ginger ale of grapefruitsap, maar dat was heel lekker. Waarschijnlijk geinspireerd op een sgroppino van een vakantie of zo.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 1 mei 2011 @ 00:45:48 #27
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_96194646
Ik kan mij weinig meer herinneren van het eten van vroeger (jaren 50, vorige eeuw).
Brinta, Karnemelkse pap. Doo(r)dgekookte groentes.Zelfgemaakte vla met vieze vellen erop.
Pastinaak, postelein, bieten, linzen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_96195102
Hmmmm velletjes op de custard :9 :9
pi_96201456
Pas in een restaurant voor het eerst van mn leven rabarber gehad :) En eet ook nog wel regelmatig bietjes.

Gevulde eieren en bowl komen hier op verjaardagen nog wel regelmatig langs :9
pi_96201558
quote:
11s.gif Op zondag 1 mei 2011 00:45 schreef golfer het volgende:
Ik kan mij weinig meer herinneren van het eten van vroeger (jaren 50, vorige eeuw).
Brinta, Karnemelkse pap. Doo(r)dgekookte groentes.Zelfgemaakte vla met vieze vellen erop.
Geen wonder dat al die bejaarden nu zo kunnen genieten van McDonald's.
pi_96202627
quote:
11s.gif Op zondag 1 mei 2011 00:45 schreef golfer het volgende:
Bietjes, linzen en pastinaken zijn erg lekker :)
  zondag 1 mei 2011 @ 18:57:37 #32
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_96216345
rabarber! :9
Mijn oma had een rabarberplant in de tuin en dat was net onkruid. Hoe meer stengels je er vanaf haalde hoe harder hij ging groeien! Maarja de tuin is een paar jaar geleden vrijwel onderhoudsvrij gemaakt en toen is de plan difinitief gesneuveld (was voorheen een groente en fruit-tuin).
M'n moeder maakte er altijd van die moes van (hoe heet dat, wij zeiden gewoon 'rabarber') die we als toetje aten. Volgens mij gewoon stengels schoonmaken, snijden, heel lang koken en wat suiker toevoegen. De rabarber bij ons was nooit heel zoet (hielden we niet van) en de laatste jaren maakte m'm moeder er op mijn verzoek rabarbersap van. (gewoon precies hetzelfde doen maar dan op het einde de zooi zeven). Koud was het een lekker zoet-zure drank.
Hmmm, ik ga binnenkort maar eens rabarber kopen :P

Oh ja bietjes met een uitje dat is voor mij ook heel lang geleden, maar dat is bewust, ik houd niet van bietjes :N
klerkje
  maandag 2 mei 2011 @ 06:52:47 #33
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_96236409
Ik ben door dit topic maar weer op de feiten gedrukt dat mijn ouders dus blijkbaar in de jaren '70 zijn blijven hangen, ook qua (misschien wel juist?) qua eten.

Hier gaat elk dinertje met vrienden de garnalencocktail of grapefruitcocktail op tafel :+ En kaasfondue en gourmetten is gezellig :* De bowl wordt aangevuld met vers fruit o|O
  maandag 2 mei 2011 @ 06:55:08 #34
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_96236418
Weet je wat ook op een gegeven moment in was: magnetronkoken _O-

Het erge is trouwens dat de vrienden van mijn ouders wel helemaal mee gaan in alle kookprogramma hypes :@ Volgens mij vinden ze mijn ouders een beetje oudbollig..
  maandag 2 mei 2011 @ 11:19:12 #35
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_96241223
Kaasfondue nog een aantal keer per jaar, maar dan wel de hedendaagse versie met andere (extra) kaassoorten.
Verder hebben we dit jaar rabarber uit eigen tuin van eigen balkon. We hebben daar speciaal een klein vijvertje voor gemaakt, waar het langs kan staan :')

Mijn vader werkte vroeger voor Unilever en wij kregen vaak van die probeerverpakkingen van nieuwe producten die nog niet op de markt waren, waaronder de eerste Knor mixpakken voor nasi en zo. Niet te vergelijken met hoe je dat nu maakt...
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_96243993
Mijn oma maakte altijd stoofpeertjes als ik kwam logeren :9
pi_96245472
Ik vind rabarber helemaal niet ouderwets, of ligt dat aan mij.

Ook kook ik het niet heel lang, ongeveer 10 tot 15 minuten, tot het de juiste zachtheid heeft.

Garnalencocktail maak ik met vrienden nog weleens op "feestjes". Maar dat is voor mij geen "eten van vroeger" want ik kom uit 1985.
hoi
pi_96249241
Bloedworst van de keurslager. Flink bakken in de koekepan en dan met suiker op de boterham :) Vond ik vroeger ook lekker, maar eet het tegenwoordig maar eens heel af en toe.
pi_96260994
Ondanks het feit dat mijn moeder 30 jaar geleden al best wel 'hip' kookte (wij aten regelmatig nasi, macaroni of ovenschotels in plaats van a-g-v), zijn er echt maar een paar gerechtjes die zo'n typische OHJAAAAA reactie bij me ontlokken:

- gekookte aardappels met gekookt ei, gebakken ui en witte saus. Daarbij sla. (heerlijk vonden we dat! Jaren later heeft mijn moeder me eens uitgelegd dat dit vaak uit kostenbesparing op tafel kwam, omdat ze geen vier stukjes vlees konden betalen in die tijd....)
- Rabarberprutje inderdaad.
- Gekookte pudding uit de 'vis-vorm' (zo'n stenen puddingvorm in vorm van een vis)
- Hachee met flubbertjes (ril). En ik beet ook altijd op het laurierblaadje wat er toevallig nog in zat.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')