FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Fiat Stilo 2.4 20v 5 cil.. Abarth
skipmeisterwoensdag 27 april 2011 @ 18:27
Goedeavond Fokkers!

Ik zat gisteren een beetje op het internet te cruisen en kwam daar toevallig een FIAT STILO 2.4 20V 5CIL. Abarth occasion tegen. Het is een automaat (selespeed) met ruim 134000 km op de teller en er zit zo'n beetje alles op en aan, hij is gebouwd in 2004.

Ik ben dus ook meteen gaan zoeken naar reviews etc en nu kwam ik erg uiteenlopende verhalen tegen van veel storing in de electronica tot enorm enthousiaste verhalen.

Nu wil ik graag weten of er iemand is die mij kan vertellen of er met dit type/serie ook zo veel problemen zijn of andere punten waar je op moet letten bij een Fiat en dan met name het type wat ik eerder noemde.

Alvast bedankt!
Stokstaartwoensdag 27 april 2011 @ 18:36
Kennisje van mij heeft er een en die wil er vanaf omdat hij er louter gezeik mee heeft.
Zijn dure bakken om te rijden zowel qua brandstof als qua onderhoud als qua wegenbelasting.
punchdrunkwoensdag 27 april 2011 @ 18:42
leuke auto, maar de selespeed is echt een onding. jammer dat ze dat hem niet zonder geleverd hebben. selespeed is niet alleen een bron van ellende qua storingen en kosten, maar schakelt ook te schokkerig om echt pret mee te hebben.

jammer, jammer. alternatief als je italiaanse furie wil: alfa 147 gta: dikke 6 cilinder, en met handbak te krijgen. wel relatief duur.
skipmeisterwoensdag 27 april 2011 @ 18:46
Kijk!!

hier kan ik wel wat mee. Ik hoef nog lang niet van mijn huidige auto (Seat Leon uit 2000) af maar ik kwam deze auto tegen en vond het echt een toffe auto maar wist dat er over Fiat wel verhalen rond gingen.

Bedankt voor deze 2 reacties, ik blijf nog ff lekker in mijn huidige auto rondrijden!
Rory78woensdag 27 april 2011 @ 19:31
Selespeed is niet een conventionele automaat, maar eigenlijk een gerobotiseerde handbak. Ik heb er echter nooit zelf mee gereden, dus ik kan er geen oordeel over vellen. Echter: ik lees in veel reviews dat men er niet echt weg van is en op fora is de indruk van de liefhebbers erg verdeeld.
De 5-cilinder is een mooi blok met een prachtige sound. I.m.o. een mooier, rauwer geluid dan een sixpack. Ook hier hoor ik de meest uiteenlopende verhalen over betrouwbaarheid. Je moet het treffen bij dergelijke semi-sportieve auto's.
Qua electronica en techniek: tsjah, zo'n Stilo is een Italiaan. Ik kan erover meepraten. Inmiddels heb ik een Lancia Y 1.2 en een Fiat Stilo 1.9JTD versleten. Momenteel rij ik een Alfa MiTo 1.4 Turbo en heeft mijn vrouw sinds kort een Stilo MW 1.8 16V. We hebben met onze eerste Stilo al de nodige trammelant gehad. Van kleine piepjes tot kapotte aircopompen. Het is echter een heerlijke wagen en toen we onlangs op zoek gingen naar een station, zijn we bewust gaan zoeken naar een Stilo.
Zorg dat je met je beoogde exemplaar even langs een specialist of dealer kan. Een Stilo kan zo uitgelezen worden d.m.v. een datakabeltje en dan weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Zeker als je de standaard zaken ook even optisch laat nakijken.
Succes!
skipmeisterwoensdag 27 april 2011 @ 19:47
Bedankt voor de tips, ik zal er aan denken als ik een keer ga kijken.
Cybjedonderdag 28 april 2011 @ 18:44
Neem dan in elk geval iemand mee die verstand heeft van Selespeed, want daar kan aardig wat mis mee zijn. Persoonlijk vind ik Selespeed een heel goed systeem, zolang het werkt. Een ouderwetse automaat heeft vaak toch een hoger verbruik. Bij Selespeed heb je min of meer de voordelen van een handbak, gecombineerd met de voordelen van een automaat.

Leuk aan Selespeed is ook dat hij sneller schakelt boven een bepaald toerental gecombineerd met dat je het gaspedaal vanaf een bepaalde hoeveelheid intrapt. Dat voelt wel lekker sportief :)

Ik ken overigens iemand die een Stilo Abarth heeft gehad en die had er niks anders dan problemen mee. Maar het is wel leuk speelgoed, als het werkt :)
FalleNk810idonderdag 28 april 2011 @ 19:03
Deze?

http://www.autowereld.nl/(...)1108342/details.html
RingBewonerdonderdag 28 april 2011 @ 21:47
Abarth met selespeed? Zoals al gezegd, niet doen. Het is echt dikke troep, heb wel eens gereden met een 156GTA 3.2 met selespeed en een Abarth met sletespeed. Man, man, man, wat een ramp. Schakelt niet fijn, als jij klikt en hij schakelt niet direct doet hij het vervolgens als je het totaal niet verwacht en het is enorm storingsgevoelig.
Mikkievrijdag 29 april 2011 @ 00:22
Heb er zelf nooit mee gereden, maar die Selespeed schijnt een drama te zijn.
Cybjevrijdag 29 april 2011 @ 07:36
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 21:47 schreef RingBewoner het volgende:
Abarth met selespeed? Zoals al gezegd, niet doen. Het is echt dikke troep, heb wel eens gereden met een 156GTA 3.2 met selespeed en een Abarth met sletespeed. Man, man, man, wat een ramp. Schakelt niet fijn, als jij klikt en hij schakelt niet direct doet hij het vervolgens als je het totaal niet verwacht en het is enorm storingsgevoelig.
Ik rijd dus een 156 GTA Selespeed, maar dat ding reageert echt heel direct als je op- of terugschakelt met de flippers of pook. Dan kon ik van m'n Honda Accord automaat die ik daarvoor had niet zeggen, dan wilde je terugschakelen en kon je eerst nog even rustig een trui breien. Maar die Selespeed schakelt heel veel sneller dan een normaal mens kan schakelen.

Ik heb bij de mijne alleen dat hij schokkerig optrekt, wat wel irritant is, maar daar is de garage momenteel mee bezig.
willemwausvrijdag 29 april 2011 @ 11:27
Ik heb gelukkig nooit echt gezeur gehad met mn stilo'tje, (1x airbag melding, zat kabel onder de stoel los). Verder is het een dure auto ja, zuipt als de nete en wegenbelasting is ook wat duurder maar het rijdt zo heerlijk (ik had geen selespeed maar een 5m17 2.4 20v benzine).

Verder niet echt ervaring met de automaat versie. Weet alleen dat ik er weinig gezeur mee heb gehad.
skipmeisterdinsdag 3 mei 2011 @ 18:54
quote:
Ja dat is hem! Maar heb nog eens goed nagedacht en zie er vanaf
Xummonzondag 19 juni 2011 @ 02:20
Sinds deze week zelf in het bezit van een Stilo Abarth Selespeed en ik vind hem gewoon geweldig.
Oke van de 1 naar de 2 schokt hij ligt maar als je daarna kan doortrekken........
Rory78maandag 20 juni 2011 @ 18:49
Have fun! Ben altijd tevreden geweest met mijn 5-deurs JTD en de huidige tweede auto: 1.8 16V MW.
S2Madnessmaandag 20 juni 2011 @ 18:55
Een vriend van mij heeft er een gehad. hij heeft daar zoveel problemen mee gehad dat ik die auto niemand zal aanraden... als je graag voor een 5cylinder wilt gaan kun je beter voor een merk gaan die zich al bewezen heeft met het gebruik van 5Cylinders, zoals Volvo of Volkswagen/Audi.

Sele-speed rijdt trouwens ook voor geen meter, een gerobotiseerde handbak... doe het dan zelf.

(dit is trouwens een enkel geval, maar zoals je zelf al aangaf staat het internet vol met horror-verhalen over deze Fiat Abarth)
Cybjemaandag 20 juni 2011 @ 18:59
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 18:55 schreef S2Madness het volgende:
Sele-speed rijdt trouwens ook voor geen meter, een gerobotiseerde handbak... doe het dan zelf.
Beetje rare reactie, vind ik. Juist heel veel echte sportauto's, zoals Lamborghini's, hebben een gerobotiseerde handbak. Systemen als DSG zijn ook gewoon gerobotiseerde handbakken, maar dan met twee koppelingen.

Je ziet juist dat veel mensen dergelijke systemen wel waarderen. Als die mensen zelf hadden willen schakelen, hadden ze dat echt wel gedaan. Maar ik mis ook altijd een beetje het stoere van het zelf schakelen. Leuk op het circuit misschien, maar op de openbare weg is het maar zeer beperkt nuttig.

En Selespeed kan prima rijden, alleen is het nogal storingsgevoelig. Maar als het gewoon 100% goed werkt, schakelt het heel soepel.
HFdudemaandag 27 juni 2011 @ 15:49
Stilo is kwalitatief een prima auto, ik heb het 5-cil 2.4 blok in me Lancia K Coupe gehad, FANTASTISCHE motor! veel koppel onderin en een heerlijk geluid.

Ik heb er 275k opgezet met een LPI G3 installatie van Vaille, na de 275k was een koprevisie wenselijk, verder niet kapot te krijgen dat blok, ik heb afgezien van 1 kapotte bobine er nooit wat mee gehad, en dat op gas... Selespeed is idd wel storingsgevoelig hoor ik overal, maar heb ik zelf geen ervaringen meer. Zou hem zelf liever met ouderwetse handbak kopen...