abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96032310
quote:
AMSTERDAM - Het kabinet stopt voorlopig met de opslag van vingerafdrukken uit het biometrisch paspoort. Er moet op termijn wel een grote databank komen, maar er is nu nog te veel onzekerheid over de veiligheid en betrouwbaarheid.

Dat schrijft minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner (CDA) woensdag in een brief aan de Tweede Kamer, meldt RTL Nieuws.
Zowel deskundigen als de Kamer hebben twijfels bij een landelijke databank waarin vingerafdrukken worden bewaard die zijn opgenomen voor het biometrisch paspoort.

Ook lokale opslag bij gemeenten wordt voorlopig opgeschort. Vingerafdrukken uit het biometrisch paspoort worden dus alleen nog geregistreerd op een chip in het paspoort zelf.
VVD
Trouw schrijft woensdag dat de paspoortwet niet meer op een meerderheid kan rekenen. Na de SP, D66, GroenLinks en de Partij voor de Dieren en later de PvdA en ChristenUnie heeft nu ook de VVD zijn steun ingetrokken.
Er zijn volgens de partij te veel problemen met de opslag, de foutmarge van vingerafdrukken en de manipulatie van data.
Zes miljoen mensen zouden hun vingerafdrukken inmiddels al hebben ingeleverd.
http://www.nu.nl/politiek(...)ag-vingerafdruk.html
pi_96032320
Net een gedwongen een nieuw paspoort aangevraagd. Wat gebeurd er nu met mijn opgeslagen vingerafdrukken?
pi_96032376
quote:
15s.gif Op woensdag 27 april 2011 08:31 schreef zaanse-mayonaise het volgende:
Net een gedwongen een nieuw paspoort aangevraagd. Wat gebeurd er nu met mijn opgeslagen vingerafdrukken?
Dat kan je lezen in het artikel, die blijven staan op de chip in je paspoort. Als je er dus goed op past, hoef je je nergens zorgen over te maken. ^O^
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  Boks-Chick woensdag 27 april 2011 @ 08:36:36 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_96032405
Blij dat ik pas over een maand een paspoort ga aanvragen *O*
lolwut
  woensdag 27 april 2011 @ 08:38:03 #5
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_96032434
Jaaaa *O*.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 27 april 2011 @ 08:38:59 #6
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_96032450
Dit betekent niet dat een vingerafdruk niet meer nodig is he. ;)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Boks-Chick woensdag 27 april 2011 @ 08:44:14 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_96032544
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 08:38 schreef Netsplitter het volgende:
Dit betekent niet dat een vingerafdruk niet meer nodig is he. ;)
klopt, en ach het wordt uiteindelijk natuurlijk wel gewoon opgeslagen.

Maar feit blijft dat ik over een maand ofwel mijn ID kaart moet vernieuwen, of dan een paspoort neem.Ik ga maar eens voor die laatste. kosten schelen maar 10 of 20 euro, dus het verschil is er nauwelijks meer. Vroeger was een paspoort een veelvoud van een IDkaart dus deed ik alleen de laatste.
lolwut
  woensdag 27 april 2011 @ 08:54:00 #8
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_96032709
quote:
15s.gif Op woensdag 27 april 2011 08:31 schreef zaanse-mayonaise het volgende:
Mij mag je er voor wakker maken.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 27 april 2011 @ 08:56:46 #9
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_96032755
Denk dat die opgeslagen blijven tot duidelijk wordt wat er mee gedaan moet worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 27 april 2011 @ 08:57:56 #10
262650 kitao
prikplaatje
pi_96032780
mijn vingerafdrukken hebben ze toch al.

:{
megalomaniac
pi_96033200
He he eindelijk worden ze eens wakker in denhaag.

Komt mooi op tijd ik moet binnenkort mijn paspoort verlengen.
pi_96033330
Lambiekske zal er blij mij zijn!

Mij zelf maakt het op zich niet veel uit, maar het is altijd mooi meegenomen aangezien ik in oktober een nieuw ID moet aanvragen.
  woensdag 27 april 2011 @ 09:24:53 #13
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_96033366
Dit kabinet kennende is het straks EEN handtekening en is die database er toch weer. Want vernietigen van de al opgeslagen gegevens gaat natuurlijk niet gebeuren.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
  woensdag 27 april 2011 @ 09:35:20 #14
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_96033569
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 09:24 schreef D-FENS het volgende:
Dit kabinet kennende is het straks EEN handtekening en is die database er toch weer. Want vernietigen van de al opgeslagen gegevens gaat natuurlijk niet gebeuren.
Ik vraag me dus ook af wat er met de bestaande databank gaat gebeuren.
En of dit alleen voor het paspoort of ook voor de ID kaart van toepassing is.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 27 april 2011 @ 09:44:34 #15
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_96033785
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 09:35 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Ik vraag me dus ook af wat er met de bestaande databank gaat gebeuren.
En of dit alleen voor het paspoort of ook voor de ID kaart van toepassing is.
Die blijven gewoon bestaan en ik vermoed zo maar dat de afdrukken er toch in terecht gaan komen.
  woensdag 27 april 2011 @ 09:46:25 #16
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_96033834
Wat nou voorlopig. Oprotten met die opslag!

Maar misschien kan ik weer verlengen, als duidelijk wordt wat er nu gebeurt. Heb ik weer 5 jaar, en hopelijk een nieuw kabinet :P
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_96033927
quote:
Er moet op termijn wel een grote databank komen, maar er is nu nog te veel onzekerheid over de veiligheid en betrouwbaarheid.
Kijk, met een fractie minder onzekerheid moet het ook wel lukken.

En dat is godverdomme een regering.
  woensdag 27 april 2011 @ 09:59:42 #18
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_96034128
Uitstel van executie....
pi_96039378
Een voorlopig uitstel, voorlopig.. erg slimme zet.
Zie de uitspraak van de rechter over de huidige gang van zaken omtrent van vingerafdrukken op het identiteitsbewijs:
quote:
Vingerafdruk blijft nodig voor paspoort
23 Maart 2011

Het wordt niet mogelijk een paspoort te krijgen zonder vingerafdrukken af te geven. Een vrouw had een zaak aangespannen toen ze van de gemeente Den Haag geen paspoort kreeg, omdat ze geen vingerafdrukken wilde afstaan.

De 26-jarige vrouw had aangevoerd dat de staat van iedereen een verdachte maakt, omdat de vingerafdrukken zouden worden doorgespeeld naar justitie en de AIVD. Ook zouden de vingerafdrukken worden opgenomen in een landelijke database.

Dat staat inderdaad in de Paspoortwet, maar het gaat om een deel dat nog niet in werking is getreden. Nu worden de vingerafdrukken alleen nog gebruikt om fraude bij het aanvragen van een paspoort tegen te gaan. Dat wat de vrouw vreest kan dus nog niet gebeuren en dus kan ze hier ook geen bezwaar tegen maken, oordeelde de Haagse rechtbank woensdag.

Het is de eerste keer dat een rechter uitspraak doet in deze kwestie. Eerder had een 24-jarige student een zaak aangespannen, maar hij kwam te overlijden.
Nu is de centrale opslag voorlopig uitgesteld totdat het identiteitsbewijs van iedere Nederland is verlopen en allen een nieuw document moeten aanvragen. Wanneer dat is gebeurd en alle vingerafdrukken zijn netjes ingeleverd dán kunnen met een gerust hart alle vingerafdrukken in een centrale database worden opgeslagen.
Omdat er toch nog wel een hoop tegenstanders zijn van het inleveren van vingerafdrukken en al helemaal centrale opslag die door oa opsporingsdiensten gebruikt kunnen worden (iedere Nederlander is verdachte op die manier), worden ze nu even voorlopig gerustgesteld door uitstel van aanleg van de database. Zodra alle schaapjes over de dam zijn en braaf hun vingerafdrukken hebben ingeleverd komt die database, ook van sceptici die menen dat de kust nu veilig is.
pi_96039448
Een voorlopig uitstel, voorlopig.. erg slimme zet.
Waarom? Zie de uitspraak van de rechter over de huidige gang van zaken omtrent van vingerafdrukken op het identiteitsbewijs:
quote:
Vingerafdruk blijft nodig voor paspoort
23 Maart 2011

Het wordt niet mogelijk een paspoort te krijgen zonder vingerafdrukken af te geven. Een vrouw had een zaak aangespannen toen ze van de gemeente Den Haag geen paspoort kreeg, omdat ze geen vingerafdrukken wilde afstaan.

De 26-jarige vrouw had aangevoerd dat de staat van iedereen een verdachte maakt, omdat de vingerafdrukken zouden worden doorgespeeld naar justitie en de AIVD. Ook zouden de vingerafdrukken worden opgenomen in een landelijke database.

Dat staat inderdaad in de Paspoortwet, maar het gaat om een deel dat nog niet in werking is getreden. Nu worden de vingerafdrukken alleen nog gebruikt om fraude bij het aanvragen van een paspoort tegen te gaan. Dat wat de vrouw vreest kan dus nog niet gebeuren en dus kan ze hier ook geen bezwaar tegen maken, oordeelde de Haagse rechtbank woensdag.

Het is de eerste keer dat een rechter uitspraak doet in deze kwestie. Eerder had een 24-jarige student een zaak aangespannen, maar hij kwam te overlijden.
Nu is de centrale opslag voorlopig uitgesteld totdat het identiteitsbewijs van iedere Nederlander is verlopen en allen een nieuw document moeten aanvragen. Wanneer dat is gebeurd en alle vingerafdrukken netjes ingeleverd zijn dán kunnen met een gerust hart alle vingerafdrukken in een centrale database worden opgeslagen.

Omdat er toch nog wel een hoop tegenstanders zijn van het inleveren van vingerafdrukken en al helemaal centrale opslag die door oa opsporingsdiensten gebruikt kunnen worden (iedere Nederlander is verdachte op die manier), worden ze nu even voorlopig gerustgesteld door uitstel van aanleg van de database. Zodra alle schaapjes over de dam zijn en braaf hun vingerafdrukken hebben ingeleverd komt die database, ook van sceptici die menen dat de kust nu veilig is.
  woensdag 27 april 2011 @ 12:35:20 #21
37248 BertV
Klei indiaan
pi_96039452
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 08:57 schreef kitao het volgende:
mijn vingerafdrukken hebben ze toch al.

:{
van hetzelfde, waar zat jij?
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_96039896
De salami moet in dunnere plakjes gevoerd worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_96039975
Pfft shit, het leek me net leuk om een vingerafdruk te zetten, nog nooit gedaan.
  woensdag 27 april 2011 @ 12:53:39 #24
262650 kitao
prikplaatje
pi_96040056
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 12:35 schreef BertV het volgende:

[..]

van hetzelfde, waar zat jij?
in de Kijvelanden.
megalomaniac
pi_96041258
Uit het bericht
quote:
Het kabinet stopt voorlopig met de opslag van vingerafdrukken uit het biometrisch paspoort.

Zes miljoen mensen zouden hun vingerafdrukken inmiddels al hebben ingeleverd.
Dus de vingerafdrukken van die zes miljoen mensen zijn al wel opgeslagen? Moeten deze niet vernietigd worden?

En in theorie worden de vingerafdrukken van iemand die nu een nieuw identiteitsbewijs aanvraagt niet opgeslagen?
Als je een nieuw document aanvraagt moet men toch al direct vingerafdrukken inleveren die vervolgens verwerkt en op de chip gezet worden, of net voor je het document komt ophalen worden de vingerafdrukken gescand en direct overgeplaatst naar de chip van het document zonder dat ze ergens worden opgeslagen?
Of wordt stiekem alles nog opgeslagen en staat dat uiteindelijk gewoon alsnog in de database maar nu nog eventjes niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')