abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 april 2011 @ 01:05:57 #1
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_96028352
Hallo allemaal,

Samen met drie anderen woon ik in een studentenhuis. Het is geen traditioneel studentenhuis, want we eten bijvoorbeeld niet samen, en er woont eigenlijk ook maar één student (ikzelf :)). Alhoewel we niet heel intensief contact met elkaar hebben, is het mij en mijn buurman wel duidelijk geworden dat we met een vervelend probleem zitten. Onze huisgenoot op zolder lijkt namelijk middenin een psychose te zitten.

Ik zal hem puntsgewijs omschrijven:

- Jongen van 35
- Self-employed, verkoopt kunst huis-aan-huis
- Heeft altijd grootse verhalen, tot nu toe onschuldig van aard
- Gebruikt veel wiet, minimaal 10 stickies per dag
- (Waarschijnlijk) Meer dan een maand al niet gewerkt
- Sluit zich regelmatig op in zijn kamer, zonder bezoek van vrienden/familie

Hij heeft zich het afgelopen half jaar gestort op het maken van trancemuziek. Deze muziek is eerlijk gezegd niet fantastisch, maar mijn huisgenoot vindt dat het van wereldniveau is. Hij claimt bovendien al contact gehad te hebben met Tiësto.

De laatste tijd maken we ons zorgen. Hij wordt steeds achterdochtiger, denkt dat de buurt over hem praat, is panisch dat huisgenoten de voordeur open laten staan, enzovoort. Bovendien lijkt het steeds moeilijker om contact met hem te krijgen, omdat hij in zijn eigen wereldje zit, en erg van de hak op de tak praat. Hij loopt bovendien vaak ineens weg tijdens conversaties. Als klap op de vuurpijl dacht hij gisteren dat er vandaag 'iets groots' zou gaan gebeuren waardoor hij financieel binnen zou lopen - waarschijnlijk iets met de loterij winnen. Natuurlijk is er vandaag niet zoiets voorgevallen.

Hij is van Marokkaanse afkomst, maar niet echt gelovig. Toch heeft hij gisteren verteld dat hij Koranteksten in zijn muziek verwerkt. Dit is op zich al opmerkelijk, maar daar komt ook nog bij dat hij denkt dat hij de nieuwe profeet van Allah is!

Samenvattend: Hij is nogal door aan het draaien.

Ik heb zelf een klinisch-psychologische achtergrond, en eigenlijk lijkt alles precies in het plaatje van opkomende schizofrenie te passen. Het probleem is echter dat hij totaal geen sociaal vangnet heeft. Geen familie, geen vrienden. Omdat hij ons ook niet echt lijkt te vertrouwen, en natuurlijk totaal geen ziekte-inzicht heeft, gaat het moeilijk worden om hem bij een hulpverlener af te leveren.

Natuurlijk willen we wel voorkomen dat het van kwaad tot erger gaat. Niet alleen voor hem, maar ook voor onze eigen veiligheid. De situatie is de laatste 48 uur dermate verslechterd, dat er zo snel mogelijk actie moet worden ondernomen.

Iemand tips?
  woensdag 27 april 2011 @ 01:08:37 #2
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_96028446
Leg je probleem voor bij het RIAGG? Of bij de GGZ? Huisarts? Je kunt het natuurlijk altijd proberen...
Tics van je petten.
pi_96028566
Ik zag 2 weken geleden op ik geloof Pownews iets over een meldpunt voor het vermoeden van een 'tikkende tijdbom' á la Tristan bijv., ik zou dat eens even opzoeken TS :').

[ Bericht 0% gewijzigd door dWc_RuffRyder op 27-04-2011 01:13:43 (ninjaedit :')) ]
  woensdag 27 april 2011 @ 01:24:53 #4
152583 Schlumberger
pi_96028904
Tja, ik zie hem eerlijk gezegd niet 123 een aanslag plegen of iets dergelijks. Maar ja, dat zei men ook vast over Karst en Tristan...

Zijn geld moet bovendien zeer binnenkort ook een keer opraken, ik ben bang voor wat er dan gaat gebeuren.
pi_96028989
Bel de politie of gemeente die kunnen je misschien verder helpen.
Verder zou ik een fatsoenlijk slot op m'n deur zetten en die gast mijden.
pi_96029442
Hij zal zelf hulp moeten zoeken.
Wel riskant want voor hetzelfde geld zet hij vannacht het huis in brand :X
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_96029564
Ik heb een goede vriend gehad die in een psychose raakte.

De eerste kenmerken waren

- verwarde gesprekken
- afwezig gedrag
- niet op komen dagen op het werk
- geobsedeerd door maar 1 ding (in zijn geval een boek)

Later ging het verder in:

- waanideeen (vertelde dat hij de directeur was het bedrijf waar hij werkte)
- weglopen midden in gesprekken of afkappen (herkenbaar)
- uren/soms dagen wegblijven en niet kunnen vertellen waar hij geweest was

Ondanks dit alles was het bijna een onmogelijke taak om hem op te laten nemen. Hij moest er namelijk zelf toestemming voor geven. Toen we hem eindelijk zover hadden dat hij bij de psychiater zat, liep hij wederom midden het gesprek weg.

Uiteindelijk hebben we hem op grond van "gevaarlijk gedrag" op kunnen laten nemen. Hij reed namelijk ook gewoon nog auto en lapte werkelijk alles wat enigzins met verkeersregels te maken had aan zijn laars.

Succes ermee in ieder geval, het zal niet makkelijk worden ;)
  woensdag 27 april 2011 @ 01:50:21 #8
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_96029605
Klinkt inderdaad als schizofrenie.
Je kunt eventueel zorgen dat hij gedwongen wordt opgenomen, maar ik weet niet precies hoe dat in z'n werk gaat.
Ik denk dat je dan met je huisarts moet praten, en die regelt het dan waarschijnlijk met de psychiater en zo.
Je weet nooit wat hij gaat doen .... totaal ontoerekeningsvatbaar en het contact met de realiteit verloren.
Hij heeft absolute dringend psychiatrische hulp nodig. :Y
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  woensdag 27 april 2011 @ 01:52:58 #9
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_96029669
Dit klinkt inderdaad zorgelijk, maar nog niet voldoende voor een inbewaringstelling. Misschien is het al goed om daar wat meer over uit te zoeken voor het geval zijn gedrag gevaarlijk wordt.

Het enige nu, maar misschien ook het beste, lijkt om met hem om de tafel te gaan zitten, in de hoop dat je hem een beetje kunt laten inzien dat hij hulp nodig heeft. Het kan misschien moeilijk zijn om zoiets te brengen zonder dat het als aanval opgevat wordt. Maar blijkbaar praat hij wel met je over zijn 'kwaal', dus misschien dat je kunt levelen...
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_96029799
Klinkt niet best!
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 27 april 2011 @ 02:03:33 #11
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_96029940
Ik zou zeker niet wachten. Hoe langer het duurt en hoe verder iemand in psychose raakt, hoe schadelijker het is. Het duurt dan ook veel langer voor iemand weer stabiel wordt en hersteld. Dit zin geen geintjes, als ze in een vroeg stadium met medicatie kunnen stabiliseren kan het allemaal nog redelijk in de kiem gesmoord worden.

Dus ga zsm met hem praten, als je het gevoel krijgt niet tot hem door te dringen/niet voor rede vatbaar bel dan de crisisdienst, al is het maar voor overleg maar ik zou het persoonlijk iets aandikken zodat ze in ieder geval zelf even met hem komen praten. Daar zijn ze voor. Zij bekijken dan of hij vrijwillig of gedwongen opgenomen kan worden of wat er verder moet gebeuren.

Iedere stad heeft een crisisdienst, nummer kan je opzoeken en anders kan je huisarts je dat nummer geven.
  woensdag 27 april 2011 @ 02:13:13 #12
198371 Equites
Im going fucking oldschool!
pi_96030165
Ga de komende week bij je ouders maffen en barrikadeer je kamer goed. De rest kun je hopelijk op Fok! lezen :)
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
pi_96030458
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 02:13 schreef Equites het volgende:
Ga de komende week bij je ouders maffen en barrikadeer je kamer goed. De rest kun je hopelijk op Fok! lezen :)
:')
  woensdag 27 april 2011 @ 02:36:02 #14
152583 Schlumberger
pi_96030565
Hey mensen, bedankt voor de reacties. :)

quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 01:28 schreef captainkid het volgende:
Bel de politie of gemeente die kunnen je misschien verder helpen.
Verder zou ik een fatsoenlijk slot op m'n deur zetten en die gast mijden.
Politie of gemeente... tja, zolang er geen acuut gevaar is voor hemzelf of anderen denk ik niet dat zij veel kunnen betekenen. Mijn deur zit in ieder geval op slot 's nachts :)

quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 01:44 schreef Stokstaart het volgende:
Hij zal zelf hulp moeten zoeken.
Wel riskant want voor hetzelfde geld zet hij vannacht het huis in brand :X
Inderdaad. Toevallig hebben een huisgenoot en ik gisteren de vuurkorf aangehad. Hoop niet dat de fles thinner hem op ideeën gebracht heeft... Huis is gelukkig wel voorzien van goede brandalarmen.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 01:48 schreef Ikkannietstrijken het volgende:
Ik heb een goede vriend gehad die in een psychose raakte.

De eerste kenmerken waren

- verwarde gesprekken check
- afwezig gedrag check
- niet op komen dagen op het werk check
- geobsedeerd door maar 1 ding (in zijn geval een boek) check, muziek in dit geval

Later ging het verder in:

- waanideeen (vertelde dat hij de directeur was het bedrijf waar hij werkte) check

- weglopen midden in gesprekken of afkappen (herkenbaar) check
- uren/soms dagen wegblijven en niet kunnen vertellen waar hij geweest was

Ondanks dit alles was het bijna een onmogelijke taak om hem op te laten nemen. Hij moest er namelijk zelf toestemming voor geven. Toen we hem eindelijk zover hadden dat hij bij de psychiater zat, liep hij wederom midden het gesprek weg.

Uiteindelijk hebben we hem op grond van "gevaarlijk gedrag" op kunnen laten nemen. Hij reed namelijk ook gewoon nog auto en lapte werkelijk alles wat enigzins met verkeersregels te maken had aan zijn laars. en check! het regent bekeuringen en hij rijdt als een malle (maar dat deed hij eerder ook al)

Succes ermee in ieder geval, het zal niet makkelijk worden ;)
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 01:52 schreef eleusis het volgende:
Dit klinkt inderdaad zorgelijk, maar nog niet voldoende voor een inbewaringstelling. Misschien is het al goed om daar wat meer over uit te zoeken voor het geval zijn gedrag gevaarlijk wordt.

Het enige nu, maar misschien ook het beste, lijkt om met hem om de tafel te gaan zitten, in de hoop dat je hem een beetje kunt laten inzien dat hij hulp nodig heeft. Het kan misschien moeilijk zijn om zoiets te brengen zonder dat het als aanval opgevat wordt. Maar blijkbaar praat hij wel met je over zijn 'kwaal', dus misschien dat je kunt levelen...
Inderdaad, hij mag pas 'opgesloten' worden als hij een bewezen gevaar voor zichzelf of anderen is. Dat kan ik nog niet hardmaken. Met hem om de tafel zitten wil ik wel, maar ik ben bang dat hij dan het laatste restje vertrouwen in mij en mijn buurman kwijtraakt, en helemaal niet meer wil praten... Hij heeft het al niet zo op psychologen (ben er zelf één), dus ik moet erg voorzichtig zijn.

Wat ik vooralsnog van plan ben is om in ieder geval een beetje contact te houden. Praatjes maken in de keuken e.d., om op de hoogte te blijven van wat ie van plan is. Mocht hij dan iets gevaarlijks laten doorschemeren, dan is het tijd om de politie in te schakelen, dunkt me.

[ Bericht 0% gewijzigd door Schlumberger op 27-04-2011 02:42:02 ]
  woensdag 27 april 2011 @ 02:40:32 #15
152583 Schlumberger
pi_96030630
Saillant detail trouwens:

Vorig jaar hebben we ook al iemand op het randje van de dood in moeten leveren bij de Eerste Hulp.

Ik begin bijna te denken dat het aan dit huis ligt ;)
  woensdag 27 april 2011 @ 02:41:59 #16
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_96030643
Dat hoef jij niet te beoordelen of hij een gevaar is, dat doet de psychiater van de crisisdienst... :?

Voor een psycholoog vind ik dat je er nogal lakoniek mee omgaat en het zelfs hebt over de politie.. dan ben je wel een paar stappen te laat als de politie er aan te pas moet komen, me dunkt... :{
  woensdag 27 april 2011 @ 02:44:55 #17
152583 Schlumberger
pi_96030674
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 02:41 schreef Vandaag... het volgende:
Dat hoef jij niet te beoordelen of hij een gevaar is, dat doet de psychiater van de crisisdienst... :?

Voor een psycholoog vind ik dat je er nogal lakoniek mee omgaat en het zelfs hebt over de politie.. dan ben je wel een paar stappen te laat als de politie er aan te pas moet komen, me dunkt... :{
Je hebt gelijk. Ik was alleen vergeten te vermelden dat ik van plan ben om morgen een GGZ-instelling te bellen en de huisbaas in te lichten. Van die crisisdienst was ik niet op de hoogte, zal dat ook even uitzoeken :)

Edit: De crisisdienst is alleen toegankelijk voor verwijzers.

quote:
De crisisdienst kan worden ingeschakeld door erkende verwijzers zoals huisartsen, politie, maatschappelijk werk, MEE, RIBW, vrijgevestigde psychiaters, verslavingszorg, verpleeghuisartsen etcetera.

[ Bericht 13% gewijzigd door Schlumberger op 27-04-2011 02:52:33 ]
  woensdag 27 april 2011 @ 02:52:21 #18
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_96030755
Lijkt me zeer nuttig om de ggz te bellen
Crisisdienst is de ggz maar dan voor acute psychische problemen zoals dit geval van je huisgenoot. Kan je ook 's avonds en 's nachts bellen. Dan komt de psychiater langs en die beoordeeld dan wat er moet gebeuren. Als ze nu niet kunnen/willen opnemen kunnen ze dan iig oxazepam ofzo geven en weten ze er van.

Gelijk morgenochtend doen, niet onderschatten. Niet vanwege gevaar ofzo maar omdat de balans in de stofjes van je huisgenoot elke dag verslechtert en het een steeds langere opname met een steeds langer herstelproces wordt hoe langer je wacht. Succes :)
  woensdag 27 april 2011 @ 02:57:13 #19
152583 Schlumberger
pi_96030798
Yep, ik weet dat er haast bij is. Psychoses zijn killing voor je hersenen.

De vraag is alleen hoe we hem zover krijgen dat ie zich laat onderzoeken, hetzij thuis, hetzij in een instelling. Mocht er een psych over de vloer komen hier, dan ben ik bang dat hij gewoon de deur dichtgooit en roept dat ze een eind op mogen tyfen.
pi_96030839
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 02:57 schreef Schlumberger het volgende:
Mocht er een psych over de vloer komen hier, dan ben ik bang dat hij gewoon de deur dichtgooit en roept dat ze een eind op mogen tyfen.
Zo gek is tie dus niet. :7

Succes verder ^O^
pi_96031060
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 01:05 schreef Schlumberger het volgende:
maar daar komt ook nog bij dat hij denkt dat hij de nieuwe profeet van Allah is!
Je kunt hem helpen door hem met de feiten te confronteren, namelijk:
- Dat profeet Mohammed de laatste profeet van Allah is en dat er na hem geen profeet meer zal komen. :)
- Dat een goede moslim geen wiet gebruikt en zeker niet 10 stickies per dag :')

Misschien kun je de lokale imam inschakelen? :o
pi_96031089
Je kunt eens met hem naar de moskee, daar uitleggen wat er aan de hand is. Alles uiteraard in overleg met je mattie.
  woensdag 27 april 2011 @ 03:47:42 #23
329603 knuppelhaar
gevalletje onzin
pi_96031199
Je zegt psycholoog te zijn, waarom overleg je het niet met je collega's? Beetje apart om het aan Fok!kers te vragen die over het algemeen niet eens weten wat het inhoudt.

Maargoed, blijf sowieso eerlijk tegen hem, als je trucjes gaat gebruiken om hem richting GGZ te krijgen loopt alles nog verder in de soep, dan is de waarheid nooit meer te achterhalen en blijft dat een heikel punt.

-edit- psycholoog in opleiding eigenlijk. Kan je ook overleggen met docenten, mensen van stage, etc.

[ Bericht 12% gewijzigd door knuppelhaar op 27-04-2011 03:57:09 ]
pi_96037374
Als er helemaal geen vangnet is dat je kan activeren is het wel heel erg lastig om hem echt te helpen, meestal is het het vangnet dat iemand uit de problemen helpt.

Als hij kunst aan de deur verkoopt verkoopt hij dat toch namens iemand? Weet die persoon niet wat meer over hem?
Je kunt hem ook een vragen naar zijn familie, misschien dat hij dan wat vertelt?
En als hij geobsedeerd is door koranteksten zal hij wellicht meer vertrouwen hebben in iemand uit de moslimgemeenschap en zou je iemand van daaruit kunnen vragen om te helpen hem te overtuigen om hulp te zoeken.

Sterkte in elk geval.
pi_96038935
Schizofrenie diagnose is zwaar overdreven, kun je ook alleen vaststellen na MRI scans en uitgebreid lichamelijk onderzoek, zijn ook meer symptomen voor nodig.

Ik zou contact opnemen met een imam. Laat je huisgenoot weten dat je niet gediend ben van zijn muziek, dat je niets over Islam wil horen, vraag waarom hij wegloopt als hij wegloopt, misschien vind hij jullie gewoon irritant en hebben jullie zijn respect verloren waardoor hij geen zin meer heeft beleefd te blijven, gezien je houding tov hem geef ik hem geen ongelijk. Ook al zou het logischer zijn dat hij zijn omgeving niet goed waarneemt omdat hij in een waan zit volgens jou, het kan best zo zijn dat hij doorheeft dat jij gelooft dat hij geestelijk niet helemaal in orde is.

Lijkt me iemand die in een fase zit waar die erachter komt dat het allemaal niet zo geweldig is als hij vroeger dacht en uitwegen probeert te zoeken (zoals hopen dat hij doorbreekt met zijn muziek), ondertussen zichzelf verdovend zodat hij zijn zelfbeeld/toekomstbeeld van vroeger kan behouden en deze niet hoeft bij te stellen naar iets wat lager op de maatschappelijke ladder is. Als hij weinig contact heeft met de Marokkaanse gemeenschap en weinig met de Nederlandse dan kan ik me goed voorstellen dat hij het moeilijk heeft, ook al weet ik niet de reden waarom hij zo weinig contact heeft.

quote:
denkt dat de buurt over hem praat
Gezien dit topic en het feit dat jij in de buurt woont kan ik hem geen ongelijk geven. Dan is het dus niet ongegrond. Misschien vind jij zijn muziek niks, sommige mensen vinden Frans Bauer niks anderen betalen ervoor.

Ga naar het politieburo en laat hen weten dat je huisgenoot vaak stoned rondrijd, misschien kan je aangeven wanneer dan kunnen ze hem aanhouden en bekeuren/rijbewijs ontnemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')