Hallo allemaal,
Samen met drie anderen woon ik in een studentenhuis. Het is geen traditioneel studentenhuis, want we eten bijvoorbeeld niet samen, en er woont eigenlijk ook maar één student (ikzelf

). Alhoewel we niet heel intensief contact met elkaar hebben, is het mij en mijn buurman wel duidelijk geworden dat we met een vervelend probleem zitten. Onze huisgenoot op zolder lijkt namelijk middenin een psychose te zitten.
Ik zal hem puntsgewijs omschrijven:
- Jongen van 35
- Self-employed, verkoopt kunst huis-aan-huis
- Heeft altijd grootse verhalen, tot nu toe onschuldig van aard
- Gebruikt veel wiet, minimaal 10 stickies per dag
- (Waarschijnlijk) Meer dan een maand al niet gewerkt
- Sluit zich regelmatig op in zijn kamer, zonder bezoek van vrienden/familie
Hij heeft zich het afgelopen half jaar gestort op het maken van trancemuziek. Deze muziek is eerlijk gezegd niet fantastisch, maar mijn huisgenoot vindt dat het van wereldniveau is. Hij claimt bovendien al contact gehad te hebben met Tiësto.
De laatste tijd maken we ons zorgen. Hij wordt steeds achterdochtiger, denkt dat de buurt over hem praat, is panisch dat huisgenoten de voordeur open laten staan, enzovoort. Bovendien lijkt het steeds moeilijker om contact met hem te krijgen, omdat hij in zijn eigen wereldje zit, en erg van de hak op de tak praat. Hij loopt bovendien vaak ineens weg tijdens conversaties. Als klap op de vuurpijl dacht hij gisteren dat er vandaag 'iets groots' zou gaan gebeuren waardoor hij financieel binnen zou lopen - waarschijnlijk iets met de loterij winnen. Natuurlijk is er vandaag niet zoiets voorgevallen.
Hij is van Marokkaanse afkomst, maar niet echt gelovig. Toch heeft hij gisteren verteld dat hij Koranteksten in zijn muziek verwerkt. Dit is op zich al opmerkelijk, maar daar komt ook nog bij dat hij denkt dat hij de nieuwe profeet van Allah is!
Samenvattend: Hij is nogal door aan het draaien.
Ik heb zelf een klinisch-psychologische achtergrond, en eigenlijk lijkt alles precies in het plaatje van opkomende schizofrenie te passen. Het probleem is echter dat hij totaal geen sociaal vangnet heeft. Geen familie, geen vrienden. Omdat hij ons ook niet echt lijkt te vertrouwen, en natuurlijk totaal geen ziekte-inzicht heeft, gaat het moeilijk worden om hem bij een hulpverlener af te leveren.
Natuurlijk willen we wel voorkomen dat het van kwaad tot erger gaat. Niet alleen voor hem, maar ook voor onze eigen veiligheid. De situatie is de laatste 48 uur dermate verslechterd, dat er zo snel mogelijk actie moet worden ondernomen.
Iemand tips?