Resources, haha.quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:47 schreef flexoo het volgende:
het zal toch wat zijn als er geen geloof meer was in de wereld waar moeten ze dan nog om vechten
quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:01 schreef TimMer1981 het volgende:
Geloof blijft altijd; georganiseerde religie sterft uit. Gelukkig maar.
Geloof zal ook steeds minder worden, het gemiddelde IQ stijgt nogsteeds ieder jaar.quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:01 schreef TimMer1981 het volgende:
Geloof blijft altijd; georganiseerde religie sterft uit. Gelukkig maar.
Denk je dat ?quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:05 schreef sc00p het volgende:
[..]
Geloof zal ook steeds minder worden, het gemiddelde IQ stijgt nogsteeds ieder jaar.
de kerken stromen duidelijk steeds meer leeg (zo zie je steeds vaker dat een kerk/kapel word omgebouwd tot woning). maar af het geloof daar ook echt mee afneemt? mischien wel, het is naar mijn idee iig zo dat geloof steeds individueler wordt; je bent als mens steeds vaker druk bezig met andere zaken en geloof wordt ook steeds minder als groeps activiteit gezien, men gaat tegenwoordig eerder een gezamelijke activiteit doen, onderhoud contact via moderne media en we zijn ook steeds meer luxe gewend, waardoor kerkbankjes wel extreem ongemakkelijk worden.quote:
Als je slimmer bent zul je ook meer geinteresseerd raken in wetenschap e.d.quote:
In dat verband geloof ik ook, alleen weet niet of dat wetenschappelijk te onderbouwen is. Marktonderzoek vereistquote:Op dinsdag 26 april 2011 13:56 schreef sc00p het volgende:
[..]
Als je slimmer bent zul je ook meer geinteresseerd raken in wetenschap e.d.
Daardoor zul je inzien dat eigenlijk elk geloof onzin is.
Dat lijkt me idd ook de belangrijkste oorzaak. De kerkleiders raken steeds meer vervreemd van de maatschappij en iedere hervorming wordt de grond in geboord. Ze graven zo hun eigen graf.quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:45 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik denk dat het ook de schuld is van de kerkleiding van de RKK. Bij de protestanten zie je inderdaad veel meer jonge dominees die de bijbel vrij los interpreteren, men staat veel meer open voor alternatieve meningen.
Katholieken hebben toch altijd te maken met bisschoppen en de Paus, en de huidige Paus is gewoon een conservatieve oude zak, daar kun je niet omheen. Iemand die afvallige Anglicanen omarmt juist OMDAT ze anti-vrouw en anti-homo zijn.
Ja, dan kun je het schudden bij de moderne jeugd van de 21e eeuw.
Mijn vraag:quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:56 schreef sc00p het volgende:
[..]
had betrekking op:quote:Denk je dat ?
Blijf je nog lekker zitten metquote:Geloof zal ook steeds minder worden, het gemiddelde IQ stijgt nogsteeds ieder jaar.
quote:Als
Dat zou wel eens kunnen.quote:Op dinsdag 26 april 2011 14:25 schreef Killaht het volgende:
Vroeger ging men naar de kerk, omdat men analfabeet was en kon men via de prediker horen wat het geloof was en inhield. Tegenwoordig is dit overbodig geworden en trekken mensen hun eigen conclusies. Mensen geloven nog wel, maar dan individueel beleven. Daarnaast heerst er ook meer twijfel over het geloof en onze bestaansreden, waardoor het aantal gelovigen ook afneemt.
Dus Einstein was niet geïnteresseerd in wetenschap? Knuppel: die bepaalde de wetenschap!quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:56 schreef sc00p het volgende:
[..]
Dat is me toch iets te kort door de bocht. Als dit de enige reden was, zou je het ledenaantal van orthodox-protestantse kerken ook drastisch zien teruglopen, maar dat is niet het geval.quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:45 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik denk dat het ook de schuld is van de kerkleiding van de RKK. Bij de protestanten zie je inderdaad veel meer jonge dominees die de bijbel vrij los interpreteren, men staat veel meer open voor alternatieve meningen.
Reeds bij de val van het Romeinse Rijk is dat clubje overbodig geworden.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:12 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dat is me toch iets te kort door de bocht was. Als dit de enige reden was, zou je het ledenaantal van orthodox-protestantse kerken ook drastisch zien teruglopen, maar dat is niet het geval.
Misschien is de RKK juist wel te veel met de maatschappelijke wind meegewaaid, waardoor ze zichzelf overbodig heeft gemaakt.
Er is een categorie van heel slimme mensen die daarna nog een stapje verder gaat en toch weer gaan geloven, omdat ze erachter zijn gekomen dat dat toch de enige manier voor hen is om te leven. Dat zijn existentialisten. Zij vinden dat de ratio ook niet alles is, de mens is namelijk geen echt rationeel wezen. Overigens kun je hier ook atheïstische versies van hebben........ Maar dus ook theïstische... Dit soort gelovigen zal uiteraard niet het type zijn dat gelooft dat de bijbel letterlijk waar is. En ze omarmen ook de wetenschap.. Maar ze hebben daarnaast nog een geloof nodig om te leven.quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:56 schreef sc00p het volgende:
[..]
Orthodox-protestanten wonen nog vaak in gereformeerde gemeenten, met het gevolg dat de jongeren er sneller in blijven hangen en door het verbod op anticonceptiemiddelen het aantal geboortes gewoon vrij hoog is.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:12 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dat is me toch iets te kort door de bocht. Als dit de enige reden was, zou je het ledenaantal van orthodox-protestantse kerken ook drastisch zien teruglopen, maar dat is niet het geval.
Misschien is de RKK juist wel te veel met de maatschappelijke wind meegewaaid, waardoor ze zichzelf overbodig heeft gemaakt.
Ik kan nou niet zeggen dat Bisschop Eijk en Paus Benedictus met de maatschappelijke wind meewaaien. Die volharden nog steeds in middeleeuwse denkbeelden.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:12 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dat is me toch iets te kort door de bocht. Als dit de enige reden was, zou je het ledenaantal van orthodox-protestantse kerken ook drastisch zien teruglopen, maar dat is niet het geval.
Nou of het leven is, er is wel activiteit ja en je kan dan aannemen dat het leven is immers het is niet dood. Tegelijk kun je er net zo goed robots neerzetten die dezelfde bewegingen maken met dezelfde gezichtsuitdrukkingen en een aantal teksten die ze opdreunen en dan wordt het moeilijk onderscheid te maken.quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:43 schreef Arolsen het volgende:
Ik ben zelf van huis uit katholiek. Gedoopt en gevormd. Maar eigenlijk is het meer nog voor de vorm. Ik ben nog wel gelovig maar ga nooit naar de kerk en vold de katholieke leer ook niet zo zeer in mijn eigen interpretatie van het geloof.
Ik kom uit een dorp uit het zuiden waar de katholieke kerk een zeer belangrijke rol had. Rond 1950 had de kerk hier overal een vinger in de pap. Maar het verval is duidelijk zichtbaar. Het rijke Roomse leven staat sterk onder druk. Steeds minder mensen hebben er een boodschap aan en de kerken in de regio kampen met voortbestaansproblemen.
Nu loopt het aantal gelovigen sowieso wel terug. Maar in andere kerken in het protestantisme zie je nog wel jonge aanwas. De groep wordt wat kleiner maar lijkt wel gezond. Dat in tegenstelling tot de katholieke kerken. Daar komen hooguit nog oude mensen. Mijn ouders (in de 50) behoren tot de jongste generatie kerkgangers hier. De jeugd is hier op papier nog katholiek. Alleen omdat ze gedoopt zijn maar niet in hun hart. De statistieken verbloemen de verregaande staat van ontbinding waarin de Katholieke kerk in NL zich bevind.
[quote]En die kerk lijkt ook niet iets te ondernemen om de aansluiting met de jongere generatie te vinden. Bij een EO-jongerendag zie je dat het bruist en dat er vitaliteit is.
Ja, of hoe ze jongeren kunnen verleiden.quote:Die gelovigen weten hoe ze jongeren erbij kunnen betrekken.
Dat een aantal het verkeerd doen betekend niet dat iedereen het verkeerd doet, dat zeggen juist ongelovigen om de gelovigen neer te halen, gelovigen zijn vaak voorzichter en wegen langer zaken af ipv alles gehaast te moeten beslissen en onder druk gezet te worden alsof men anders voor eeuwig iets zal missen.quote:In het katholieke deel bestaat zoiets niet. Dat is en blijft een stoffige boel. En ook de kopstukken zijn vooral conservatieve, vastgeroeste oude mannetjes die vooral hun eigen vriendjes benoemen en iedere ademruimte teniet doen met hun gesloten, hierarchische mentaliteit. Tel daar bij op alle lijken die uit de kast komen vallen rondom kindermisbruik.
Dat heb je goed gezien. Het schip is de hemel zoals Jezus dat ooit bedacht had, of iemand anders en Jezus aanstelde om de boodschap te verkondigen. Hoedanook, het schip zinkt natuurlijk niet werkelijk, dat kan namelijk niet tenzij je erin gaat geloven en dan gaat het echt lijken te zinken. Er zijn alleen minder mensen of de mensen zijn er wel maar omdat hoe zij in elkaar zitten niet meer lijkt op wat het oorspronkelijk was of teveel afwijkt van het 'mens zijn' kan het niet meer als levend mens gezien worden en dus ook niet als passagier. Dus wel op papier, maar niet in het hart. Mensen die geloven dat zij toch wel gered worden en aannemen dat als ze het echt te bont maken ze wel een teken krijgen. Maar omdat er te weinig mensen zijn die dit kennen of zij hun medemens hebben opgegeven omdat het te laat is, krijgen die mensen pas tekens jaren later als een verkeerde mening en de gevolgen daarvan veel moeilijker te herstellen zijn.quote:Ik denk dat de katholieke kerk in NL een zinkend schip is geworden en het zo ernstig is dat het niet meer goed komt.
Het einde is in zicht, een teken wat makkelijk te volgen is zijn de homoseksuele mensen. Als zij winnen verliest de kerk wat. Dat wil zeggen dat zulke mensen in de hel terecht komen, die groot genoeg is voor iedereen en het is tenminste nog wat gezien de schade die zulke mensen aanrichten omdat zij zo graag daar in willen geloven. Natuurlijk heeft de kerk ook schade aangericht in het verleden, maar niet omdat men geen babies meer wilde maken. Als die mensen dan het spel niet willen meespelen moeten ze dat zelf weten maar hoe meer mensen met hun spel meespelen hoe minder mensen het spel spelen wat men hoort te spelen, namelijk man-vrouw. En als men er zich niet tegen verzet of uitspreekt dat men er niet aan wil meewerken wordt men meegesleurd, hard maar waar en universeel bij elk geloof.quote:Hoewel ik hoop dat de waardevolle dingen nog wel gered mogen worden van de definitieve ondergang. Het wortd gemarginaliseerd tot hoogstens sektarische groepen.
Hoe denken jullie erover? Zou de katholieke kerk nog een opleving krijgen in NL of is het einde in zicht?
Helaas maar waar..quote:Op dinsdag 26 april 2011 17:27 schreef Molurus het volgende:
Als een religie in Nederland nog enige toekomst heeft dan is het de Islam. Grootste deel van de nederlandse samenleving is keihard aan het seculariseren.
quote:Op dinsdag 26 april 2011 17:27 schreef Molurus het volgende:
Als een religie in Nederland nog enige toekomst heeft dan is het de Islam. Grootste deel van de nederlandse samenleving is keihard aan het seculariseren.
Mwah, het percentage moslims in Nederland is niet noemenswaardig stijgende. (Momenteel rond 5% ofzo.) Voordat een substantieel deel van Nederland moslim is zijn we vele eeuwen verder. En tegen die tijd ziet de wereld er weer heel anders uit.quote:Op woensdag 27 november 2013 21:13 schreef Proximo het volgende:
De 1e
De islam is dominant aanwezig in bevolkingsgroepen met hoge geboortecijfers, alleen al daarom
quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:05 schreef sc00p het volgende:
[..]
Geloof zal ook steeds minder worden, het gemiddelde IQ stijgt nogsteeds ieder jaar.
Plus de religie niet meer van ouder tot kind gaat, dus dat hele "moslims nemen ons land over" is compleet achterlijkquote:Op woensdag 27 november 2013 21:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mwah, het percentage moslims in Nederland is niet noemenswaardig stijgende. (Momenteel rond 5% ofzo.) Voordat een substantieel deel van Nederland moslim is zijn we vele eeuwen verder. En tegen die tijd ziet de wereld er weer heel anders uit.
We worden in elk geval steeds beter in het maken van IQ tests. Of dat nu hetzelfde is als slimmer worden weet ik niet.quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:05 schreef sc00p het volgende:
[..]
Als IQ omhoog gaat zal het aantal gelovigen juist toenemen.quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:05 schreef sc00p het volgende:
Een goed katholiek zal je uitleggen dat de bijbel niet de hoofdzaak is, dat is namelijk de Kerk. De Kerk is het Lichaam van Christus, etc etc , gesticht door Petrus in opdracht van de Heiland zelf....quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:59 schreef bianconeri het volgende:
De katholieke kerk heeft nog wel toekomst.
Veel mensen vinden traditie mooi, volgen gewoon de massa na en hun ouders.
Maar als je het echt ergens op moet baseren zou de katholieke kerk geen basis hebben om te bestaan. Bestaat echter toch al heel wat jaren!
Als je met een katholiek praat en Bijbel gebruikt worden ze bang, vraag om Bijbelse uitleg van leerstellingen en ze klappen dicht. Dus echt christelijk valt het niet meer te noemen, op dat gebied heeft het totaal geen toekomst zou je zeggen.
Bestaat alleen volgens traditie
Gelukkig bedoel je het sarcastisch.quote:Op dinsdag 24 december 2013 22:18 schreef vaarsuvius het volgende:
Een goed katholiek zal je uitleggen dat de bijbel niet de hoofdzaak is, dat is namelijk de Kerk. De Kerk is het Lichaam van Christus, etc etc , gesticht door Petrus in opdracht van de Heiland zelf....
Die bijbel is wel een aanvulling, maar niet de bindende factor.
Dus wat jij doet, is niet echt christelijk meer te noemen...
Dat is onmogelijk, het gemiddeld iq is 100.quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:05 schreef sc00p het volgende:
[..]
Ik was bloedserieus, behalve het smiley-tje op het eind. Het is echt zo, ik verzin dit niet maar heb het van een katholieke geestelijke geleerd.quote:Op woensdag 25 december 2013 12:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Gelukkig bedoel je het sarcastisch.
Voor een christen is de Bijbel het belangrijkste. Dus ja je kunt de katholieke kerk haast geen christen meer noemen. Zijn meer mensen aanbidders
Wat vaarsuvius zegt klopt gewoon.quote:Op woensdag 25 december 2013 12:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Gelukkig bedoel je het sarcastisch.
En zie hier "the twist" waarin je het ineens eens bent met de statement die je eerder nog als sarcastisch bestempelde.quote:Voor een christen is de Bijbel het belangrijkste. Dus ja je kunt de katholieke kerk haast geen christen meer noemen. Zijn meer mensen aanbidders
Maar je doet alsof de Bijbel niet christelijk is en ik niet christelijk doe.quote:Op donderdag 26 december 2013 00:57 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik was bloedserieus, behalve het smiley-tje op het eind. Het is echt zo, ik verzin dit niet maar heb het van een katholieke geestelijke geleerd.
Laatste zin van hem.quote:
Zie wat ik net zeg.quote:En zie hier "the twist" waarin je het ineens eens bent met de statement die je eerder nog als sarcastisch bestempelde.
Het ene (de Bijbel) komt van God. Een geestelijke vertelt traditie, in katholieke kerk enzo dan.quote:Daarnaast zou je vanuit jouw logica protestanten dus ook boekenaanbidders kunnen noemen. Of je christus nou beleeft via de ervaring van geestelijken of via vertalingen van vertalingen van selecties van bijeengeraapte verhalen. Ik zie niet waarom het 1 dichter bij christus komt dan het andere.
Katholieken beseffen zich misschien dat de bijbel een bijeengeraapt zooitje is van vertalingen van vertalingen en selecties van selecties en laten zich dus liever door de heilige geest bezielen en door kennis van mensen die er voor gestudeerd hebben. Ik vind dat helemaal niet "verder van god af staan" vooral gezien de bijbel vrij multi-interpretabel is en helemaal niet bedoeld is voor de nozem die het leest op zijn zolderkamertje.quote:Op zondag 29 december 2013 21:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het ene (de Bijbel) komt van God. Een geestelijke vertelt traditie, in katholieke kerk enzo dan.
Dan is Gods woord toch wel even wat handiger om dicht bij God en Jezus te komen.
Wat zielig dat iemand zo denkt zeg.quote:Op maandag 30 december 2013 11:02 schreef Libertarisch het volgende:
Geloof in een primitieve God als die van de drie heilige boeken heeft geen toekomst.
Het klopt dat de religie georganiseerd moet zijn. Dat zien we al met het besturende lichaam in Jeruzalem in de kwestie van besnijdenis.quote:Op maandag 30 december 2013 03:39 schreef SpecialK het volgende:
Katholieken beseffen zich misschien dat de bijbel een bijeengeraapt zooitje is van vertalingen van vertalingen en selecties van selecties en laten zich dus liever door de heilige geest bezielen en door kennis van mensen die er voor gestudeerd hebben. Ik vind dat helemaal niet "verder van god af staan" vooral gezien de bijbel vrij multi-interpretabel is en helemaal niet bedoeld is voor de nozem die het leest op zijn zolderkamertje.
De mens bakt er meer van dan God vind ik. En ik denk persoonlijk dat God geen toekomst heeft zonder de mens.quote:Op maandag 30 december 2013 13:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat zielig dat iemand zo denkt zeg.
Ergens zei iemand (kon dit topic wel eens zijn) dat het IQ en dus intelligentie wss nog altijd stijgt.
Aantal gelovigen zal dus juist toenemen.
En sowieso kijk om je heen. De mens bakt er geen reet van op deze aardbol.
De mensheid zou totaal geen toekomst hebben zonder God.
En het wordt dus ieder jaar "moeilijker" om de 100 te scoren.quote:Op woensdag 25 december 2013 16:47 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat is onmogelijk, het gemiddeld iq is 100.
Kijk om je heen man.... Oorlog en ellende, alles wat je tegenwoordig nog ziet.quote:Op maandag 30 december 2013 14:33 schreef Libertarisch het volgende:
De mens bakt er meer van dan God vind ik. En ik denk persoonlijk dat God geen toekomst heeft zonder de mens.
De God uit de Bijbel is zeer geloofwaardig. De verhalen kloppen historisch gewoon, niets aan de Bijbel is ontkracht ofzo. Dus ja hoe je dat beter wilt maken.quote:Verder, de Bijbel is zwaar verouderd. Een groep goede auteurs moet een Bijbel versie 2014 schrijven, met geloofwaardiger verhalen en een geloofwaardiger God.
Ten eerste zijn die regeltjes uit de oude wet niet meer geldig, zie het NT.quote:En dan zonder regels zoals: "Iemand die werkt op de Sabbat (zondag in jouw geval) moet gestenigd worden" "Iemand die zijn ouders vervloekt met ter dood gebracht worden" en "Als je je dochter als slaaf verkoopt kan ze niet vrijkomen zoals een mannelijke slaaf" en "Als je een maagd verkracht moet je haar trouwen"
Staat bijna allemaal in exodus trouwens, beetje radicaal verouderde regels van God
quote:Op maandag 30 december 2013 21:19 schreef bianconeri het volgende:
De God uit de Bijbel is zeer geloofwaardig. De verhalen kloppen historisch gewoon, niets aan de Bijbel is ontkracht ofzo.
Ja en lees maar boeken die daar op ingaan....quote:Op woensdag 1 januari 2014 17:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Lees de Bijbel als Mythe maar eens dan, er blijft geen spaan heel. Genesis, Exodus, Leviticus Numeri, Deuteronomium. Jozua, Ruth, Rechters, Samuel allemaal religieuze propaganda uit de vijfde eeuw voor christus om de etnische zuivering door Nehemia te rechtvaardigen.
Pas met Kronieken en Koningen begint een beetje een historisch relaas te komen, maar ook dit is nog zwaar gekleurd.
ja maar die zijn niet wetenschappelijk hè?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 15:31 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja en lees maar boeken die daar op ingaan....
Zijn ook genoeg boeken die het historische weer aantonen.
Jawel hoorquote:Op vrijdag 3 januari 2014 16:51 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
ja maar die zijn niet wetenschappelijk hè?
oh die van het kaliber "de bijbel heeft toch gelijk" en de expedities naar de Ararat die "de ark" hebben gevonden? Daar kon je inderdaad in de jaren '80 nog mooie sier mee maken.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 16:58 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Jawel hoor
Bv archeologie is een wetenschap.
Je hebt voor alles een voor en een tegen. Ook binnen de wetenschap (of wss meer juist binnen de wetenschap).
Nee hoor, ook de katholieke kerk in nederland radicaliseert: de vrijzinnigen zijn er allemaal uitgewerkt en er blijft de orthodoxe rome-getrouwe kleine kern over. Een volkskerk was het toch al lang niet meer.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 07:57 schreef Halcon het volgende:
Ja, hoewel dat geen kwestie is van vandaag op morgen.
Protestantse kerk, de Islam en de orthodoxe kerk zijn toch 'sterker', katholieke kerk heeft in Nederland meer weg van een slecht georganiseerde carnavalsclub.
Zelfde geldt voor protestanten overigens. De PKN stroomt leeg, de grote megakerken van strengere stromingen lopen volquote:Op dinsdag 7 januari 2014 22:44 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee hoor, ook de katholieke kerk in nederland radicaliseert: de vrijzinnigen zijn er allemaal uitgewerkt en er blijft de orthodoxe rome-getrouwe kleine kern over. Een volkskerk was het toch al lang niet meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |