abonnement Unibet Coolblue
pi_96381683
http://www.onzetaal.nl/column/whiskas.php

quote:
Wat ook epidemische vormen aanneemt is het te pas en te onpas gebruik van lidwoorden. Zoals "ik ga even naar DE Blokker" of DE Albert Heijn. Daar kan ik echt niet aan wennen maar zelfs in het journaal zegt men dat er een overval was bij "DE" Albert Heijn. Of er één speciale Albert H. is. Mijn buurman ging laatst een boek kopen bij "DE" Donner. Een rilling liep over m'n rug. Tja, als taal niet je ding is (grrrr) zal het je allemaal worst zijn (of "een" worst zijn; hoor je ook wel).
Of het nu fout is of niet, met bovenstaande ben ik het eens.

edit: http://www.onzetaal.nl/hema/Nederlands.php
'... derom binne hja wol begien mei in sieke mar net mei in deade.' (Utopia)
  donderdag 5 mei 2011 @ 12:05:06 #177
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_96382043
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 11:55 schreef Moeskopje het volgende:
http://www.onzetaal.nl/column/whiskas.php

[..]

Of het nu fout is of niet, met bovenstaande ben ik het eens.

edit: http://www.onzetaal.nl/hema/Nederlands.php
Wat een onzin. Alleen al dat "als taal niet je ding is (grrrr) zal het je allemaal worst zijn". Taal is wel mijn ding, maar toch is het me worst. Ik begrijp het gebruik van de AH en de Blokker wel. Als ik naar Albert Heijn ga, dan ga ik naar een vriend van me. Als ik naar Blokker ga, dan ga ik naar een plaats in Noord-Holland. Als ik naar de Albert Heijn of de Blokker ga, dan ga ik naar een winkel. Daarbij wordt in deze context de naam van de winkel gebruikt als vervanging voor het woord supermarkt/winkel. Je zegt toch ook niet 'ik ga naar supermarkt'? Een lidwoord ervoor is dus heel begrijpelijk.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  Redactie Frontpage donderdag 5 mei 2011 @ 12:23:23 #178
145738 superworm
is erbij
pi_96382634
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 11:55 schreef Moeskopje het volgende:
http://www.onzetaal.nl/column/whiskas.php

[..]

Of het nu fout is of niet, met bovenstaande ben ik het eens.

edit: http://www.onzetaal.nl/hema/Nederlands.php
Hmm, het ligt eraan.Gek genoeg is het officieel NS, niet DE NS; zelfs in een zin als "Het enige nationale treinnetwerk wordt geopereerd door Nederlandse Spoorwegen", mag het lidwoord níet worden getypt.

Daarentegen is bijv. Broese Kemink in Utrecht gewoon 'Broese', je zegt nooit 'ik koop een boek bij De Broese'. Wél hoor ik studenten massaal de nieuwe naam van die winkel met een lidwoord koppelen: ze halen studieboeken bij DE Selexyz/Study Store.

Nu ik erover nadenk is er inderdaad een behoorlijk vaag gebied hier. Ik zeg ook DE Febo en DE V&D, maar cd's haal ik bij Plato.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage donderdag 5 mei 2011 @ 12:35:15 #179
145738 superworm
is erbij
pi_96383035
quote:
99s.gif Op donderdag 5 mei 2011 12:05 schreef Bart het volgende:

[..]

Wat een onzin. Alleen al dat "als taal niet je ding is (grrrr) zal het je allemaal worst zijn". Taal is wel mijn ding, maar toch is het me worst. Ik begrijp het gebruik van de AH en de Blokker wel. Als ik naar Albert Heijn ga, dan ga ik naar een vriend van me. Als ik naar Blokker ga, dan ga ik naar een plaats in Noord-Holland. Als ik naar de Albert Heijn of de Blokker ga, dan ga ik naar een winkel. Daarbij wordt in deze context de naam van de winkel gebruikt als vervanging voor het woord supermarkt/winkel. Je zegt toch ook niet 'ik ga naar supermarkt'? Een lidwoord ervoor is dus heel begrijpelijk.
Juist, die verwarring moet je waar nodig mijns inziens voorkomen. Laatst een vriend aan de telefoon, die zegt "Ik ben in 't zand", waarbij ik reageer "wat doe je in zo'n gat in Noord-Holland?!", maar hij bedoelde dat hij in zand stond :')
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  donderdag 5 mei 2011 @ 12:43:57 #180
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_96383376
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 12:23 schreef superworm het volgende:

[..]

Hmm, het ligt eraan.Gek genoeg is het officieel NS, niet DE NS; zelfs in een zin als "Het enige nationale treinnetwerk wordt geopereerd door Nederlandse Spoorwegen", mag het lidwoord níet worden getypt.

Daarentegen is bijv. Broese Kemink in Utrecht gewoon 'Broese', je zegt nooit 'ik koop een boek bij De Broese'. Wél hoor ik studenten massaal de nieuwe naam van die winkel met een lidwoord koppelen: ze halen studieboeken bij DE Selexyz/Study Store.

Nu ik erover nadenk is er inderdaad een behoorlijk vaag gebied hier. Ik zeg ook DE Febo en DE V&D, maar cd's haal ik bij Plato.
Als ik het zo naga maak ik het ondescheid als ik denk dat iets lokaals is en geen keten. Bij Plato denk ik aan een winkel in de ebbinge. Zo ga ik naar Huize Maas en Vera, terwijl die laatste nog best verwarrend zo kunnen zijn.
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
  Redactie Frontpage donderdag 5 mei 2011 @ 12:47:13 #181
145738 superworm
is erbij
pi_96383490
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 12:43 schreef MichielPH het volgende:

[..]

Als ik het zo naga maak ik het ondescheid als ik denk dat iets lokaals is en geen keten. Bij Plato denk ik aan een winkel in de ebbinge. Zo ga ik naar Huize Maas en Vera, terwijl die laatste nog best verwarrend zo kunnen zijn.
Idd. In mijn ouderlijk dorp gingen we naar Van Lunteren (boekhandel). Als dat ingeburgerd zit valt het lidwoord weg - de boekwinkel, of Van Lunteren, niet De Van Lunteren.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_96383653
quote:
99s.gif Op donderdag 5 mei 2011 12:05 schreef Bart het volgende:

[..]

Wat een onzin. Alleen al dat "als taal niet je ding is (grrrr) zal het je allemaal worst zijn". Taal is wel mijn ding, maar toch is het me worst. Ik begrijp het gebruik van de AH en de Blokker wel. Als ik naar Albert Heijn ga, dan ga ik naar een vriend van me. Als ik naar Blokker ga, dan ga ik naar een plaats in Noord-Holland. Als ik naar de Albert Heijn of de Blokker ga, dan ga ik naar een winkel. Daarbij wordt in deze context de naam van de winkel gebruikt als vervanging voor het woord supermarkt/winkel. Je zegt toch ook niet 'ik ga naar supermarkt'? Een lidwoord ervoor is dus heel begrijpelijk.
+1
  donderdag 5 mei 2011 @ 13:55:36 #183
102973 Liquidist
Life is live! LAalaalalala
pi_96386175
Bij een telefoonwinkel in de buurt... :D nieuw merk? :')

Conformists will be cast away by the tide of history
pi_96386257
En verkeerd hoofdlettergebruik bij iPad.
pi_96386880


repetitio
'... derom binne hja wol begien mei in sieke mar net mei in deade.' (Utopia)
  donderdag 5 mei 2011 @ 15:09:02 #186
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_96389637
gewist
"Ik quote graag mezelf."
  vrijdag 6 mei 2011 @ 16:27:08 #187
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_96438769


In de PDF-viewer van Chrome
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  vrijdag 6 mei 2011 @ 16:29:46 #188
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_96438899
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 16:27 schreef 08gnoT. het volgende:
[ afbeelding ]

In de PDF-viewer van Chrome
Inmiddels gefikst ;).
  vrijdag 6 mei 2011 @ 16:32:15 #189
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_96438996
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 16:29 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Inmiddels gefikst ;).
Ik had hem tijdens die post nog. Versie 11.nogwat.

Maar goed, fijn dat Google er wat aan doet want hij is aardig tenenkrommend :D
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:52:32 #190
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_96442124
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 16:27 schreef 08gnoT. het volgende:
[ afbeelding ]

In de PDF-viewer van Chrome
ja :D die zag k ook laatst _O-
gewoon te snel getypt (j vlak boven de n) :')
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_96444622
Ik heb er weer eentje, er zijn er heel wat taalfouten aan te duiden. Ik heb ze even voor u gecursiveerd (ook de spreektaalpassages): http://www.rhederbrug.nl/welkom
quote:

Welkom op de website van buurtschap Rhederbrug.


U kunt informatie aanvragen bij het buurthuis "De Brug" tel 0597-532054.


Rhederbrug is een buurtschap van Bellingwolde en ligt aan de weg naar de Duitsland.
We hebben vele verenigingen. Deze kunt u terugvinden onder het kopje verenigingen. In het verleden zijn er vele feesten georganiseerd door het Plaatselijke Belangen Vereniging Rhederbrug e.o. Op die feesten van vroeger hebben we vele bekende muzikanten verwelkomt en hebben we leuke dingen georganiseerd zoals: Speedbotenrace en wat later een spectaculaire Brandweeroefening met een neergestort vliegtuig.
Verder hebben we in 1991 de diploma (Kern met Pit) gekregen voor onze speeltuin.
Inmiddels is met gemeente geld en Subsidie's, georganiseerd door Hennie Potze en vrijwilligers een geheel nieuwe speeltuin gerealiseerd met allerlei nieuwe speelattributen .En ook is met de bewoners van de Rhederweg en hem een fiets/voetpad tot stand gekomen.

Voor de rest zijn er verschillende activiteiten die door diverse verenigingen worden georganiseerd. Enkele voorbeelden zijn: Bazaar, Paasvuur met optocht voor kinderen, 4 dagen Hemelvaart feest, Toneel vereniging "de Brugspeulers" dropping,klaverjasavonden, spooktocht, vis club die wedstrijden organiseert, Schietvereniging "S.V-Rhederbrug" de dans club die vanaf sept t/m april iedere 1e zaterdag van de maand een dansavond met live muziek heeft, soos onder t'plat dak, Bingo, en klaverjassen op de zaterdag middag.
De Duitsland, je weet wel, zoals Het Engeland.
Er zijn VELE dingen gebeurd in dit buurtschap, getuigende het tig keer schrijven van "vele."
Dat vliegtuig neer laten storten lijkt me inderdaad een van de vele leuke dingen. |:(
pi_96444785
Vergeet ook niet links in de kolom even te klikken om te kijken wat de Schuters doen.
Link: http://www.rhederbrug.nl/schuters

(ofwel, ook in de URL van de site staat "schuters.") :'(
pi_96452567
Ja sorry, nogmaals een bericht. Ook weer zo kansloos gespeld, las ik zojuist op 112groningen. Ik cursiveer maar weer...

quote:
Loppersum - Vrijdagmiddag is er een ongeval gebeurt op de Zeerijperweg even buiten Loppersum.

De Bestuurder van de TNT busje wilde afslaan naar een boerderij toen een andere auto hem met hoge snelheid ging inhalen.

Daarop volgde een botsing en gleed de bestuurder van de personen auto de sloot in en kwam naar ongeveer 20 meter tot stil stand in de sloot. De politie regelde ten tijde van het ongeluk het verkeer op de Zeerijperweg. Berger Dallinga heeft beide auto's afgesleept
en nu twijfel ik nog of "is er een ongeval gebeurt" wel een correcte zin is. Net als de zin "Daarop .. sloot" waar in ieder geval al twee keer die sloot wordt genoemd. :O
pi_96459183
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 21:28 schreef marcel.nl het volgende:
Ja sorry, nogmaals een bericht. Ook weer zo kansloos gespeld, las ik zojuist op 112groningen. Ik cursiveer maar weer...

[..]

en nu twijfel ik nog of "is er een ongeval gebeurt" wel een correcte zin is. Net als de zin "Daarop .. sloot" waar in ieder geval al twee keer die sloot wordt genoemd. :O
Wow.... dit is zelfs voor 112Groningen-standaarden slecht.
Oh, and that's a bad miss!
pi_96468672
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 21:28 schreef marcel.nl het volgende:
Ja sorry, nogmaals een bericht. Ook weer zo kansloos gespeld, las ik zojuist op 112groningen. Ik cursiveer maar weer...

[..]

en nu twijfel ik nog of "is er een ongeval gebeurt" wel een correcte zin is. Net als de zin "Daarop .. sloot" waar in ieder geval al twee keer die sloot wordt genoemd. :O
Afgesleept?????
http://www.encyclo.nl/begrip/afslepen
'... derom binne hja wol begien mei in sieke mar net mei in deade.' (Utopia)
pi_96469145
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 11:48 schreef Moeskopje het volgende:

[..]

Afgesleept?????
http://www.encyclo.nl/begrip/afslepen
Kijk ook eens bij het nieuws van 7 mei. _O- Het wemelt van de fouten.
http://www.112groningen.nl/artikel.php?id_article=13661
'... derom binne hja wol begien mei in sieke mar net mei in deade.' (Utopia)
pi_96479217
pi_96511786
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 18:32 schreef Modus het volgende:
[ afbeelding ]
:'( :'( :'(
geregistreerd op: vrijdag 21 mei 2004 @ 19:08
pi_96521400
'... derom binne hja wol begien mei in sieke mar net mei in deade.' (Utopia)
  zondag 8 mei 2011 @ 21:22:35 #200
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')