Zet die oogkleppen eens af, vooroordelen in de plomp... dan zie je wat heel normaal is:quote:Op maandag 9 mei 2011 01:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik merk er weinig van, ik zie een hoop gesegregeerde culturen, weinig overlappende culturen.
Het is maar net wat je teveel vind en hoe tolerant je bentquote:Eens wat andere smaken, geuren en kleuren kunnen interessant zijn zolang je er maar niet 24/7 door omringd wordt, dan vinden de meeste mensen het volgens mij niet meer zo prettig.
dit is geen feit ... dit is een stupide erfelijkheidsleer, die algemeen afgewezen word door psychologen, sociologen, anthropologen en dna-deskundigen....quote:Het is een feit dat wanneer je de slechts presterende subpopulaite uit een populatie selecteert dat de genen van die subpopulatie slechter zijn, gemiddeld genomen, dan die van de rest van de populatie.
Zoek de oorzaken van "minder presteren " op scholen en tests in het sociaal-culturele vlak en laat de dna-theorieën over aan serieuse dna-onderzoekers., die nul,komma,nul bewijs hebben gevonden voor ditquote:En ja, jij mag het niet leuk vinden maar kinderen van de minder ontwikkelde subpopulaties mensen hebben mindere genen.
Ik heb ook prima ervaringen met wat jij noemt vormen van 'overlapculturen'... En de factor hoge IQ-prestaties is niet van belang..quote:Op maandag 9 mei 2011 01:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb overigens prima ervaringen met bepaalde groepen allochtonen, Bosniërs bijv.
Dit is een groep allochtonen wiens ouders in hun thuisland juist tot de bovenlaag van de samenleving behoorde en dat zie je bijv. terug in de schoolprestaties en het gedrag van die kinderen.
De diskussie gaat om de oorzaak van het mindere presteren... De erfelijheidstheorie wordt allang als domme gekte uit het verleden beschouwdquote:Op maandag 9 mei 2011 02:03 schreef Boldface het volgende:
Het is algemeen bekend dat migranten uit landen als Turkije en vooral Marokko gemiddeld genomen niet bepaald het slimste deel van de bevolking zijn. Ze komen uit onderontwikkelde gebieden; het intelligentieniveau in het Rif-gebergte is gewoon lager dan in de hoofdstad.
Er lopen heel wat allochtone jongeren in Nederland rond met een dusdanig laag IQ dat bijzonder onderwijs de enige reële optie is. Maar de ouders willen daar niet aan vanwege gezichtsverlies, sturen het kind toch naar het VMBO, waar het niet kan meekomen. Gevolg: vroegtijdige schooluitval en problemen als criminaliteit.
Of het erfelijk is, boeit mij ook totaal niet. Feit is alleen dat er heel wat zwakbegaafde jongeren rondlopen (autochtoon en allochtoon) en dat die een groot deel van de criminele groepen vormen. Van alles speelt mee: er is in Nederland geen prikkel om te presteren (uitgebreid sociaal vangnet, ook voor figuren die zelf de boel verzieken), crimineel gedrag heeft onvoldoende consequenties, of vrij vertaald: het loont. In veel steden heb je een straatcultuur met groepen jongeren die zichzelf totaal onaantastbaar wanen en de nodige overlast veroorzaken. Alles hangt samen.quote:Op maandag 9 mei 2011 02:05 schreef Bluesdude het volgende:
De diskussie gaat om de oorzaak van het mindere presteren... De erfelijheidstheorie wordt allang als domme gekte uit het verleden beschouwd.
In reactie op Boldface schrijft u bovenstaande. Als in uw optiek 'de erfelijkheidstheorie' niet als oorzaak voor het mindere presteren verantwoordelijk kan worden gehouden - daar zijn de meningen alsnog over verdeeld -, welke zijn dan de oorzaken voor het 'mindere presteren' van de groep allochtonen als geheel? Weliswaar laat u in uw reacties heel duidelijk weten wat er allemaal niets mee te maken heeft, maar las ik nog geen reactie van u, waarin u aangeeft welke dan wel de oorzaken zijn die voor 'het mindere presteren' verantwoordelijk gehouden kunnen worden.quote:Op maandag 9 mei 2011 02:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De diskussie gaat om de oorzaak van het mindere presteren... De erfelijheidstheorie wordt allang als domme gekte uit het verleden beschouwd
allochtonen en tokkies zijn a-sociaal in jouw beleving ? das asociaal van jou danquote:Op maandag 9 mei 2011 10:30 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik woon sinds twee jaar in een nieuwbouw vinexwijk. Ik vind het heerlijk al die nette beschaafde mensen om mij heen.
Geen allochtonen,tokkies of ander asociaal volk die ik tegenkom tijdens het winkelen maar alleen nette twee verdieners.
Wat denk je van sociaal-culturele oorzaken ? wat ik al eerder had genoemd..quote:Op maandag 9 mei 2011 10:20 schreef Cagliostro het volgende:
[..]
In reactie op Boldface schrijft u bovenstaande. Als in uw optiek 'de erfelijheidstheorie' niet als oorzaak voor het mindere presteren verantwoordelijk kan worden gehouden - daar zijn de meningen alsnog over verdeeld -, welke zijn dan de oorzaken voor het 'mindere presteren' van de groep allochtonen als geheel? Weliswaar laat u in uw reacties heel duidelijk weten wat er allemaal niets mee te maken heeft, maar las ik nog geen reactie van u, waarin u aangeeft welke dan wel de oorzaken zijn die voor 'het mindere presteren' verantwoordelijk gehouden kunnen worden.
Ongetwijfeld zullen tal van oorzaken ten grondslag liggen aan het 'mindere presteren' van grote groepen allochtonen. Zelf heb ik niet zo'n behoefte een en ander te verklaren aan de hand van genetische modellen. En terug naar de OP. Diversiteit op zich hoeft geen belemmering te zijn om toch op een aangename wijze met elkaar in een woonwijk samen te kunnen leven. Maar diversiteit is natuurlijk een algemeen begrip. Concreet kijkend naar vele traditionele volkswijken is er van diversiteit nauwelijks sprake. Etnocentrische woonwijken hoofdzakelijk bevolkt door een specifieke groep (vaak moslims van Turkse en of Marokkaanse afkomst) hebben daarom met het algemene begrip diversiteit niets te maken. En tegen die achtergrond kan ik de aanhef bij de OP 'doe mij maar een blanke wijk' heel wel begrijpen. Je zult als autochtone Nederlander maar het gevoel hebben dat je in je eigen wijk een minderheid vormt. Dat er een mores voor de straat en buurt geldt, die nauwelijks aansluit bij de eigen opvattingen over waarden en normen. Nee heus, het zogenaamde multiculturele experiment is juist in zulke wijken doorgeslagen, of beter volkomen mislukt. En natuurlijk kun je de groep nieuwkomers als zodanig niet voor deze ontwikkelingen verantwoordelijk stellen, maar dat neemt niet weg dat zulke demografische samenlevingsexperimenten inmiddels in veel gevallen hun doel volledig voorbij zijn geschoten. Vooral met het oog op uw punt - het zouden veelal 'sociaal-culturele oorzaken' zijn - blijkt de analyse van o.a. Thilo Sarrazin nog steeds niets aan actualiteit te hebben ingeboet.quote:Op maandag 9 mei 2011 10:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat denk je van sociaal-culturele oorzaken ? wat ik al eerder had genoemd..
Maar kom dan met een goed verhaal dat mensen "mindere genen" hebben, dus erfelijk belast zin
Zijn daar dna-onderzoeken over ?
.quote:Op maandag 9 mei 2011 13:15 schreef Cagliostro het volgende:
Nee heus, het zogenaamde multiculturele experiment is juist in zulke wijken doorgeslagen, of beter volkomen mislukt.
Eehm, tokkie is toch een beetje het populaire synoniem en containerbegrip voor asociaal? Als Tokkies al niet meer asociaal genoemd mogen worden, wat blijft er dan nog over?quote:Op maandag 9 mei 2011 10:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
allochtonen en tokkies zijn a-sociaal in jouw beleving ? das asociaal van jou dan
Het woord a-sociaal zelf gebruiken als het nodig is en mét nuance, zonder de familie Tokkie en soortgelijke families te stigmatiseren.quote:Op maandag 9 mei 2011 16:18 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Eehm, tokkie is toch een beetje het populaire synoniem en containerbegrip voor asociaal? Als Tokkies al niet meer asociaal genoemd mogen worden, wat blijft er dan nog over?
Het artikel:quote:Op maandag 9 mei 2011 02:16 schreef Boldface het volgende:
[..]
Of het erfelijk is, boeit mij ook totaal niet. Feit is alleen dat er heel wat zwakbegaafde jongeren rondlopen (autochtoon en allochtoon) en dat die een groot deel van de criminele groepen vormen. Van alles speelt mee: er is in Nederland geen prikkel om te presteren (uitgebreid sociaal vangnet, ook voor figuren die zelf de boel verzieken), crimineel gedrag heeft onvoldoende consequenties, of vrij vertaald: het loont. In veel steden heb je een straatcultuur met groepen jongeren die zichzelf totaal onaantastbaar wanen en de nodige overlast veroorzaken. Alles hangt samen.
Lees bijvoorbeeld eens dit verhaal: http://onderwijs.vkbanen.(...)aar-slim/278021.html
En nog een interessant artikel: http://allochtonen.web-lo(...)lochtonen-crimi.html
Uit dat artikel: een IQ van 85 of lager is nu voldoende om subsidie te krijgen. Maar een IQ van 85 is helemaal niet abnormaal laag. De bevolking van complete Afrikaanse landen hebben een gemiddeld IQ dat lager ligt.quote:Door de nieuwe plannen van het kabinet moet Saïd straks voor zichzelf zorgen. Zijn IQ is dan te hoog voor AWBZ-hulp. Onmogelijk, vinden zijn docenten. Saïd kan niet zonder begeleiding.
Op het eerste gezicht zie je weinig verschil tussen het doen en laten van Saïd en Dudley. De ene is dan wel van Marokkaanse afkomst, en de andere van Surinaamse. En de ene heeft een
muts op, en de ander niet. Beide jongens hebben een grote vijl in de hand en zijn druk in de weer met het maken van houten banken.
IQ-verschil
Zowel Saïd als Dudley zijn leerlingen van de Amsterdamse Kingmaschool voor speciaal onderwijs. Toch is er iets wezenlijks anders tussen beide tieners. Althans dat vindt het kabinet. Saïd
is met zijn IQ van 73 vier punten slimmer dan Dudley. En dus komen personen zoals Saïd straks waarschijnlijk niet meer in aanmerking voor hulp uit de AWBZ-pot.
Nu nog komt iedereen met een IQ van 85 of minder in aanmerking voor deze hulp, zoals dagbesteding, begeleid wonen of ondersteuning bij scholing.
Grens verlagen
Het plan is om in het kader van de bezuinigingen deze grens te verlagen naar 70. Kortom, Saïd is straks slim genoeg. Zelf vindt hij dit niet zon probleem. Ik hoor hier niet thuis, zegt
hij. Hier is vandaag de klusruimte van kinderboerderij De Gliphoeve in Amsterdam Zuidoost. Buiten lopen kippen en genieten ponys van hun hooi. Binnen staan Saïd en zijn klasgenoten.
Ik ben veel slimmer dan de rest, legt hij uit. Ik ben niet gehandicapt. Ik zit op deze school omdat ik een bad boy ben. Mijn vorige school heeft mij weggestuurd.
Politieke domheid
Docenten, deskundigen en gemeenten houden hun hart vast om jongens zoals Saïd. Woensdag uitten zij hun kritiek in de Volkskrant. Dit plan getuigt van een onvoorstelbare
politieke domheid, aldus othopedagoog Aryan van der Leij. De tieners hebben misschien wel een IQ van boven de 70. Maar in combinatie met gedragsproblemen betekent het niet
dat zij zonder begeleiding kunnen, zegt ook Lodewijk Asscher, wethouder Jeugdzaken in Amsterdam.
Kaaskoppen
Zeg dan waarom je een bad boy bent, grapt Dudley. Details over zijn bijnaam wil Saïd niet kwijt alleen dat hij op straat veel meer verdient dan de verslaggeefster en
dat hij veel openstaande boetes heeft voor hangen. En eentje voor oplichting. Of die boete terecht was? Dat zeg ik niet. Als zij zeggen dat ik iemand heb opgelicht, dan zal het wel
zo zijn, toch? Niemand luistert naar wat ik heb te zeggen, zegt Saïd, die woedend is op alle kaaskoppen die zeuren over Marokkanen. Als je ons zo behandelt, moet je niet verbaasd
opkijken als wij je scooter jatten.
Ik merkte hierboven al op dat het IQ van kinderen veel sterker correleert met het IQ van de biologische ouders (geboorteouders vind ik een beter woord) dan met het IQ van de adoptieouders (met een paar minuten googelen kan je tal van betrouwbare bronnen vinden).quote:Maar kom dan met een goed verhaal dat mensen "mindere genen" hebben, dus erfelijk belast zin
Zijn daar dna-onderzoeken over ?
Het lijkt me zeer interessant wanneer daar eens een goede discussie over wordt gevoerd maar ik ga daar nu even niet op reageren aangezien het mij beter lijkt om daar een aparte draad voor aan te maken. Beide onderwerpen verdienen onze volle aandacht, nietwaar?quote:Uit dat artikel: een IQ van 85 of lager is nu voldoende om subsidie te krijgen. Maar een IQ van 85 is helemaal niet abnormaal laag. De bevolking van complete Afrikaanse landen hebben een gemiddeld IQ dat lager ligt.
Een IQ van 85 is ruim voldoende om normaal te functioneren in de maatschappij. Niet als hoogleraar natuurlijk, maar als productiemedewerker, etc. is het gewoon genoeg. Waarom dan daar subsidie aan verstrekken?
Dat is een legitiem argument, in ieder geval t.o.v. de familie Tokkie, maar je begrijpt toch wel dat het woord tokkies (niet de naam Tokkie) inmiddels synoniem is met de onderklasse van de autochtonen?quote:Het woord a-sociaal zelf gebruiken als het nodig is en mét nuance, zonder de familie Tokkie en soortgelijke families te stigmatiseren.
no-can-do.... adoptiesituaties zijn specifieke situaties... met specifieke eigenschappen en problemen.... veel adoptiekinderen die presteren minder in schoolsituaties.... no-bottom-syndrom is veel voorkomend ... het gevoel ongewenst te zijn door biologische ouders, wat geprojecteerd wordt op adoptieouders, het hele leven op zich... en deze rebellie leidt ook tot minder braaf willen meelopen en verzet tegen school.....quote:Op maandag 9 mei 2011 16:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik merkte hierboven al op dat het IQ van kinderen veel sterker correleert met het IQ van de biologische ouders (geboorteouders vind ik een beter woord) dan met het IQ van de adoptieouders (met een paar minuten googelen kan je tal van betrouwbare bronnen vinden).
Is een onbewezen theorie.. De adoptie-onderzoeken kunnen niet representatief zijnquote:In Jip-en-Janneke-taal: hoe intelligent je bent wordt meer door je genen bepaald dan door milieufactoren, waaronder de sociale en sociaaleconomische omstandigheden.
idd.... de correlatie is juist. Verminderd presteren van ouders geeft een grotere kans tot verminderd presteren van hun kinderen, dat is al eeuwenlang bekend...ook zonder moderne onderzoeken.quote:We kunnen eindeloos discussiëren, en waarschijnlijk dan ook zeveren, over de aard van de relaties (wat is oorzaak? Wat is gevolg? Hoe komt het?) maar over deze correlaties is geen twijfel mogelijk.
dat is de erfelijkheidstheorie ...quote:Voor de kinderen kan dit inhouden dat ze mindere genen krijgen (lager IQ bijv.)
dat is de sociaalculturele theorie over oorzaak minder presteren.. dat snijdt meer houtquote:maar ook dat ze slechter worden opgevoed.
Je hebt het nog steeds over genen, toch ?quote:Maar wat wanneer DIE Marokkaanse kinderen die toch al geen geweldige start hebben uit Marokko een kansarm meisje naar hier halen en met haar kinderen krijgt? Dat kan volgens mij de regressie naar het midden aanzienlijk vertragen net als wanneer bijv. iemand uit de hoge sociale klasses kinderen krijgt met een ander iemand uit de hogere sociale klasses. Denk bijv. aan de familie Donner: opa die minister was, vader die een topjurist was, zoon die ook minister was en is en andere zoon die een topschaker was.
Je hebt helemaal gelijkquote:Ik heb het hierboven over groepen aangezien we hier nu eenmaal een discussie voeren over groepen, het spreekt voor zich dat je altijd naar het individu moet kijken wanneer je een individu ontmoet en niet bij de ontmoeting al moet kijken van welke subpopulatie hij toevallig deel uitmaakt.
Thats the spirit booiiiiquote:Niemand luistert naar wat ik heb te zeggen, zegt Saïd, die woedend is op alle kaaskoppen die zeuren over Marokkanen. Als je ons zo behandelt, moet je niet verbaasd
opkijken als wij je scooter jatten.
je bedoelt woonwijken die enclaves van rassen zijn?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:07 schreef zetalore het volgende:
Ik vind dat er best locaties mogen zijn waar de rassen met rust worden gelaten, niet iedereen wil in een multiculturele samenleving wonen.
Gold dat maar voor alle allochtonen. Veel Marokkanen die werkelijk niets met Marokko te maken hebben (ouders of grootouders die uit Marokko kwamen) leven hier in Nederland met de normen die gelden in dat primitieve Rif-gebergte. Onbegrijpelijk maar waar. Helaas zijn velen van hen ook nog eens vrij dom of verstandelijk gehandicapt. Dat zijn die idioten die fluiten als ze meisjes 'schaars' gekleed zien lopen en die jongens bedreigen als ze naar zulke meisjes kijken. Ik zou het toejuichen als bij dit soort jongens het Nederlandse paspoort wordt afgepakt aangezien ze dan toch niet statenloos worden, ze hebben immers een Marokkaans paspoort en ze kunnen dus in Marokko gaan wonen als Marokkaans staatsburger. Of dat het juridisch gemakkelijk te realiseren is weet ik niet maar mijn zegen hebben ze na iets te vaak met dit soort idioten in aanraking te zijn gekomen. Er zijn gelukkig ook beschaafde Nederlanders die Marokkaans bloed hebben, zij doen het goed op school en in de rest van de samenleving. Deze mensen zijn voor mij uiteraard wel van harte welkom.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:47 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
hangt er van af wat voor persoon je zelf bent. Ik ben donker maar 100% nederlands van binnen zeg maar, maar doe mij maar een multi-cultibuurt
![]()
amsterdam
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |