abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95939126
Hallo!

Ik heb sinds vijf dagen een kitten (poes) bij mijn bijna-2-jarige ongecastreerde kater in huis.
De kitten is 9 weken oud.

Ik vind dat het heel goed gaat, aangezien ze nog niet lang bij elkaar zijn, maar mijn kater beet vanaf het begin de kitten in de nek, en tilde haar op. Ik dacht dat dit typisch poezen gedrag was?
Daarnaast duwt hij haar soms hardhandig tegen de grond en bij in haar nek. Soms gaat hij dan over naar likken, soms bijt ie en gaat ze hard piepen, soms gaat ze spinnen.

Ik voel me verantwoordelijk voor deze kleine baby kitten, en vraag me af of dit gedrag kwaad kan. Moet ik ingrijpen als de kitten piept en anders niet? Of helemaal niet?

Ik ken het gedrag niet, dus weet niet goed wat ik er mee moet.
De kater blaast niet, en gaat het vaker doen als de kitten druk word. Hij likt haar soms ook, en accepteert het als ze hem op de neus tikt, achtervolgd en bespringt (sinds vandaag). Soms pakt hij haar dan in de nek, maar soms ook niet.

Denk zelf dat het wel goed komt, maar wil wat dit betreft geen fouten maken.

Wat vinden jullie?
  zondag 24 april 2011 @ 23:53:48 #2
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_95939199
Denk een soort opvoeding. Ouderinstinct ofzo?
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  zondag 24 april 2011 @ 23:55:15 #3
20468 BYM
Ohjáhjoh?
pi_95939300
quote:
11s.gif Op zondag 24 april 2011 23:53 schreef Biogarde het volgende:
Denk een soort opvoeding. Ouderinstinct ofzo?
Inderdaad, lijkt wel corrigerend gedrag ...?
Speak only if it improves upon the silence....
  zondag 24 april 2011 @ 23:56:39 #4
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_95939380
Waarschijnlijk zal die kleine nooit op plekken piesen op plekken waar dat niet hoort of je spullen slopen, omdat ie van de grote meekrijgt wat wel en niet kan. Kan een hoop schelen.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_95939601
De kat die de ander in de nek bijt vertelt de ander daarmee dat hij de baas is en de ander onderdanig moet zijn. Op zich geen probleem, ze moeten onder zichzelf uitmaken wie de baas is. Dat dat je lang aanwezige oudere kat is, is niet zo gek. Als je ertegen zou optreden, gaat je kater in de war raken, gewoon laten doen dus, zolang hij je kitten niet voortdurend gaat lopen bijten. Als hij af en toe ook gaat likken, is hij best goed bezig.
  maandag 25 april 2011 @ 00:00:03 #6
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_95939608
Ik zou alleen de kater wel zo snel mogelijk laten castreren.. Een poes is sneller vruchtbaar dan je denkt :)
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
pi_95939888
Je kater voedt je kitten op :Y en is de rang aan het bepalen. Ik ken het van mijn eigen katten en opvangkittens en het klinkt af en toe best zielig, maar het beste wat je kunt doen is: laten gaan. Als je elke keer ingrijpt, moeten ze elke keer opnieuw de rang bepalen. Als je ze gewoon laat, is dat het snelst bepaalt. Mocht het echter zo zijn dat het kitten echt veel pijn heeft, dan wel ingrijpen natuurlijk.
pi_95944617
Lief he,
wij hadden ook een ongecastreerde kater die met belangstelling toekeek
hoe moederpoes haar kleintjes zoogde.
Toen ze 5 of 6 weken oud waren , en al voorzichtig rondliepen,
zie ik ineens hoe meneer de kater er eentje tegen de grond werkt en omdraait , met zn grote voorpoot op t buikje , daar lag t kleintje op zn rug , vrolijk omhoog te kijken...
eerst schrok ik drvan , maar t kleintje vond t heerlijk , hij wist waarschijnlijk al dat hij dan 'gewassen' ging worden.
Al gauw trof ik t hele nestje bij m aan , zuigend op zn buikhaar!
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_95946398
Dank jullie allemaal. Ben wat gerustgesteld. Het zal wel goedkomen met die twee!
Ik had dit gedrag gegoogled, toen las ik ergens dat volwassen katers soms een kitten verwarren voor prooi. Of soms onbedoeld de nek van de kitten breken als ze het in de nek bijten. Daar werd ik wat zenuwachtig van....
pi_96238273
Het klinkt alsof jouw eigen volwassen kater te vroeg uit het nest is gehaald, of helemaal geen broertjes/zusjes had. Kan dat?

Want het klinkt alsof hij wel goede bedoelingen heeft, maar de taal niet voldoende kent. Weet hoe ver hij kan gaan, en wat té ver is..

Het nadeel is dat jouw kitten waarschijnlijk gaat leren dat dit hardhandige gedrag normaal spelgedrag is. Lijkt mij niet zo plezierig als hij naar buiten gaat.

Over het algemeen accepteren ze veel meer van een kitten, zeker als die pas 9 weken is. Zon kater straft een kind niet zomaar op die leeftijd.
En dat is logisch, wij mensen doen dat net zo. Als mijn kleine buurmeisje aan mijn been gaat hangen kan ik erom lachen. Maar als mijn buurman dat doet, vind ik het niet zo grappig.

Ze leren vreselijk veel van het spelen, oa de bijt-rem, gedrag herkennen, ect.
pi_96238640
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 09:30 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
Het klinkt alsof jouw eigen volwassen kater te vroeg uit het nest is gehaald, of helemaal geen broertjes/zusjes had. Kan dat?

Want het klinkt alsof hij wel goede bedoelingen heeft, maar de taal niet voldoende kent. Weet hoe ver hij kan gaan, en wat té ver is..

Het nadeel is dat jouw kitten waarschijnlijk gaat leren dat dit hardhandige gedrag normaal spelgedrag is. Lijkt mij niet zo plezierig als hij naar buiten gaat.

Over het algemeen accepteren ze veel meer van een kitten, zeker als die pas 9 weken is. Zon kater straft een kind niet zomaar op die leeftijd.
En dat is logisch, wij mensen doen dat net zo. Als mijn kleine buurmeisje aan mijn been gaat hangen kan ik erom lachen. Maar als mijn buurman dat doet, vind ik het niet zo grappig.

Ze leren vreselijk veel van het spelen, oa de bijt-rem, gedrag herkennen, ect.
Rangorde bepalen en opvoeden it is :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Oognip op 02-05-2011 09:59:13 ]
pi_96246856
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 09:46 schreef Oognip het volgende:

[..]

Rangorde bepalen en opvoeden it is :Y
Is wel ongewoon bij een kitten van 9 weken, die pas 5 dagen daar in huis zit. Is meestal als ze gaan puberen, en een maand of 4 of 5 zijn.
En als ze dan straffen (of alles in die richting), dan is er vaak iets aan vooraf gegaan..

Ben dan wel benieuwd wat ik volgens jou over het hoofd zie, of waarom het in dit geval anders zou zijn :)
pi_96248047
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 13:44 schreef Waterpistoolheldin het volgende:

[..]

Is wel ongewoon bij een kitten van 9 weken, die pas 5 dagen daar in huis zit. Is meestal als ze gaan puberen, en een maand of 4 of 5 zijn.
En als ze dan straffen (of alles in die richting), dan is er vaak iets aan vooraf gegaan..

Ben dan wel benieuwd wat ik volgens jou over het hoofd zie, of waarom het in dit geval anders zou zijn :)
Het is niet ongewoon bij een kitten van 9 weken. Het kitten is nieuw bij de andere kat gezet en die andere kat gaat over hem 'moederen'/opvoeden. Voor de huidige kat is het gewoon een baby die nog opgevoed moet worden en dat doet ie door het kitten aan het nekvel op te pakken en daarmee ook te laten zien dat ie de baas is.
Ik heb zelf 3 katten en pleegkittens, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een kitten van 9 weken hier werd gezet en dat ie pas bij 4 maanden aan het nekvel wordt opgepakt. Die fase zijn ze dan al voorbij (meestal iig)
pi_96255381
Onze "katermoeder" hier pakt de opvangkittens ook op aan hun nekvel als hij ze ergens wil hebben en ze niet naar hem luisteren. De kittens houden zich dan ook instinctief slap.
Als je kitten echt een keel opzet omdat de kater haar zeer doet zou ik ingrijpen, anders niet.

Waarover ik me wel een beetje zorgen maak is dat de kater niet gecastreerd is. De leeftijd waarop poezen voor het eerst krols worden varieert heel erg, sommigen worden al voor het eerst krols met 4 maanden oud ! De kater zal dat eerder door hebben dan jij en kan haar dan zwanger maken.
Dus zo lang de kater niet geholpen is heb je kans op een extreem jonge moeder (kattenequivalent van dat 12 jarig meisje in Groningen wat een baby kreeg)
  maandag 2 mei 2011 @ 20:28:36 #15
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_96266348
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 16:52 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Onze "katermoeder" hier pakt de opvangkittens ook op aan hun nekvel als hij ze ergens wil hebben en ze niet naar hem luisteren. De kittens houden zich dan ook instinctief slap.
Als je kitten echt een keel opzet omdat de kater haar zeer doet zou ik ingrijpen, anders niet.

Waarover ik me wel een beetje zorgen maak is dat de kater niet gecastreerd is. De leeftijd waarop poezen voor het eerst krols worden varieert heel erg, sommigen worden al voor het eerst krols met 4 maanden oud ! De kater zal dat eerder door hebben dan jij en kan haar dan zwanger maken.
Dus zo lang de kater niet geholpen is heb je kans op een extreem jonge moeder (kattenequivalent van dat 12 jarig meisje in Groningen wat een baby kreeg)
Dat zei ik ook al, maar volgens mij wordt er spontaan overheen gelezen :P
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
pi_96272876
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 14:11 schreef Oognip het volgende:

[..]

Het is niet ongewoon bij een kitten van 9 weken. Het kitten is nieuw bij de andere kat gezet en die andere kat gaat over hem 'moederen'/opvoeden. Voor de huidige kat is het gewoon een baby die nog opgevoed moet worden en dat doet ie door het kitten aan het nekvel op te pakken en daarmee ook te laten zien dat ie de baas is.
Ik heb zelf 3 katten en pleegkittens, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een kitten van 9 weken hier werd gezet en dat ie pas bij 4 maanden aan het nekvel wordt opgepakt. Die fase zijn ze dan al voorbij (meestal iig)
Het is niet alleen het oppakken waar ze het over heeft he.
Oppakken is onschuldig. Veel wilde moederkatten verplaatsen hun kittens wekelijks op die manier. Lang verhaal met de inprentingsperiode waarom ze dat doen, niet relevant.

'Daarnaast duwt hij haar soms hardhandig tegen de grond en bij in haar nek. Soms gaat hij dan over naar likken, soms bijt ie en gaat ze hard piepen, soms gaat ze spinnen.'

Dat is hetgene waar ik mijn twijfels van krijg, en waarop ik mijn reactie gaf.

Niet gecastereerd had ik niet eens aan gedacht.
Tijdens het paren werpt de kater de poes ook naar de grond, en bijt hij haar hard in de nek. Poezen ovuleren in een bepaalde periode, maar doen dat door de pijnscheut (nekbijten en terugtrekken van penis), waardoor een paring bij katten vrijwel altijd succesvol is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')