abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96104321
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 20:36 schreef JaimyLee het volgende:
Lijkt me best vet als er een 'nieuw tijdperk' aanbreekt. Maar hoe, zou de aarde echt vergaan dan? Misschien staat er wel gewoon iets anders groots te gebeuren..
Misschien krijgt tong een ban! :D
pi_96104547
quote:
99s.gif Op donderdag 28 april 2011 16:09 schreef stbabylon het volgende:
En na 13.0.0.0.0 komt 13.0.0.0.1

Elke periode duurt 1, 18 of 20, en de Baktun zou plots ophouden bij het begin van 13? Sure...

ALS het al het einde was, dan zou het van 12.20.18.20.20 naar 0.0.0.0.0 springen (of beter, van 1.12.20.18.20.20 naar 2.0.0.0.0.0).

De 13de Baktun als het einde zien is zowel volgens de Maya geschiedenis als wiskundig complete nonsens.
Dat snap ik niet...
pi_96120891
quote:
5s.gif Op donderdag 28 april 2011 20:19 schreef Trollscience het volgende:

[..]

Dat snap ik niet...
Waarom zou je met 13 beginnen te tellen als de telling ophoudt na 12.20.18.20.20? Wiskundig gezien tel je tot 13, niet tot en met.

Daarnaast lijkt het mij bijzonder aannemelijk dat ze niet zozeer het eind van de wereld voorspelden, maar gewoon niet verder geteld/geregistreerd hebben dan dat.

quote:
Maya inscriptions occasionally reference future predicted events or commemorations that would occur on dates that lie beyond 2012 (that is, beyond the completion of the 13th b'ak'tun of the current era). Most of these are in the form of "distance dates" where some Long Count date is given, together with a Distance Number that is to be added to the Long Count date to arrive at this future date.
http://en.wikipedia.org/w(...)2_and_the_Long_Count
pi_96124140
quote:
5s.gif Op donderdag 28 april 2011 20:19 schreef Trollscience het volgende:

[..]

Dat snap ik niet...
Problem?
  vrijdag 29 april 2011 @ 09:48:12 #30
339399 PetiteBeteNoire
Vouloir est pouvoir
pi_96126655
Ik geloof er niet in, maar so what als de wereld dan vergaat :P? Wat zou je er dan aan kunnen doen?
Il n'est pire eau, que l'eau qui dort,
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre!
  dinsdag 3 mei 2011 @ 12:29:18 #31
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_96292353
quote:
"The return of the ancestors and the men of wisdom"

Hoe moeten we dit zien?
  dinsdag 3 mei 2011 @ 14:03:14 #33
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_96293758
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 13:26 schreef gamezz het volgende:

[..]

"The return of the ancestors and the men of wisdom"

Hoe moeten we dit zien?
Weet ik ook niet. Met ancestors worden uiteraard voorouders bedoeld, welke vaak aangeroepen worden in een trance of (bv) peyote (of andere hallicunerende middelen) sessies, met de bedoeling hun wijsheid of kennis te gebruiken.

Met 'men of wisdom' worden vaak sjamanen bedoeld die kennis over het universum en universele wijsheid bezitten. Of soms in andere woorden, wijsheid en kennis over de onder en bovenwereld bezitten.

Maar hoe het geinterpreteerd moet worden dat deze terug komen naar aarde weet ik niet. Met universele wijsheid wordt in ieder geval wijsheid bedoeld welke los staat van het individu. Dit is wel een interessant stukje daarover.

http://www.selfrealisation.net/NL/wanneerkrijgen.php
pi_96294644
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 14:03 schreef Snakey het volgende:

[..]

Weet ik ook niet. Met ancestors worden uiteraard voorouders bedoeld, welke vaak aangeroepen worden in een trance of (bv) peyote (of andere hallicunerende middelen) sessies, met de bedoeling hun wijsheid of kennis te gebruiken.

Met 'men of wisdom' worden vaak sjamanen bedoeld die kennis over het universum en universele wijsheid bezitten. Of soms in andere woorden, wijsheid en kennis over de onder en bovenwereld bezitten.

Maar hoe het geinterpreteerd moet worden dat deze terug komen naar aarde weet ik niet. Met universele wijsheid wordt in ieder geval wijsheid bedoeld welke los staat van het individu. Dit is wel een interessant stukje daarover.

http://www.selfrealisation.net/NL/wanneerkrijgen.php
Interessant om te lezen. Het is wel een erg zweverige tekst, van dezelfde website die zich bezig houdt met dubieuze zaken als horoscopen, pseudo wetenschappelijke edelsteenanalyses, astrologie, etc.

Ook gaat de tekst uit van een onsterfelijke ziel die los staat van het lichaam, het bestaan van een God, ''kosmische zelfervaringen(?)", en een collectief bewustzijn. Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vraag me dan af wat het bestaan van een ziel of collectief bewustzijn aannemelijk maakt en wat de toegevoegde waarde daarvan zou zijn.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 15:07:21 #35
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_96296540
Mja, het is allemaal moeilijk, maar in grote lijnen ben ik het eens met het stukje, of beter, geloof ik in hetzelfde als wat daar staat. Dat is een heel andere discussie, en een vreselijk lange discussie. :P

Dat kan je als zweverig opvatten, ik denk dat het moeilijk te bevatten is. En ja, de rest van die site moet je inderdaad negeren en eigenlijk alleen dat stukje lezen.

Ik wilde ermee aangeven wat universele wijsheid/kennis zou kunnen zijn. Of de Maya's het zo bedoelen zou ik niet kunnen zeggen. Alles wat je erover kan vinden is een interpretatie van mensen, die het allemaal fout kunnen hebben. Net zoals mijn interpretatie fout kan zijn als ik naar dat stukje verwijs als ik het over universele wijsheid of kennis heb.

Maar stel(!) dat er een kern van waarheid in zit, dan zou het einde van de Maya kalender betekenen dat dit soort bewustzijn terug komt naar de aarde. Dat is allemaal mooi en aardig, maar dat zou heel goed chaos en destructie kunnen betekenen omdat het alle religies omver zou werpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')