Het betreft een Ford Escort bouwjaar 1998quote:Op zondag 24 april 2011 19:19 schreef Hyperdude het volgende:
Wat voor auto?
Een rode FIAT van 10 jaar oud boeit niet,
Een Ferrari van 10 jaar oud wel.![]()
Ja, jij hebt ooit 2 identieke auto's waarin verschillende olie werd gebruikt over 300 000 km gevolgd? Dit zijn van die lastige claims.. als je altijd goedkope olie gebruikt heb en het gaat stuk denk je met dure olie had het vast (nog) niet gebeurt.. en andersom sta je te vloeken als het toch stuk gaat met je dure olie. Je weet nooit zeker of het uitgemaakt had.quote:Op zondag 24 april 2011 19:18 schreef Executioner het volgende:
Er zit zeker verschil in kwaliteit tussen goedkope en dure olie. Als het een (oude) auto betreft waar je niet veel om geeft of één is die niet veel meer waard is, zou ik het er gewoon in gooien. Hij zal niet meteen stuk gaanOp de lange duur kan je het wel gaan merken in de vorm van snellere slijtage....
Inderdaad, denkt dat ik toch maar voor de wat duurdere A-merk ga. Olie hoeft gelukkig niet zo vaak bijgevuld te worden dus het is te doen.quote:Op zondag 24 april 2011 19:38 schreef Gokhan03 het volgende:
Ik had een tijdje terug ook dezelfde vraag gesteld hier. Daar werd mij verteld dat de werking van olie niet zo lang mee gaat als de a-merk olie.
Je ziet op beide wel de juiste codes etc maar het schijnt dat de olie eigenschappen sneller ging verslechteren en dat het daarom slecht kon zijn.
Daarintegen als je om de 1000km 1 liter moet ingieten dan kan het weinig kwaad lijkt mij.
Zoveel kost olie nou ook weer niet.quote:Op zondag 24 april 2011 20:36 schreef Barcaconia het volgende:
Olie zit veel verschil in, maar als je het zelf ververst kun je beter de goedkoopste olie 2x zo vaak vervangen dan de duurdere olie lang laten zitten.
Daarom zeg ik: Liever goedkope (20 euro? ) olie er in en 2x verversen in 20.000km dan dure kwaliteitsolie 1x verversen. Mits je het zelf doet dan, anders betaal je de garagekosten weer...quote:Op zondag 24 april 2011 22:30 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Zoveel kost olie nou ook weer niet.
Mijn motortje gaat 6,5 liter Mobil 1 5W-50 in= ¤60
Daar doet ie ongeveer 20-25000 km mee (met nog eens 2 liter bijvullen oid.)
Dat is dus ¤80 per 20-25000 km = goedkoper dan 1 keer tanken.
Een wat oudere Ford is, volgens mij, ook niet direct erg kritisch mbt. olie. Dan maakt eea. niet zoveel uit zolang je je aan de voorgeschreven verversingstermijn houdt.
Weet je het zeker? Ik rij ook een Escort en daar moet 5W30 in.quote:Op zondag 24 april 2011 19:21 schreef Paxempyrean het volgende:
[..]
Het betreft een Ford Escort bouwjaar 1998
Ik heb inderdaad de 16 klepper zetec motor, dealer, boekje en een aantal websites gaven aan dat 5W40 het beste is voor de escort. Mocht het problemen veroorzaken neem ik de 5W30quote:
3 dingenquote:Op dinsdag 26 april 2011 20:57 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Als je het nog moet kopen, zou ik gewoon 5W30 kopen wat erin hoort.. Maargoed, je moet het zelf weten
de olie van de action zou best eens een veel lagere api kunnen hebben dan de kroon-oil die je op het oog hebt.quote:Op zondag 24 april 2011 19:05 schreef Paxempyrean het volgende:
Geachte fokkers, ik moet binennkort de olie vervangen van mijn auto en moet daarvoor 5W40 hebben.
Nou vraag ik me af wat is het verschil tussen bijv. Kroon-oil en de olie van de Action? Zit er nou echt een verschil in of betaal je voor het mooie logo erop?
Bedankt,
Pax.
Alleen kost een beetje 5w30, 30 euro de liter. Hoop geld voor een Escort.quote:Op zaterdag 30 april 2011 19:53 schreef Mikkie het volgende:
Ligt er ook een beetje aan of je olie verbruikt. De goedkopere olie verliest eerder z'n smerende kwaliteiten. Als je per paar 1.000km er een liter moet bijgooien, wordt de olie vanzelf ververst en kan er wel goedkope olie in, je gooit er immers telkens weer nieuwe kwaliteit bij, waardoor de smering redelijk op peil blijft.
Als je geen druppel olie verbruikt, zou ik er kwaliteitsspul in mikken, zodat je zeker weet dat het lang mee gaat. Niets zo zuur als drie tientjes besparen op goede olie en vervolgens je blok à 1.000 euro in de soep laten lopen.
Zelf ging in m'n vorige (kneut)auto prima olie bij de beurtjes, en had ik een litertje el cheapo olie bij me, just-in-case. Nooit nodig gehad, redde het prima met het normale spul van de garage. Voor m'n huidige auto doe ik de beurtjes zelf, en aangezien het een zogenaamde 'high performance' turbodiesel is, gooi ik er ook duurdere olie in. Zou nogal jammer zijn om een blok, dat inclusief inbouw tussen de 2 en 2,5k kost, tot snot te laten draaien om drie tientjes aan olie te besparen.
Mja, goedkoop is het niet. Daarom loont webshoppen, da's een stuk goedkoper dan het dealertarief of de prijs bij de Halfords.quote:Op zaterdag 30 april 2011 21:39 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Alleen kost een beetje 5w30, 30 euro de liter. Hoop geld voor een Escort.
Ben het onder de 70 nog nergens tegengekomen.quote:Op zondag 1 mei 2011 00:31 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
5w30.. castrol / kroon oil / comma, etc betaal je iets van 50 a 70 euro per 5 liter bij de gemiddelde zaak.. Maar idd, webshoppen scheelt ook
Onlangs nog si. Maar hier zitten veel van die autowinkels bij elkaar, dus 'shoppen' was vrij makkelijk. Goedkoopste was 85 euro incluis btw.quote:
Ik hou 'm in m'n achterhoofd, thnx.quote:Op zondag 1 mei 2011 00:48 schreef Mikkie het volgende:
Da's niet echt goedkoop inderdaad. Maar als er meer geïnteresseerden zijn die in de buurt van Nijmegen wonen, kan ik misschien wel een keer iets regelen
Bij de toko waar ik het haal krijg ik altijd korting.. Misschien dat daar het verschil zit dan.quote:Op zondag 1 mei 2011 00:33 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ben het onder de 70 nog nergens tegengekomen.
hoeveel kost het bij brezan, of bij provak.quote:Op zondag 1 mei 2011 00:33 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ben het onder de 70 nog nergens tegengekomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |