Niets mis mee.
ZoetermeerZoetermeer is een gemeente in de provincie
Zuid-Holland in
Nederland. De gemeente Zoetermeer maakt deel uit van het
kaderwetgebied Haaglanden en telt 121.840 inwoners (31 december 2010, bron: CBS) op een grondgebied van 37.06 km².
In 1962 werd Zoetermeer aangewezen als
groeikern van
Den Haag. In korte tijd is het dorp Zoetermeer in inwoneraantal uitgegroeid tot de derde stad van de Nederlandse provincie Zuid-Holland. In de volksmond wordt de stad ook wel met een lichte zelfspot 'Sweet Lake City' genoemd, een vrije vertaling van haar naam om de bijzondere positie van deze stad zonder
stadsrechten te benadrukken.
GeschiedenisVan veenontginning tot boterdorpUit opgravingen van de Archeologische Werkgroep Zoetermeer blijkt dat in de 13e eeuw al sprake was van bewoning aan de Dorpsstraat in Zoetermeer. De vondst van een stuk hout in een
daliegat nabij het woonhart bleek na onderzoek ongeveer 1000 jaar oud te zijn. Hoewel er bij de opgraving geen sporen van bewoning werden gevonden, heeft de gemeente de vondst gebruikt voor een publiciteitscampagne, Zoetermeer 1000 jaar, om de stad op de kaart te zetten.
De bewoning van Zoetermeer is waarschijnlijk ongeveer 1000 jaar geleden ontstaan aan de rand van de veenontginning in de buurt van het in de 17e eeuw drooggemalen Soetermeerse meer. Het veen werd afgestoken en zelfs onder water uitgebaggerd en als turf in omliggende steden als brandstof verkocht. Als gevolg van de veenontginning ontstonden grote waterpartijen. Vanaf de 17e eeuw zijn eerst het Soetermeerse meer (1616) en vervolgens de overige waterpartijen ingepolderd en verkaveld. De polder waar de huidige wijken Buytenwegh en De Leyens zich bevinden, werd in 1770 opnieuw drooggelegd.
In de Middeleeuwen treffen we bewoning aan in het "Lange Land" aan de "Groenwegh", gelegen tussen de
Broekwegwetering en de Wallewetering. In de 13e eeuw begon de uitbreiding van de bewoning zich te concentreren op de huidige locatie van de Dorpsstraat. Door het afsteken van veen en door het inklinken van de drooggelegde grond waren grote delen van Zoetermeer onder de zeespiegel komen te liggen. Straten zoals de Dorpsstraat liggen hoger omdat het oorspronkelijke veen daar nooit is afgestoken. De Buurtvaart die de Dorpsstraat omsluit wordt in stand gehouden om het grondwater van de oude dorpskern op op peil te houden zodat de houten palen van de funderingen niet gaan rotten en het veen niet gaat inklinken.
De Leidsewallenwetering in het noorden en de Delftsewallenwetering in het zuiden vormden een belangrijke vaarroute tussen Leiden en Delft en vormden in het midden de scheiding tussen het katholieke Zoetermeer aan de westzijde van de Dorpsstraat en het overwegend hervormde Zegwaard aan de oostzijde. De gemeenschappelijke Dorpsstraat was de verbinding van Den Haag naar Gouda met herbergen om de reizende handelaren onderdak te bieden. Zoetermeer en de verbindingen over water hebben een belangrijke rol gespeeld bij de
Slag bij Zoetermeer (
Leidens ontzet).
De aansluiting van Zoetermeer op het spoorwegnet in 1868 kondigde het begin aan van de groei van Zoetermeer en Zegwaart. De Molenweg werd tot Stationsstraat omgedoopt toen het station 'Soetermeer-Zegwaart' in gebruik werd genomen. In de omgeving van het dorp werd door veel boeren boter geproduceerd, waardoor Zoetermeer wel het Boterdorp genoemd werd. Bekendheid kreeg Zoetermeer onder meer door
Adriaan van Well die als kruidenier in 1932
De Spar begon. De arbeiderszoon Bernardus Brinkers stichtte aan het einde van de negentiende eeuw een
margarinefabriek in Zoetermeer, die in een eeuw uitgroeide tot een vettenfabrikant van Europees formaat.
Martin van der Hagen stichtte in 1896 een stoomzuivelfabriek die vijf jaar later de naam kreeg waaronder hij nog steeds wereldbekenheid geniet:
Nutricia. Zoetermeer kreeg in de jaren 1930 naam als boterdorp met 50 boter- en margarineboeren waarvan de firma Van der Spek om zijn "Zoetermeerse Roem" bekendheid kreeg.
Van dorp tot stadDe huidige gemeente Zoetermeer is ontstaan uit de samenvoeging van de gemeenten seghwaert (kadastraal seghwaert) en Zoetermeer op
1 mei 1935.
Om aan de grote behoefte aan huisvesting te kunnen voldoen wordt in
1962 besloten Zoetermeer aan te wijzen als
groeikern. De nieuwe stad zou ruim van opzet zijn met veel groen. Een voor Nederland uniek openbaarvervoerssysteem, de
Zoetermeer Stadslijn, verbond in een stedelijke ringspoorlijn de verschillende buurten met 12 stations verspreid over de stad. Rondom elk station vinden we ook nu nog de wijkvoorzieningen en wijkwinkelcentra waardoor elke wijk grotendeels zelfvoorzienend is. De Zoetermeer Stadslijn is in 2006-2007 in het kader van het lightrailproject
RandstadRail omgebouwd tot sneltramlijn.
Om meer werkgelegenheid te creëren werd in 1984 het
Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, tegenwoordig Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, verplaatst van Den Haag naar Zoetermeer. Het gebouw langs de Europaweg was jarenlang het grootste gebouw qua vloeroppervlakte van Europa en bood onderdak aan 15.000 werkplekken. Het ministerie is weer terug naar Den Haag en het gebouw wordt nu gebruikt door de AIVD met 1200 werkplekken. Ook nu nog werken veel inwoners in Den Haag. Maar met de nieuwe werkgelegenheid binnen de grenzen van de gemeente wil Zoetermeer af van het imago van de slaapstad met alleen forensen en zich onder meer als centrum van ICT op de kaart zetten.
Zoetermeer maakte na 1962 een stormachtige groei door van een landelijke gemeente met een dorps karakter met niet meer dan 10.000 inwoners tot een stad met in 1991 al meer dan 100.000 inwoners. De traditionele agrarische economie verdween en het dialect stierf nagenoeg uit. Naar verwachting wonen in 2010 in Zoetermeer ca. 130.000 inwoners.
Palenstein (1965), Driemanspolder (1966), en Meerzicht (1969)In de eerste nieuwbouwwijken Driemanspolder, Palenstein en Meerzicht verrezen veel galerijflats. Deze ruime en relatief goedkope flats, omgeven door groenvoorzieningen, moesten vooral jonge gezinnen trekken naar deze groeistad. In de andere wijken treft men vooral eengezinswoningen, laagbouw woningen met een eigen tuin aan.
Buytenwegh de Leyens (1974), Seghwaert (1976), Noordhove (1985)De behoefte naar nieuwe woningen bleef groot. Vooral de laagbouw en eengezinswoningen bleken populair. In hoog tempo werden de wijken Seghwaert en Buytenwegh de Leyens gerealiseerd. Deze twee wijken kenmerken zich door het vele groen, De Leyens door het groen en het vele water waaronder de
Broekwegwetering. Hoogbouw is in deze wijken vrijwel niet te vinden. In 1985 wordt de eerste paal geslagen voor de nieuwe wijk Noordhove, een laagbouwwijk grenzend aan de
Zoetermeerse Plas.
Stadscentrum (1981)In 1981 wordt begonnen met de bouw van het
stadshart, dat het nieuwe winkelcentrum van de stad moest worden. Het krijgt een unieke opzet: magazijns, parkeren en een station op de begane grond, de winkelstraat op de eerste verdieping en boven de winkels woningen en kantoren. Zo moest een compacte en verkeersvrije winkelstraat ontstaan, die toch goed bereikbaar was per auto en openbaar vervoer. De woningen moeten er voor zorgen dat het centrum ook na winkelsluitingstijd levendig blijft.
Het Stadshart is in fases gebouwd. Fase 1; Westwaarts. Fase 2; Promenade. Fase 3 Passage, Noordwaarts, Zuidwaarts en Oostwaarts, Fase 4 Warande. In 2006 is de nieuwe uitbreiding van het Stadshart gereed gekomen, Spazio Shopping Space en eind 2007 start de 6e en laatste uitbreiding, Cadenza.
Rokkeveen (1987)Als de voltooiing van de eerste fase van Noordhove nadert, start aan de zuidzijde van de A12 de bouw van Zoetermeers wijk: Rokkeveen. In 1992 vindt hier de land- en tuinbouwtentoonstelling
Floriade plaats en de parken en het Balijbos in het westelijke deel van Rokkeveen zijn hier overblijfselen van.
In 2000 wordt besloten Noordhove verder uit te breiden in de richting van
Benthuizen. Noordhove fase twee is veel gevarieerder qua opzet in vergelijking met de monotone bebouwing van Noordhove fase één. Er is veel ruimte voor koopwoningen in het duurdere segment en de uitgifte van vrije kavels.
Oosterheem (2000)Nagenoeg tegelijk met Noordhove II start ook de bouw van Oosterheem. De bouw zou in het najaar 1999 officieel van start gaan. Omdat er geen Milieu Effect Rapport (MER) was opgesteld werden alle afgegeven bouwvergunningen op last van de rechter geschorst en werden de bouwwerkzaamheden pas in december 2000 weer hervat.
Midden door de wijk loopt een hoge druk CO2-leiding van OCAP, deels op een diepte van 1,5 meter. Naar de mogelijke gevolgen van een calamiteit zijn door TNO en het RIVM onderzoeken ingesteld. De conclusies werden echter niet overgenomen en de bouw werd oorspronkelijk zonder aanpassingen voortgezet. Pas bij het voorontwerp
Verlengde Oosterheemlijn is bij
Station BleiZo de leiding alleen daar ter plaatse op een diepte van 32 meter opnieuw aangelegd.
Als deze wijk af is, zal het met 30.000 inwoners en 8.500 woningen de grootste wijk van Zoetermeer zijn. De bouw is momenteel halverwege en zal naar verwachting rond einde 2010 klaar zijn. De wijk heeft ook een eigen aansluiting met 3 stations gekregen op de
RandstadRail.
ToekomstZoetermeer stad bereikt met de bouw van Oosterheem ook in het noordoosten haar gemeentegrenzen. De polders in het noorden behoren tot het Groene Hart en mogen niet bebouwd worden. Een verdere uitbreiding van het bouwvolume en aantal woningen kan alleen worden gerealiseerd door hoogbouw, het overbouwen van wegen of ten koste van het schaarse groen. Het overkluizen en het overbouwen van de Europawegtunnel en de A12 worden nu onderzocht.
Momenteel (2008) wordt de toevlucht gezocht om locaties, waar een maatschappelijke bestemming of een bestemming als groenvoorziening op ligt, voor woningbouw in aanmerking te nemen. Als gevolg van deze keuze zal de planologische ruimte afnemen om de wijk aan te passen aan de behoefte en de dynamiek van de tijd.
De herontwikkeling van de oude stadswijken is momenteel de grootste uitdaging. Palenstein, inmiddels 40 jaar oud, is de eerste wijk die opnieuw zal worden ingericht. Hoogbouw maakt deels plaats voor laagbouw en er wordt gezocht naar een betere balans tussen het aantal sociale huurwoningen en duurdere vrije sector woningen.
Zoetermeer zou graag ten oosten van Rokkeveen nog een nieuwe woonwijk op het grondgebied van Bleiswijk willen bouwen. Er is in de plannen voor de
Zuidplaspolder rekening gehouden met een verdere groei van Zoetermeer naar het oosten. Deze plannen zijn redelijk extreem en vergen een grote inspanning en investering. Vooral de gemeente
Lansingerland ziet de uitbreidingsplannen van Zoetermeer als een bezwaar en wil in het gebied kassen bouwen.
Zoetermeer is in een kleine 40 jaar uitgegroeid tot een volwassen stad met 121.274 inwoners per 1 juli 2009. Een stad met alle voorzieningen maar ook met de grootstedelijke problemen die kenmerkend zijn voor deze tijd.
Kerngegevens ZoetermeerOppervlakte in hectare: 3.705
Inwoners: 121.580 (per 01-01-2010)
Woningen: 52.425 (per 01-03-2009)
Bevolkingsdichtheid per km² land: 3.545
Woningdichtheid per km² land: 1.416
Gemiddelde woonbezetting: 2,31
Bedrijven: 5.627 (01-01-2008)
Arbeidsplaatsen (vanaf 12 uur/week): 51.004 (01-01-2008)
waarvan aantal arbeidsplaatsen ICT-sector: 5.434
Beroepsbevolking: 57.000 personen (per 01-01-2009)
Aantal geregistreerde werkzoekenden zonder baan: 2.986 (30-06-2008)
Aantal scholen: 65 (per 1 januari 2006)
Hoger onderwijs: 1 (De Haagse Hogeschool, Academie voor ICT & Media)
Volwassenen Educatie: 3
Beroepsonderwijs: 3
Speciaal onderwijs: 10
Voortgezet speciaal onderwijs: 4
Speciaal voortgezet onderwijs: 1
Speciaal basisonderwijs: 5
Voortgezet onderwijs: 5 (scholen met meerdere locaties zijn eenmaal geteld)
Basisscholen: 44 (scholen met meerdere locaties zijn eenmaal geteld)
Verkeer en VervoerZoetermeer ligt tussen Den Haag en Gouda aan de A12. De stad wordt ontsloten door een hoofdstructuur van een beperkt aantal wegen. Ook in de wijken is het aantal hoofdwegen die aansluiten op de hoofdstructuur beperkt. Hoewel dit principe de doorstroming bevordert blijkt het tijdens calamiteiten verlammend te kunnen werken. Veel aandacht is besteed aan de vele fietspaden die de verkeerswegen ongelijkvloers kruisen.
Zoetermeer wordt per spoor ontsloten door de spoorlijn Gouda-Den Haag Centraal met de stations Zoetermeer en Zoetermeer Oost.
De Zoetermeer Stadslijn, geopend in 1977, was een tweede spoorverbinding die de wijken onderling verbond. In 2006 en 2007 werd die lijn verbouwd tot een van de eerste lijnen van
RandstadRail, dat een moderne OV-verbinding tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam is gaan vormen.
Aan de oostrand van Zoetermeer wordt een nieuw station BleiZo gebouwd, waarmee de wijk Oosterheem een betere aansluiting krijgt op de spoorlijn Gouda - Den Haag. De naam van het station is afgeleid van Bleiswijk en Zoetermeer, omdat het station op de grens van deze twee steden zou komen te liggen. Het station is onderdeel van het project Stedenbaan, een metroachtige verbinding van stoptreinen in de Randstad. Ook een verlenging van de Oosterheemlijn zal halteren bij dit station. Er is nog wel discussie over de gekozen plaats voor het station: precies boven een oude pijpleiding die vroeger voor brandstof werd gebruikt, maar nu voor hoge-druk CO2-opslag en -transport wordt ingezet. De bouw van het nieuwe station start eind 2008 of begin 2009, en het station is gereed in 2010.
Ten oosten van Zoetermeer loopt de HSL-Zuid, die geen halte heeft bij Zoetermeer. Er was wel een lobby om ook de HSL op station BleiZo te laten stoppen, maar van een halte is geen sprake geweest.
Zoetermeer ICT-StadIn Zoetermeer zijn veel ICT gerelateerde bedrijven gevestigd. Het beleid van de gemeente is er onder meer op gericht ICT en andere hoogwaardige kennis-gerelateerde werkgelegenheid aan te trekken. Zoetermeer heeft een goede technische infrastructuur en was een van de eerste steden in Nederland met een glasvezelnetwerk. In Zoetermeer wonen ook veel mensen met een hoge opleiding en sinds een aantal jaar is hier de
Haagse Hogeschool (HHS) - Academie voor ICT gehuisvest. Het gemeentebestuur investeert veel geld in computers en multimedia op de scholen.
In maart 2007, werd Zoetermeer de eerste Nederlandse gemeente met een stadhuis in de virtuele wereld
Second Life. Via internet is ook het spel Virtual Zoetermeer te downloaden, wat lijkt op een soort SimCity. Door het uitblijven van succes is er ook kritiek op kosten van deze initiatieven. De bestuurlijke informatieverstrekking aan burgers door de gemeente via internet, zoals bijvoorbeeld ten aanzien van bestemmingsplannen, blijft als gevolg van deze speelse experimenten achter ten opzichte van de meerderheid van de gemeenten in Nederland.
Natuur en RecreatieZoetermeer is een groene gemeente en ligt midden in het
Groene Hart. Hierdoor is Zoetermeer omringd door prachtige polderlandschappen en aan de oostzijde het
Rotte gebied. Door het relatief hoge percentage eengezinswoningen is er veel privé-groen en daarnaast zijn de woonwijken ruim van opzet, met veel ruimte voor openbaar groen. In elke wijk zijn één of meerdere wijkparken te vinden. Tot slot zijn er de grote stadsparken, met veel natuur, sport- en recreatievoorzieningen.
Westerpark
Het Westerpark ligt, zoals de naam al doet vermoeden, aan de westzijde van Zoetermeer. Het park is verdeeld in deelgebieden, elk met hun eigen karakter. Zo is er een bosgebied, een bloemenweide, een plassengebied, de natuurtuin en niet te vergeten de sportvelden.
Er is veel ruimte voor kleine recreatie. Door het park lopen drie fiets- en wandelroutes, er is een trimbaan en er is een ruiterpad aangelegd. In het park is ook veel water te vinden, geschikt voor kleine recreatie als vissen, waterfietsen, roeien en kanoën.
In het Westerpark is ook een bowlingcentrum gevestigd, waar tevens bootjes en waterfietsen te huur zijn. Naast het bowlingcentrum ligt een grote speeltuin, die tegen betaling te bezoeken is. Aan het einde van de Heuvelweg is Burggolf gevestigd, een 18 holes golfbaan.
Aan de kant van de
A12 zijn de sportvelden gelegen, met ruimte voor onder meer handboogschieten en voetbal.
Noord AADe Noord AA is het grootste en belangrijkste recreatiegebied van Zoetermeer. Het gebied ligt rondom de
Zoetermeerse Plas, in de volksmond meestal Noord AA-plas genoemd. Aan de noordzijde van de Zoetermeerse plas liggen het Noord AA-strand en restaurant AA-zicht. Een deel van het AA-strand is bestemd voor naaktrecreatie. Aan het Lange Land zijn een surfschool, een drakenbootvereniging, waterscoutsvereniging en een zeilschool gevestigd. Eenmaal per jaar vinden hier de Dutch Dragons-drakenbootraces plaats. Op het strand vindt elk jaar het Rastaplasfestival plaats. Rond een uitloper van de plas, de
Broekwegwetering zijn woningen gebouwd. Bij de
ophaalbrug wordt regelmatig gevist en 's zomers veel gezwommen. Het water van plas en wetering is buitengewoon schoon. Sinds 2000 is het gebied uitgebreid met de Noordhovense plas en de Benthuizer plas.
Van Tuyllpark
Het van Tuyllpark is voornamelijk een sport- en evenementenpark. Hier zijn diverse voetbalvelden, tennisbanen, een
atletiekbaan, hockeyvelden en honkbalvelden te vinden. Ook het subtropische binnen- en buitenzwembad Aquapark 't Keerpunt is hier gevestigd en de scouting John McCormick in clubhuis de Chute. In oktober 2006 kwam
Dutch Water Dreams (DWD) gereed met een Olympische wildwaterbaan en het waveboardcentrum. De schaats- en evenementenhal Silverdome is aan de westzijde van het park te vinden met het parkeerterrein dat wordt gebruikt bij grote evenementen en de halfjaarlijkse kermis.
Het van Tuyllpark ligt in het zuidoostelijk deel van het bestemmingsplan Kwadrant. In dit deel van het Kwadrant komen diverse grote vrijetijdsvoorzieningen.
Buytenpark
De oude vuilstortplaats aan de westzijde van de stad is afgedekt met een laag grond en omgetoverd tot een recreatiegebied. Het is een heuvelachtig gebied en de vegetatie bestaat voornamelijk uit gras en weideland. In het gebied lopen Galloway runderen vrij rond. Door het heuvelachtige terrein is het gebied erg geschikt voor survivaltochten en mountainbiken. Hierin voorziet Ayers Rock, het klim en survivalcentrum van Zoetermeer. Een andere grote publiekstrekker is
SnowWorld Zoetermeer, de overdekte skipiste met echte sneeuw. Hier komen jaarlijks zo'n 1,2 miljoen bezoekers.
Balijbos
Aan de rand van de wijk Rokkeveen ligt het Balijbos. Het Balijbos en het wijkpark in Rokkeveen zijn beiden overblijfselen van de
Floriade die in 1992 in Zoetermeer is gehouden. Het Balijbos maakt nu deel uit van de Groen-Blauwe Slinger, dat de groengebieden in de regio met elkaar verbindt. Als het bos volledig af is, strekt het van Zoetermeer, tot Pijnacker en Delft.
Natuurpark
De Stichting Natuurpark Zoetermeer (S.N.Z.) is van plan een groot opvangcentrum voor papegaaien, reptielen en eventuele andere dieren te bouwen in Zoetermeer. De SNZ heeft zeven locaties op het oog voor de bouw. Als het aan de stichting zelf ligt, valt de keuze op het Westerpark. De locatie die aanvankelijk haar voorkeur had, achter Intratuin aan de Voorweg, is komen te vervallen. Behalve het Westerpark zijn ook onder meer het Balijbos, een terrein langs de hogesnelheidslijn (H.S.L.), het Bentwoud en de Meerpolder in beeld. Het opvangcentrum wordt geen dierentuin, maar is wel te bezoeken als educatief centrum.
Reptielen Zoo Serpo, die eerder bekend maakte zich ook in het natuurpark te willen vestigen, is inmiddels afgehaakt.
Nieuwe Driemanspolder
Ingesloten tussen de gemeentes Zoetermeer, Voorburg en Den Haag ligt de Nieuwe Driemanspolder. De Nieuwe Driemanspolder is een diepe polder met een oppervlakte van ongeveer 300 hectare. Het is een voormalige veenpolder, die tot de kleilaag is ontveend. Het kwelwater is (nog) zoet en voedselrijk en met de waterberging worden de kwelstromen onderdrukt. De seizoenswaterberging voorziet in een permanente watervoorraad voor droge perioden. In het kader van de Groenblauwe slinger, die verstedelijking in dit gebied een halt toe roept, krijgt de Nieuwe Driemanspolder naar verwachting vanaf 2010 vier nieuwe functies: recreatiegebied, natuurgebied, seizoenswaterberging en gecontroleerde hoogwaterberging. Voor de waterberging in de polder is het streefbeeld van de betrokken waterschappen een gebied, dat vergelijkbaar is met de Oostvaardersplassen. Het gebied moet geschikt zijn voor permanente zoetwaterberging (90-150 hectare). Daarnaast moet de capaciteit van de berging naar schatting eens in de vijf tot vijfentwintig jaar gedurende maximaal tien dagen vergroot kunnen worden tot 225 hectare voor de gecontroleerde hoogwaterberging. Bij een te hoge waterstand kan de boezem op deze manier tijdelijk ontlast worden.
Hoewel er inmiddels bestuurlijk draagvlak is voor de inrichting van de Nieuwe Driemanspolder, is de inrichting van de polder nog niet in uitvoering. De MER-studie voor dit gebied wordt in 2006 afgerond. Parallel aan de studie loopt de vrijwillige aankoop van de grond en de voorbereiding van de wijziging van het bestemmingsplan. Na de MER kan het bestemmingsplan naar verwachting snel aangepast worden. In 2006 is de definitieve inrichtingsvariant gereed. Naar verwachting zal de inrichting in 2010 klaar zijn.
Bentwoud
Het
Bentwoud is een nieuw aan te leggen bosgebied tussen Zoetermeer en Waddinxveen. Het bos vormt een groene buffer tussen de bestaande steden, de nieuw te bouwen stad in de Zuidplaspolder met 100.000 inwoners en het Groene Hart.
Het Bentwoud wordt 1300 hectare (13 km2) groot. Het bos is opgebouwd uit verschillende deelgebieden. Een deelgebied is bedoeld voor recreatie: hier komen verharde paden en bijvoorbeeld een bezoekerscentrum, een speeltuin en een restaurant. In het middendeel wordt een golfbaan van 100 ha (1 km2) gerealiseerd. In een ander deelgebied zal de natuur voorop staan bij de inrichting. Dit deel van het bos is toegankelijk voor recreatie maar wordt ingericht voor houtproductie en als natuurgebied. Een deel van het bos wordt met bomen aangeplant en de verdere ontwikkeling wordt aan de natuur overgelaten. In het bos worden diverse fietsroutes aangelegd en kanoroutes die aansluiten op de Rottemeren.
De ontwikkeling van het Bentwoud verloopt moeizaam. Veel boeren in het gebied weigeren hun grond af te staan, omdat zij vinden dat er een te lage grondprijs wordt geboden. Anderen zijn van mening dat het gebied zijn agrarische karakter moet behouden en dat landbouw van economisch belang is voor het gebied.