abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95913651
Goededag,

Momenteel heb ik een heel leuk appartement op het oog dat ik wil gaan kopen. Ik ben afgelopen week begonnen met de onderhandelingen. De vraagprijs was circa 120.000 euro en mijn openingsbod was 108.000. Daarop kwam de makelaar met een tegenbod van 116.500. Ook werd aangegeven dat dit gelijk ook een eindbod is, omdat hij eerder ook al gezakt is in de prijs (bijna 10.000 euro). Zelf had ik eerder in gedachten om maximaal rond de 115.000 te komen. Alhoewel ik het eindbod geen gekke prijs vind om voor dit appartement te betalen. Is het raadzaam om nogmaals met een tegenbod te komen? Of is dat niet zinvol (of zelfs risicovol)? Uiteindelijk scheelt het maar 1500 euro. En ik wil het appartement wel heel graag.
Daarnaast vraag ik me af of het aan te raden is om een bouwkundige keuring te laten uitvoeren? Het appartement ziet er keurig onderhouden uit en mijn vader (is timmerman) kon op het eerste oog geen gebreken zien (maar heeft niet alles heel uitgebreid onderzocht).
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Morgen wil ik de makelaar terugmailen met mijn antwoord.

Groetjes Anna
  zondag 24 april 2011 @ 11:58:13 #2
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95913724
Je moet ALTIJD een bouwkundig onderzoek laten doen als je koopt. Gebreken kunnen ook erg verborgen zijn.
pi_95913921
Kun je volgens mij wel in de voorwaarden opnemen dat je eerst nog een bouwkundige keuring laat doen.
Gr. Gr.
pi_95914091
Doe gewoon een tegenbod van 115.000 euro, die mensen laten de koop niet liggen voor 1500 euro lijkt me in deze tijd.
Bouwkundige keuring is aan jezelf, ik heb het met mijn appartement uit '52 niet gedaan.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 24 april 2011 @ 12:12:39 #5
214279 Kali-Mist1
Bromvlieg bemiddelaar.
pi_95914135
quote:
2s.gif Op zondag 24 april 2011 12:10 schreef junkiexp het volgende:
Doe gewoon een tegenbod van 115.000 euro, die mensen laten de koop niet liggen voor 1500 euro lijkt me in deze tijd.
Bouwkundige keuring is aan jezelf, ik heb het met mijn appartement uit '52 niet gedaan.
En ik weet niet wat tegenwoordig een bouwkundig onderzoek kost maar met 1500 kan je best wel wat lijkt mij!
No, you're not wrong Walter, you're just an asshole.
pi_95914277
quote:
2s.gif Op zondag 24 april 2011 12:10 schreef junkiexp het volgende:
Ligt er maar net aan hoelang het te koop staat en hoeveel geïnteresseerde er verder zijn.
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 11:58 schreef Mishu het volgende:
Je moet ALTIJD een bouwkundig onderzoek laten doen als je koopt. Gebreken kunnen ook erg verborgen zijn.
Dat is natuurlijk onzin. Of ga jij het bij nieuwbouw ook doen?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_95914645
Gewoon 115.000 bieden. Je kan ook nog zeggen dat je geen hogere hypotheek kan krijgen ;)
pi_95914653
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 12:12 schreef Kali-Mist1 het volgende:

[..]

En ik weet niet wat tegenwoordig een bouwkundig onderzoek kost maar met 1500 kan je best wel wat lijkt mij!
Volgens mij lukt dat zelfs wel voor < 500 euro.
Maar het is volgens mij niet gebruikelijk dat de verkopende partij dat betaald.

Je kan je bod wel doen ovb van financiering en een positieve uitslag van het bouwkundige onderzoek.
Maar een normaal appartement wat niet te gek oud is kan volgens mij niet zoveel mis mee zijn.
Zeker niet als het wat moderner is.
Bij een echt ''huis'' ;), is het wel verstandig ivm fundering e.d.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 24 april 2011 @ 12:46:45 #9
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95914944
Mijn broer kocht een tweedehands nieuwbouw huis -> liet bouwkundig onderzoek uitvoeren. Alles Oké. Bleek later een grote scheur in de muur te zijn ontstaan. Doordat hij dat onderzoek had laten uitvoeren kon hij de schade verhaald krijgen volgens mij.
pi_95915256
Hangt er ook allemaal vanaf hoe oud het huis/appartement is enzo.
Mijn bouwkundige keuring was verplicht omdat het appartement ouder is dan 1939. Sowieso raad ik het bij oude(re) panden altijd aan om te doen. Vaak zien die lui toch weer dingen die jij niet had bedacht. Dus zeker als je er zelf geen ervaring mee hebt, gewoon doen.
Bij mij kostte het volgens mij maar 350 Euro.

Heb ook 1x bij een huis gezien dat de verkopende partij het bouwkundig rapport al had laten maken, kreeg ik gelijk mee na bezichtiging. Aan dat huis was heel veel onderhoud gepleegd en op wat veroudering binnen na, leek het best goed in orde. Alleen de vloer veerde wel wat veel (hout).
In het bouwkundig rapport was te lezen dat er houtworm in de vloer zat en waarschijnlijk moest die in z'n geheel vervangen worden. Beetje lullig als je dat zelf niet hebt gezien en je geen rekening hebt gehouden met de kosten. ;)
pi_95915314
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 12:46 schreef Mishu het volgende:
een tweedehands nieuwbouw huis
Een wat? :?
  zondag 24 april 2011 @ 14:14:04 #12
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_95917095
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2011 12:17 schreef Chinless het volgende:

Dat is natuurlijk onzin. Of ga jij het bij nieuwbouw ook doen?

ook bij nieuwbouw zou ik een bouwkundig onderzoek laten doen, alleen heet het dan anders, de opleveringskeuring ;)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_95917976
Een appartement is altijd onderdeel van een VvE. Is de VvE financieel gezond? Zit er groot onderhoud aan te komen, zoals vervanging van dak, kozijnen of zoiets? Kijk dus niet alleen naar je eigen appartement, maar ook naar de rest. Vraag naar de hoogte van het reservefonds, begroting en de notulen van de laatste vergadering.
  zondag 24 april 2011 @ 15:34:42 #14
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_95919638
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 14:45 schreef Plankje55 het volgende:
Een appartement is altijd onderdeel van een VvE. Is de VvE financieel gezond? Zit er groot onderhoud aan te komen, zoals vervanging van dak, kozijnen of zoiets? Kijk dus niet alleen naar je eigen appartement, maar ook naar de rest. Vraag naar de hoogte van het reservefonds, begroting en de notulen van de laatste vergadering.
Dit dus. Is een stuk belangrijker dat een bouwkundige keuring van alleen het appartementje waar je een oog op hebt.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_95946290
Bedankt voor alle reacties!!
Het appartement komt uit 1965. Over de bouwkundige keuring twijfel ik nog. De VVE is financieel wel goed in orde blijkt uit de papieren.
Ik vraag me af als ik nog een tegenbod doe en de verkoper blijft bij zijn eindbod of ik dan alsnog op zijn bod in kan gaan, of dat ik dan het risico loop dat iemand met een beter bod mij voor is. Hoewel ik geen idee heb of er momenteel meer geïnteresseerden zijn.
  maandag 25 april 2011 @ 08:52:57 #16
21865 WaVe
WaVe detected
pi_95946499
De grootste kosten bij gebrek aan onderhoud liggen vaak bij de VVE (dak, kozijnen, standleidingen, etc). Bij een appartement kun je dus de gok nemen om geen keuring te laten doen, zeker als je familie/vrienden met bouwkundig inzicht hebt (De bouwkundige die de keuring doet haalt vaak ook niet alles wat er is/kan zijn boven water)

Daarentegen sta je als er wel verborgen gebreken zijn een stuk sterker bij een eventuele rechtzaak, je hebt dan namelijk wel aan je onderzoeksplicht voldaan. Vraag aan jou is of je het risico wil lopen voor 250-350 euro die een keuring kost.

De huidige huizenmarkt is een kopersmarkt. De kans dat er iemand anders ook nu dat appartement wil kopen is klein. De verkopend makelaar probeert je (waarschijnlijk) onder druk te zetten om zo een hogere prijs te bedingen. Je moet zelf kalm blijven, je niks aantrekken van de term eindbod (want dat is het vrijwel nooit) en gewoon weer een tegenbod doen (in dit geval zou ik 110K bieden). Noem wat nadelen van het appartement en de moeilijke markt. De verkoper zou gek zijn als hij een deal op een paar 1000 euro laat lopen. Je bod wijzen ze waarschijnlijk af, kun je daarna voorstellen om het verschil te delen, zit je op 113.250; toch weer iets onder jouw bovengrens van 115K :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')