Dat lijkt me een generalisatie. 'De indiaan' bestaat ook niet, het omvat vele volkeren. En je baseert je mening dus op de indianen van nu. Indianen hebben natuurlijk grote veranderingen doorstaan, daarom kan het vroeger (voor de kolonisatie van Amerika en met de cultuur die zij mee brachten) wel eens anders zijn geweest.quote:Op vrijdag 22 april 2011 20:45 schreef Individual het volgende:
Nu komt ie. Zet je schrap. Indianen: ik vertrouw ze niet, ze zijn oneerlijk, onderhands, egoistisch, vuil, verslaafd, aggressief, slechte hygiene, waren helemaal niet zo heilig, helemaal niet zo 'slim' en zelfvernietigend. Dat is niet alleen mijn ervaring, maar ook de ervaring van mensen met Indiaans bloed die ik in huiselijke kring heb ontmoet. Ze zijn trots op hun afkomst, maar blijven er in het algemeen ver van weg. De Indianen die ik tot mijn vrienden reken zijn fantastisch en begrijpen die romantisering ook niet.
Je hebt helemaal gelijk. Mijn post is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en ik heb natuurlijk niet alle indianenstammen in de wereld ontmoet. Kijk naar mijn OP. Die stammen zijn wel wijdverspreid en hebben imo toch veel overeenkomsten.quote:Op vrijdag 22 april 2011 20:49 schreef DeRakker. het volgende:
Indianen is net zo iets als over Europeanen praten... zijn veel verschillende stammen onder 1 naam... kan je niet over 1 kam scheren.
Is het ook. Indianen van toen heb ik nooit ontmoet en ben er zeker van bewust dat ze (negatief) zijn beinvloed door de Europeanen. Mijn OP gaat ook over Indianen van nu die ik ben tegengekomen.quote:Op vrijdag 22 april 2011 20:54 schreef gamezz het volgende:
[..]
Dat lijkt me een generalisatie. 'De indiaan' bestaat ook niet, het omvat vele volkeren. En je baseert je mening dus op de indianen van nu. Indianen hebben natuurlijk grote veranderingen doorstaan, daarom kan het vroeger (voor de kolonisatie van Amerika en met de cultuur die zij mee brachten) wel eens anders zijn geweest.
Maar denk je niet dat de indianen in 2011 allang niet meer zo zijn als de indianenquote:
Maar ik denk dat we hier toch allemaal wel weten dat we het over de Geschiedenis vanquote:Op vrijdag 22 april 2011 21:29 schreef n8n het volgende:
Ik heb het idee dat het voornamelijk met het 'klassieke' beeld van indianen te maken heeft, zoals piraten of ninja's ook geromantiseerd worden
Natuurlijk wel. Wel denk ik dat er grote kans is dat de 'underdog' flink is geromantiseerd.quote:Op vrijdag 22 april 2011 21:26 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Maar denk je niet dat de indianen in 2011 allang niet meer zo zijn als de indianen
die nog onbedorven en vrij waren?
Ik zou ook niet blij zijn, maar ik hoop dat ik het anders zou aanpakken.quote:Als er eeuwenlang zoveel onrecht tegen jou
en je soortgenoten bestaat, plus dat je als indiaan vaak in een reservaat moet
leven terwijl je weet dat ''ze'' gewoon bijna al je voorouders hebben uitgemoord
en het land hebben afgepikt, ja, jeetje, ik zou er ook niet vrolijker en vriendelijker
op worden eerlijk gezegd.![]()
Erg sterke taal idd, maar ik was ook erg teleurgesteld toen mijn Europese beeld aan flarden werd gescheurd.quote:maar om nu alle indianen oneerlijk, onderhands, egoistisch, vuil, verslaafd, aggressief,
zo 'slim' en zelfvernietigend te noemen gaat me wel wat ver eigenlijk.
Ik kom van een sterke Europese achtergrond en denk er meerdere keuzes zijn. Naief misschien. Bekijk de Tibetanen eens. Die hebben ook een onmogelijke taak, maar hun 'stille' protest krijgt veel aanzien. Ik ben sterk voor individuele vrijheid en tegen de bewuste (of onbewuste) afbraak van hun leefgebied.quote:Als je deze foto's bekijkt van een stam die nog maar pas ondekt is dan
zijn dat toch ook nog hele andere mensen?
http://sargasso.nl/archie(...)rd-levende-indianen/
[ afbeelding ]
ik word niet alleen een beetje treurig van jouw bericht, maar nog meer van
dit bericht.
http://www.uncontactedtribes.org/fotosbrazilie
Dit gebied wordt echter ernstig bedreigd, en als er niet snel een einde komt aan de
illegale houtkap, dan hebben deze mensen hun toekomst niet meer in eigen handen.
Dit is meer dan een eventualiteit, dit is wat er keer op keer is gebeurd in het verleden,
het staat geschreven op de graven van talloze inheemse stammen die de laatste vijf
eeuwen niet hebben overleefd.
Die mensen zullen dus ook wel uiteindelijk belanden in een reservaat en straks
Big Macs te eten krijgen, ze hebben immers geen keus.
Als er iets een logische reactie is dan is dit het wel. Indianen worden ook op een vreselijk overdreven manier over geromantiseerd. Alsof nomaden allemaal vredelievende mensen zijn die van bijen en bloemen leefden.quote:Op vrijdag 22 april 2011 20:45 schreef Individual het volgende:
Nu komt ie. Zet je schrap. Indianen: ik vertrouw ze niet, ze zijn oneerlijk, onderhands, egoistisch, vuil, verslaafd, aggressief, slechte hygiene, waren helemaal niet zo heilig, helemaal niet zo 'slim' en zelfvernietigend. Dat is niet alleen mijn ervaring, maar ook de ervaring van mensen met Indiaans bloed die ik in huiselijke kring heb ontmoet. Ze zijn trots op hun afkomst, maar blijven er in het algemeen ver van weg. De Indianen die ik tot mijn vrienden reken zijn fantastisch en begrijpen die romantisering ook niet.
Toch nog even reagerenquote:Op vrijdag 22 april 2011 21:36 schreef Individual het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Wel denk ik dat er grote kans is dat de 'underdog' flink is geromantiseerd.
[..]
Ik zou ook niet blij zijn, maar ik hoop dat ik het anders zou aanpakken.
[..]
Erg sterke taal idd, maar ik was ook erg teleurgesteld toen mijn Europese beeld aan flarden werd gescheurd.
[..]
Ik kom van een sterke Europese achtergrond en denk er meerdere keuzes zijn. Naief misschien. Bekijk de Tibetanen eens. Die hebben ook een onmogelijke taak, maar hun 'stille' protest krijgt veel aanzien. Ik ben sterk voor individuele vrijheid en tegen de bewuste (of onbewuste) afbraak van hun leefgebied.
Mocht je ooit meer over de Tibetaanse geschiedenis horen, zal je zien dat hun algemene beeld ook niet helemaal klopt. Hun cultuur is systematisch door China vernietigd en de verhalen komen vooral van de mensen die er niet meer wonen. Ik haalde dit voorbeeld aan, omdat deze mensen ook heel erg veel te verduren hebben gekregen. Ze zijn er heel anders mee omgegaan. Niet dat het daar tegenwoordig zo vrolijk is.quote:Op vrijdag 22 april 2011 21:43 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Toch nog even reageren![]()
Je zou 'niet blij zijn'. Weet je, er zijn vaak niet veel andere manieren om dit soort dingen aan te pakken, omdat er een soort negatieve spiraal is ontstaan en je moet dan verdraaid sterk in je schoenen staan wil je daar uit komen.
Je Europese beeld is precies dat: een beeld van indianen gecreëerd door blanken, door de schrijvers van geschiedenisboeken en New Age-achtige romannetjes. Dat beeld schijnt zelfs deels door de indianen te worden overgenomen, waardoor ze denken dat ze moeten leven als nobele krijgers van oude tijden die nooit meer terug komen. Een beeld waaraan niemand kan voldoen, wat bijdraagt aan identiteitscrisis / negatief zelfbeeld.
Vergelijken met Tibetanen lijkt me niet echt nuttig. Ik ken de situatie van de Tibetanen niet erg goed, maar mij dunkt dat verschillen in 'resistance' niet zozeer te wijden valt aan misschien beter 'character' van het volk an sich (kan je uberhaupt niet stellen natuurlijk), maar meer aan de wijze van onderdrukking/kolonisering (o.a. de mate waarin ze hun cultuur konden behouden en dus vanuit hun eigen principes een vorm van verzet konden creëren). Uiteraard is iedere situatie anders.
Oh ik denk dat niemand hier beweert dat iedereen dit doet, maar het is wel goed je van dergelijke dingen bewust te zijn denk ik.quote:Op vrijdag 22 april 2011 21:49 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Nou ik heb niet het gevoel dat ik Indianen aan het ''romantiseren''
ben geweest![]()
Ik heb hun gebruiken genoemd en bijvoorbeeld de oorsprong
van Thanksgiving Day De oorsprong van Thanksgiving Day
Dat soort dingen is niets romantisch aan, maar gewoon de waarheid.
Zo leuk is die waarheid niet.
Dat vind ik dus ook !quote:Op vrijdag 22 april 2011 21:52 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Wat betreft waarheid verkondigen: dat is alleen maar goed, toch?
Het is idd niet zo zwart-wit. Mijn OP is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen. Die is voor ieder anders natuurlijk. De eerste Thanksgiving was ik niet bij, maar kan me goed voorstellen dat het niet allemaal even lief ging.quote:Op vrijdag 22 april 2011 21:49 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Nou ik heb niet het gevoel dat ik Indianen aan het ''romantiseren''
ben geweest![]()
Ik heb hun gebruiken genoemd en bijvoorbeeld de oorsprong
van Thanksgiving Day De oorsprong van Thanksgiving Day
Dat soort dingen is niets romantisch aan, maar gewoon de waarheid.
Zo leuk is die waarheid niet.
Nee ik denk dat niemand hier daarbij was jammer genoeg...quote:Op vrijdag 22 april 2011 21:56 schreef Individual het volgende:
[..]
Het is idd niet zo zwart-wit. Mijn OP is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen. Die is voor ieder anders natuurlijk. De eerste Thanksgiving was ik niet bij, maar kan me goed voorstellen dat het niet allemaal even lief ging.
Menselijke migratie is (helemaal tegenwoordig) een moeilijk onderwerp. (wie mag waar wonen?) Ik ben waar ik nu woon ook een '2nd class citizen' en daar ben ik niet blij mee. Kan het wel begrijpen, maar het blijft vervelend. Ik protesteer ertegen, maar dat haalt weinig uit. Daarom zoek ik naar uit/omwegen. Het is zeker een Catch-22, maar dat is weer een andere discussie.quote:Op vrijdag 22 april 2011 22:04 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
De nieuwe Amerikanen maakten zomaar gebruik van het land waar de indianen al
heel lang op woonden.
Een van de grote vragen van menselijke ontwikkeling: http://topdocumentaryfilms.com/guns-germs-and-steel/quote:Veel stammen namen dat niet want de blanken gingen heel anders met dat land om
Ze leefden niet met de natuur, maar van de natuur.
Om hun woongebieden te beschermen, probeerden de indianen met de bezetters
afspraken te maken, b.v. over de verdeling van het land en over het gebruik van drinkwater.
Maar de nieuwe Amerikanen hielden zich niet aan de afspraken.
Ze waren niet te vertrouwen.
Daarom werden de indianen zelf ook harder en vielen dorpen en soldatenkampen aan.
Of ze overvielen cowboys.
Zulke gevechten verliepen oneerlijk.
De blanken waren met hun geweren meestal veel sterker.
Het laatste gevecht tussen de indianen en blanken was bij het stadje Wounded Knee.
Er vielen meer dan 300 doden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |