Verkopen aan mensen waarvan de fiets gestolen is.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:40 schreef Choad het volgende:
(wat moet een verzekeringsmaatschappij met een gebruikte fiets?)?
Natuurlijk moet de verzekering worden ingelicht. Net zoals ze ook onmiddellijk zijn ingelicht toen jullie het gestolen exemplaar kwamen claimen.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:40 schreef Choad het volgende:De fiets is inmiddels terugbezorgd bij ons en staat weer thuis.
Moet de verzekering door ons zelf ingelicht worden en zal deze dan beslag leggen op de teruggevonden fiets?
Als het zo simpel zou zijn voor mij, zou ik deze vraag hier niet stellen, dat lijkt me vrij logisch?quote:Op donderdag 21 april 2011 22:45 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Natuurlijk moet de verzekering worden ingelicht. Net zoals ze ook onmiddellijk zijn ingelicht toen jullie het gestolen exemplaar kwamen claimen.
Zó moeilijk is dit toch niet?
Vind je het nou zelf niet een beetje wringen als je zou besluiten om de verzekeringsmaatschappij niet in te lichten dat de fiets weer terug is? Hoe verleidelijk het ook is om nu twee fietsen te bezitten voor de prijs van één, normaal gesproken gaat er ergens een vaag belletje rinkelen dat dit niet helemaal de juiste gang van zaken is.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:54 schreef Choad het volgende:
[..]
Als het zo simpel zou zijn voor mij, zou ik deze vraag hier niet stellen, dat lijkt me vrij logisch?
Waaruit maak je op dat we de verzekering niet gaan bellen dan? Het is vandaag gebeurd en we gaan morgenvroeg de verzekering gewoon bellen. Dit doet niet af aan de vraag of het bijvoorbeeld mogelijk is om tot een overeenkomst te komen met de verzekering. Ik ben verder niet op zoek naar veroordelingen of morele lessen, maar naar hoe het recht werkt in deze zaak. Ik denk dat andere mensen daar ook meer aan hebben als ze ooit hetzelfde meemaken.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:57 schreef rhubarbje het volgende:
Als je het echt wou weten belde je wel de verzekering
maar je weet ook wel die zeggen dat het zo simpel niet is (anders geven ze jou eigenlijk gewoone en fiets kado) en daarom ga je niet bellen
want je hoopt idd weg te komen met wat niet weet, wat niet deert
beetje pauper allemaal hoor
Zoals ik al zei vind ik het zelf ook vreemd. Ik wil gewoon weten hoe dit werkt. Selectief lezen om vervolgens een waardeoordeel te vellen is echt niet nodig hoor, moraalridders zijn er al genoeg op het internet!quote:Op donderdag 21 april 2011 22:59 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Vind je het nou zelf niet een beetje wringen als je zou besluiten om de verzekeringsmaatschappij niet in te lichten dat de fiets weer terug is? Hoe verleidelijk het ook is om nu twee fietsen te bezitten voor de prijs van één, normaal gesproken gaat er ergens een vaag belletje rinkelen dat dit niet helemaal de juiste gang van zaken is.
Bedankt. Ik zal hier nog posten hoe het afloopt en of het bijvoorbeeld mogelijk is om de fiets van de verzekering over te nemen voor een bepaald bedrag.quote:Op donderdag 21 april 2011 23:05 schreef Robin__ het volgende:
Bij uitkering is de verzekering eigenaar van je oude fiets.. wat niet weet wat niet deert natuurlijk maar ik zou hem denk niet houden, als het ooit uitkomt is het namelijk wel oplichting van de verzekering.. en das niet zo'n mooie notitie naast je naam.
Daar gaat teveel tijd in zitten, maar het zou wel strak zijn als ze eens in de zoveel tijd eens een keertje ALLE fietsen en bromfietsen op bijv. middelbare scholen zouden checken.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:47 schreef LXIV het volgende:
Het zou wat zijn als de politie zelf eens Marktplaats in de gaten zou houden en bij mensen die iedere drie dagen een fiets aanbieden eens te gaan kijken of daar geen gestolen exemplaren tussenstaan.
De fiets zal wel door de politie aan jouw teruggegeven worden, omdat de politie niet weet welke fiets wel en welke fiets niet bekend is. En jij bent degene die aangifte heeft gedaan.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:54 schreef Choad het volgende:
[..]
Als het zo simpel zou zijn voor mij, zou ik deze vraag hier niet stellen, dat lijkt me vrij logisch?
Ik lees op internet tegenstrijdige antwoorden op deze vraag. De politie geeft je de fiets terug omdat jij de rechtmatige eigenaar bent. Volgens sommigen is de zaak met de verzekering afgehandeld na uitkering en is de gevonden fiets gewoon een niet verzekerde fiets die nadat hij gevonden is door de politie niet meer als gestolen te boek staat en naar de originele eigenaar kan. Ik hoopte dat men daar hier meer duidelijk over kon geven, omdat ik dit zelf ook vreemd vind. Vele duizenden weten immers meer dan één.
En waarom zou de teruggevonden fiets na uitkering gewoon eigendom van de oorspronkelijke eigenaar blijven? Dat is toch helemaal niet logisch, want niet in het belang van de verzekeraar?quote:Op vrijdag 22 april 2011 08:12 schreef Vhiper het volgende:
Lees je polisvoorwaarden eens door. Wat staat daar over dekking door diefstal en terugvinden? Meestal staat er een termijn op. Bij een fietsverzekering van Unive staat bijvoorbeeld dat als totaal verlies wordt uitgekeerd als een fiets gestolen is en niet binnen 14 dagen is teruggevonden. Bij jou is ie na drie weken teruggevonden en zou de verzekeraar gewoon moeten uitkeren en blijft de teruggevonden fiets van jou.
De opmerking dat de fiets door de schadeuitkering plotseling eigendom van de verzekeringsmaatschappij zou zijn, is onzin. Dit is alleen zo als dat afgesproken is in de polisvoorwaarden, anders niet.
m.a.w.: lees de polisvoorwaarden nog eens goed door.
Dat ligt eraan wat die verzekeraar wil. Wil hij met een teruggevonden gestolen fiets opgescheept zitten? Als ie in goede staat is, zouden ze hem kunnen verkopen, maar ook de logistiek dat dat met zich mee brengt, kost geld. Daarnaast zullen vele teruggevonden fietsen schade hebben en dus niet veel meer waard zijn.quote:Op vrijdag 22 april 2011 08:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En waarom zou de teruggevonden fiets na uitkering gewoon eigendom van de oorspronkelijke eigenaar blijven? Dat is toch helemaal niet logisch, want niet in het belang van de verzekeraar?
En? Wat zeiden ze?quote:Op donderdag 21 april 2011 23:06 schreef Choad het volgende:
... Het is vandaag gebeurd en we gaan morgenvroeg de verzekering gewoon bellen.
Verzekeraars keren alleen uit als je de diefstal ook hebt aangegeven bij de politie, fraude wordt daarmee al uitgesloten, hoe leg je immers aan de politie uit dat je je fiets hebt "teruggevonden"? en al doe je dat ook nog, dan is er geen sprake van diefstal meer en heb je geen recht op de uitkering, dan komt de verzekeraar zijn centjes terughalen. De fiets is, nog steeds, van jou, niet de verzekeraar.quote:Op vrijdag 22 april 2011 08:28 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk meer in de richting van het ontmoedigen van fraude. Het is niet zo ingewikkeld om een nieuwe fiets te claimen en dan een paar weken later je 'gestolen' fiets weer 'terug te vinden'. Als je een teruggevonden fiets moet melden bij je verzekering, zal dat sommigen ontmoedigen. Een fraudeur zonder scupules natuurlijk niet.
Zoals ik al zei: Dat is alleen zo als dat in de polisvoorwaarden staat. Staat dat er niet, is het dus onzin wat je roept.quote:Op vrijdag 22 april 2011 08:39 schreef bijdehand het volgende:
Fiets is van de verzekering, eigendom is overgedragen toen zij het geld uitkeerden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |