abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101257488
Zoe meteo-info topic, dit kan wel hieronder
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 17:10:53 #77
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_101257681
Ik zie niet zo goed in wat daar mis mee is. Het is toch juist goed dat ze iemand aannemen die communicatief sterk is en goed teksten kan schrijven. Beter dan een meteoroloog die dat niet altijd kan, denk bijv. aan meteorologen van de luchtmacht, dat zijn goede forecasters, maar waarschijnlijk geen goede schrijvers voor consumentdoeleinden.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_101257778
Heb je een punt, maar ga hier iet alle dingen op het forum gooien en iemand finaal de grond in bashen. Daar komen ze dan bij WO wel achter ;)

Even voor de goede orde..... Jaloers, nee heb zelf al tal van dingen zoals schrijven voor discoverychannel, werken voor noodweercentrale, sneeuwverwachting.nl en misschien binnenkort nog iets erbij ;)
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 17:30:31 #79
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_101258312
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 17:14 schreef meteo-online het volgende:
Heb je een punt, maar ga hier iet alle dingen op het forum gooien en iemand finaal de grond in bashen. Daar komen ze dan bij WO wel achter ;)
Proefperiode is bij ieder werk ;)

quote:
Even voor de goede orde..... Jaloers, nee heb zelf al tal van dingen zoals schrijven voor discoverychannel, werken voor noodweercentrale, sneeuwverwachting.nl en misschien binnenkort nog iets erbij ;)
Heb jij ook gesolliciteerd dan?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_101259871
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 17:30 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Proefperiode is bij ieder werk ;)

[..]

Heb jij ook gesolliciteerd dan?
Bij weeronline? Nee daar steek ik geen moeite in ;) Bij overige heb ik niet eens hoeven solliciteren, daar werd ik zo gevraagd
  zondag 28 augustus 2011 @ 17:48:11 #81
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_101295744
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 08:40 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Hebben ze die dan? En waarom staat die hier niet :P Zelf ben ik al een dikke maand met de winter bezig
Met de winter bezig in welke vorm van?
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_101304727
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 17:48 schreef INViCTuS het volgende:

[..]

Met de winter bezig in welke vorm van?
Alles al aan het opschrijven, data verzamelen enz enz
  maandag 3 oktober 2011 @ 15:21:32 #83
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_102650558
Afgelopen zaterdag werd het 26 graden in De Bilt en 27 graden in Enschede.

WeerOnline had in haar Wegener dagbladen een verwachting opgesteld met qua symbolen en kleuren slechts 23 graden in De Bilt, en enkel in de tekst de verwaching '23 graden of hoger.'

:') Ik huil.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:09:12 #84
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_102707835
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 15:21 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Afgelopen zaterdag werd het 26 graden in De Bilt en 27 graden in Enschede.

WeerOnline had in haar Wegener dagbladen een verwachting opgesteld met qua symbolen en kleuren slechts 23 graden in De Bilt, en enkel in de tekst de verwaching '23 graden of hoger.'

:') Ik huil.
Hoe deden de concurrenten het? Wellicht waren die net zo slecht?

Je weet trouwens dat dit soort temperaturen uit een MOS (Model Output Statistics)-verwachting komen he? Grofweg geschetst: een DMO (Direct Model Output, bijv. GFS) berekent een bepaalde temperatuur en daarna wordt er uit het verleden (~5 jaar) naar een gelijkwaardige situatie gezocht en aan de hand daarvan wordt de DMO bijgesteld. Ik kan me goed voorstellen dat in gelijkwaardige situaties afgelopen jaren het niet zo warm is geweest.

Voor een Tmax scoort een MOS in dit zomerhalfjaar ongeveer 70% van de tijd beter dan het klimatlogisch gemiddelde. Dat wil zeggen: MOS zit 70% van de tijd dichter bij de echte waarde dan het klimaatgemiddelde van 1981-2010.

http://en.wikipedia.org/wiki/Model_output_statistics
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:41:56 #85
256363 ZoKanIkHetOok
pi_102709923
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 21:09 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Hoe deden de concurrenten het? Wellicht waren die net zo slecht?

Je weet trouwens dat dit soort temperaturen uit een MOS (Model Output Statistics)-verwachting komen he? Grofweg geschetst: een DMO (Direct Model Output, bijv. GFS) berekent een bepaalde temperatuur en daarna wordt er uit het verleden (~5 jaar) naar een gelijkwaardige situatie gezocht en aan de hand daarvan wordt de DMO bijgesteld. Ik kan me goed voorstellen dat in gelijkwaardige situaties afgelopen jaren het niet zo warm is geweest.

Voor een Tmax scoort een MOS in dit zomerhalfjaar ongeveer 70% van de tijd beter dan het klimatlogisch gemiddelde. Dat wil zeggen: MOS zit 70% van de tijd dichter bij de echte waarde dan het klimaatgemiddelde van 1981-2010.

http://en.wikipedia.org/wiki/Model_output_statistics
KNMI en Meteo Consult hadden allang in de smiezen dat het 25+ zou worden, net als half WeerWoord. Ik volg de verwachtingen iedere dag en het KNMI en Meteo Consult leverden weer puik werk.

En ja, ik ben bekend met MOS.

Dit ligt aan WeerOnline, en WeerOnline only.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 03:21:50 #86
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_102721788
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 21:41 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

[..]

KNMI en Meteo Consult hadden allang in de smiezen dat het 25+ zou worden, net als half WeerWoord. Ik volg de verwachtingen iedere dag en het KNMI en Meteo Consult leverden weer puik werk.

En ja, ik ben bekend met MOS.

Dit ligt aan WeerOnline, en WeerOnline only.
Misschien toch eens tijd voor een verificatie? Ik proef bij jou meer een onderbuikgevoel dan feiten.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 08:09:10 #87
256363 ZoKanIkHetOok
pi_102722721
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 03:21 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Misschien toch eens tijd voor een verificatie? Ik proef bij jou meer een onderbuikgevoel dan feiten.
Onderbuikgevoel? KNMI en Meteo Consult hadden letterlijk 25 en 26 graden op hun kaarten staan.

Volg jij die verwachtingen niet dan?

Ik dagelijks.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 08:17:39 #88
256363 ZoKanIkHetOok
pi_102722838
En 'ik proef een onderbuikgevoel' is ironisch genoeg op zichzelf natuurlijk ook al een onderbuikgevoel.

[ Bericht 0% gewijzigd door ZoKanIkHetOok op 05-10-2011 08:24:26 ]
  woensdag 5 oktober 2011 @ 13:06:40 #89
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_102731026
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 08:09 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

[..]

Onderbuikgevoel? KNMI en Meteo Consult hadden letterlijk 25 en 26 graden op hun kaarten staan.

Volg jij die verwachtingen niet dan?

Ik dagelijks.
Hadden ze dat een dag terug ook al? En wat had weeronline op de dag dat jij de krant kreeg?

Een krant is achterhaald, ruim 4 runs...
  woensdag 5 oktober 2011 @ 13:08:20 #90
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_102731085
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 08:17 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
En 'ik proef een onderbuikgevoel' is ironisch genoeg op zichzelf natuurlijk ook al een onderbuikgevoel.
Ik heb dit ook gemerkt op weerwoord. Er is een hetze tegen weeronline gaande. Ze doen zeker niet alles goed en vooral in het verleden zaten er flinke fouten in. Echter zie ik nooit iemand met een verificatie komen, maar gaat het altijd om incidenten. Je kan een weersverwachting nooit afrekenen op incidenten. Kom dan met een onderzoek en gebruik bijv. Brier Skill Score om de verschillende verwachtingen te verifiëren.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 15:40:28 #91
256363 ZoKanIkHetOok
pi_102736717
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 13:08 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Ik heb dit ook gemerkt op weerwoord. Er is een hetze tegen weeronline gaande. Ze doen zeker niet alles goed en vooral in het verleden zaten er flinke fouten in. Echter zie ik nooit iemand met een verificatie komen, maar gaat het altijd om incidenten. Je kan een weersverwachting nooit afrekenen op incidenten. Kom dan met een onderzoek en gebruik bijv. Brier Skill Score om de verschillende verwachtingen te verifiëren.
Ik pleit al jaren voor niet alleen een onderzoek, maar ook een keurmerk. Sterker nog, boetes mogen van mij part ook de norm worden voor weerbureau's die hun zaken niet op orde hebben. Zijn we zo van die amateurs af.

En 'altijd incidenten' wordt op een gegeven moment wel opgeteld, ja. Er valt gewoon een patroon in te ontdekken.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 15:43:21 #92
256363 ZoKanIkHetOok
pi_102736833
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 13:06 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Hadden ze dat een dag terug ook al? En wat had weeronline op de dag dat jij de krant kreeg?

Een krant is achterhaald, ruim 4 runs...
Het gaat niet om achterhaald of om runs. Dit zat gewoon in de verwachting. Twee dagen daarvoor hadden we trouwens al een 25.2 in De Bilt, en dat was met minder gunstige omstandigheden wat betreft drukverdeling op de kaarten. Dus het is niet verwonderlijk dat KNMI en Meteo Consult met 25 in De Bilt kwamen en 26 in het oosten; en des te verwonderlijker dat WeerOnline het op een schamele 23 graden hield.

Ze doen gewoon maar wat daar. Ik betrap een bedrijf als Meteo Consult nou nooit op dit soort beginnersfouten. En het KNMI ook niet.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:14:52 #93
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_102742056
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 15:43 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

[..]

Het gaat niet om achterhaald of om runs. Dit zat gewoon in de verwachting. Twee dagen daarvoor hadden we trouwens al een 25.2 in De Bilt, en dat was met minder gunstige omstandigheden wat betreft drukverdeling op de kaarten. Dus het is niet verwonderlijk dat KNMI en Meteo Consult met 25 in De Bilt kwamen en 26 in het oosten; en des te verwonderlijker dat WeerOnline het op een schamele 23 graden hield.

Ze doen gewoon maar wat daar. Ik betrap een bedrijf als Meteo Consult nou nooit op dit soort beginnersfouten. En het KNMI ook niet.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 15:40 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

[..]

Ik pleit al jaren voor niet alleen een onderzoek, maar ook een keurmerk. Sterker nog, boetes mogen van mij part ook de norm worden voor weerbureau's die hun zaken niet op orde hebben. Zijn we zo van die amateurs af.

En 'altijd incidenten' wordt op een gegeven moment wel opgeteld, ja. Er valt gewoon een patroon in te ontdekken.
Dat mag je doen hoor.. ik kan ook tellen. Je weet wel dat Weeronline de hele Ned. consumentenmarkt in handen heeft? MC doet eigenlijk alleen tv en 538. Meer exposure => vaker iemand die commentaar heeft.

Het KNMI doet bijv. (voor de consument) alleen maar een verwachting op de website, meer niet. Behalve dan de weeralarmen :') maar laten we het daar maar niet over hebben.

Ik denk trouwens dat WO min of meer net zo goed zal presteren als andere bedrijven. Ze gebruiken daar vrijwel hetzelfde model waar MC gebruik van maakt, alleen baseert MC zich op ECMWF en WO op GFS.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 19:01:28 #94
256363 ZoKanIkHetOok
pi_102743502
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:14 schreef maniack28 het volgende:

Ik denk trouwens dat WO min of meer net zo goed zal presteren als andere bedrijven.
Dat komt omdat je niet iedere dag hun berichten leest. Het is beschamend. En ja, het niveau van Meteo Consult ligt vele malen hoger. Het kan dus prima, een privaat weerbedrijf van goede kwaliteit.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:14 schreef maniack28 het volgende:

[..]

[..]

Dat mag je doen hoor.. ik kan ook tellen. Je weet wel dat Weeronline de hele Ned. consumentenmarkt in handen heeft? MC doet eigenlijk alleen tv en 538. Meer exposure => vaker iemand die commentaar heeft.

Ja, dat weet ik? Dat is juist het hele punt van dit topic; dat WeerOnline steeds meer van de markt in handen heeft gekregen en dat dat kwalijk is gezien de geleverde kwaliteit.

En ik betwijfel of het ligt aan meer exposure => meer commentaar. Op alles wat WeerOnline nu in handen heeft was eerst veel minder commentaar, omdat het gewoon van een betere kwaliteit was. De kranten gebruikten individuele proffesionele meteorologen en NOS teletekst was nog in handen van Weathernews. Toen weinig klachten.
pi_102762472
Mmmmm zie wel dat ze de winterverwachting niet hebben, vorig jaar stond die al een maand :D
  maandag 10 oktober 2011 @ 18:51:05 #96
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_102924141

[ Bericht 100% gewijzigd door maniack28 op 10-10-2011 18:53:05 ]
  maandag 10 oktober 2011 @ 18:52:54 #97
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_102924211
blaat
pi_103104846
Weeronline faalt.

Ik bezocht een keer de site om de weersvoorspelling voor die dag te bekijken. Het cijfer was een 7 en het zou een mooie, heldere dag worden met geen kans op regen. Toen ik op dat moment naar buiten keek, regende het... -O-
  Moderator maandag 31 oktober 2011 @ 11:53:31 #99
8781 crew  Frutsel
pi_103780004
quote:
Kans op 20 graden in het zuiden

(Novum) - Deze week kan het in het zuiden 20 graden worden. "De kans is aanwezig, maar er hoeft maar iets mis te gaan en het feest gaat niet door", zegt een woordvoerder van Weeronline.nl maandag.

De 17 graden wordt dinsdag al met gemak bereikt. Normaal is het rond deze tijd van het jaar rond de 12 en 13 graden. "Deze temperaturen zijn bijzonder, maar niet uitzonderlijk", zegt de woordvoerder.

De warme temperaturen komen onder meer door een zuidelijke stroming. "Er wordt hier en daar bewolking verwacht en mogelijk wordt het ook mistig, maar als het boven Limburg niet bewolkt wordt kan het daar woensdag of donderdag 20 graden worden", zegt de woordvoerder.

Een warmterecord zit er niet in. De temperatuur daarvoor wordt een stuk noordelijker, in De Bilt, gemeten. De warmste 2 november tot nu toe was die van 1943, met 17 graden. De warmste 3 november was die van 2005, toen werd het 18,7 graden.

De kans op een stranduitje is het komende weekeinde klein. Dan wordt een oostelijke wind en bewolking met mogelijk regen verwacht. Wel blijft het zachte weer voorlopig aanhouden. "Een goedmakertje voor de slechte zomer", zegt de woordvoerder.

Vorige week bleek al dat oktober bijzonder in de top zes van zonnigste oktobers ooit staat. "Het aantal zonuren is zelfs hoger dan in augustus, terwijl de dagen dan veel langer zijn." Dat geeft volgens de woordvoerder vooral aan hoe slecht augustus was, 'maar ook hoe zacht oktober was'.
Er is kans... maar er hoeft maar 'iets' mis te gaan...
Hmm....
  maandag 31 oktober 2011 @ 12:46:32 #100
256363 ZoKanIkHetOok
pi_103781872
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 11:53 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Er is kans... maar er hoeft maar 'iets' mis te gaan...
Hmm....
:')

quote:
Een warmterecord zit er niet in. De temperatuur daarvoor wordt een stuk noordelijker, in De Bilt, gemeten. De warmste 2 november tot nu toe was die van 1943, met 17 graden. De warmste 3 november was die van 2005, toen werd het 18,7 graden.
Ik heb soms echt zo'n hekel aan Novum. :') Niet alleen nemen ze al het non- en foutieve nieuws van WeerOnline vaak klakkeloos over (ik vraag me af hoe het zit met nieuwsberichten waar ik geen verstand van heb; zou Novum daar ook consistent falen?), maar vaak komen ze ook met stukjes zoals hierboven.

Een warmterecord kan niet als het niet in De Bilt gemeten wordt? Tuurlijk kan dat wel. De warmste in Nederland gemeten temperatuur was toch ook niet in De Bilt gemeten, en toch zien we dat als het record. Net als de koudste temperatuur, in Winterswijk in 1942.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')