abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 april 2011 @ 21:37:52 #1
86793 wwwer
The one and only
pi_95780456
Ik zit misschien te kijken naar een nieuw autotje...

Ik heb nu een Peugeot Partner Diesel (uit 2001). Ideaal grijs kenteken (ja heb ik wat aan) maar ik mis gewoon de mogelijkheid om mensen mee te nemen.

Ik wil een MPVtje.. Zit dus te kijken naar een Renault Scenic. Zoek beetje vraagprijs tot 3000 euro.
Ik weet eigenlijk geen andere MPV achtige auto's in die prijsklasse.

Ik heb mijn kilometers van de afgelopen 3 jaar bekeken en rij zo'n 35.000 tot 40.000 km per jaar.

Nu is mijn vraag, wat is op dit moment voordeliger? zoeken naar een auto op G3 Gas of toch blijven Dieselen? Waar is op dit moment het omslagpunt met die achterlijke brandstofprijzen aan de pomp... Stiekem koop ik het liefst weer een diesel, maar mijn portemonnee wil ook wat lieve aandacht...

Wie kan er met een zinnig advies komen?
Graaauuww?
  † In Memoriam † woensdag 20 april 2011 @ 21:39:36 #2
25682 2cv
Niet subtiel
pi_95780563
Ga het uitrekenen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_95780920
Ik vind de belastingtarieven voor diesel tamelijk belachelijk momenteel, en kom bij berekenen van de kosten per kilometer met gas al gauw gunstiger uit
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  woensdag 20 april 2011 @ 21:48:19 #4
86793 wwwer
The one and only
pi_95781064
@2CV owww heb ik ook zeker wel gedaan hoor :)

Volgens het rekenmodel zou ik met LPG goedkoper uit zijn... maar goed dat is een theoretisch rekenmodel bla bla bla.. Ik hoop op ervaringen onderhouds geneuzel blaaaat
Graaauuww?
  woensdag 20 april 2011 @ 21:54:14 #5
124508 Ghost_Rider
Live and let die
pi_95781463
Met LPG ben je gewoon goedkoper uit maar reken er maar op dat je om de 300km je tank weer vol noet gooien en eens in de zoveel tijd moet je toch weer benzine erbij gooien, want daar start hij toch op. Is dat het je waard iets goedkoper rijden en dan elke 300 moeten tanken of iets duurder en dan zorgeloos 7 a 900 km rijden.

heb het beiden gedaan en zou nu weer voor diesel gaan
pi_95781942
Mijn ma heeft net een Scenic LPG weggedaan omdat-ie steeds meer LPG-gerelateerde kuren begon te krijgen. Er toch nog 5k voor gekregen.

Kan je nagaan wat je terugkrijgt als je er slechts 3k voor over hebt :+.
pi_95782055
Zelf vind ik het koppel dat een diesel heeft wel erg prettig. Benzine (en ook gas) heeft dat dus niet (als je een atmosferische benzine motor hebt). Zelf rij ik al jaren een Peugeot 206 hdi en het rijdt heerlijk.
pi_95805035
Jij durft, een franse auto op LPG. Dat is vragen om problemen in het kwadraat.
pi_95805163
quote:
Jij durft, een franse auto op LPG. Dat is vragen om problemen in het kwadraat.
Heb je zelf een franse auto gehad?
pi_95805365
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 14:10 schreef the85mc het volgende:

[..]

Heb je zelf een franse auto gehad?
Ja en vele mensen in mijn directe omgeving met mij, allen dezelfde troosteloze ervaringen :'(
pi_95806360
Ik rijd een laguna diesel, 247.000 op de klok, prima wagen.
Mijn ouders een megane station diesel, 180.000 op de klok niks aan de hand.
Mijn zus megane diesel, minimaal 160.000 op de klok, ik weet niet precies hoeveel, geen problemen
Een goede vriend rijd een peug 306 diesel, 280.000 km op de klok, maar die auto is nu 'op'. de koppeling is bijna verrot en hij heeft hem net ingeruild.
Een andere kennis kocht een peug 405 turbodiesel met 350.000 op de klok. Hij rijdt als een idioot en toch heeft die wagen het nog lang bij hem volgehouden. Hij heeft nu een 309 gekocht met een 2.0 turbo uit een XM btw ^O^ . Echt niet normaal snel dat apparaat.
Dus franse auto's zijn slecht hoor ik continu. Hoe kan het dan dat het in mijn omgeving zo meevalt? En ik rij niet als een opa. Het enigste wat ik doe is rustig warm rijden de eerste 10 km, dus niet boven de 2500 toeren. En na een lange rit de motor even rustig laten lopen. Mijn normale snelheid op de snelweg is 140 en in duitsland 160-170. Onderhoud doe ik meestal zelf en olie ververs ik ieder jaar. Dus niks bijzonders eigenlijk.

Wat zijn jouw slechte ervaringen dan met franse auto's? uit een recent verleden of niet? Die renaults waar ik het over heb zijn van 2002 of nieuwer, de peugs zijn ouder.
pi_95807650
Is een diesel station niet veel voordeliger? Een station verbruikt sowieso minder omdat ie lager is. En je kunt een berg mensen + meuk meenemen..
En voor 3000 euro kun je wel een laguna of een volvo 850 oid kopen met niet al te veel km's op diesel.
  † In Memoriam † donderdag 21 april 2011 @ 15:37:08 #13
25682 2cv
Niet subtiel
pi_95808294
Een station is lager :?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_95809524
Een station is niet lager.
pi_95811450
renault megane station hoogte: 1469 mm
renault scenic hoogte: 1637 mm

Bij renault zijn de stations in ieder geval lager dan de MPVs

De lichtste megane wordt geleverd met 90 pk diesel, de scenic met minimaal 110. Komt omdat ie meer vermogen nodig heeft op hoge snelheid.
Met 110 pk haalt de scenic max 180
met 90 pk haalt de megane max 180
Beide zijn diesel instap uitvoeringen met handbak. Dus op snelheid is een station zuiniger.
pi_95813520
Een Scenic moet je niet vergelijken met een Megane. Dat zijn andere auto's. Een Megane Station is ook een andere auto dan een Megane Hatchback.
Het scheelt welgeteld 2 mm dat een Station lager is volgens autoweek.nl t.o.v. een Hatchback.

Je vergelijkt ook een 110 pk met een 90 pk motor. Dat is ook geen eerlijk vergelijk.
pi_95815021
Ik had het over MPV's vs Stationwagon. Niet over hatchbacks
De scenic en de megane staan op hetzelfde onderstel. De Scenic is afgeleid van de megane. Ik heb ze daarom met elkaar vergeleken. En voor de duidelijkheid, een hatckback is geen MPV, of is een golf en een polo ook ineens een MPV? Niet in mijn beleving.
Ik vergelijk de 90 en de 110 pk omdat het de lichtste instapdiesels zijn. En btw, een megane met 110 pk is niet ineens hoger. Dus waarom doe je daar moeilijk over. Ik gaf daarmee alleen aan dat een MPV minder gestroomlijnd is dan een station.
De eerste scenics heetten ook Renault Megane Scenic. Een uitvoering dus, net zoals een coupe, hatchback etc.
pi_95815295
is die partner toevallig een 1900D (DW8), zoja lekker blijven dieselen, die dingen zijn onverwoestbaar, heb ze al met 600.000Km voor bij zien komen, met de originele motor!
  donderdag 21 april 2011 @ 20:27:38 #19
86793 wwwer
The one and only
pi_95821384
Ik kies voor een MPV omdat ik nogal lang ben en geen zin heb om krom te zitten in mijn auto :) Vandaar.... En tja budget is niet onbeperkt...
Graaauuww?
pi_95821929
In een Passat Variant kom je dan ook wel weg :)

Maar goed dan heb je duitse degelijkheid
  donderdag 21 april 2011 @ 20:49:08 #21
86793 wwwer
The one and only
pi_95822823
owww ja hoor, en in een Ford Mondeo, Seat Altea.... Maar moet ook aan mijn minimale budget denken....
Graaauuww?
pi_95822835
Voor 3000 euro zeker geen auto op lpg kopen. Is een groot risico. Diesel kan, maar gaat je meer kosten al met al en de aanschaf is sowieso al duurder. Onderdelen van een diesel zijn al duurder, apk ook en veel onderhoud ga je krijgen, want over het algemeen is er flink in gereden.

Een 1.6 16v benzine scenic zou ik doen als ik jou was. Rijden niet heel duur, 1 op 13 moet lukken en voor 3000 eu krijg je waarschijnlijk meer waar voor je geld dan bij eentje op diesel (nieuwer model, meer opties, lagere km-stand)
pi_95823047
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 20:34 schreef Co_OL het volgende:
In een Passat Variant kom je dan ook wel weg :)

Maar goed dan heb je duitse degelijkheid
Ik ben zelf ook vrij lang, maar vind niet dat ik DUS dan maar een MPV moet hebben. Uiteraard is het comfortabeler met instappen enz, maar hoevaak neem je veel mensen mee enz?
Verbruik is voor mij belangrijker dan het feit dat het een MPV is. Ik neem liever de beperktere hoogte voor lief dan structureel 'onzuinig' rijden.

Gas (G3) is gewoon het voordeligst in gebruik, maar diesel is (imho) degelijker. Bij gas heb je toch eerder last van (bv) versleten koppen enz. De auto's die veel kilometers op de teller hebben zijn ook bijna altijd diesels.
Een diesel MPV wordt wel erg duur, wegenbelasting tikt goed aan, en zeker als je een slagschip neemt wat enorm zwaar is.

Kwa diesels zou ik idd ook voor een auto uit de VAG groep gaan. Volkswagen, maar als je budget wat beperkter is kun je ook prima bij een Seat of Skoda terecht.

Ik heb zelf een Skoda (Octavia). Gewoon een VW dieseltje eigenlijk, en ook nog eens vrij zuinig (1:20). En genoeg passagiersruimte imho.
pi_95823133
Passat TDI tot ¤ 3000,=

Mijne heeft nu 350000 gelopen en loopt nog als een zonnetje
pi_95823199
edit
pi_95823211
edit
pi_95826045
gas geef over het algemeen veel problemen vooral als het later is ingebouwd
  vrijdag 22 april 2011 @ 00:19:38 #28
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_95836222
Met diesel heb je hoge wegenbelasting, met LPG is je motorkeuze wat beperkter als je vrij probleemloos wilt karren. Ik ben geen LPG-expert, maar 't schijnt dat high-performance motoren wat minder enthousiast LPG blieven. Tot voor kort tenminste.
pi_95840704
Ik zou voor een Alfa 145 op LPG-G3 gaan, eentje met bouwjaar 2000-2001.
Dingen rijden perfect op gas, nooit problemen, en met G3 heb je zelfs een aantal PK meer dan met benzine.
De 1.6 twinspark motoren kunnen perfect LPG aan, en mits goed onderhouden kan je er makkelijk 300k mee rijden.
Fijne auto, lekker snel, en goedkoop, ook in onderhoud.

En nee, Alfa's uit dat tijdperk hebben geen last van de oude Alfa kwaal dat ze roesten. Het zijn degelijke en betrouwbare auto's.
pi_95841565
Als ik 3.000 euro te besteden had zou ik kiezen voor een volvo 850 op LPG. die dingen zijn ruim, dus ook met 2 meter kun je er nog goed inzitten en ze zijn n iet al te duur. Meestal wel een wat hoge kmstand, al schijnt dat geen probleem te zijn.
En ze zijn er met 5 cilinder, met bijbehorend mooi geluid :9~ En in de 2.5 20v uitvoering met 170 pk..
  vrijdag 22 april 2011 @ 13:56:43 #31
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_95849666
Mitubishi Space Star en Ford Galaxy zijn ook goed te krijgen voor 3000 euro op LPG, voor diesel zou ik voor een opel zafira of Mazda Premacy gaan of zo.

Geen ervaring met de auto's, maar de merken zijn wel betrouwbaar
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_95850266
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:54 schreef Ghost_Rider het volgende:
Met LPG ben je gewoon goedkoper uit maar reken er maar op dat je om de 300km je tank weer vol noet gooien en eens in de zoveel tijd moet je toch weer benzine erbij gooien, want daar start hij toch op. Is dat het je waard iets goedkoper rijden en dan elke 300 moeten tanken of iets duurder en dan zorgeloos 7 a 900 km rijden.

heb het beiden gedaan en zou nu weer voor diesel gaan
Hangt ervanaf hoor; Ik haal makkelijk 600 km op 1 tank LPG, verbruik niet anders als de benzine-versie :)
Oh, benzine tank ik misschien eens per jaar...
Onderhoud is gewoon vergelijkbaar met benzine-versies: Mijn auto heeft inmiddels 130.000 km gereden, en niks noemenswaardigs.. (zelfde voor onze andere auto op lpg: 150.000 km hebben we ermee gereden, en op 1 keer een sensortje na a ¤5 niks mee gehad wat de schuld is/was van de G3 installatie.. (overigens start die gewoon op LPG>..)

Mijn Seat gekocht voor 5000 ,- met 118.000 km op de teller.. (2003)
De andere auto; een 206 uit 2006 was ex-demo; dus c.a. 10.000 km had ie al gereden toen wij hem kochtten.
t.o.v. Benzine bespaar ik 100-200 euro per maand (400-600 km per week rijd ik; op benzine kan ik 450 km rijden, op lpg 600 km..
Wegenbelasting per maand is maar 15 euro ofzo meer dan benzine, en 40 euro minder dan diesel..
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_95850312
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 09:34 schreef the85mc het volgende:
Als ik 3.000 euro te besteden had zou ik kiezen voor een volvo 850 op LPG. die dingen zijn ruim, dus ook met 2 meter kun je er nog goed inzitten en ze zijn n iet al te duur. Meestal wel een wat hoge kmstand, al schijnt dat geen probleem te zijn.
En ze zijn er met 5 cilinder, met bijbehorend mooi geluid :9~ En in de 2.5 20v uitvoering met 170 pk..
850's op LPG zijn zo goed als onbreekbaar.. :)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  maandag 25 april 2011 @ 01:15:40 #34
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_95943221
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 21:38 schreef roeleke92 het volgende:
gas geef over het algemeen veel problemen vooral als het later is ingebouwd
haha :') Jij bent vast een kenner...
  maandag 25 april 2011 @ 01:17:51 #35
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_95943292
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 00:19 schreef MissionPhailed het volgende:
maar 't schijnt dat high-performance motoren wat minder enthousiast LPG blieven.
Volgens mij is 'high-performance' ook niet echt het doel van TS.

Mijn voorkeur is zeker lpg. Goedkoper en zuiniger. En onderhoudsvrij, mits Vialle :)
  maandag 25 april 2011 @ 01:24:12 #36
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_95943497
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:54 schreef Ghost_Rider het volgende:
Met LPG ben je gewoon goedkoper uit maar reken er maar op dat je om de 300km 450 km je tank weer vol moet gooien en eens in de zoveel tijd per 3-6 maanden moet je toch weer benzine erbij gooien, want daar start hij toch op. Is dat het je waard iets goedkoper rijden en dan elke 300 450 moeten tanken of iets veel duurder en dan net zo goedzorgeloos 7 a 900 km rijden.

heb het beiden gedaan en zou nu weer voor [s]diesel[/] LPG gaan
Een paar belangrijke correcties.

Ik doe nu beide: LPG privé en diesel zakelijk.

Ik zou altijd voor LPG gaan. Benzine/LPG vind ik lekkerder rijden dan zo'n (tamme Bluemotion ;( ) diesel, LPG is goedkoper en beter voor het milieu. Het belangrijkste bezwaar voor mij is dat ik een reservewiel in de achterbak moet leggen als ik ver ga rijden, maar dat neem ik dan wel voor lief.
  maandag 25 april 2011 @ 01:28:36 #37
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_95943629
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 14:13 schreef Marco001 het volgende:

Hangt ervanaf hoor; Ik haal makkelijk 600 km op 1 tank LPG, verbruik niet anders als de benzine-versie :)
Dat is niet mogelijk, de energie-inhoud van LPG is lager dan die van benzine. Het verschil moet altijd zo'n 15-20% zijn tov. benzine. Ik rijd 1:14 op benzine en 1:11 op LPG.
pi_95961571
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 01:24 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Een paar belangrijke correcties.

Ik doe nu beide: LPG privé en diesel zakelijk.

Ik zou altijd voor LPG gaan. Benzine/LPG vind ik lekkerder rijden dan zo'n (tamme Bluemotion ;( ) diesel, LPG is goedkoper en beter voor het milieu. Het belangrijkste bezwaar voor mij is dat ik een reservewiel in de achterbak moet leggen als ik ver ga rijden, maar dat neem ik dan wel voor lief.
Ja een hippydiesel, vraag je baas om een andere wagen. Over het algemeen trekken diesels harder dan LPG of benzine wagens.
  maandag 25 april 2011 @ 18:52:31 #39
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_95962720
quote:
10s.gif Op maandag 25 april 2011 18:17 schreef ibaneX het volgende:

[..]

Ja een hippydiesel, vraag je baas om een andere wagen. Over het algemeen trekken diesels harder dan LPG of benzine wagens.
Heb ik al eens naar gekeken. En Golf 2.0 TDI trekt niet sneller dan een Golf 2.0 TSI, om maar even een middenklasse model auto te noemen.
pi_95973304
2.0tsi is niet zo midddeklasse maar een GTI. Maar goed om een GTI en GTD maar eens te vergelijken:

TSI 280Nm
TDI 350Nm

Het verschil in koppel ga je ook echt wel merken. Ik weet wel zeker dat de GTD ook echt sneller rijd dan de TSI.

@TS: Gewoon lekker rijden blijven. Als ie stukgaat of als je een ander koopt. Zou ik wel eens naar G3 kijken, diesel is ook al erg duur tegenwoordig....
  maandag 25 april 2011 @ 22:25:49 #41
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_95973590
quote:
10s.gif Op maandag 25 april 2011 22:20 schreef ibaneX het volgende:
2.0tsi is niet zo midddeklasse maar een GTI. Maar goed om een GTI en GTD maar eens te vergelijken:

TSI 280Nm
TDI 350Nm

Het verschil in koppel ga je ook echt wel merken. Ik weet wel zeker dat de GTD ook echt sneller rijd dan de TSI.

170 vs 210 pk

Ik weet zeker dat de TSI sneller is. En niet zo'n beetje ook. Die GTD is overigens wel een leuke diesel. Zou je daar echt 1:19 gemiddeld mee halen?

Beide zijn overigens geen optie voor mij, te duur.
pi_95979516
Denk maar eerder aan een 1:16.
pi_95984835
Ik haal 1:17 met mijn 2.0 TDI, en dat haal ik gemakkelijk. Veel snelweg en dan 130 op de cruisecontrol is 1:19.
  dinsdag 26 april 2011 @ 12:41:29 #44
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_95990562
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 april 2011 00:25 schreef ibaneX het volgende:
Denk maar eerder aan een 1:16.
Zo iets verwachtte ik al. Nog niet gek voor zo'n snelle auto, maar te onzuinig/duur voor mij.
pi_95993525
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 01:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat is niet mogelijk, de energie-inhoud van LPG is lager dan die van benzine. Het verschil moet altijd zo'n 15-20% zijn tov. benzine. Ik rijd 1:14 op benzine en 1:11 op LPG.
Volgens autoweek gebruikerervaringen: 1:13 op benzine, ik haal 1:11.5-1:12.5 op lpg, terwijl ik niet zo zuinig rijd. komt neer op gemiddeld 600 km per tank(heb een tank met max. vulinhoud van 52 liter..
1 kilometer minder per liter komt neer op c.a 52 km minder in totaal dus een afwijking van nog geen 10%
Overigens is mijn benzinetank aanzienlijk kleiner(35 liter!) waardoor ik op LPG verder kan rijden.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  dinsdag 26 april 2011 @ 14:24:42 #46
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_95994340
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 14:01 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Volgens autoweek gebruikerervaringen: 1:13 op benzine, ik haal 1:11.5-1:12.5 op lpg, terwijl ik niet zo zuinig rijd. komt neer op gemiddeld 600 km per tank(heb een tank met max. vulinhoud van 52 liter..
1 kilometer minder per liter komt neer op c.a 52 km minder in totaal dus een afwijking van nog geen 10%
Overigens is mijn benzinetank aanzienlijk kleiner(35 liter!) waardoor ik op LPG verder kan rijden.
Dat is zeer zuinig op LPG (zonder je best te doen), kleine motorinhoud?

Maar goed, dat van die calorische inhoud is gewoon een feit, zoek het anders maar eens op. Het verschil zou toch zeker 15% moeten zijn. Test het eens op benzine zou ik zeggen, wel interessant :)
pi_95997255
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 14:24 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat is zeer zuinig op LPG (zonder je best te doen), kleine motorinhoud?

Maar goed, dat van die calorische inhoud is gewoon een feit, zoek het anders maar eens op. Het verschil zou toch zeker 15% moeten zijn. Test het eens op benzine zou ik zeggen, wel interessant :)
1.4 16V 74 kw.. Motor word niet meer geproduceerd, omdat hij te onzuinig bleek te zijn.. (mijn vader doet 1:13.5 met zijn auto, ook 1.4 16V)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_95997613
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 09:35 schreef Iridal het volgende:
Ik haal 1:17 met mijn 2.0 TDI, en dat haal ik gemakkelijk. Veel snelweg en dan 130 op de cruisecontrol is 1:19.
Dan heb jij denk ik al een commonrail motor. Ik heb nog een pompverstuiver van de laatste generatie. Ik haal met met doorrijden(zware voet) de 1:16 maar net, rustig aan dan haal ik de 1:16.5 oid.

1.4 16v klinkt als een polo blokje.
pi_95998214
Ehh, geen idee of het common rail is, denk het wel.
Het rijdt, en het rijdt goed ;)
pi_95998229
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 april 2011 15:53 schreef ibaneX het volgende:

[..]

Dan heb jij denk ik al een commonrail motor. Ik heb nog een pompverstuiver van de laatste generatie. Ik haal met met doorrijden(zware voet) de 1:16 maar net, rustig aan dan haal ik de 1:16.5 oid.

1.4 16v klinkt als een polo blokje.
Seat ibiza uit 2003, dus inderdaad Polo platform. , en de andere een Peugeot 206..
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')