Dat is dan ook hans klok in vermoming die voor m loopt. Of hans kazan.quote:
Geen idee, een fotosoep is 't niet.quote:Op woensdag 20 april 2011 02:05 schreef nubreektmijnklomp het volgende:
[..]
Dat is dan ook hans klok in vermoming die voor m loopt. Of hans kazan.
Indianen waren zeer goede paardenfokkers.quote:
quote:Op donderdag 21 april 2011 18:36 schreef Isamaru het volgende:
Wat veel mensen niet weten is dat paarden helemaal niet voorkwamen in Amerika, totdat de blanken daar kwamen. Mensen associėren native-americans altijd gelijk met paarden, maar dat was voor die mensen daar iets nieuws.
Van Noord- tot Zuid Amerika, alle stammen keken hun ogen uit toen de Spanjaarden binnen marcheerden (met rare pannen op hun kop (helmen, metaal/ijzer hadden ze daar sowieso niet. Alleen goud, hout en steen geloof ik)). Vooral in het zuiden, waar men alleen (soort van) de lama kende en had gedomesticeerd (in tegenstelling tot de grote bizons die in het noorden bekend waren, maar helaas ook hebben geleden onder de vernietigende kracht van de blanken :\) .
De mensen daar ontvingen de Spanjaarden op hun grote viervoeters vaak als goden! En helaas was ook het zwaard (en later het geweer) al snel iets indrukwekkends, waartegen de natives niet waren opgewassen.
Klopt, maar voor de volledigheid zal ik nog maar even toevoegen (het zal al wel bekend zijn) dat het paard door de Spanjaarden eigenlijk werd geherintroduceerd. De Paleo-Indianen hebben het oorspronkelijke Amerikaanse paard nog bejaagd, maar het stierf uit aan het einde van de laatste ijstijd en is nooit gedomesticeerd.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:36 schreef Isamaru het volgende:
Wat veel mensen niet weten is dat paarden helemaal niet voorkwamen in Amerika, totdat de blanken daar kwamen. Mensen associėren native-americans altijd gelijk met paarden, maar dat was voor die mensen daar iets nieuws.
Doordat ze beschikking kregen over paarden en daarmee op hun eigen manier fokten, veranderde de manier van leven voor aantal stammen gigantisch.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:36 schreef Isamaru het volgende:
Dat ontken ik ook nietquote:Op vrijdag 22 april 2011 01:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Doordat ze beschikking kregen over paarden en daarmee op hun eigen manier fokten, veranderde de manier van leven voor aantal stammen gigantisch.
De 2 schilderijen van Paulus Potter zijn Spaanse gevlekte paarden die ze ook naar Amerika meenamen.
Je geeft prima info en ik vul het wat aan.quote:Op vrijdag 22 april 2011 01:56 schreef Isamaru het volgende:
[..]
Dat ontken ik ook niet! Maar er zijn zelfs mensen die denken dat paarden daar vandaan komen 0_o.... Het is toch een leuk weetje, waarvan veel mensen op dit forum voor het eerst horen.
Niet 'in plaats van'. Zie Hoeveel Indianen zijn er uitgeroeid? Het scalperen werd óók door kolonisten gedaan, maar is niet door hen ingevoerd.quote:Op vrijdag 22 april 2011 01:56 schreef Isamaru het volgende:
[..]
(net als bv het scalperen van schedels, wat door de westerlingen werd gedaan ipv andersom..)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |