Bron: http://hnn.us/articles/7302.htmlquote:Thus, according to Ward Churchill, a professor of ethnic studies at the University of Colorado, the reduction of the North American Indian population from an estimated 12 million in 1500 to barely 237,000 in 1900 represents a"vast genocide . . . , the most sustained on record." By the end of the 19th century, writes David E. Stannard, a historian at the University of Hawaii, native Americans had undergone the"worst human holocaust the world had ever witnessed, roaring across two continents non-stop for four centuries and consuming the lives of countless tens of millions of people." In the judgment of Lenore A. Stiffarm and Phil Lane, Jr.,"there can be no more monumental example of sustained genocidecertainly none involving a 'race' of people as broad and complex as thisanywhere in the annals of human history."
Ik denk dat de Vikingen die tussen 900 en 1000 aankwamen het eerst begonnen met indianen vermoorden, of skraeling zoals zij ze noemden.quote:Op dinsdag 19 april 2011 16:04 schreef RM-rf het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_van_Kieft
de nederlanders, in dit geval Willem Kieft waren de eersten die uit economische gronden begonnen met het uitmoorden van Indianen in Noord-amerika...
op een populatie van 250 kolonisten werden tegen de 1600 indianen gedood.
wél was het warschijnlijk een totale misopvatting, de oorlog leidde tot de terugkeer van juist veel kolonisten naar het thusiland en bracht het einde van een economische groeiperiode , ook omdat de pelshandel met diezelfde indianen er flink onder te leiden had
Ik heb altijd begrepen dat de meeste indianen door de griep zijn uitgeroeid.quote:Op dinsdag 19 april 2011 16:07 schreef HSG het volgende:
Veel te veel. Allemaal door het christendom.
Klopt.quote:Op dinsdag 19 april 2011 21:08 schreef motorbloempje het volgende:
en dan te bedenken dat ze niet alleen afgeslacht zijn, maar ook 'onschuldig' massaal overleden aan meegebrachte ziekten
Dat is nog het meest trieste.quote:De Spanjaarden verbrandden bij de verovering zelfs bijna alle kostbare documenten van literatuur en wetenschap, omdat het 'heidens' zou zijn. Zonde van die informatie die verloren is gegaan.
Sarcasme mag ik hopen?quote:Op dinsdag 19 april 2011 21:13 schreef Nieuwschierig het volgende:
Drama, drama
Godzijdank hebben we er de VS voor terug gekregen.
Jij had nu liever onder Hitler c.s. geleefd?quote:Sarcasme mag ik hopen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |