bart1977 | dinsdag 19 april 2011 @ 07:28 |
Ik heb een jaren 30 woning waar uit de douche echt een pisstraal komt. Douchekop al vervangen, maar helaas. Ik kwam op het idee van een hydrofoor. Heeft iemand ooit zo'n ding geplaatst? Ervaringen? Ik wil eigenlijk niet meer dan 100 euro uitgeven, misschien zo'n ding 2ehands via marktplaats scoren en dan zelf plaatsen. Ook hiermee iemand ervaring? | |
Coolmint | dinsdag 19 april 2011 @ 07:59 |
Eerst eens kijken wat voor leidingen er lopen? Dunne leidingen vervoeren nou eenmaal minder water. Daarnaast geldt natuurlijk ook dat een cv-combi ketel of een geiser ook maar een capaciteit heeft waar ie voor gemaakt is. Met een keukengeisertje wordt het natuurlijk nooit een tropisch zwemparadijs in je badkamer... Misschien moet je wat meer info neerzetten: hoe hoog woon je, waar staat je cv, waar is je badkamer? wat voor boiler/geiser/cv? | |
BertusG | dinsdag 19 april 2011 @ 09:53 |
Dacht ook jaren dat het aan de leidingen i.c.m. met hoogte (appartement uit 1910 op de 2e verdieping) lag. Na vervanging van de combiketel word ik haast weggeblazen onder de douche.. ![]() Het is dus goed mogelijk dat er e.e.a. in je ketel is verkalkt of verroest. | |
exlurker | dinsdag 19 april 2011 @ 10:13 |
De waterdruk hangt af van verschillende factoren en kan niet zondermeer met een hydrfoor verbeterd worden De opvoerhoogte De diameter van de leidingen De weerstand in de leidingen De doorstroom capaciteit van boiler/ketel/geiser De eventuele doorstroombegrenzer De waterbesparende douche | |
sheonlydreams86 | dinsdag 19 april 2011 @ 11:09 |
Hoe oud was de oude combiketel? Ben benieuwd of wij hiermee ook te maken krijgen (woning uit 1930, CV ketel Nefit uit 2005 in aanbouw op begane grond, badkamer op 1ste verdieping) | |
Fender75 | dinsdag 19 april 2011 @ 11:47 |
Het ligt vooral aan de bestaande leidingen. Vroeger werden kleinere diameters gebruikt, en dan heb je een pisstraaltje. Of je moet een hele oude ketel hebben.. | |
Archont | dinsdag 19 april 2011 @ 11:52 |
Opletten met het verhogen van druk in een bestaand (oud) leidingstelsel, je kan wel eens lekkages veroorzaken | |
bart1977 | dinsdag 19 april 2011 @ 11:53 |
Ik heb een offerte opgevraagd bij Aquacombi, maar dat viel qua kosten wel tegen:Hoe dan ook, de vragen die jullie stellen, zijn wel goede vragen. Ik zal e.e.a. eens op een rijtje zetten. Tip van lekkages veroorzaken is ook een goede... Ik heb weinig zin om mezelf een groter probleem te geven. | |
WaVe | dinsdag 19 april 2011 @ 12:51 |
Hoe krijg je je hete water? - HR ketel - oude combiketel - boiler - geiser (bad/douche) Wat ik ooit in een huurhuisje had is dat de leiding van het geisertje naar de douche verkalkt was, toen de geiser onder kreeg, werd de leiding even schoongemaakt en deed de douche het daarna veel beter | |
Fender75 | dinsdag 19 april 2011 @ 14:41 |
Kun je de leiding tussen douchekraan en cv-ketel vervangen? | |
machtpen | dinsdag 19 april 2011 @ 15:12 |
In duitsland heb je er al 1 voor 100 euro en voor 300 heb je een dab hier in nederland. Het merk ghw is totaal onbekend en wordt allleen geleverd door aquacombi. Maar ik denk niet dat een hydrofoor een oplossing voor je probleem is. [ Bericht 4% gewijzigd door machtpen op 19-04-2011 15:19:43 ] | |
Vonkenboer | dinsdag 19 april 2011 @ 19:14 |
Even gekopieerd van de plaatselijke waterleidingmaatschappij ![]() Misschien dat je er wat aan hebt ! En goed om te weten is het volgende. Ik denk dat zelf dat je warmwaterdruk beperkt wordt door het geen wat je ketel / boiler / geiser kan leveren, of er zit in de douchekop zo'n waterbesparend zeefje. Een hydrofoor lost je problemen in ieder geval niet op. Een hydrofoor zie je vaak in appartementencomplexen waar hij zorgt dat er ook op de bovenste verdiepingen van het gebouw nog water uit de kraan kan komen ![]() | |
klipper | dinsdag 19 april 2011 @ 20:27 |
Wil je hem helpen, of juist meer problemen bezorgen. ![]() Dab raad je toch niet aan. | |
klipper | dinsdag 19 april 2011 @ 20:31 |
Al aan een standalone gedacht? Dus geen hydrofoorinstallatie, maar puur een drukverhogingspomp. Bijvoorbeeld deze: http://www.warmteservice.(...)rukverhogingspomp.do Letop deze kan ergens anders goedkoper of duurder aangeboden worden, ook zijn er meerdere typen verkrijgbaar net als merken. | |
pussywillow | dinsdag 19 april 2011 @ 22:03 |
Het zal inderdaad gewoon aan je warmwatertoestel liggen. Kijk daar dus eerst eens naar. | |
klipper | dinsdag 19 april 2011 @ 23:20 |
Hoeft niet, ts is echter wel onduidelijk over het probleem. Ts kan natuurlijk beter informeren over het hoe en waar van het probleem. Betreft het alleen de douche, meerdere of alle tappunten? Betreft het alleen warm water of ook koud water? Hoe krijg je warm water?, geiser (keuken, douche of badgeiser), combiketel. Welk merk en type? Indien het alleen de douche betreft, kan het natuurlijk ook aan de kraan liggen, deze kan versleten zijn doordat deze bijvoorbeeld uit de spindel gedraaid is en daardoor niet voldoende opent, maar ook de rubbers kunnen versleten zijn. Indien het alleen warm water betreft, kan het aan het type toestel liggen. Indien het zowel koud als warm water betreft, en de kraan is uitgesloten, dan kan het inderdaad de druk zijn, in dit geval kan een drukverhogingspomp helpen, anders heb je er vrij weinig aan. Maar als het aantal liters wat je toestel kan verwerken gewoon bereikt wordt, dan gaat dit hem niet helpen, maar eerder tegenwerken. Ts zou eens kunnen beginnen met klokken van de tijd om te kijken hoeveel water hij kan tappen in 1 minuuut, zowel koud als war apart meten en meerdere tappunten. | |
machtpen | dinsdag 19 april 2011 @ 23:38 |
De boeren hier gebruiken allemaal dab voor beregeningspompen en hydroforen. Kwaliteitsspul wat nooit problemen geeft , we hebben er zelf ook eentje. | |
PJ | zaterdag 23 april 2011 @ 22:11 |
http://www.warmteservice.(...)rukverhogingspomp.do | |
tomaat52 | zondag 24 april 2011 @ 00:16 |
Wij hadden een waterdruk van 4 bar op de 1e verdieping. ![]() ![]() ![]() ![]() | |
klipper | zondag 24 april 2011 @ 10:03 |
Ze hebben niet lopen kutten, ze voldoen gewoon aan de wet. Doordat er steeds meer woningen bijkomen moesten de drinkwaterbedrijven steeds grotere investeringen doen om ervoor te zorgen dat de druk overal voldoende was. Om dit te voorkomen is de wetgeving aangepast waardoor de drinkwaterleidingbedrijven zonder extra investeringen nog steeds voldoen aan de wet, met diverse gevolgen voor de consument. | |
bart1977 | dinsdag 26 april 2011 @ 22:20 |
Ik heb een vaillant combiketel type VHR NL 24-28 C. Er staat een sticker van Gaskeur op met een aantal kenmerken. O.a. de CW-klasse is 4. Een goed idee; een emmertje water gevuld en het horloge erbij gepakt. Ik kom tot de volgende getallen: Warme kraan van het bad: 10 liter per minuut Warme kraan van de douche met slang zonder douchekop: 8 liter per minuut Warme kraan van de douche met slang met douchekop: 7 liter per minuut Warme kraan van de douche, ook slang eraf: 10 liter per minuut Koud water is in zowel bad als douche 15 liter per minuut Ik heb net opgezocht wat die CW-klasse precies betekent die op de HR-ketel vermeld staat. Het is CW-klasse 4, dus dat zou 12,5 liter per minuut moeten betekenen. Dat haalt 'ie langerna niet. De ketel staat op verdieping 2, de badkamer is verdieping 1. Keuken is begane grond, maar warm water wordt daar via een close-in boiler geregeld dus daar valt weinig mee te vergelijken. Als ik de warmwater-prestaties vergelijk met de CW-klasse, dan vind ik het tegenvallen. Maar er is nog wat te winnen misschien met een andere douche-slang en douche-kop. Ik zal die douchekop ook eens schoonmaken. | |
klipper | dinsdag 26 april 2011 @ 23:06 |
Is dit alleen de warme kraan, of is dit de gemengde temperatuur? Bij goed meten moet dit alleen de warme kraan zijn, en dan blijkt dat je toestel dus teveel water door het toestel jaagt, namelijk 10 liter waar dit maximaal 8,4 liter mag zijn. Of de doorstroombegrenzer is versleten of gedemonteerd, advies in deze is deze vervangen of en inregelkraan monteren in de koud water aanvoer naar het toestel. Hier maak je een denkfout, cw klasse 4 is 7,5 liter per minuut van 60 graden. Hoeveel je kan tapen bij 40graden vindt ik persoonlijk minder boeiend, dat bereik je door koud water bij te mengen. De beste handleiding is de fabrieksdocumentatie, en daarin staat dat het toestel 8,4 liter per minuut met een delta T van 50 graden kan leveren. Dus bij een aanvoertemperatuur van 10 graden is dit dus 8,4 liter van 60 graden. Je geeft in je OP aan dat je te weinig water hebt om te douchen, 8 liter warm water van 60 graden gemengd met koud water levert ongeveer 12,5 liter van 40 graden op, dit moet ruim voldoende zijn om te douchen. | |
bart1977 | woensdag 27 april 2011 @ 00:02 |
Douche en bad hebben thermostaatkranen, ik heb gemeten door de temperatuurkraan volledig op heet te zetten (bij 38 graden zit een begrenzer, en die heb ik ingedrukt om alleen warm water te trekken). Als ik je goed begrijp, lijkt het qua prestatie prima. Ik ben een veel hardere straal gewend, ik kom uit een nieuwbouw-appartement (2 hoog, van vijf verdiepingen) en daar knalde het water de kraan uit. Nou heb ik hier zo'n regendouche-kop liggen. Die heb ik op de slang gemonteerd en gemeten: 6 liter per minuut. Er zat een plastic groen zeefje in het handvat voor besparingsdoeleinden ofzo, die heb ik eruit gehaald. Ik vind een verschil van 4 liter per minuut tussen bad en douche-met-regendouchekop erg groot. Moet die druk dan niet groter zijn of maak ik een denkfout? | |
klipper | woensdag 27 april 2011 @ 08:01 |
Daar heb je dus de voordelen van een hydrofoor gehad. Als deze zo ingesteld stond dat ze op de bovenste etage ook zo'n 3 bar druk zouden hebben, dan zou die bij jouw ongeveer 4 bar geweest zijn. Echter zou de doorstroming op de ketel weer begrensd moeten zijn op de maximale capaciteit van het toestel, die echter wel veel hoger kan liggen dan je huidige toestel. Met koud water zou je het verschil wel duidelijk moeten merken. Is dat een merkloze? Een regen douche met besparing is natuurlijk absurd. De uitloop van de badkraan is anders dan de uitloop van de douche, verder doet het leidingtrace ook nog een duit in het zakje en zodoende komt er bij de ene kraan meer of minder uit. Daarnaast moet een bad natuurlijk gewoon snel gevuld worden, dus dat dit sneller gaat dan de douche is op zich niet vreemd. En met de gemeten liters per minuut is verder niets mis. Je zou de temperatuur nog kunnen meten van het water, deze moet natuurlijk gewoon richting de 60 graden gaan, alleen kan de thermostaatkraan nog wat roet in het eten gooien. Je kunt beter 8,4 liter van 60 graden kunnen bereiken dan 10 liter van maximaal 40 graden, met de 8,4 kun je dan 12,5 liter van 38 bereiken. Gezien de hoeveelheid warm water je hebt, is drukverhoging niet nodig. Neem je nu een cw6 klasse toestel en zou je dan te weinig water hebben, dan kan het rendabel zijn. | |
usernaamvergeten | zaterdag 1 oktober 2011 @ 02:13 |
Het kan ook dat er een eco-saver zit tussen de leiding en de kraan. Dit hadden wij ook in de douche, toen we dat hadden weggehaald kwam er meer water uit. | |
blomke | zaterdag 1 oktober 2011 @ 16:00 |
Volgens mij zijn diverse onderdelen (kraan, slang, leiding) mogelijk dichtgeslibt, gezien de grote debietverschillen. | |
klipper | zaterdag 1 oktober 2011 @ 17:22 |
Weerstand. | |
blomke | zaterdag 1 oktober 2011 @ 19:19 |
Door de weerstand krijg je debietverschillen | |
skrn | zaterdag 1 oktober 2011 @ 20:45 |
Ik heb in mijn woning uit 1910 maar 9 ltr/minuut uit de douche, op 40 graden celcius. Het is net aan maar mijn probleem is dat de aanvoerleiding van het koude water simpelweg te lang is / te bochtig / te dun. Als de wasmachine aanslaat beneden, voel ik het in de douche: minder water. Mijn cv trekt het echter wel, opeens het warm water opvoeren geeft een nauwelijks dunnere straal. In mijn geval moet ik ooit de hoofdwaterleiding vervangen. Hij begint al met 14 mm direct achter de watermeter, en in begreep dat 22 mm standaard was. | |
klusfoobje | maandag 3 oktober 2011 @ 02:56 |
Aangezien dat ik op termijn wil overstappen op een cw5 vc ketel ter vervanging van mijn cw3 (nefit 21Hr) Motivatie hiervoor is dat ik dan een goede regendouche wil hebben. na dit verhaal gelezen te hebben vraag ik me af of dat wel bepalend gaat worden. Ik heb hier in principe prima waterdruk ( utrecht) maar volstaat een cw5 toestel dan of ? hoe kan ik dat bepalen? want die douch eis de enige reden dat ik een cw5 zou willen. | |
sjorsie1982 | maandag 3 oktober 2011 @ 12:21 |
edit |