abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 april 2011 @ 18:19:53 #1
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_95677069

Natto

Ik at vandaag voor het eerst nattō, gefermenteerde sojabonen uit Japan. Na allerlei filmpjes op youtube hield ik mijn hart vast, mensen zeggen dat het heel vies is, erger dan blauwe kaas of vergelijkbaar met Surströmming.

Nou, pfffff, dat viel reuze mee zeg! Ik vond het nogal mild smaken, beetje naar koffie met koffiemelk. En de structuur, dat slijmerige is alleen lastig en vies om naar te kijken, maar in je mond helemaal niet erg. Integendeel.

Wie heeft er hier (meer) ervaring met natto? En zou het iets genetisch zijn, dat de een het enorm vindt stinken en smaken en de ander niet?

(trouwens, dit schattige gaf al een hint dat het allemaal best mee kon vallen met die stank. )
pi_95678948
Ik heb het gegeten in Japan en vond het niet ontzettend vies, mijn vriend die aangemoedigd door mij ook een hapje proefde moest vervolgens heel hard rennen om de WC te halen... Hij vond het verre van lekker.. :r
  dinsdag 19 april 2011 @ 14:07:01 #3
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_95712366
Gek is dat he?
Ik was tijdje terug ergens waar aan iedereen een klein stukje papier (gedrenkt in een of ander stofje) werd uitgedeeld dat je op je tong moest leggen. Een klein gedeelte van de proefpersonen ging bijna over hun nek van de gruwelijk vieze, bittere smaak. Een groot gedeelte, waaronder ik, proefde niks. Is iets in de genen. Ik geloof dat ze dat nog maar net aan het uitzoeken zijn, zulke dingen.

Iik vermoed dat het met natto ook zoiets is, want ik begrijp normaal besproken best wat een 'acquired' taste is en waar mensen van over hun nek kunnen gaan, maar die natto was echt niks bijzonders aan. Of tenminste, niet iets om kokhalzend van naar de wc te rennen.
  † In Memoriam † dinsdag 19 april 2011 @ 14:27:13 #4
91830 MaximusTG
pi_95713146
Klinkt als dit:

http://www.technischweekb(...)de-genen.75146.lynkx

Lees ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenylthiocarbamide maar eens door :).

Interessante materie. Niet aan te raden om dit aan eventuele bijdehante kinderen te laten zien :p.
pi_95797015
Heb je hier in NL gekocht? if so waar? De tokos waar ik in gezocht heb hadden het allemaal niet ;( ahah rotterdam dus... mmz daar kom ik niet zo vaak. volgens had die mini japanse "toko" in amstelveen geeneens nattou maar toen ook niet specifiek gezocht :P mm als ik weer in rotterdam ben weet ik waar ik moet zijn ^^'
  donderdag 21 april 2011 @ 13:30:09 #6
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_95803364
Ja, gevonden bij Interburgo, da's aan de A13 richting Den Haag, afslag 11. Echt heel makkelijk als je met de auto bent. Ik hoorde dat ze 't bij Hayaoto in Hillegersberg ook hebben, als dat dichterbij voor je is. En eigenlijk verwacht ik het ook wel bij minstens een van de Japanse toko's in Amsterdam/Amstelveen. Dank, Meidi-ya, Roppongi, Shilla of Tampopo. Moet altijd nog eens een rondje Amsterdamse toko's doen en zal er dan op letten.

Verder denk ik dat het assortiment alsmaar verandert en uitbreidt. Dus kan je vandaag iets nergens vinden, over jaar ligt het er misschien wel. En ik vroeg me af of dit misschien iets is dat ook bij de natuurvoedingswinkels ligt, omdat het zo supergezond zou zijn.
pi_95810644
Was volgens mij bij Ise Ya () (ook klein koreaans winkeltje tegenover :P ) langs geweest in Amstelveen omdat toevallig er langs kwam. Bij de grote in Amsterdam/Amstelveen nog niet echt geweest dus dat weet ik niet. thanks dat je een oogje open zult houden :P

Das waar je vindt een stuk meer producten als vroeger al daar ben ik wel blij mee :+ . Ik woon zelf omgeving Utrecht. In Utrecht ben ik in alle tokos geweest behalve "Tjiau Jiang (de grote)" toen hadden ze het nog niet. Maar is ook alweer een tijdje geleden dat ik er was.
pi_95832314
Ik heb het ook gegeten in Japan. Ik werd er niet heel erg blij van, terwijl ik de Japanse keuken echt wel waardeer. Ik had iets misosoepachtigs verwacht, maar ik vond het eerder naar braaksel smaken...
pi_95999824
Weet iemand of het ergens rond Den Bosch te krijgen is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')