De YS-falls mag je echt niet missen. Al is het ritje daar naar toe meestal wel prijzig (maar dat zijn alle verre ritjes), maar echt de moeite waard. Black river als je veel vogels en krokodillen wil zien, je ziet er altijd wat. Gids verteld je ook vrij veel. Die 2 zijn prima te combineren. Zit wel meer in die hoek, zoals bamboo avenue, maar dat is niet zo spectaculair (maar wel leuk om te zien).
Paardrijden is ook wel grappig, daarmee ga je oa de zee in. Vanwege de prijs en tijdsduur is het makkelijk te combineren met een dagje strand ofzo.
7km lange strand in Negril mag ook niet ontbreken. Drankje doen bij Magaritta ville (populair bij de Amerikanen, en ook wel te begrijpen waarom) en het strand aflopen.
Dacht dat dolfijnen zwemmen ook in Negril was?
Ach er zijn zoveel dingen, en overal worden wel dingen aangeboden.
Er zijn ook veel locals die voor gids spelen, kan je prima gebruik van maken. Spreek dan alleen wel van tevoren een prijs af. Enne.. plan een beetje ruim. Alles gaat op zn Jamaicaans...
Van tevoren een prijs afspreken geldt voor alles. Lig je lekker op het strand en wordt er gevraagd of je een aloe vera massage wil? Of je haar vlechten? Dan wordt je flink genaaid als je niet eerst een prijs afspreekt. Doe je dat wel, dan zijn het echte toppers.
Je hebt 2 soorten taxi's, de rode en de witte kenteken platen.
De ene is een soort openbaar vervoer. Daarbij betaal je 100JM voor een ritje op een bepaald gebied, en 200JM als je door een zone gaat (dus minder dan een euro).
Dan heb je de fake taxi's en daar zit veel verschil tussen. Je betaalt al snel het 10voudige voor hetzelfde ritje. Ze zijn wel handig als je naar een bepaalde plek wil, maar ook daarmee weer van tevoren een prijs afspreken die jij redelijk vindt.
Welke kentekenplaten bij welke taxi's horen, weet ik zo niet meer.
Verkeer daaro is een verhaal apart, dat merk je vanzelf wel

Lokaal eten moet je echt proberen. Jerk chicken en fish overal (langs de weg, aan het strand, enz) is echt heerlijk.
Ackee & salt fish is heerlijk als je ervan houdt. Ackee is een hele vette vrucht (soort advocado).
Fruit valt letterlijk uit de bomen. Mierzoet. Bananen zijn veel kleiner dan bij ons.
Rum natuurlijk. En the Jamaican Dirty Banana.
Conch is een zeevrucht die niet te omschrijven valt. Ik vond er niets aan (door de structuur) maar het is zonde als je het niet een keer probeert.
Je zal constant worden aangesproken. Voor taxi's, voor ganja (wiet), craftwork en andere dingen. Als je gewoon iets in de richting van nee bedankt zegt, ben je het snelste daar vanaf. Als je ze gaat negeren blijven ze meestal achter je aan lopen.
Vooral als je naar het strand in Negril gaat is het extreem (al is alles redelijk beleefd, ik kon er steeds wel om lachen).
Waarom ga je daar nu eigenlijk heen? Volgens mij is het regenseizoen net voorbij, en begint het orkaan seizoen?
Heenweg was bij mij 14 uur vliegen, terug 11 ofzo. Maar ik had een stop op de Dom Republiek, en vloog via België.
Slaappil erin mikken, en je vlucht is zo voorbij. Diazepam kan je daaro overal ophalen bij de apotheek