Geschiedenisquote:Amstel Gold Race is een Nederlandse eendaagse wielerwedstrijd voor profrenners, die sinds 1966 jaarlijks gehouden wordt in de Limburgse heuvels en tot de wielerklassiekers wordt gerekend.
De Amstel Gold Race maakte sinds 1989 deel uit van de wereldbeker wielrennen, sinds 2005 van de UCI ProTour, sinds 2009 van de UCI World Calendar en vanaf 2011 behoort hij tot de UCI World Tour. Desondanks wordt de wedstrijd nog altijd een trapje lager ingeschat dan bijvoorbeeld Milaan-San Remo, Luik-Bastenaken-Luik of de Ronde van Vlaanderen.
De naam komt van de hoofdsponsor, het biermerk Amstel. De Nederlander Jan Raas won de wedstrijd vijf keer, een record. Men sprak in die jaren wel van de Amstel Gold Raas.
Bron: Wiki
Parcoursquote:De Amstel Gold Race werd pas in 1966 voor het eerst georganiseerd, en is dus 'slechts' aan zijn 45ste editie toe. Ondanks het ontbreken van een lange historie, is de koers één van de hoogtepunten in het klassieke voorjaar, en dat blijkt ook uit de rijke erelijst. Onder meer grote buitenlandse namen als Walter Planckaert (1972), Eddy Merckx (1973 en 1975), Freddy Maertens (1976), Bernard Hinault (1981), Phil Anderson (1983), Johan Museeuw (1994), Bjarne Riis (1996), Erik Zabel (2000) en meer recent ook Michele Bartoli, Alexander Vinokourov, Davide Rebellin, Danilo Di Luca, Fränk Schleck en Damiano Cunego prijken op de erelijst.
Als de grootste koers van Nederland heeft de Amstel Gold Race ook een hele hoop Nederlandse winnaars gekend. De eerste was Arie den Hartog in 1967, een jaar later gevolgd door Steevens. Recordhouder qua aantal zeges in de Amstel Gold Race is Jan Raas, die tussen 1977 en 1981 vijf maal de handen in de lucht mocht steken. Ook andere Nederlandse wielergrootheden als Gerrie Knetemann (1974 en 1985), Steven Rooks (1986) en Joop Zoetemelk (1987) kwamen ooit winnend over de finishlijn, die tot en met 2002 nog in Maastricht getrokken lag. Daarnaast staan ook Jacques Hanegraaf (1984), Jelle Nijdam (1988), Adrie van der Poel (1990) en Frans Maassen (1991) op de erelijst. De laatste twee Nederlandse winnaar van de Amstel Gold Race waren Michael Boogerd en Erik Dekker in respectievelijk 1999 en 2001.
Bron: Wielerflits
quote:1. Philippe Gilbert Omega Pharma-Lotto 06:22:54
2. Ryder Hesjedal Team Garmin - Transitions 00:02
3. Enrico Gasparotto Team Astana zt.
4. Bert De Waele Landbouwkrediet 00:05
5. Roman Kreuziger Liquigas-Doimo zt.
6. Damiano Cunego Lampre - Farnese Vini zt.
7. Frank Schleck Saxo Bank 00:07
8. Marco Marcato Vacansoleil 00:09
9. Karsten Kroon BMC Racing Team 00:11
10. Chris Horner Radio Shack zt.
11. Paul Martens Rabobank ProTeam zt.
12. Serguei Ivanov Katusha zt.
13. Cadel Evans BMC Racing Team zt.
14. Oscar Gomez Freire Rabobank ProTeam 00:17
15. Eduard Vorganov Katusha zt.
16. Sylvain Chavanel Quickstep - Innergetic 00:19
17. Haimar Zubeldia Agirre Radio Shack 00:21
18. Andy Schleck Saxo Bank 00:25
19. Carlos Barredo Llamazales Quickstep - Innergetic 00:37
20. Jurgen Van Den Broeck Omega Pharma-Lotto 00:46
21. Vincenzo Nibali Liquigas-Doimo 00:56
22. Alexandr Kolobnev Katusha 01:11
23. Robert Gesink Rabobank ProTeam 01:38
24. Bjorn Leukemans Vacansoleil 02:02
25. Fabian Wegmann Milram zt.
Briljant renner.quote:Op zondag 17 april 2011 16:59 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg ik wil geen Gilbert in Rabobank. Irritante renner.
Nah. Vreselijke renner. Een geboren winnaar en dan nog eentje die graag koerst, wat heb je daar nu aan?quote:
Misschien wel de beste van de wereld. Wat Cancellara niet lukt in RVV en PR lukt het hem nu wel om in een absoluut favorietenrol te winnen.quote:
Tot nu toe, tot nu toe.quote:Op zondag 17 april 2011 17:00 schreef UltraR het volgende:
Die LL Sanchez is trouwens tot nu toe ook wel een monumentale miskoop zeg.
quote:Op zondag 17 april 2011 17:00 schreef franklop het volgende:
wel handig dat topic automatisch voor je geopend wordt
Als persoon is het wel een droeftoeter, met zn oorbel en zijn slechte Nederlands.quote:Op zondag 17 april 2011 17:01 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Nah. Vreselijke renner. Een geboren winnaar en dan nog eentje die graag koerst, wat heb je daar nu aan?
Ze hebben inderdaad niets geprobeerd voor de Cauberg. Er is nooit een Rabo vooruit geweest inderdaad (LL, Barredo). Het volgende moment om aan te vallen was toen Andy ging, toen konden ze simpelweg niet mee. Ze waren allemaal minder dan Andy, en zelfs die kwam niet weg. Er is echt geen tactische fout gemaakt hoor.quote:Op zondag 17 april 2011 16:59 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dan moet je iets voor de Cauberg proberen. Blijkbaar konden ze dat ook niet. Helaas.
Gilbert had dan wel 2 knechten mee, Cancellara 0 (maar dat is zijn eigen schuld).quote:Op zondag 17 april 2011 17:01 schreef Felagund het volgende:
[..]
Misschien wel de beste van de wereld. Wat Cancellara niet lukt in RVV en PR lukt het hem nu wel om in een absoluut favorietenrol te winnen.
Tja, heb je zijn team gezien?quote:Op zondag 17 april 2011 17:01 schreef Felagund het volgende:
[..]
Misschien wel de beste van de wereld. Wat Cancellara niet lukt in RVV en PR lukt het hem nu wel om in een absoluut favorietenrol te winnen.
Voor een Waal spreekt hij goed Nederlands hoor.quote:Op zondag 17 april 2011 17:02 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Als persoon is het wel een droeftoeter, met zn oorbel en zijn slechte Nederlands.
Nee, 10 keer liever Boonen.
Voor een waal spreekt hij best goed vlaams.quote:Op zondag 17 april 2011 17:02 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Als persoon is het wel een droeftoeter, met zn oorbel en zijn slechte Nederlands.
Nah, wat mij betreft sowieso geen Belgen, behalve VDB2.quote:Op zondag 17 april 2011 17:02 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Die oorbel is lelijk ja, maar wat is er mis met zijn Nederlands?quote:Op zondag 17 april 2011 17:02 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dat sowieso en eerst door hem vragen aan die laffe Raboploeg of ze wilden helpen. Nee dus. Oké, dan doe ik het zelf wel.quote:Op zondag 17 april 2011 17:02 schreef Arcee het volgende:
Koploper terughalen en dan zelf winnen. Bazenoverwinning.
Katusha probeert het nog en Andy deed ook nog wat. Rabo heeft niks gedaan in de finale.quote:Op zondag 17 april 2011 17:02 schreef DeeBee het volgende:
Gesink z'n benen vielen er al vanaf, greep paar keer naar z'n hamstrings... En tsja, Gilbert klaart iedereen, geen enkele ploeg lukt het om weg te blijven met mannen, dus niet 'weer alleen' Rabo wat dat overkomt of zo...
Tot dan ging het prima. Maar de laatste twintig kilometer leek er geen plan meer.quote:Op zondag 17 april 2011 17:02 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ze hebben inderdaad niets geprobeerd voor de Cauberg. Er is nooit een Rabo vooruit geweest inderdaad (LL, Barredo).
Dat zal blijken, of ze wilden wachten tot de Cauberg of dat ze niet konden.quote:Het volgende moment om aan te vallen was toen Andy ging, toen konden ze simpelweg niet mee. Ze waren allemaal minder dan Andy, en zelfs die kwam niet weg. Er is echt geen tactische fout gemaakt hoor.
Eigenlijk had Gesink moeten gaan waar A Schleck ging.quote:Op zondag 17 april 2011 17:03 schreef PirE het volgende:
[..]
Katusha probeert het nog en Andy deed ook nog wat. Rabo heeft niks gedaan in de finale.
Dit meen je? Dat is pas een boer.quote:Op zondag 17 april 2011 17:02 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Nah, wat mij betreft sowieso geen Belgen, behalve VDB2.
dat wilde hij dus doenquote:Op zondag 17 april 2011 17:04 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Eigenlijk had Gesink moeten gaan waar A Schleck ging.
Je bent in de war met Kroon.quote:Op zondag 17 april 2011 17:04 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Nee he, hij had kramp. 't Is ook altijd wat met 'm.
Heb jij wel 's 260 km gefietst?quote:Op zondag 17 april 2011 17:04 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Nee he, hij had kramp. 't Is ook altijd wat met 'm.
Wat heeft zijn team met Gilbert te maken? Gilbert heeft het voor het grootste deel alleen moeten doen, dat maakt de overwinning alleen maar mooier.quote:
Denk niet dat 'ie zich heeft ingehoudenquote:Op maandag 11 april 2011 21:13 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik vraag me af hoe diep Gilbert wil gaan voor een 2e overwinning. Zal uiteraard wel volgen en meesprinten als het daarop aankomt, maar initiatief nemen zoals vorig jaar....
Ik zie 'm eerder sparen voor LBL en eventueel meedoen voor de AGR als dat op zuinige manier kan.
Nah, ik vind hem toch wel de enige sympathieke Belgische wielrenner.quote:
Nee. Maar A Schleck, Gilbert, Rodriguez, etc. kwamen toch ook mee?quote:
Dat zei die eerder ook al.quote:Op zondag 17 april 2011 17:07 schreef Ambrosius het volgende:
Mart noemt Gilbert gelijk de beste renner in de wereld op dit moment..
daar liegt hij niks bijquote:Op zondag 17 april 2011 17:07 schreef Ambrosius het volgende:
Dat verbaast toch niet echt?quote:Op zondag 17 april 2011 17:06 schreef marcodej het volgende:
Schijnbaar toch een harde koers geweest.
Ja, over Cancellera.quote:
Gilbert? Ik vind dat Gesink het dan weer eens moet proberen.quote:Op zondag 17 april 2011 17:08 schreef franklop het volgende:
benieuwd of hij LBL kan winnen, toch een ander soort koers
Eén van zijn weinige uitspraken die dicht bij de waarheid zitten.quote:Op zondag 17 april 2011 17:07 schreef Ambrosius het volgende:
Daar zou hij weleens gelijk in kunnen hebben.quote:Op zondag 17 april 2011 17:07 schreef Ambrosius het volgende:
LBL ligt Gesink een stuk beter, minder explosief.quote:Op zondag 17 april 2011 17:09 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Gilbert? Ik vind dat Gesink het dan weer eens moet proberen.
Ik moet lachen.quote:Op zondag 17 april 2011 17:08 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Nah, ik vind hem toch wel de enige sympathieke Belgische wielrenner.
Het zijn geen robots.quote:[..]
Nee. Maar A Schleck, Gilbert, Rodriguez, etc. kwamen toch ook mee?
quote:Op zondag 17 april 2011 17:10 schreef lolcat8811 het volgende:
De Belgen heersen in de klassiekers [ afbeelding ]
Beste klassieke renner iig. Dat is hij eigenlijk al een paar jaar, zeker de meest veelzijdige.quote:Op zondag 17 april 2011 17:09 schreef marcodej het volgende:
[..]
Daar zou hij weleens gelijk in kunnen hebben.
Dat wel. En toch vind ik de AGR meer voor Gesink en LBL meer voor Ten Dam. Ook al denk ik eerder dat Gesink LBL wint dan AGR.quote:Op zondag 17 april 2011 17:09 schreef Felagund het volgende:
[..]
LBL ligt Gesink een stuk beter, minder explosief.
Niet mee eens, Cancellera.quote:Op zondag 17 april 2011 17:11 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Beste klassieke renner iig. Dat is hij eigenlijk al een paar jaar, zeker de meest veelzijdige.
Ga toch weg man, het overgrote deel van het werk is door vd Broeck en Vanendert gedaan.quote:Op zondag 17 april 2011 17:05 schreef Felagund het volgende:
[..]
Wat heeft zijn team met Gilbert te maken? Gilbert heeft het voor het grootste deel alleen moeten doen, dat maakt de overwinning alleen maar mooier.
Ik bedoelde in de laatste 20 km. Vanendert kreeg het gaatje niet dicht. De andere favorieten hebben in zijn wiel van het werk kunnen profiteren maar alsnog wint hij makkelijk.quote:Op zondag 17 april 2011 17:11 schreef UltraR het volgende:
[..]
Ga toch weg man, het overgrote deel van het werk is door vd Broeck en Vanendert gedaan.
Nou? Ik ben dat smoesje dat Gesink jong en onervaren is inmiddels ook wel zat. En zij zitten er misschien wel vaker bij dan Gesink.quote:
Gilbert heeft al podium gereden in 6 grote (voormalige WB) klassiekers, Cancellara voor zover ik weet in 3. Lijkt me duidelijk wie er veelzijdiger is.quote:
Belgen horen toch vloeiend Nederlands te spreken?quote:Op zondag 17 april 2011 17:03 schreef Lagrinta het volgende:
Gilbert slecht Nederlands? Hij praat beter Nederlands dan de meeste Nederlanders Frans.
Dat bedoel ik ook. Vd Broeck z'n idioot harde rijden op kop zat volgens mij ook nog in de laatste 20 km., en Vanendert heeft ook vele kilometers nuttig werk verricht.quote:Op zondag 17 april 2011 17:12 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik bedoelde in de laatste 20 km. Vanendert kreeg het gaatje niet dicht. De andere favorieten hebben in zijn wiel van het werk kunnen profiteren maar alsnog wint hij makkelijk.
Aan de andere kant heeft Cancellara drie verschillende monumenten gewonnen. Gilbert nog maar één.quote:Op zondag 17 april 2011 17:13 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Gilbert heeft al podium gereden in 6 grote (voormalige WB) klassiekers, Cancellara voor zover ik weet in 3. Lijkt me duidelijk wie er veelzijdiger is.
Klopt, maar Vlaanderen en Roubaix zijn zoveel anders dan die andere koersen, daardoor vind ik 'm veelzijdiger. Hij wordt bovendien ook simpel WK ITT.quote:Op zondag 17 april 2011 17:13 schreef Beregd het volgende:
[..]
canc kan mss de helft van de "wereldbekerwedstrijden" winne, gilbert mogelijks 9 van de 10.
Canc wint Ronde van Zwitserland, speelt vaak een hoofdrol in de Tour, wint OS, en doet in het voorjaar mee voor de winst in MSR, RvV en P-R en is ook vaak sterk op WK's.quote:Op zondag 17 april 2011 17:13 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Gilbert heeft al podium gereden in 6 grote (voormalige WB) klassiekers, Cancellara voor zover ik weet in 3. Lijkt me duidelijk wie er veelzijdiger is.
quote:Op zondag 17 april 2011 17:13 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Nou? Ik ben dat smoesje dat Gesink jong en onervaren is inmiddels ook wel zat. En zij zitten er misschien wel vaker bij dan Gesink.
quote:Op zondag 17 april 2011 17:11 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Dat wel. En toch vind ik de AGR meer voor Gesink en LBL meer voor Ten Dam. Ook al denk ik eerder dat Gesink LBL wint dan AGR.
Cancellara heeft dan weer drie monumenten gewonnen, Gilbert een. Maar over het algemeen is Contador natuurlijk de beste wielrenner van dit moment, vijf grote rondes in vier jaar gewonnen (en handenvol andere koersen).quote:Op zondag 17 april 2011 17:13 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Misschien aan het feit dat je soms gewoon niet goed genoeg bent.quote:Op zondag 17 april 2011 17:15 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Dat ik niet denk dat het aan de afstand ligt.
SoK heeft het over klassiekers.quote:Op zondag 17 april 2011 17:15 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Canc wint Ronde van Zwitserland, speelt vaak een hoofdrol in de Tour, wint OS, en doet in het voorjaar mee voor de winst in MSR, RvV en P-R en is ook vaak sterk op WK's.
Best veelzijdig toch?
quote:
Gesink is gewoon niet van dat explosieve versnellen op dit soort klimmetjes, hij moet in een ritme klimmen, maar als hij z'n ritme heeft, is Gilbert al boven..quote:Op zondag 17 april 2011 17:16 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ten Dam zie ik LBL niet winnen.
Gesink moet het van lange steile klims hebben. Dat is altijd zo geweest en zal ook voorlopig nog wel blijven. Ik vind het niet vreemd dat hij hier "zoek" wordt gereden op de slotklim.
De enige manier waarop hij het zou kunnen winnen is op de manier zoals hij het in 2009 deed en zoals Andy het vandaag deed.quote:Op zondag 17 april 2011 17:17 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Gesink is gewoon niet van dat explosieve versnellen op dit soort klimmetjes, hij moet in een ritme klimmen, maar als hij z'n ritme heeft, is Gilbert al boven..
Als er nog een WB was, had Gilbert die de vorige jaren telkens met gemak gewonnen, dat zegt al genoeg.quote:
Dat wel. Maar dan moet hij als doel hebben het winnen van de Tour en niet van het winnen van AGR of LBL. Dan moet hij ook meedoen aan koersen waar Contador rond deze tijd van het jaar aan meedoet.quote:Op zondag 17 april 2011 17:16 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ten Dam zie ik LBL niet winnen.
Gesink moet het van lange steile klims hebben. Dat is altijd zo geweest en zal ook voorlopig nog wel blijven. Ik vind het niet vreemd dat hij hier "zoek" wordt gereden op de slotklim.
Dat is wat mij betreft niet de enige graadmeter. Als we het over klassiekers hebben is daadwerkelijk monumenten winnen ook belangrijk.quote:Op zondag 17 april 2011 17:18 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Als er nog een WB was, had Gilbert die de vorige jaren telkens met gemak gewonnen, dat zegt al genoeg.
quote:1 Philippe Gilbert (Bel) Omega Pharma-Lotto
2 Joaquin Rodriguez Oliver (Spa) Katusha Team
3 Simon Gerrans (Aus) Sky Procycling
4 Jakob Fuglsang (Den) Leopard Trek
5 Alexandr Kolobnev (Rus) Katusha Team
6 Oscar Freire Gomez (Spa) Rabobank Cycling Team
7 Björn Leukemans (Bel) Vacansoleil-DCM Pro Cycling Team
8 Ben Hermans (Bel) Team RadioShack
9 Robert Gesink (Ned) Rabobank Cycling Team
10 Paul Martens (Ger) Rabobank Cycling Team
3 man in de top 10, het is wel het verhaal van het voorjaar in de grote koersen voor Rabobank. Sterk in de breedte, maar ze winnen geen grote koersen.quote:
quote:Op zondag 17 april 2011 17:20 schreef Felagund het volgende:
[..]
3 man in de top 10, het is wel het verhaal van het voorjaar in de grote koersen voor Rabobank. Sterk in de breedte, maar ze winnen geen grote koersen.
Dan de Tour maar.quote:Op zondag 17 april 2011 17:20 schreef Felagund het volgende:
[..]
3 man in de top 10, het is wel het verhaal van het voorjaar in de grote koersen voor Rabobank. Sterk in de breedte, maar ze winnen geen grote koersen.
Wat wil je? Je kan ook als ploeg je pijlen richten op het winnen van een grote ronde. Maar dan moet je ook geen renners als Freire in de Tour hebben.quote:Op zondag 17 april 2011 17:20 schreef Felagund het volgende:
[..]
Die nemen ze dan ook niet mee.quote:Op zondag 17 april 2011 17:21 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Wat wil je? Je kan ook als ploeg je pijlen richten op het winnen van een grote ronde. Maar dan moet je ook geen renners als Freire in de Tour hebben.
Gezien het feit dat ik niet denk dat Menchov en Sanchez hun staaltje van vorig jaar gaan herhalen en gezien het feit dat dit qua Pyreneën/Alpen en qua klimmen/tijdritten een zeer gunstige Tour is, zie ik Gesink als serieuze podiumkandidaat.quote:
Menchov gaat zijn staaltje zeker niet herhalen want die doet niet mee.quote:Op zondag 17 april 2011 17:24 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Gezien het feit dat ik niet denk dat Menchov en Sanchez hun staaltje van vorig jaar gaan herhalen en gezien het feit dat dit qua Pyreneën/Alpen en qua klimmen/tijdritten een zeer gunstige Tour is, zie ik Gesink als serieuze podiumkandidaat.
Lijkt me ook voor Gesink ook geschikter. Hopelijk kan hij volgende week zondag zich weer laten zien.quote:
Oh ja.quote:Op zondag 17 april 2011 17:25 schreef marcodej het volgende:
[..]
Menchov gaat zijn staaltje zeker niet herhalen want die doet niet mee.
Inderdaad..Nu laat hij Rodriguez ook nog effe op kop om er pas op het einde van weg te gaan. Vriendelijke manquote:Op zondag 17 april 2011 17:20 schreef Beregd het volgende:
Gilbert wordt idd niet alleen sterker, maar ook telkens sympathieker.
Toch leek hij vroeger explosiever dan nu. Ik zie hem iig geen top 5 meer rijden in de Waalse Pijl...quote:Op zondag 17 april 2011 17:17 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Gesink is gewoon niet van dat explosieve versnellen op dit soort klimmetjes, hij moet in een ritme klimmen, maar als hij z'n ritme heeft, is Gilbert al boven..
Oman lag hem beter en de concurrentie was minder dan alles wat erna is gekomen.quote:Op zondag 17 april 2011 17:29 schreef Ereinion het volgende:
Gesink lijkt dit jaar toch een beetje zijn topvorm in Oman achter gelaten te hebben. Daarna heeft hij nog wel goede resultaten neergezet, maar eigenlijk heeft hij er op geen enkele klim daarna er nog goed uitgezien.
Yah, ik vond het oude parcours toch leuker. Nu loopt het toch wel erg vaak uit op een groepsspring op de Caubergquote:Op zondag 17 april 2011 17:30 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Rodriguez was de enige ander die had kunnen winnen, als 'ie wat zuiniger had gereden (flinke demarrage, te vroeg aangaan op de Cauberg).
De AGR begint steeds meer weg te krijgen van de Waalse Pijl trouwens
Heeft volgens mij ook te maken met dat ze op het einde continue uitkomen op grote wegen waar een peloton een groot voordeel heeft.quote:Op zondag 17 april 2011 17:31 schreef Lann555 het volgende:
[..]
Yah, ik vond het oude parcours toch leuker. Nu loopt het toch wel erg vaak uit op een groepsspring op de Cauberg
Waalse Pijl vind ik zelfs een mooiere koers. Ondanks die "massasprint".quote:Op zondag 17 april 2011 17:30 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Rodriguez was de enige ander die had kunnen winnen, als 'ie wat zuiniger had gereden (flinke demarrage, te vroeg aangaan op de Cauberg).
De AGR begint steeds meer weg te krijgen van de Waalse Pijl trouwens
Zag inderdaad wat terug van het oude parcours, dat waren altijd zeer leuke wedstrijden.quote:Op zondag 17 april 2011 17:31 schreef Lann555 het volgende:
[..]
Yah, ik vond het oude parcours toch leuker. Nu loopt het toch wel erg vaak uit op een groepsspring op de Cauberg
Niet een mooiere koers, maar Muur >> Cauberg natuurlijkquote:Op zondag 17 april 2011 17:33 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Waalse Pijl vind ik zelfs een mooiere koers. Ondanks die "massasprint".
Ik denk dat ie dan een gratis veranda krijgt van Willemquote:Op zondag 17 april 2011 18:22 schreef Zwansen het volgende:
LBL zal wel gewonnen worden door Staf Scheirlinx.
ieder zijn meugquote:Op zondag 17 april 2011 17:35 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Niet een mooiere koers, maar Muur >> Cauberg natuurlijk
Ach, jij zit constant Lars Boom te hypen, die dan zelf weer niet verder komt dan een 12e plek in Roubaix.quote:Op zondag 17 april 2011 19:22 schreef buzz1291 het volgende:
Gesink: zoals ik al een jaar lang beweer, en telkens door de "kenners" hier afgeschoten word, het blijft een krabbelaar. Helaas viel de BRT livestream in Cambodja op een gegeven moment weg, maar hoe kan het in hemelsnaam dat Freire op 5 sec eindigt, en die achterhoeker op 19 seconden. Dus toch gewoon waar wat Freire beweerde over slim zijn.
Hij zegt zelf dat hij in de Tirreno het emotioneel erg zwaar had, omdat het de eerste koers was waar zijn familie aanwezig was zonder zijn vader, en zich daarom totaal niet kon concentreren op de koers. Hij geeft zelf ook toe dat hij normaal gesproken die Tirreno altijd had moeten winnen.quote:Op zondag 17 april 2011 19:33 schreef SaintOfKillers het volgende:
Gesink is een volbloed ronderenner, erg constant en kan ook op mindere dagen goed de schade beperken.
Hij zal af en toe wel eens een eendagskoers winnen (zie ook Canada), maar dat zal nooit echt zijn ding worden. Niets mis mee. Enige wat hij wel eens mag gaan doen, is het afmaken in zo'n etappewedstrijd, de Tirreno had hij echt wel kunnen (misschien wel moeten) winnen. Oman is een speeltuin, die tel ik niet mee.
Gesink kreeg naar eigen zeggen krampen in de finale.quote:Op zondag 17 april 2011 19:22 schreef buzz1291 het volgende:
Gesink: zoals ik al een jaar lang beweer, en telkens door de "kenners" hier afgeschoten word, het blijft een krabbelaar. Helaas viel de BRT livestream in Cambodja op een gegeven moment weg, maar hoe kan het in hemelsnaam dat Freire op 5 sec eindigt, en die achterhoeker op 19 seconden.
t is me wat met die toppers die precies op het beslissende moment krampen krijgen.. al die massages voor niksquote:Op zondag 17 april 2011 19:46 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Gesink kreeg naar eigen zeggen krampen in de finale.
Neem aan dat je niet serieus bent, tegen kramp in zo'n situatie doe je weinig natuurlijk. Geeft in ieder geval aan dat hij op vol vermogen heeft gereden.quote:Op zondag 17 april 2011 21:21 schreef kawotski het volgende:
[..]
t is me wat met die toppers die precies op het beslissende moment krampen krijgen.. al die massages voor niks
Welkom in Nederland, het land waar de beste sporters afgekraakt worden als ze een keer iets minder presteren.quote:Op maandag 18 april 2011 00:39 schreef farscapevr8 het volgende:
echt he, als mollema binnen 2 jaar de tour niet gewonnen heeft gaat iedereen daar weer over zeiken pffffff
ga toch eens genieten van de sport
Which reminds me:quote:
quote:Op maandag 28 maart 2011 21:05 schreef franklop het volgende:
[..]
serieus, als Rochus wint dan ga ik een special over hem schrijven
Je kan alleen wat beginnen als je met een groep goede renners demarreert. Maar renners rijden niet slechts tegen Gilbert. Je hele koers op Gilbert afstemmen is niet goed, maar had wel verwacht dat er 1 of 2 met Andy Schleck mee zouden gaan.quote:Op maandag 18 april 2011 00:50 schreef knep het volgende:
Ik heb trouwens ook nog wat te zeiken.
Wat een tegenvallende, matte flutkoers vandaag zeg. Een grote verzameling fietsende schapen die zich door OPL naar de slachtbank lieten leiden. Op wat zwarte schapen als Schleck en Rodriguez na.
-->
Het gaat er ook om dan een hele zooi andere ploegen helemaal niets doen, geen mannetjes meesturen, niet achtervolgen, gewoon naar de finish peddelen.quote:Op maandag 18 april 2011 00:57 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Je kan alleen wat beginnen als je met een groep goede renners demarreert. Maar renners rijden niet slechts tegen Gilbert. Je hele koers op Gilbert afstemmen is niet goed, maar had wel verwacht dat er 1 of 2 met Andy Schleck mee zouden gaan.
Ga jij eens met 2x over de Loorberg/Eyserbos/Keutenberg/Cauberg/etc. heen met 40+, kijken of het zo makkelijk is om 'een mannetje mee te sturen'.quote:Op maandag 18 april 2011 01:03 schreef knep het volgende:
[..]
Het gaat er ook om dan een hele zooi andere ploegen helemaal niets doen, geen mannetjes meesturen, niet achtervolgen, gewoon naar de finish peddelen.
Klopt, maar ik denk dat je ook veel renners overschat. Al die knechten zijn opgerookt na 200 km al. Zelfs als ze alleen in het peloton gereden hebben.quote:Op maandag 18 april 2011 01:03 schreef knep het volgende:
[..]
Het gaat er ook om dan een hele zooi andere ploegen helemaal niets doen, geen mannetjes meesturen, niet achtervolgen, gewoon naar de finish peddelen.
Tactiek is zo goed als de benen, maar tactiek is ook het juiste moment kiezen, probleem is vaak dat het juiste moment en sterk zijn op dat moment niet samen gaat. Kolobnev ging graag mee met Andy maar hij kon niet.quote:Op maandag 18 april 2011 01:06 schreef Pritt het volgende:
[..]
Ga jij eens met 2x over de Loorberg/Eyserbos/Keutenberg/Cauberg/etc. heen met 40+, kijken of het zo makkelijk is om 'een mannetje mee te sturen'.Dat 'tactisch' gelul hier altijd. Een tactiek is zo goed als de benen en niet anders.
Ben wel eens de Mur van Huy opgefietst met een tijdrijder van 80 kg. Die jongen beukte als eerste omhoog tusen klimspecialisten. Dat was na slechts 10 km training. Na een training van 100 km was hij laatst op de Mur van Huy. Echte specialisten komen dan bovendrijven.quote:Op maandag 18 april 2011 01:06 schreef Pritt het volgende:
[..]
Ga jij eens met 2x over de Loorberg/Eyserbos/Keutenberg/Cauberg/etc. heen met 40+, kijken of het zo makkelijk is om 'een mannetje mee te sturen'.Dat 'tactisch' gelul hier altijd. Een tactiek is zo goed als de benen en niet anders.
ik zoek nog n mooi tijdstipquote:
Mij hoor je de laatste weken niet over Lars Boom, want daar had ik echt meer van verwacht de afgelopen weken.quote:Op zondag 17 april 2011 19:39 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Ach, jij zit constant Lars Boom te hypen, die dan zelf weer niet verder komt dan een 12e plek in Roubaix.
[..]
mja zo slecht was ie in PR nou ook niet... sterker; als hij niet lek rijdt vlak na het bos n dus bij de winnende groep blijft, had hij wellicht wel de grootste kans op de zege. Maar goed, als..quote:Op maandag 18 april 2011 07:19 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Mij hoor je de laatste weken niet over Lars Boom, want daar had ik echt meer van verwacht de afgelopen weken.
Zal tijdens de koers wel een beetje teveel aan z'n nieuwe vriendin met die mooi tetsers hebben zitten denken, of wat anders. Hopelijk is hij daar na z'n vakantie in de Dominicaanse Rep. een beetje van genezen en concentreert hij zich weer op datgene waar het bij familie Boom echt om zou moeten draaien.......
Ach, de AGR is gewoon een koers waarin bijna alle renners tot het maximum zitten. Als je die kopjes in de finale op de beklimmingen ziet dan weet je gewoon dat er geen overschot meer op zit. Dan kan je niet bepaald nog aanvallen of iets dergelijks. Gewoon een koers waar elk jaar de sterkste overblijven.quote:Op maandag 18 april 2011 00:50 schreef knep het volgende:
Ik heb trouwens ook nog wat te zeiken.
Wat een tegenvallende, matte flutkoers vandaag zeg. Een grote verzameling fietsende schapen die zich door OPL naar de slachtbank lieten leiden. Op wat zwarte schapen als Schleck en Rodriguez na.
-->
ocharm...quote:"Ik voelde me super, maar in het laatste uur kwam het plots op. Als je maag begint op te spelen, verlies je heel wat vocht. Op de klimmetjes werd het erger. Ik dacht dat het op de vlakke wegen wel in orde zou komen, maar plots kon ik het niet ophouden."
"Ik moest afstappen en bij een huis langs de kant van de weg aankloppen om met het probleem af te rekenen. Als je moet gaan, dan moet je gaan", vertelt Hesjedal aan Cyclingnews.
Daar gaat het niet om, het gaat mij erom dat er niets geprobeerd wordt door een heleboel renners, ook niet toen 'iedereen' nog fit was. Maar goed misschien is het een idee voor Leo om de koers minder zwaar te maken door de lus naar het noorden veel langer door te trekken en dus ook een heel aantal heuvels over te slaan.quote:Op maandag 18 april 2011 01:06 schreef Pritt het volgende:
[..]
Ik betwijfel het, Gilbert was echt wel met Rodriguez aan het spelen, hij deed ermee wat hij wilde. Het had weinig met timing te maken, Gilbert was gewoon een niveau beter. Dus tenzij Rodriguez verbetert (of Gilbert volgend jaar minder is) zie ik niet in hoe hij hem gaat kloppen in een sprint.quote:Op maandag 18 april 2011 12:07 schreef rubbereend het volgende:
Volgend jaar wint Rodriguez, eerste keer dat hij de finale zo meerijdt volgens mij, in 2010 had hij iets te lang in de auto moeten zittenEn parcourskennis is gewoon belangrijk. Volgend jaar gaat hij op het goede moment op de Cauberg
Je wint de Amstel niet in het eerste deel. De kunst is om af te wachten. Kopgroep die vroeg in de wedstrijd gaat wint nooit.quote:Op maandag 18 april 2011 10:54 schreef knep het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, het gaat mij erom dat er niets geprobeerd wordt door een heleboel renners, ook niet toen 'iedereen' nog fit was. Maar goed misschien is het een idee voor Leo om de koers minder zwaar te maken door de lus naar het noorden veel langer door te trekken en dus ook een heel aantal heuvels over te slaan.
Rodriquez zou woensdag wel eens kunnen winnen. Rodriquez is veel beter boven de 10 %.quote:Op maandag 18 april 2011 12:40 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ik betwijfel het, Gilbert was echt wel met Rodriguez aan het spelen, hij deed ermee wat hij wilde. Het had weinig met timing te maken, Gilbert was gewoon een niveau beter. Dus tenzij Rodriguez verbetert (of Gilbert volgend jaar minder is) zie ik niet in hoe hij hem gaat kloppen in een sprint.
Nou ja, als er meer teams zijn die net als Rabo de koers hard maken had een aanval zoals die van Schleck meer kans van slagen gehad. Gilbert moest nu al zelf in de achtervolging.quote:Op maandag 18 april 2011 12:44 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Je wint de Amstel niet in het eerste deel. De kunst is om af te wachten. Kopgroep die vroeg in de wedstrijd gaat wint nooit.
En als Vanendert er niet was geweest (of een andere ploeg had hem eraf kunnen kletsen door de koers vroeger open te breken), dan weet ik niet of Gilbert zou gewonnen hebben.quote:Op maandag 18 april 2011 12:55 schreef marcodej het volgende:
[..]
Nou ja, als er meer teams zijn die net als Rabo de koers hard maken had een aanval zoals die van Schleck meer kans van slagen gehad. Gilbert moest nu al zelf in de achtervolging.
Zou kunnen, maar je ziet het in de Tour ook. Saxo beukt op kop naar de voet van een eindklim en wie lost er dan de broertjes Schleck en Contador begint met zn dans naar de top. Als Gilbert het niet vertrouwde ging ie wel met Andy mee, maar hij kan niet overal op reageren. Gilbert is ook zon type, die dan zelf zou aanvallen en de rest achter hem zou dan gaan kijken naar elkaar.quote:Op maandag 18 april 2011 12:55 schreef marcodej het volgende:
[..]
Nou ja, als er meer teams zijn die net als Rabo de koers hard maken had een aanval zoals die van Schleck meer kans van slagen gehad. Gilbert moest nu al zelf in de achtervolging.
Dat bedoel ik.quote:Op maandag 18 april 2011 12:58 schreef Beregd het volgende:
[..]
En als Vanendert er niet was geweest (of een andere ploeg had hem eraf kunnen kletsen door de koers vroeger open te breken), dan weet ik niet of Gilbert zou gewonnen hebben.
Inderdaad, Rabo deed eigenlijk alles goed tot de Keutenberg, ze zitten met drie of vier man mee. Het enige wat gewoon ontbrak was een Gesink die met Schleck meegaat. Als die met zn tweeën weg zijn en Fuglsang en de Rabo's erachter stoppen af, dan had het leuk kunnen worden. Uiteindelijk houdt tactiek op en zijn het de benen die overblijven.quote:Op maandag 18 april 2011 12:58 schreef Lagrinta het volgende:
Er was alleen een kans als je met 3 man ging waar Andy ging en daar zou geen Freire bij moeten zitten die gaat linkeballen.
Akkoord, maar dat wisten ze op voorhand. Dat betekent nog niet dat je er bij moet neerleggen. Doet me een beetje denken aan PR vorig jaar, waar iedereen het wel goed vond dat Canc won.quote:Op maandag 18 april 2011 13:07 schreef marcodej het volgende:
[..]
Ach, het is allemaal gelul achteraf.Gilbert was gewoon te sterk. Punt.
Het zijn types als Hushovd en Flecha die de koers vermoorden. Een Leukemans of Boonen wil altijd wel rijden om Cancellara terug te halen.quote:Op maandag 18 april 2011 13:11 schreef Beregd het volgende:
[..]
Akkoord, maar dat wisten ze op voorhand. Dat betekent nog niet dat je er bij moet neerleggen. Doet me een beetje denken aan PR vorig jaar, waar iedereen het wel goed vond dat Canc won.
Maar de helft zat wsch al dood. (zeker die van rabo)
Flecha wil ook altijd wel meerijden. Was dit jaar gewoon minder.quote:Op maandag 18 april 2011 13:15 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Het zijn types als Hushovd en Flecha die de koers vermoorden. Een Leukemans of Boonen wil altijd wel rijden om Cancellara terug te halen.
Rabobank legde zich er totaal niet bij neer, opende de koers al vroeg etc. Kolobnev en Rodrigeuz probeerden ook weg te komen. Andy Schleck raakt ook weg, en iedereen weet dat als je dan kan, dat je mee moet. Dat gelul hier over dat er tactisch dom gereden is, no way. Niemand kon gewoon mee met Schleck, period.quote:Op maandag 18 april 2011 13:11 schreef Beregd het volgende:
[..]
Akkoord, maar dat wisten ze op voorhand. Dat betekent nog niet dat je er bij moet neerleggen. Doet me een beetje denken aan PR vorig jaar, waar iedereen het wel goed vond dat Canc won.
Maar de helft zat wsch al dood. (zeker die van rabo)
Ik denk dat er veel gewoon wouden wachten op de sprint op de cauberg omdat ze al blij waren met een top 10 plaats (zeker als je een leukemans of hermans hoort achteraf), niet omdat ze dachten gilbert te kunnen verslaan.quote:Op maandag 18 april 2011 14:05 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Rabobank legde zich er totaal niet bij neer, opende de koers al vroeg etc. Kolobnev en Rodrigeuz probeerden ook weg te komen. Andy Schleck raakt ook weg, en iedereen weet dat als je dan kan, dat je mee moet. Dat gelul hier over dat er tactisch dom gereden is, no way. Niemand kon gewoon mee met Schleck, period.
Er wordt heus wel eens dom gekoerst, maar niemand is zo dom om te denken als Andy Schleck gaat, ach, laten we op de sprint op de Cauberg wachten, die Gilbert pakken we wel. Snap niet dat mensen denken dat er zo gedacht is.
Rabo opende de koers veel te vroeg, dat had gemakkelijk 30 kilometer later gekund, dan waren ze waarschijnlijk wel meegegaan met Barredo of Sanchez en dan hadden VDB2 , Bakelants en Vanendert niet volstaan om dat gat vlotjes klein te houden.quote:Op maandag 18 april 2011 14:05 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Rabobank legde zich er totaal niet bij neer, opende de koers al vroeg etc. Kolobnev en Rodrigeuz probeerden ook weg te komen. Andy Schleck raakt ook weg, en iedereen weet dat als je dan kan, dat je mee moet. Dat gelul hier over dat er tactisch dom gereden is, no way. Niemand kon gewoon mee met Schleck, period.
Maar jij denkt dat Leukemans en Hermans wel met Schleck mee hadden gekund?quote:Op maandag 18 april 2011 14:26 schreef Beregd het volgende:
[..]
Ik denk dat er veel gewoon wouden wachten op de sprint op de cauberg omdat ze al blij waren met een top 10 plaats (zeker als je een leukemans of hermans hoort achteraf), niet omdat ze dachten gilbert te kunnen verslaan.
Maar Schleck, de beste man in koers na Gilbert schat ik in, die rijdt volle bak, en die rijdt er 5 seconden voor. Hoe realistisch is het dan dat iemand die véél minder is dan Schleck ook maar weg komt?quote:Op maandag 18 april 2011 14:31 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Rabo opende de koers veel te vroeg, dat had gemakkelijk 30 kilometer later gekund, dan waren ze waarschijnlijk wel meegegaan met Barredo of Sanchez en dan hadden VDN2 , Bakelants en Vanendert niet volstaan om dat gat vlotjes klein te houden.
En als je dood zit, kan je nog altijd iets proberen, knechten doen dat constant. Dan ga je voor de aanval met het risico dat je helemaal breekt en pas 15e wordt, of dat het zomaar even stil valt en dat je toch weg bent. Zeker als je met 3 bent, kan er eentje alles of niets spelen.
Hoe meer aanvallen, hoe groter de kans dat Lotto zegt "Fuck, we gaan alles niet doen" en dan kan zelfs een "zwakkere" wegrijden.quote:Op maandag 18 april 2011 14:33 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Maar Schleck, de beste man in koers na Gilbert schat ik in, die rijdt volle bak, en die rijdt er 5 seconden voor. Hoe realistisch is het dan dat iemand die véél minder is dan Schleck ook maar weg komt?
Buiten het feit dat iedereen redelijk aan zijn plafond zat, is dit natuurlijk achteraf makkelijk praten. Normaal gesproken is iemand vooruit, de favoriet het werk op laten knappen een goede tactiek. Denk niet dat iedereen vrede had met een zege van Gilbert, zoals wordt gesuggereerd, maar dat men óf niet kon, óf dacht we hebben een goeie kans tegen een Gilbert die de laatste kilometers op met flinke wind tegen veel op kop heeft moeten rijden. En natuurlijk heb je er ook een paar renners bij zitten die al lang blij zijn dat ze erbij zijn.quote:Op maandag 18 april 2011 14:39 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Hoe meer aanvallen, hoe groter de kans dat Lotto zegt "Fuck, we gaan alles niet doen" en dan kan zelfs een "zwakkere" wegrijden.
Achter de eerste aanvaller zullen ze uiteraard wel gaan rijden en als ze die dan (vrij slim) daar een hele tijd 100 meter voor kunnen laten spartelen om hem pas op het einde terug te halen, dan maak je 't hen alleen maar gemakkelijker als de rest enkel wat gaat zitten toekijken.
Leukemans was volgens mij zeker sterk genoeg om nog iets te proberen. Met shleck meegekund weet ik niet...quote:Op maandag 18 april 2011 14:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Maar jij denkt dat Leukemans en Hermans wel met Schleck mee hadden gekund?
Veel denken zeker en vast "liever top 5, dan alles of niets.", en als iedereen zo denkt, is de top 5 te klein.quote:Op maandag 18 april 2011 14:48 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Buiten het feit dat iedereen redelijk aan zijn plafond zat, is dit natuurlijk achteraf makkelijk praten. Normaal gesproken is iemand vooruit, de favoriet het werk op laten knappen een goede tactiek. Denk niet dat iedereen vrede had met een zege van Gilbert, zoals wordt gesuggereerd, maar dat men óf niet kon, óf dacht we hebben een goeie kans tegen een Gilbert die de laatste kilometers op met flinke wind tegen veel op kop heeft moeten rijden. En natuurlijk heb je er ook een paar renners bij zitten die al lang blij zijn dat ze erbij zijn.
Verschil tussen rijden om te winnen en rijden om niet te verliezen. Die 2e groep wint dan (gelukkig en terecht) ook minder vaak.quote:Op maandag 18 april 2011 14:50 schreef Beregd het volgende:
[..]
Veel denken zeker en vast "liever top 5, dan alles of niets.", en als iedereen zo denkt, is de top 5 te klein.
Kan me ook voorstellen dat het moeilijk in te schatten is, sommigen hebben toch niet vaak in die situatie gezeten (een Fuglsang, Hermans, Martens, Hoogerland?)quote:Op maandag 18 april 2011 14:50 schreef Beregd het volgende:
[..]
Veel denken zeker en vast "liever top 5, dan alles of niets.", en als iedereen zo denkt, is de top 5 te klein.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |