Samenvatting onderaan
Voor iedereen die twijfels heeft over wel of niet emigreren, DOE HET NIET! Ik wil jullie het volgende staaltje bureaucratie niet onthouden. Om mijn huwelijk in NL te registreren zijn een paar stappen nodig. Deze week zag er voor mij als volgt uit:
Dag 1: Naar Colegio de Inscribanos (1e keer) om uit te leggen wat ik nodig heb (apostille op de huwelijksverklaring). Zij vertelden me dat ik naar de Camera Civil moest om een stempel te halen op mijn certificado de matrimonio. En dat ik daarvoor eerst naar de bank moet om 2 (!!!) peso te betalen. Ik naar de bank (1e keer), nog vol goede moed en niet afgeschrikt door de 38 man (geteld) die voor me in de rij stonden. De twee peso betaald en een bonnetje gekregen. Vol goede moed naar de Camera Civil (1e keer).
Ambtenaar: "Dag meneer! Sorry, maar met dit papiertje kunnen we niets, het is een fotocopie en niet het origineel. Dit moet u dus eerst halen bij het Registro Civil."
Kut (excusez le mot), het was inmiddels 12:30 en het RC sluit om 12:00.
Dag 2: Naar Registro Civil (1e keer), beetje later dan gepland maar nog net op tijd en slechts een man of 12 voor me.
Jack: "Buen dia, ik heb het origineel van mijn huwelijksakte nodig om dit te laten legaliseren".
Ambtenaar: "Geen probleem, maar dan moet u eerst naar de bank."
Jack: "Jack is niet gek, kijk! Ik heb hier het sello van de bank van de 2 peso"
Ambtenaar: "Jack is wel gek, wij hebben een sello nodig van 7 peso"
Jack: "..."
Terug naar de bank (2e keer), slechts een mannetje of 20 voor me, viel mee. Maar wel te laat om nog bij het registro civil binnen te komen.
Dag 3: Registro Civil (derde keer), mét sello van de 7 peso.
Ambtenaar: "Dank u meneer, morgen kunt u het document ophalen"
Jack: "......."
Dag 4: Registro Civil (vierde keer), gelijk doorgelopen en kreeg direct mijn document mee zowaar! Dus nu weer naar de Camera Civil (tweede keer, volgen jullie het nog?).
Jack: "Ik wil dit document graag legaliseren en heb daarvoor een stempel van jullie nodig"
Ambtenaar: "Dan moet u eerst naar de bank voor een sello van 2 peso"
Jack: "Jack is niet gek (maar minder overtuigend dan de eerste keer), hier heb ik het!"
Ambtenaar: "Prima, hier heeft u uw stempel."
Jack: "Wow... impresionante!"
Op naar Colegio de Inscribanos (tweede keer).
Jack: "Alstublieft, dit officiële, originele document mét stempel wil ik laten legaliseren."
Ambtenaar: "Dan moet u eerst naar de bank voor een sello van 80 peso".
Jack: "grmbl #$)(/*#!"
Jack naar de bank (derde keer). Weer een rijtje mensen voor me, maar ik was al opgehouden te tellen. De 80 peso betaald en terug naar Colegio.
Jack: "Alstublieft, dit officiële, originele document mét stempel en met bewijs van de 80 peso wil ik graag legaliseren."
Ambtenaar: "Er mist een watermerk. Dit moet u halen bij de Camera Civil"
Jack: "..................."
Terug naar Camera Civil (derde keer inmiddels). En ervan overtuigd dat ik waarschijnlijk eerst WEER naar de bank mocht voor een nieuw sello van 2 peso. Maar nee, watermerk gekregen!
Terug naar Colegio (derde keer), alles overlegd en nu wordt het opgestuurd naar General Roca en binnen 2 dagen (no way!) kan ik het boeltje komen ophalen.
Samenvatting: Als je weer eens in NL loopt te schelden op de ambtenarij, lees dan dit nog eens door...
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.