abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 april 2011 @ 23:42:48 #1
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_95472618
Dag allemaal,

Ik vroeg me af of St-Janskruid kan tippen aan conventionele (chemische) middelen. Ik ben vooral opzoek naar objectief wetenschappelijk bewijs.

Als ik bijvoorbeeld op Wikipedia kijk, dan zie ik toch wel wat voordelen t.o.v. bijvoorbeeld SSRI's.

quote:
Major depressive disorder
[quote]An analysis of twenty-nine clinical trials with more than five thousand patients was conducted by Cochrane Collaboration. The review concluded that extracts of St. John's wort were superior to placebo in patients with major depression. St John's wort had similar efficacy to standard antidepressants. The rate of side effects was half that of newer SSRI antidepressants and one fifth that of older tricyclic antidepressants.[6]
quote:
Some believe that hyperforin is the major constituent responsible for antidepressant activity, and it has been shown to inhibit the uptake of 5-HT, dopamine, and noradrenaline. Hyperforin also has affinity for GABA and glutamate receptors.[32] On the other hand, a hyperforin-free extract of St John's wort (Ze 117 - Remotiv) may still have significant antidepressive effects.[34][35]
Het heeft dus ook een (positief) effect op andere neurotransmitters.
Nu vraag ik me alleen af hoe groot het effect kan zijn. Dit vond ik op de pagina over Hyperforin:

quote:
Hyperforin is believed to be the primary active constituent responsible for the antidepressant and anxiolytic properties of the extracts of St. John's wort.[8] It acts as a reuptake inhibitor of monoamines, including serotonin, norepinephrine, dopamine, and of GABA and glutamate, with IC50 values of 0.05-0.10 mcg/ml for all compounds, with the exception of glutamate, which is in the 0.5 mcg/ml range.[9]
Ik heb een poging gedaan om de wiki over IC50 te lezen, maar ik kom er niet helemaal uit. Bedoelen ze hiermee dat de heropname van 0.10mcg/ml van een stof wordt belemmerd? Of zit ik er helemaal naast? Zijn er IC50 values bekend van bijvoorbeeld Sertraline of Bupropion?

Iemand die hier wat meer verstand van heeft? Alvast bedankt! ^O^
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_95474058
IC50 is de hoeveelheid van het middel, dat nodig is om het proces/werkzame stof waar het op werkt te halveren.

Dus in dit geval; de hoeveelheid hyperforin die nodig is om 50% minder re-uptake van de diverse NT's te geven. Zo blijven deze NT's langer beschikbaar in de synapsspleet en kunnen ze langer effect blijven uitoefenen op de diverse receptoren.

Wat ben je van plan met alle informatie die je hoopt te vinden?
  donderdag 14 april 2011 @ 00:41:56 #3
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_95475292
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 00:11 schreef Swine het volgende:
IC50 is de hoeveelheid van het middel, dat nodig is om het proces/werkzame stof waar het op werkt te halveren.

Dus in dit geval; de hoeveelheid hyperforin die nodig is om 50% minder re-uptake van de diverse NT's te geven. Zo blijven deze NT's langer beschikbaar in de synapsspleet en kunnen ze langer effect blijven uitoefenen op de diverse receptoren.

Wat ben je van plan met alle informatie die je hoopt te vinden?
Op die manier, bedankt! ^O^

Je zou dus kunnen concluderen dat hyperforin een (relatief) sterkere werking heeft op glutamate? Er is immers minder voor nodig om die 50% te bereiken, begrijp ik het zo goed?

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in verschillende middelen (vooral tegen somberheid/asperger) en als een middel zoals St-Janskruid daarbij kan helpen met minder bijwerkingen dan vind ik dat wel het ''onderzoeken'' waard. :P

Ik ben, naast de werking op serotonine, ook wel benieuwd naar het effect op bijvoorbeeld dopamine en norepinephrine. Ze hebben dezelfde IC50, maar ik weet niet in welke hoeveelheden deze stoffen normaal gesproken voorkomen, waardoor er uiteindelijk wel een (relatief) verschil is?
[i]Thanks. [/i]
  donderdag 14 april 2011 @ 08:50:56 #4
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95478937
volgens mij in Duitsland is het een officieel medicijn tegen milde depressie, resultaten in de literatuur zijn nogal verschillend qua resultaten, kan wel ff op zoek gaan naar de werking op verschillende systemen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  donderdag 14 april 2011 @ 08:54:41 #5
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_95479031
Waar vooral vrouwen op moeten letten, is dat St. Janskruid invloed kan hebben op de werking van hormonale anticonceptie!

Dus als je als vrouw aan de pil zit, moet je goed opletten. Dat wordt bijvoorbeeld niet vermeld op de St.Janskruid-thee van de Appie ;)
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_95479268
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 08:54 schreef Lotusss het volgende:
Waar vooral vrouwen op moeten letten, is dat St. Janskruid invloed kan hebben op de werking van hormonale anticonceptie!

Dus als je als vrouw aan de pil zit, moet je goed opletten. Dat wordt bijvoorbeeld niet vermeld op de St.Janskruid-thee van de Appie ;)
Dat is toch wel een vervelende bijwerking ! :o

en hebt nog gelijk ook... wist ik niet, weer wat geleerd :P (8>

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Janskruid#Bijwerkingen

''St.Janskruid-thee weg flikkert''
  donderdag 14 april 2011 @ 09:53:40 #7
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95480401
hier een mooi artikel voor anxiety en herbal stuff

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2959081/?tool=pubmed

Cochrane is nog niet echt overtuigd:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15846605

er zit natuurlijk veel in dat kruid o.a.:
quote:
Constituents that have stimulated the most interest include the naphthodianthrones hypericin and pseudohypericin, a broad range of flavonoids, and the phloroglucinols hyperforin and adhyperforin.
Voor de individuele compounds kan je wel kijken naar werking op dopamine, serotonine, noradrenamline systemen
pi_95481092
Tuurlijk werkt dat niet zo goed als een SSRI.
  donderdag 14 april 2011 @ 10:36:42 #9
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95481632
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 10:16 schreef Ghostinthemachine het volgende:
dat is maar de vraag... SSRIs zijn alleen effectief bij zeer zware depressies, dus ook niet voor milde depressies
  donderdag 14 april 2011 @ 11:32:02 #10
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_95483553
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 08:54 schreef Lotusss het volgende:

Ja, inderdaad! Het is zeker niet onschuldig. :P
quote:
3s.gif Op donderdag 14 april 2011 09:53 schreef Re het volgende:
hier een mooi artikel voor anxiety en herbal stuff

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2959081/?tool=pubmed

Cochrane is nog niet echt overtuigd:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15846605

er zit natuurlijk veel in dat kruid o.a.:

[..]

Voor de individuele compounds kan je wel kijken naar werking op dopamine, serotonine, noradrenamline systemen
Bedankt Re!

Ik kan me wel voorstellen dat Cochrane niet overtuigd is, het bewijs is niet echt doorslaggevend. Het eerste rapport ga ik dadelijk eens uitgebreid lezen. ^O^

Ik ben wel benieuwd naar het effect van Hyperforin op de dopamine, serotonine, noradrenamline systemen.

quote:
Hyperforin is believed to be the primary active constituent responsible for the antidepressant and anxiolytic properties of the extracts of St. John's wort.[8] It acts as a reuptake inhibitor of monoamines, including serotonin, norepinephrine, dopamine, and of GABA and glutamate, with IC50 values of 0.05-0.10 mcg/ml for all compounds, with the exception of glutamate, which is in the 0.5 mcg/ml range.[9]
Zijn er ook IC50 values bekend van bijvoorbeeld Sertraline of Bupropion, zodat je de effecten (in theorie) met elkaar kunt vergelijken, of denk ik nu echt te simpel?

quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 10:16 schreef Ghostinthemachine het volgende:
Dat hoeft ook niet. :P

Ik vind de nadelen van SSRI's momenteel niet opwegen tegen de voordelen, waardoor ik aan het zoeken ben naar een middel met een betere verhouding. Ik weet ook niet zeker of ik daadwerkelijk iets ga gebruiken, want eigenlijk vind ik het ook gewoon interessant om erover te lezen. :D
[i]Thanks. [/i]
  donderdag 14 april 2011 @ 12:58:03 #11
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95486979
Raar eigenlijk dat een natuurprodukt niet als conventioneel wordt genoemd maar als afwijkend van conventioneel :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_95493248
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 11:32 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Ja, inderdaad! Het is zeker niet onschuldig. :P

[..]

Bedankt Re!

Ik kan me wel voorstellen dat Cochrane niet overtuigd is, het bewijs is niet echt doorslaggevend. Het eerste rapport ga ik dadelijk eens uitgebreid lezen. ^O^

Ik ben wel benieuwd naar het effect van Hyperforin op de dopamine, serotonine, noradrenamline systemen.

[..]

Zijn er ook IC50 values bekend van bijvoorbeeld Sertraline of Bupropion, zodat je de effecten (in theorie) met elkaar kunt vergelijken, of denk ik nu echt te simpel?

[..]

Dat hoeft ook niet. :P

Ik vind de nadelen van SSRI's momenteel niet opwegen tegen de voordelen, waardoor ik aan het zoeken ben naar een middel met een betere verhouding. Ik weet ook niet zeker of ik daadwerkelijk iets ga gebruiken, want eigenlijk vind ik het ook gewoon interessant om erover te lezen. :D
Pas op dat je nu onderzoek gaat uitvoeren voor je eigen gebruik. Alle onderzoeken die je zal vinden basseren zich op bevindingen binnen grote groepen en daarmee weet je niet wat dat bij jou zal gaan doen. Verder weet ik niet waar je mee kampt, maar SSRI's zijn bijvoorbeeld geïndiceerd bij de zware depressies. CGT is juist weer geïndiceerd voor de lichte depressies. Als je voor eigen 'gebruik' of om advies te kunnen geven aan naasten nu bezig bent; ga naar een arts met kennis van zaken

Daarnaast moet je oppassen met het enkel vergelijken van middelen op IC50, daar speelt natuurlijk wel meer bij.
  zaterdag 16 april 2011 @ 15:17:21 #13
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_95582122
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 12:58 schreef Maanvis het volgende:
Raar eigenlijk dat een natuurprodukt niet als conventioneel wordt genoemd maar als afwijkend van conventioneel :).
Als je het zo bekijkt is het inderdaad de omgekeerde wereld. :P
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 15:23 schreef Swine het volgende:

[..]

Pas op dat je nu onderzoek gaat uitvoeren voor je eigen gebruik. Alle onderzoeken die je zal vinden basseren zich op bevindingen binnen grote groepen en daarmee weet je niet wat dat bij jou zal gaan doen. Verder weet ik niet waar je mee kampt, maar SSRI's zijn bijvoorbeeld geïndiceerd bij de zware depressies. CGT is juist weer geïndiceerd voor de lichte depressies. Als je voor eigen 'gebruik' of om advies te kunnen geven aan naasten nu bezig bent; ga naar een arts met kennis van zaken
Bedankt voor je reactie!

Ik waardeer je zorgen, maar ik ga het sowieso eerst bespreken met een psychiater. Ik heb alleen het vermoeden dat deze niet met het advies komt om bijvoorbeeld St-Janskruid te gebruiken, terwijl het misschien toch effectief kan zijn met minder bijwerkingen.
quote:
Daarnaast moet je oppassen met het enkel vergelijken van middelen op IC50, daar speelt natuurlijk wel meer bij.
Dat zou ook te makkelijk zijn. :P

Zou je de IC50 waardes van bijvoorbeeld Bupropion en St-Janskruid kunnen vergelijken, of kun je daar echt geen enkele conclusie uit trekken?
[i]Thanks. [/i]
pi_95615684
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 15:17 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

Dat zou ook te makkelijk zijn. :P

Zou je de IC50 waardes van bijvoorbeeld Bupropion en St-Janskruid kunnen vergelijken, of kun je daar echt geen enkele conclusie uit trekken?
Aan die twee waarden an sich heb je niet zo veel. Je weet dan hoeveel je moet nemen om die halvering te bereiken, maar dan wat..? Je weet niet hoe, of en welk effect ieder middel oplevert in jouw specifieke geval. Je weet niet welke bijwerkingen hiermee gepaard kunnen gaan, je weet niet hoelang het duurt voordat je een steady-state concentratie hebt opgebouwt. Je weet niet hoe vaak je deze middelen in welke dosering in moet nemen om deze concentratie te behouden..

Tuurlijk is dit uit te zoeken, maar daarbij is het wel gewenst dit te doen met kennis van zaken.

Beterschap verder!
pi_95615929
als het helpt gewoon gebruiken, het heeft immers al honderden jaren zijn dienst bewezen.

Het is alleen jammer dat mensen met de echte kennis over natuurproducten aan het verdwijnen zijn.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')