FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Suzuki Swift 2003 1300 16V tunen....?
silenthillwoensdag 13 april 2011 @ 20:02
Ik heb wat vragen.

Ik ben een echte Suzuki rijder. Verschillende swifts gehad, waaronder ook een GTI MK1.

Ik rij nu in een Suzuki GX 100 uit 1980.

Maar het snelle rijden begint weer te jeuken...

Ik heb advies nodig. Gaat om het volgende model:

Suzuki Swift 2003 1300 16V

Het gaat om de de tijd van 0 naar 100 te verkorten.

Kom ik al een aardig eind met het volgende:

Stap 1

1 Lichter vliegwiel
2 kleinere onderdrive poelie
3 Could airintake\ramair

Dit met een standaard uitlaat.

Stap 2 alles eruit van gewicht en liefst 100 kilo lichter maken.

Ik denk dan aan achterbank eruit, reservewiel, interieur achterin en lichtere velgen en de tank altijd maar 1 derde vol ( Scheelt ook 20 kilo ) dus eigenlijk alles eruit, behalve de 2 voorstoelen.

ben alleen bang met de 100 kilo lichter maken, in verband met de wegliging.

Iemand ervaring met stap 1 of 2 of beide?
-AnneX-woensdag 13 april 2011 @ 20:06
Lijkt me toch dat die auto's zo worden gemaakt dat alles op elkaar afgestemd is om de wegligging goed te houden...ook het gewicht. en zodra je daarmee gaat spelen zul je dit dus op andere manieren op moeten vangen
Sounddragonwoensdag 13 april 2011 @ 20:49
Hou dat ding nou heel jonguh :'( ;(
ellevehC86woensdag 13 april 2011 @ 20:53
Ik heb nog een Turbo-setup te koop voor je :)
silenthillwoensdag 13 april 2011 @ 20:55
@sounddragon

Het gaat niet om mijn oldtimer. Die hou ik standaard. Maar eventueel wil ik er misschien een Swift erbij en die wat sneller maken :-)
silenthillwoensdag 13 april 2011 @ 20:55
Turbo is me weer te snel.....
Gokhan03woensdag 13 april 2011 @ 20:56
Zoek maar eens in de search naar golf 4 blue motion. Diegene heeft een project waarmee hij zijn golf 4 1 op 30 wil laten lopen. Misschien kan je een paar manieren van hem overnemen
silenthillwoensdag 13 april 2011 @ 20:59
Ja, dat topic volg ik, meesterlijk wat hij allemaal doet.
ellevehC86woensdag 13 april 2011 @ 20:59
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:56 schreef Gokhan03 het volgende:
Zoek maar eens in de search naar golf 4 blue motion. Diegene heeft een project waarmee hij zijn golf 4 1 op 30 wil laten lopen. Misschien kan je een paar manieren van hem overnemen
Nounounouonou......moet dat nou meteen weer zo denigrerend?
ellevehC86woensdag 13 april 2011 @ 21:06
TS: Nitromethaan brandstof helpt ook :)
Sounddragonwoensdag 13 april 2011 @ 21:07
Zo kan 'ie wel weer Chevelle :)
FalleNk810iwoensdag 13 april 2011 @ 21:10
Geen turbo want dat is teveel, maar wel het vliegwiel..
Als je dan toch bezig bent, kop en inlaat flowen en toch echt een ander uitlaat systeem. Andere chip en gaan :o
Of zeg ik nou iets geks?
Sounddragonwoensdag 13 april 2011 @ 21:14
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:55 schreef silenthill het volgende:
@sounddragon

Het gaat niet om mijn oldtimer. Die hou ik standaard. Maar eventueel wil ik er misschien een Swift erbij en die wat sneller maken :-)
Okay, maar die dingen zijn toch gewoon te koop in een GTi uitvoering ? niet dus :')

Wat FalleNk810i zegt kan idd ook nog, en evt een andere nokkenas, maar dan ben je onderhand ook al aardig geld uit aan het geven.
silenthillwoensdag 13 april 2011 @ 21:15
Ik kan zelf niet sleutelen. Dus motorisch moet de garage doen. Wil er ook niet teveel geld insteken. Andere uitlaat en katvetvanger wil ik niet vanwege de herrie en blok laten blueprinten daar heb ik het geld niet voor.

Is het overigs haalbaar 100 kilo lichtermaken?
Sounddragonwoensdag 13 april 2011 @ 21:17
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 21:15 schreef silenthill het volgende:
Ik kan zelf niet sleutelen. Dus motorisch moet de garage doen. Wil er ook niet teveel geld insteken. Andere uitlaat en katvetvanger wil ik niet vanwege de herrie en blok laten blueprinten daar heb ik het geld niet voor.

Is het overigs haalbaar 100 kilo lichtermaken?
Als je in een compleet gestripte auto wilt rondrijden wel, en daar wordt ie ook niet stiller van :)
FalleNk810iwoensdag 13 april 2011 @ 21:17
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 21:15 schreef silenthill het volgende:
Ik kan zelf niet sleutelen. Dus motorisch moet de garage doen. Wil er ook niet teveel geld insteken. Andere uitlaat en katvetvanger wil ik niet vanwege de herrie en blok laten blueprinten daar heb ik het geld niet voor.

Is het overigs haalbaar 100 kilo lichtermaken?
Als je zelf niks kan, en er niet teveel geld in wilt steken..

Laat die auto dan aub met rust, wordt het alleen maar slechter van..
silenthillwoensdag 13 april 2011 @ 21:36
Dan ga ik maar het topic lezen van die golf van 1 op 30. Ben zijn naam even kwijt.

Stuur hem wel een pb of 100 kilo haalbaar is bij een Swift
FalleNk810iwoensdag 13 april 2011 @ 21:46
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 21:36 schreef silenthill het volgende:
Dan ga ik maar het topic lezen van die golf van 1 op 30. Ben zijn naam even kwijt.

Stuur hem wel een pb of 100 kilo haalbaar is bij een Swift
100 kilo is behoorlijk wat hoor, vergis je daar niet in.
silenthillwoensdag 13 april 2011 @ 21:52
Nou met 70 a 80 kilo ben ik al tevreden.
10% minder gewicht zal de swift zeker wat vlootter maken
FalleNk810iwoensdag 13 april 2011 @ 22:02
Lees deze eens door:

http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=46037

" Project lightweight ''

Gaat dan wel over een golf 2 en deze kerel gaat heel erg ver!, maar er staan zeker interessante dingen tussen.

In de OP staat al:

Ik zal proberen elke gewichtsbesparing te wegen!
Startgewicht (gewogen op weegbrug met bijna lege tank): 770kg

Onnodig gewicht verwijderd tot nu toe:

Reservewiel + krik: 15,5kg
Hoedenplank: 3,5kg
Achterbank: 12,5kg
Zijpanelen: 3,5kg
Gordels: 2,5kg
Voorstoelen: (2x)12,5kg
Isolatie: 10kg

Totaal gewicht nu: 697,5kg!

Maar let wel, er komen natuurlijk nog andere voorstoelen terug in de auto + een rolkooi, dus moeten we nog even verder sonja bakkeren
ZwartmetSuikerwoensdag 13 april 2011 @ 23:54
Chip zou ik niet aan beginnen met een standaard blok. Ga eens naar een motorreviseur, die kan je helpen met bijvoorbeeld de kop, in- en uitlaat. Daar valt echt wel vermogen te halen. Wellicht in combinatie met andere nokkenassen en dergelijke.
Gokhan03donderdag 14 april 2011 @ 00:01
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:59 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Nounounouonou......moet dat nou meteen weer zo denigrerend?
Ik weet niet hoe jij mijn bericht bij jou overkomt maar ik bedoel het niet negatief?
Project blue motion heeft al heel veel uitgeprobeerd qua mogelijkheden om zuiniger/lichter te worden.
Annedonderdag 14 april 2011 @ 00:07
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 21:36 schreef silenthill het volgende:
Dan ga ik maar het topic lezen van die golf van 1 op 30. Ben zijn naam even kwijt.

Stuur hem wel een pb of 100 kilo haalbaar is bij een Swift
Yoan :Y.
FalleNk810idonderdag 14 april 2011 @ 00:18
quote:
14s.gif Op woensdag 13 april 2011 23:54 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Chip zou ik niet aan beginnen met een standaard blok. Ga eens naar een motorreviseur, die kan je helpen met bijvoorbeeld de kop, in- en uitlaat. Daar valt echt wel vermogen te halen. Wellicht in combinatie met andere nokkenassen en dergelijke.
Ja, altijd handig om eerdere reacties te lezen voordat je met hetzelfde komt
ZwartmetSuikerdonderdag 14 april 2011 @ 00:31
quote:
Op donderdag 14 april 2011 00:18 schreef FalleNk810i het volgende:

[..]

Ja, altijd handig om eerdere reacties te lezen voordat je met hetzelfde komt
Ik vat het even samen. En chippen moet je absoluut niet mee beginnen.
FalleNk810idonderdag 14 april 2011 @ 00:41
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 00:31 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ik vat het even samen. En chippen moet je absoluut niet mee beginnen.
Want? Een chip op maat kan nooit kwaad, zeker niet na een kop bewerken.
ZwartmetSuikerdonderdag 14 april 2011 @ 10:42
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 00:41 schreef FalleNk810i het volgende:

[..]

Want? Een chip op maat kan nooit kwaad, zeker niet na een kop bewerken.
Als je motorblok aangepast is, is het inderdaad wel belangrijk. Maar niet op een standaard motorblok.
FalleNk810idonderdag 14 april 2011 @ 11:12
quote:
14s.gif Op donderdag 14 april 2011 10:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Als je motorblok aangepast is, is het inderdaad wel belangrijk. Maar niet op een standaard motorblok.
Heb ook niet gezegd dat je het op een standaard blok moet doen.
Maar daarbij ligt het eraan welk blok natuurlijk ;)
Volkswagen biedt samen met ABT het chippen zelf aan om maar wat te noemen

http://www.volkswagen.nl/(...)bt-motortuning-.html

Kan alleen niet vinden op welke manier dit gebeurd, of dit enkel is door middel van het aanpassen van de ECU of dat er nog meer gebeurd. Lijkt me dat ze voor die bedragen geen grote hardware matige aanpassingen kunnen uitvoeren...
silenthilldonderdag 14 april 2011 @ 12:12
Ik ben eruit, ik ga voor optie 2.

Gewichtsbesparing.

Blijft het blok standaard, maar trekt de auto harder op en rij ik ook nog zijniger, omdat er minder massa in beweging wordt gezet.