ZEG "NEE" TEGEN TELE2!
Misleid door de mooie reclamebeloftes die achteraf niet worden nagekomen, heb ik de grootste fout van mijn leven gemaakt door klant te worden op het mobiele netwerk van Tele2. Ik heb in het verleden grof geld verloren met de aankoop van vervuilde grond in Venezuela, ben ooit in Brussel met geweld beroofd van mijn auto, en onlangs schaamteloos opgelicht door een Poolse botenbouwer. Maar dat alles valt in het niet bij de Mafia praktijken van die bende zelfverrijkende leugenaars welke zich angstvallig verstopt houdt in hun zwaarbewaakte hoofdkantoor in Diemen.
Laat ik om te beginnen iets "positiefs" melden: klant worden bij Tele2 is absoluut perfect geregeld, zeker als je het via internet doet. Het maakt niet uit waar je klikt, scrollt of aanvinkt: aan een wurgcontract met voorwaarden die door deze zichzelf betrouwbaar noemende provider achteraf blijkbaar zomaar en eenzijdig mogen worden veranderd, zit je in no-time vast. Ze proberen het zelfs om NA de plek waar je voor "akkoord" klikt nog aanvullende afspraken te vermelden, waar je zonder ze gezien te kunnen hebben wel mooi aan gehouden wordt: in de papieren praktijk zou men het achteraf wijzigen van een reeds getekende overeenkomst als valsheid in geschrifte betitelen, maar zoals gezegd kan bij Tele2 alles!
En al je dan eenmaal klant bent geworden en tot drie keer toe vergeefs een middag vrijaf hebt moeten nemen voor de bezorgdienst die niet komt opdagen op het afgesproken tijdstip, staat ie dan eindelijk voor je deur: de man met het pakje met daarin de felbegeerde smartphone plus de exclusieve SIM-kaart van Club Tele2. Maar je krijgt je zending niet zomaar! O nee, eerst moet je paspoort getoond en gefotografeerd worden (da's zeker voor het "grenzeloos belplezier"?), wat op een dusdanig opzichtige manier gebeurt dat je buren welhaast moeten denken dat je op iets ontzettend vreselijks betrapt bent zoals de ontvangst van een zending drugs of kinderporno. Ook de pinpas moet door de gleuf (en wel voor EEN hele cent) en uiteraard mag ook die op de foto. Gelukkig bleef het nemen van vingerafdrukken en een DNA-monster me deze keer nog bespaard.
Maar dan heb je ook wat, zult u denken? Welnee, dan begint de ellende pas echt. Het toestel, dat met een SIM-kaart van elke andere aanbieder direct en zonder problemen aan de slag gaat, moet bij Tele2 eerst heel ingewikkeld worden omgeprogrammeerd om te kunnen functioneren op hun netwerk. Of beter: het netwerk van T-Mobile, want Tele2 zelf heeft helemaal geen eigen infrastructuur (al hun geld gaat op aan bonussen en aan advocaten), en daarom moeten alle abonnees de toestellen instellen alsof deze in het buitenland aan het "roamen" zijn. Wat vreselijk onhandig is wanneer je zoals ik in de grensstreek woont, want zonder dat je het in de gaten hebt schakelt het toestel voortdurend over naar het netwerk van het buurland, en dan wordt bellen naar vrienden die honderd meter verderop staan ineens schreeuwend duur, tot groot genoegen ende omzet van Tele2.
Gelukkig hoeft u zich om dat laatste de eerste twee maanden niet druk te maken, want gedurende die periode beschouwt Tele2 haar klanten standaard als niet-kredietwaardige criminelen en KUNT u helemaal niet bellen (of internetten) in het buitenland. Hoewel met die mogelijkheid in de reclame wel uitbundig geschermd wordt en u ook voor deze aanvullende diensten de volle mep betaalt. En dat terwijl hierover met geen letter (zelfs geen onleesbare kleine) wordt gerept in de Algemene Voorwaarden. De helpdeskmedewerker die ik gevraagd heb naar het waarom van dit verzwijgen, antwoordde mij: "wij vertellen onze klanten liever niet alles, want het is al zoveel informatie". Zeker tot dusver uitsluitend klanten in de categorie zwakbegaafd gehad?
Mensen, enig idee hoe lullig (en duur!) het is als je helemaal naar Luxemburg rijdt voor een afspraak met vrienden die van elders komen, maar je als enige een leuke middag aan je voorbij moet laten gaan omdat je GSM met Tele2-abonnement het opeens en vooraf onaangekondigd weigert te doen? Ik heb er een boze klacht over gestuurd naar de stijve pakken van het hoofdkantoor, maar die werken daar zelf blijkbaar pas twee maanden en dan mogen ze waarschijnlijk de computers nog niet gebruiken om een mail met excuses te sturen naar een gedupeerde klant. Of de klachten komen daar standaard niet aan "als ze niet aangetekend verstuurd zijn". Laat Tante Pos zich werkelijk zo schaamteloos schofferen en van leugens en diefstal betichten door deze groep beroepscriminelen? Valt me toch een beetje van ze tegen...
En dan open je voor het eerst je spiksplinternieuwe browser en gaat er een wereld voor je open op het internet! Nou ja, die kruipt tergend langzaam je schermpje binnen, want van de beloofde 1 (soms zelf een heuse 2) Mbits/seconde aan downloadsnelheid komt in de praktijk nog geen procent terecht: zelfs mijn oude 32 kbits inbelmodem van KPN op mijn vaste lijn was nog sneller, en wel in 1988. Weest echter niet bevreesd, want de uiterst trage en instabiele verbindingen van Tele2 kunnen u behoeden voor de ellende die mij daarna ten deel viel: een totale blokkade van mijn internetmogelijkheden, voor de duur van de rest van de hele kalendermaand (en die rest duurt bij Tele2 altijd minimaal 30 dagen, zelfs als het u op de 25e overkomt). "Fair Use Policy", noemt de mobiele Gestapo uit Diemen deze oplichterij.
"De vrijheid van overal, altijd en met de nieuwste technieken mobiel bereikbaar zijn en internetdiensten kunnen gebruiken", houdt bij Tele2 in: vooral geen webpagina's laden met afbeeldingen of geluid erin, niet te lange zinnen of teveel hoofdletters typen in uw e-mails, en de foto's die u zo mooi kunt maken met de fraaie ingebouwde camera vooraf zoveel mogelijk bijsnijden en comprimeren, want Tele2 vindt uw internetgedrag al behoorlijk snel "unfair". De grens ligt om precies te zijn bij een heuse en hele 20 Mbytes (!) - een hoeveelheid waarvoor ik mijn ADSL-modem anno 2011 nog niet eens ga opstarten!
Maar wees gerust: de gebruiksvoorwaarden verplichten Tele2 om u vooraf een waarschuwing per SMS te sturen wanneer u de genereuze datalimieten van hun FUP dreigt te gaan overschrijden, zodat u uw surfgedrag tijdig kunt bijstellen naar de vooroorlogse normen en waarden van deze graaiersbende. Althans dat beloven ze wel, maar in de praktijk sturen de zakkenvullers en -wassers uit Diemen dat SMS'je pas twee dagen NA dat u zich aan uw misdrijf heeft schuldig gemaakt en dan is de afsluiting al lang een feit. Ook hier komt u er pas achter als u op de snelweg staat, op weg naar een belangrijke afspraak, en uw navigator er opeens mee stopt omdat de internetstekker er voor de rest van de maand (altijd 30 dagen dus) is uitgetrokken!
Ik heb al sinds 1985 een mobiele telefoon en sindsdien 13 abonnementen versleten bij bijna even zoveel providers. Daaronder zaten notoire boevenbendes als KPN en Vodafone, dus ik ben op dit gebied inmiddels heel wat ongein, onbeschoftheid en ongeinteresseerdheid gewend. Maar wat Tele2 presteert slaat werkelijk alles: ze zouden er verdomme een prijs voor moeten krijgen, want sinds de Nazi's de gedwongen arbeidsinzet van de Joden als therapeutisch bestempelden, heb ik niet meer een dergelijke "originaliteit" gezien bij het een rad voor de ogen draaien van hele bevolkingsgroepen. Waarbij ik uitdrukkelijk Tele2 NIET wil vergelijken met Nazi-Duitsland, omdat je aan de looptijd van een contract met die laatste groep maximaal vijf jaar vastzat en dat is sindsdien toch wel verbeterd.
De moraal van mijn verhaal? Ik wacht nog steeds op een goed functionerende verbinding, op de mogelijkheid om in het buitenland te bellen, en op een seintje dat ik eindelijk weer mag internetten (dat laatste zal wel via e-mail komen en als daarin opnieuw staat dat ik eerst mijn hele toestel moet verbouwen voordat ik het bericht kan lezen, wel... vult u zelf maar aan). En uiteraard wacht ik ook nog steeds op een teken van leven uit Diemen, naar aanleiding van mijn inmiddels zes onbeantwoorde klachtenbrieven. Even heb ik overwogen om 112 te bellen, want je zou bijna gaan denken dat daar misschien een medewerker al weken dood achter de balie moet liggen. Maar ja, zonder werkend abonnement kan dat helaas moeilijk...
En mijn conclusie? Ik kan het niet hard genoeg van de daken schreeuwen: NOOIT MEER TELE2! Ik ben atheist maar ik dank God op mijn blote knieen voor de dag waarop deze onzalige overeenkomst eindelijk afgelopen is, en ik weer vrij ben om over te stappen naar een provider voor wie tevreden klanten wel nog een groot goed zijn. Ik kan, nee: moet, het iedereen met klem afraden om ooit met dit bedrijf in zee te gaan. Geloof mij: het kost je je nachtrust, het kost je maagzweren en het kost je klauwen vol geld! Binnenkort start ik een Twitter-account, waarmee ik iedereen ga oproepen om zijn of haar nachtmerries met Tele2 te delen met de rest van de aan handen en voeten gebonden clientele van dit bedrijf. Houd moed - Houd contact - Mail mij uw ervaringen, op:
[ Bericht 0% gewijzigd door Netsplitter op 13-04-2011 11:56:48 ]