Zondag zelf weer eens pizza's gemaakt. Recept was een combinatie van de 2 recepten in de OP (vooral leentjebuur gespeeld bij MaximusTG

) en van een pizzasite.
Bodem:500 gram bloem (350 gram Tipo 00 en 150 gram normale)
325 ml water
30 gram bakkersgist
11 gram zout
theelepel suiker
scheutje olijfolie
Meng de gist, het suiker en 150 ml van het water en laat dit 15 minuten staan. Meng ondertussen de overige bloem, zout en water. Mix het geheel totdat je een homogene massa krijgt en zet het 20 minuten afgedekt in de koelkast. Vervolgens scheutje olijfolie erbij en kneden op de laagste stand en weer 20 minuten afdekken in de koelkast. Vervolgens bolletjes kneden en deze in met olijfolie ingevatte bakjes stoppen. Dek deze bakken af met een natte vaatdoek en laat het geheel minimaal 2 uur bij kamertemperatuur rusten. Hierna je tafel bebloemen en de bolletjes eerst handmatig platdrukken en vervolgens voorzichtig uitrollen met een deegroller. Leg ze dan op bakpapier en rol ze nog meer uit (als je ze niet op bakpapier legt zijn ze laterna lastig te verplaatsen). De rand overigens een beetje dubbelvouwen (voor de look), ik heb deze ook nog extra ingesmeerd met olijfolie vlak voor het bakken.
Saus:6 Trostomaten
2 blikjes tomatenpuree
200 gram tomatenpasta/puree (pomodori)
Italiaanse kruiden
Paprikapoeder
Peper en zout (duh)
Sambal
Olijfolie
De saus heb ik ter plekke verzonnen. Ik had een aangebroken pak met tomatenpasta/puree (pomodori) hier zat nog circa 200 gram in. Vervolgens heb ik er 6 trostomaatjes bij gedaan (zonder het binnenste) en 2 potjes tomatenpuree (die goedkope krengen). Toen een grote halve ui die ik tesamen met 2 teentjes knoflook had gefruit erbij en daarna wat oregano, rozemarijn, tijm, peterselie en basilicum erbij en uiteraard ook wat peper en zout. Voor de liefhebbers van pittig: ik heb er nog wat sambal bijgedaan. Toen nog wat paprikapoeder en olijfolie erbij en het geheel heb ik gemixt. Het resultaat was een ferme saus met een karakteristieke smaak. Vind je de saus niet sterk genoeg dan kun je nog wat kruiden aan toevoegen. Let op: de saus smaakt als je hem proeft misschien pittig (door de sambal) maar dit proef je niet meer wanneer deze op de pizza zit!
Toppings:Eigen keuze!
Erg lekker vond ik de pizza waar ik edelsalami (van de Aldi), chorizo (klein formaat van stegeman meen ik) en spaanse pepertjes op had gedaan. Gewoon geraspte kaas voldoet maar voor wat extra smaak zou ik mozzarella eraan toevoegen!
Opmerkingen:Ík heb de pizza's in een heteluchtoven op 285 graden gebakken. Dit kan ik echter niet aanbevelen omdat de bodems zo iets te krokant werden. Helaas heb ik niet de beschikking over een pizzaoven of steen.
Zorg dat het deeg overal even dik is (behalve de rand) anders kan het op sommige plekken nog ongaar zijn.
Al met al ben ik zeer tevreden over deze tweede serieuze poging. Wel heb ik nog erg veel bloem toe moeten voegen tijdens het vormen voor de grote rijsstap. Het deeg was namelijk erg plakkerig! Ik ga het de volgende keer proberen met een waterpercentage van 50-55% ipv 65%