Het is ook heel simpel, je moet een knop omzetten, dingen zoeken die je leuk vind en die wel gaan doen.quote:Op maandag 11 april 2011 17:18 schreef JiggyJ het volgende:
@ Wateengebruikersnaam
Ook al over zitten denken inderdaad![]()
Maar bedenk me dan meteen : Wat heeft zo iemand mij te vertellen wat ik nog niet weet?
Misschien dat er hier mensen zitten met ervaring die kunnen vertellen hoe zij eruit zijn gekomen / een andere manier van denken hebben gekregen...
een psych gaat je ook niks vertellen maar die gaat kijken waarom je je zo voelt en vragen stellen en dan tips gevenquote:Op maandag 11 april 2011 17:18 schreef JiggyJ het volgende:
@ Wateengebruikersnaam
Maar bedenk me dan meteen : Wat heeft zo iemand mij te vertellen wat ik nog niet weet?
Misschien dat er hier mensen zitten met ervaring die kunnen vertellen hoe zij eruit zijn gekomen / een andere manier van denken hebben gekregen...
Het is bij mij niet zo dat ik elke dag wakker word met een gevoel van : Gatver weer een dag, liever blijf ik liggen..
Maar wel is het zo dat bij dingen die juist leuk zijn / horen bij iemand van mijn leven, daar heb ik nooit zin in...
Tijdje geleden lid geworden bij een studentenvereniging, maar bij ELKE activiteit dacht ik weer pff moet dat, ik heb daar helemaal geen zin in..
Dan ga ik er puur en alleen heen met het idee : Als je het hebt gedaan, dan kun je blij zijn met jezelf. En dat is vervolgens ook het enige doel waarmee ik naar zoiets toega, terwijl een gezond doel zou zijn : Gewoon gaan en lol hebben...
Zo gaat het met zoveel dingen. Ik voel me ongewild bij de meiden sinds mijn ex het uitmaakte. Dat er daarna nog een paar veel knappere dames zijn gekomen die het wel in mij zagen zitten, dat doet me niet beter voelen, ik blijf mezelf alleen maar pijn doen met de gedachte dat mijn ex me niet meer wil..
Door alsmaar op zo' n manier te blijven denken kun je nooit lekker in je vel gaan zitten lijkt me...
Dat is wel de essentie inderdaad..quote:Op maandag 11 april 2011 17:19 schreef drvc het volgende:
Je stoot mensen af, met je negatieve gedachten, en je denkt dat je een depressie hebt?
Het lijkt net,of je iets mist klopt dat?
Precies dat. Alleen is het in mijn geval niet zo met vrouwen, maar met heel veel andere belangrijke zaken in het leven. Je vraagt je ook telkens af waarom dit jou telkens weer overkomt en waarom het anderen wel altijd voor de wind gaat. Waarom jij wel altijd de lul bent en anderen altijd geluk hebben.quote:Op maandag 11 april 2011 17:59 schreef JiggyJ het volgende:
Er bij alles vanuit gaan dat iets toch niet gaat lukken, of dat er een ( grote ) kans bestaat dat iets niet zal lukken, altijd van het negatieve uitgaan...
Heb er ook enorm lang over gedaan om uiteinderlijk aan mn rijlessen te beginnen, dacht namelijk altijd ''tjsa, al die moeite, en dan zak je '... Uiteinderlijk gewoon in 1 x gehaald, en dat is nu juist het probleem..
Ik maak me in mn leven om vanalles en nog wat druk, maar als ik nu moet terugkijken op mn leven is alles eigenlijk perfect gelopen, ik heb me enorm druk gemaakt en zorgen gemaakt over vanalles en nog wat, waardoor ik ben vergeten te genieten, terwijl die drukte helemaal nergens voor nodig was...
Ik verknal door die manier van denken heel veel voor mezelf... Zelfs bij mensen waarbij het overduidelijk is dat ze me graag zien, blijf ik maar negatief denken...
En dat noemt zich "feestkabouter"quote:Op maandag 11 april 2011 17:15 schreef Feestkabouter het volgende:
het leven is ook zwaar, het is geen feestje.
het is geen cadeau als je iemand het leven schenkt, het is iets wat je iemand aandoet.
Zou kunnen...quote:Op maandag 11 april 2011 23:53 schreef Cool_Runner het volgende:
Ben je misschien te perfectionistisch?
Ik lees onder andere dat je mensen niet teleur wilt stellen in hun verwachtingen van je.
Het komt op mij over alsof je wil dat alles wat je aanpakt in 1 keer moet lukken en dat je daarin moet uitblinken.
Ik merk dit ook heel erg in mijn "schoolvriendengroep".... Heb altijd het gevoel dat ik er net een beetje buiten sta (samen met een paar anderen)...quote:Op dinsdag 12 april 2011 13:06 schreef Ghostinthemachine het volgende:
Tis idd toch wel herkenbaar ook voor mij..
In mijn vriendengroep heb ik soms ook het idee dat er nooit naar mij geluisterd werd als er wat ondernomen werd. Of dat ik er dan ook een beetje bijstond. Terwijl je prima in staat bent om beslissingen te nemen.. Misschien een te afwachtende houding, anderen nemen sneller initatief en hebben daarom de leiding. Of je bent te druk met het analyseren van de situatie waardoor het mee beslissen naar de achtergrond verdwijnt. Zo iets bedenk ik op dit moment.
Nou, het vreemde is dat ik dus wel heel goed KAN presteren in een sociale groep, maar alleen als ik zelf lekker in mn vel heb, geen issues in mn hoofd heb ronddwarrelen etc, maar die issues zijn er bijna altijd wel..quote:Op donderdag 14 april 2011 17:51 schreef deelnemer het volgende:
TS presteert niet goed in een sociale omgeving. Je bent mogelijk er niet voldoende met je aandacht bij, of je bent niet betrokken genoeg, of je bent niet assertief genoeg.
Dit had ik kunnen schrijven. Heel herkenbaar, ook dat snel uitgepraat zijn met mensen.quote:Op donderdag 14 april 2011 21:07 schreef Tuvai.net het volgende:
Herkenbaar, TS.Ik ben zelf ook altijd een enorme pessimist geweest en kijk overal best wel tegenop. Ik heb een paar goede vrienden die mij erg vaak bellen om iets te gaan doen, tevergeefs, want ik ben altijd te druk bezig met werk en zeg bijna overal "Nee" tegen.
Erg stom, want in de uitzonderlijke gevallen dat ik me toch laat overhalen om ergens mee naar toe te gaan is het vaak nog best leuk ook. Ook met mensen praten kan ik nooit lang. Af en toe voel ik me er gewoon schuldig door, want je hebt dan mensen die het wél leuk vinden om met/tegen je te praten en geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt, maar ik ben dan weer volledig ongeïnteresseerd in hen. Ik zie mezelf als een redelijk 'verzuurd' persoon. Ik heb er uiteraard mijn redenen voor, maar ik realiseer me wel dat ik daar echt eens mee moet stoppen jegens mensen die mij nooit iets misdaan hebben.
Het is een dilemma dat wederom zeer herkenbaar is. Op dit moment heb ik wel een redelijke tussenoplossing. Ik ben vooral veel op mijzelf, maar als ik eens een avond uit wil of wat wil ondernemen heb ik in ieder geval enkele personen 'achter de hand' die ik dan kan opbellen. Waar ik op zich vrij tevreden mee bent, hoewel het vrij klinisch overkomt als ik het zo teruglees.quote:Op donderdag 14 april 2011 22:43 schreef JiggyJ het volgende:
Gewoon eng hoe herkenbaar dat klinkt inderdaad...
Nadenken over dit hele onderwerp is ook gewoon zo verwarrend, ik kan zoveel oorzaken bedenken voor dit alles dat ik niet meer weet waar te beginnen...
Enerzijds ben ik gewoon geen sociaal dier, vind het ook in mijn studentenhuis, heerlijk om alleen thuis te zijn, breng ook de minste tijd door in de gemeenschappelijke ruimte ( niet dat ik er nooit zit oid), maar anderzijs heb ik mijn vrienden oh zo nodig...
Als we bijvoorbeeld naar de sportschool gaan met zn allen, neem ik vaak de fiets ipv de tram omdat ik gewoon geen zin heb in dat geouwehoer en liever een muziekje luister oid..
Maar als op een midzomerdag niemand kan om een terrasje te pakken dan zit ik mezelf op te vreten thuis en wil ik niets liever dan tussen de mensen zijn...
Opzich geldt voor mij hetzelfde; ook het liefst lekker alles op mezelf, maar met zaken als uitgaan, sporten en nieuwe mensen leren kennen is dat niet handig. Ik kan wel makkelijk met iedereen in contact komen, ben vrij sociaal ook met onbekenden... maar het blijft vaak bij een praatje op de faculteit ofzo. Ik heb met heel weinig mensen een diepere band of zelfs een dergelijke band waarbij je je makkelijk aan zou sluiten voor sociale gelegenheden als uitgaan. Tot een half jaar geleden had ik net als jij een leuke groep "achter de hand", waarvan vele gewoon op vaste tijden gingen sporten en uitgingen en ik altijd kon aansluiten, maar net zo makkelijk weken niet kon komen op dagen. Helaas is 80% van hun het afgelopen jaar afgestudeerd en is dit voor mij dus eigenlijk van het ene op het andere moment verdampt... niet handig! Wat ik denk ik wil zeggen... let daar mee op!quote:Op donderdag 14 april 2011 22:49 schreef Ontbijtcoach het volgende:
[..]
Het is een dilemma dat wederom zeer herkenbaar is. Op dit moment heb ik wel een redelijke tussenoplossing. Ik ben vooral veel op mijzelf, maar als ik eens een avond uit wil of wat wil ondernemen heb ik in ieder geval enkele personen 'achter de hand' die ik dan kan opbellen. Waar ik op zich vrij tevreden mee bent, hoewel het vrij klinisch overkomt als ik het zo teruglees.
Te herkenbaar.. Ik denk best veel na en kan op veel dingen een antwoord bedenken. Maar hier kan ik ook niks bedenken (heb precies hetzelfde)quote:Op donderdag 14 april 2011 22:43 schreef JiggyJ het volgende:
Gewoon eng hoe herkenbaar dat klinkt inderdaad...
Nadenken over dit hele onderwerp is ook gewoon zo verwarrend, ik kan zoveel oorzaken bedenken voor dit alles dat ik niet meer weet waar te beginnen...
Enerzijds ben ik gewoon geen sociaal dier, vind het ook in mijn studentenhuis, heerlijk om alleen thuis te zijn, breng ook de minste tijd door in de gemeenschappelijke ruimte ( niet dat ik er nooit zit oid), maar anderzijs heb ik mijn vrienden oh zo nodig...
Als we bijvoorbeeld naar de sportschool gaan met zn allen, neem ik vaak de fiets ipv de tram omdat ik gewoon geen zin heb in dat geouwehoer en liever een muziekje luister oid..
Maar als op een midzomerdag niemand kan om een terrasje te pakken dan zit ik mezelf op te vreten thuis en wil ik niets liever dan tussen de mensen zijn...
Lees het boek : Omdenken eens van Gunster...quote:Op maandag 11 april 2011 17:18 schreef JiggyJ het volgende:
@ Wateengebruikersnaam
Het is bij mij niet zo dat ik elke dag wakker word met een gevoel van : Gatver weer een dag, liever blijf ik liggen..
Maar wel is het zo dat bij dingen die juist leuk zijn / horen bij iemand van mijn leven, daar heb ik nooit zin in...
Tijdje geleden lid geworden bij een studentenvereniging, maar bij ELKE activiteit dacht ik weer pff moet dat, ik heb daar helemaal geen zin in..
Dan ga ik er puur en alleen heen met het idee : Als je het hebt gedaan, dan kun je blij zijn met jezelf. En dat is vervolgens ook het enige doel waarmee ik naar zoiets toega, terwijl een gezond doel zou zijn : Gewoon gaan en lol hebben...
Zo gaat het met zoveel dingen. Ik voel me ongewild bij de meiden sinds mijn ex het uitmaakte. Dat er daarna nog een paar veel knappere dames zijn gekomen die het wel in mij zagen zitten, dat doet me niet beter voelen, ik blijf mezelf alleen maar pijn doen met de gedachte dat mijn ex me niet meer wil..
Door alsmaar op zo' n manier te blijven denken kun je nooit lekker in je vel gaan zitten lijkt me...
Klinkt als borderline.quote:Op maandag 11 april 2011 17:01 schreef JiggyJ het volgende:
Hoi allemaal..
Heb al een tijdje zitten twijfelen of ik dit topic wou openen ja of nee, nu dus toch maar gedaan en waar ik vooral naar opzoek ben zijn mensen die dit herkennen vanuit hun eigen leven of verleden..
Ook mensen die dit niet herkennen, maar wel een nuttige tip ( denken ) te hebben zijn uiteraard welkom, maar reacties als '' niet zeiken het kan nog veel erger'' oid, daar heb ik niet zo veel aan...
Het probleem dat ik heb, is de laatste jaren eigenlijk langzaam maar zeker gegroeid, maar sinds het vorig jaar uitging met mijn ex is die groei sneller gegaan en zijn de gevoelens heftiger geworden...
Het is niet zo dat ik depressief ben oid, maar in mijn dagelijks leven heb ik eigenlijk nooit ergens ''zin'' in, er is altijd wel iets waar ik tegenop zie, er hangt altijd iets boven mn hoofd, ben haast nooit helemaal vrij van negatieve gedachten...
Ik merk de laatste tijd dat het ook erg zijn uitwerking begint te krijgen op mijn gedrag.. De momenten dat ik mezelf helemaal happy voel zijn echt spaarzaam, maar tijdens die momenten merk ik wel dat ik opeens heel assertief ben, gezellig gezelschap, leuk en opgruimd gedrag vertoon..
Maar vrienden / mensen om mij heen / huisgenoten zijn veel vaker ''vrolijk''. Waar zij eigenlijk altijd goed in hun vel lijken te zitten, wordt dit soms even onderbroken door een momentje van somberheid, terwijl het bij mij juist andersom is...
Probleem is dat ik daardoor dus eigenlijk nooit ergens zin in heb, en daardoor ben ik volgens mij ook niet echt een leuk persoon om mee om te gaan de laatste tijd...
Ik heb vrienden, woon op kamers, bijbaan met leuke collega' s, gaat weer lekker op school, maar toch ben ik met niets blij want het gras lijkt zoveel groener aan de overkant..
Was laatst met vrienden in groningen, en de weken erna stonden gelijk in het teken van twijfel. Had ik niet gewoon in plaats van om de hoek bij mijn ouders in Amsterdam, in Groningen op kamers moeten gaan. Meteen allemaal redenen waarom mijn leven dan veel leuker zou zijn..
Dit is slechts een voorbeeld, maar ik heb het met bijna alles...
Natuurlijk heeft groningen ook wel leuke kanten, maar meteen vergeet ik dan dat ik zelf een mooie kamer heb in een leuk huis in Amsterdam, iets waar ik een jaar geleden nog een moord voor zou doen, en nu lijkt het niets meer waard voor me..
Het is uitgegaan met mijn ex, en na inmiddels een jaar zitten tobben over dat ik het niet begreep etc, vind ik het toch tijd om daar eens mee te stoppen..
Ik zou het echt leuk vinden om vroeg of laat weer eens een nieuw meisje tegen te komen, maar in plaats van gewoon los en spontaan gezellig gedrag te vertonen, zit ik vaak met een chagrijnig gezicht erbij wanneer er meisjes in de buurt zijn.
Hierdoor heb ik in het afgelopen half jaar al 2 meiden die serieuze interesse in me toonden, weggejaagd...
Ik werk mezelf met dit gedrag alleen maar tegen, maar mijn somberheid en gevoel dat altijd maar zegt, het is uit met je ex, die tijd komt nooit meer terug maakt me verdrietig, waar ik op een verkeerde manier op reageer door somber te zijn in plaats van open staan voor nieuwe dingen....
Ik merk vaak dat mensen het leuk vinden om met me om te gaan, en ik denk ook dat als ik echt een vriendin zou willen en ik stel me open, dan heb ik binnen no- time een leuke..
Maar door mijn behoudende, introverte, afstandelijke gedrag ( soort muurtje dat ik om me heen heb gebouwd waardoor ik me niet wil laten kwetsten ), komen er maar weinig nieuwe mensen in mijn leven...
Gesprekken en sociale contacten ervaar ik ook continue als een soort 'examens'. In gesprekken krijg ik ook altijd automatisch het gevoel mij te moeten verantwoorden; een defensieve houding. Waarom? Het is een houding die ik al jaren heb, voortkomend uit een soort onzekerheid en het niet kunnen voldoen aan een maatschappelijk ideaalbeeld.quote:Op donderdag 14 april 2011 23:51 schreef JiggyJ het volgende:
Ik heb daar ook wel eens aan gedacht en me een beetje in verdiept...
Herken wel een aantal van de symptomen, maar dat doet iedereen wel denk ik...
Daarnaast kon ik aan elk symptoom in mijn geval een betekenis geven : Minderwaardigheidscomplex en onzekerheid...
Ik heb net eens geprobeerd mijn gedachtegang eens na te gaan in dat soort situaties...
Het is niet zo dat ik niet graag onder de mensen ben, of dat ik het niet leuk vind om met mensen te praten oid, maar ik ken zoveel ''remmen''..
Alleen ik een gesprek al, schieten er zoveel gedachten door mijn hoofd heen : Ben ik wel een leuke gesprekspartner, zeg ik niets geks, hopelijk weet ik het gesprek wel op gang te houden etc etc...En juist door al dat gedenk vergeet ik te luisteren naar wat iemand zegt, en wat ik zelf over een bepaald onderwerp vind
Daarnaast voel ik altijd de druk van andere mensen, want net zo onzeker als ik ben, zo groot is ergens ook mijn ego... Ik kan er gewoon niet tegen als ik op een bepaald vlak voor iemand onderdoe... Als ik bijvoorbeeld zie dat een vriend lekker gaat bij de vrouwen, dan negeer ik dat liever door thuis te blijven, ergens anders heen te gaan dan zelf ook eens mijn best te doen...
Dat is ook de reden waarom ik me bij ''nerds'' eigenlijk meer op mn gemak voel dan bij mijn vlotte vrienden, bij hen voel ik niet die druk om het zo maar te noemen..
Ik voel me ook heel snel beledigd of niet geaccepteerd of niet gewenst in een bepaald gezelschap, en dan hoeft daar nog niet eens een reden voor te zijn... Zelfs bij mijn ex - schoonfamilie, die aan het begin echt dolblij waren dat ik daar over de vloer kwam, voelde ik me teveel...
Mijn ex zei dat ze het zo leuk had gevonden als ik af en toe eens ''zomaar'' langskwam.. Ik wou dat diep van binnen ook, maar was gewoon altijd bang dat ze dacht : Shit hij komt nu eigenlijk ongelegen, of dat mijn schoonouders dachten : God heb je hem weer...
Ik trek me liever terug door afstandelijk te doen en geen move te maken of NIET aardig tegen iemand te doen, dan wel toegankelijk en aardig tegen iemand te doen met de 0,001 % kans dat iemand me te opdringerig vindt oid...
Klopt, hoewel ik bij mijzelf weleens afvraag of het daadwerkelijk voortkomt uit verlangen of meer uit een schuldgevoel. Als ik weer eens op een zaterdagavond tot diep in de nacht films lig te kijken op de bank vind ik dat zeer ontspannend. Maar dan komt weer het schuldbewuste stemmetje op in mijn hoofd die zegt: Moet iemand van jouw leeftijd nu niet de beest uithangen in de kroeg of disco? Waardoor ik me weer leeg voel omdat ik dan weer niks te antwoorden heb als ik 's maandags de vraag krijgt: En nog wat leuks gedaan dit weekend?. Nu ik het typ besef ik weer hoeveel dit allemaal voortkomt uit je leven laten leiden door anderen. User Axel1988 wist het in een ander topic mooi te verwoorden:quote:Op vrijdag 15 april 2011 00:13 schreef JiggyJ het volgende:
En daar zullen we beiden een oplossing voor moeten vinden...
Want 9 van de 10 keer kies ik ook het liefst voor een avondje in mijn eentje een film of tv kijken inderdaad.. De enige persoon ooit in mijn leven bij wiens aanwezigheid ik me net zo op mijn gemak voelde als in mijn eentje, was mijn ex...
Maar dit zul je ook herkennen, dat geeft ook weer een onbevredigend gevoel, want we willen er toch wel toe doen, ook op sociaal gebied...
Precies, de manier hoe... Gelukkig hebben we de moed nog niet opgegeven, gezien de posts op het forum. Het is hopen dat het gaat lukken.quote:Wat dat betreft heb ik wel ''coole'' vrienden om het zo maar even te noemen, maar ik moet me gewoon de moeite waard gaan voelen in hun omgeving..
Ze kraken me nooit af oid, heb helemaal geen reden om me zo te voelen bij hen... Vorige week moest ik een dag werken met mijn hoogste leidinggevende samen, ik voelde me de hele tijd alsof hij op mn nek zat, zo voorkomend en half gespannen was ik...
We moeten gaan leren om rustig te worden, niet te denken wat zou iemand van me vinden, maar '' ik ben gewoon een toffe gast'', ervanuit gaan dat andere mensen blij mogen zijn dat ze met jou mogen omgaan ipv andersom
Datzelfde geldt ( in mijn geval ) voor meiden... Ookal gaan ze zelf achter me aan, ik geef mezelf nog altijd het gevoel dat ik degene ben die wat van hen wil, terwijl zij juist ook graag bij mij willen zijn, maar daar denk ik niet aan...
Nu nog een manier hoe...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |