abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95339082
Ik wil bij ons nieuwbouwhuis op onze zolder een scheidingswand plaatsen (metal stud). Wij bereiken deze d.m.v. een vaste trap.

Links van de muur: Washok
Rechts van de muur: Slaapkamer

Nu echter een paar vraagjes:
- Brandveiligheid: dubbele (speciale) gipsplaten?
- Brandwerende deur?
- Rookmelder neem ik aan verplicht

Aantal dingen die ik niet helemaal terug kan vinden.
  maandag 11 april 2011 @ 13:07:02 #2
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95339368
quote:
- Brandveiligheid: dubbele (speciale) gipsplaten?
2x12,5mm gips=60 minuten, maar waarom? Een woning in brandcompartimenten indelen is niet echt gebruikelijk.
quote:
- Brandwerende deur?
mag, maar waarom?
quote:
- Rookmelder neem ik aan verplicht
alleen als de ruimte een verblijfsruimte is, met de toegang meer dan 15 meter vanaf je toegang van de woning.

quote:
Aantal dingen die ik niet helemaal terug kan vinden.
heb je niet echt goed gezocht.
Op de site van bijvoorbeeld Gyproc zijn de gegevens van gipsplaten wel te vinden. En de rest is standaard Bouwbesluit.
pi_95339538
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 13:07 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

2x12,5mm gips=60 minuten, maar waarom? Een woning in brandcompartimenten indelen is niet echt gebruikelijk.

[..]

mag, maar waarom?

[..]

alleen als de ruimte een verblijfsruimte is, met de toegang meer dan 15 meter vanaf je toegang van de woning.

[..]

heb je niet echt goed gezocht.
Op de site van bijvoorbeeld Gyproc zijn de gegevens van gipsplaten wel te vinden. En de rest is standaard Bouwbesluit.
Ik had begrepen (ergens gelezen) aangezien de CV en WTW installatie hier hangt dat er een brandwerende deur moest komen. Aangezien vlammen hier konden uitslaan.

Ik wil gewoon volgens de richtlijnen werken. Maar dus dit is allemaal overbodig?
  maandag 11 april 2011 @ 13:40:50 #4
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95340581
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 13:11 schreef DaYwALKuR het volgende:

[..]

Ik had begrepen (ergens gelezen) aangezien de CV en WTW installatie hier hangt dat er een brandwerende deur moest komen. Aangezien vlammen hier konden uitslaan.

Ik wil gewoon volgens de richtlijnen werken. Maar dus dit is allemaal overbodig?
60 minuten brandwerende wand en een brandwerende, zelfsluitende deur is natuurlijk prima.
Rookmelder is dus natuurlijk afhankelijk van de vluchtafstand.
Zowiezo een rookmelder in het CV-WTWgedeelte hangen. Dat van de CV en WTW had je er trouwens niet bij vermeld!
pi_95340657
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 13:40 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

60 minuten brandwerende wand en een brandwerende, zelfsluitende deur is natuurlijk prima.
Rookmelder is dus natuurlijk afhankelijk van de vluchtafstand.
Zowiezo een rookmelder in het CV-WTWgedeelte hangen. Dat van de CV en WTW had je er trouwens niet bij vermeld!
Klopt mijn fout, maar daar had ik dus gelijk in?
Iemand zei tegen mij dat die brandwerende deur niet nodig was, betreft zich wel om een opdekdeur?
  maandag 11 april 2011 @ 14:19:03 #6
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95341934
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 13:42 schreef DaYwALKuR het volgende:

[..]

Klopt mijn fout, maar daar had ik dus gelijk in?
Iemand zei tegen mij dat die brandwerende deur niet nodig was, betreft zich wel om een opdekdeur?
Gelijk heb je niet volgens mij, ik ken die regel niet tenminste. Gevoelsmatig zou ik het gewoon doen, in de CV-ruimte een rook/CO-melder hangen. Better safe than sorry!
60 minuten brandwerende deur maak je met een stompe deur en een 25mm sponning in plaats van 15mm. En dan moet er ook nog een dranger op.
  Moderator maandag 11 april 2011 @ 18:03:03 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95350680
Als je een slaapkamer op die verdieping hebt (wat zo te lezen het geval is) dan is een rookmelder zo ie zo verplicht.

maandag 11 april 2011 @ 20:21:49 #8
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_95358457
Systeemwanden zijn vaak ook een goede optie tegen brand en geluid.

Faaywanden ( VP70) voldoen hieraan.
WWW.FAAY.NL zal wel wat info opleveren.
  maandag 11 april 2011 @ 20:36:40 #9
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95359575
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 18:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Als je een slaapkamer op die verdieping hebt (wat zo te lezen het geval is) dan is een rookmelder zo ie zo verplicht.

[ afbeelding ]
sorry, maar dat kan ik uit die tekst niet opmaken hoor.
pi_95377594
Oh god, vluchtroutes:

Ze beginnen bij de deur van het laatste verblijfsgebied, tot aan je voordeur. Dus als je slecht plant intern met de ruimten kom je er zo aan. Dit was vooral een hot-item bij het ombouwen van woningen naar studentenhuizen in Groningen. De meest voordelige indeling in kamers betekende WEL rookmelders, de deuren net iets anders indelen (lees: heel knullig) en dan had je geen rookmelders nodig.

Drie keer raden wat alle huisjemelkers deden? ik vond het nog knap als studenten in hun kamer een bed konden krijgen op die manier.

Maar voor een woning speciale dueren enzo? Maak een hok om je CV en WTW heen met een stompe deur en betegel die zooi: alles opgelost.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')