abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95291024
Beste fokkers,

Ik heb al even gezocht tussen de fora, maar kon mijn klacht niet goed vinden...
De cvketel bij ons thuis lekt
pi_95291090
Goed, dat ging even iets te snel!

Ik heb al een monteur gebeld en die komt van de week kijken.
Maar nu vind ik het toch wel prettig om van te voren te ongeveer te weten wat er kapot is.
Kan ik me ook een beetje voorbereiden op de prijs...

Op internet gezocht, maar ik kan niet achterhalen hoe het lekkende onderdeel heet.

Het is een vaillant ketel, azo'n 12 jaar oud.
Aan de rechterkant, onderkant, druppelt het eruit. Er zit daar een zwart blok, waar het lang druppelt... Zowel aan de voor als aan de achterkant.

De ketel heb ik drie weken geleden bijgevuld tot 1 bar (bovenhuis) en staat nu op een 0.5 bar.
Ik heb wel het idee dat het steeds erger lekt!

Zal eens proberen een foto te maken.

Als hier iemand is die mij iets wijzer kan maken, alvast bedankt!

Groet
pi_95291509
pi_95291680
Dit is dus de cv ketel van de onderkant.
Het lekt volgens mij uit het zwarte langwerpige onderdeel aan de linkerkant.
En het drupt weg via de gaatjes van de ombouw van de ketel zelf. Zowel voor als achteraan..
  Moderator zondag 10 april 2011 @ 10:24:33 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95291754
97 33060160
  Moderator zondag 10 april 2011 @ 10:28:37 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95291845
Ik bedoel eigenlijk de volledige benaming van de ketel ;)

Vailliant HR e.d. enz.

Staat vaak op de voorkant van de ketel.
pi_95292027
Thermocompact VCW NL 244 XE
NL, Kat 2l type B11bs

Meer kan ik er niet van makenn!
pi_95292154
Tapspiraal lekt, reken op zo'n 180 euro aan materiaalkosten, de monteur is ongeveer een half á 1 uur bezig.

Indien er plaats is voor een HR ketel kan je overwegen om de gehele ketel te vervangen, hiervoor heb je wel een pvc afvoer bij de ketel nodig.
pi_95292215
Dank je wel voor de uitleg!
  zondag 10 april 2011 @ 14:52:29 #11
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_95300501
Het is inderdaad de tapspiraal die lekt, is een kwaal van die dingen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_95301858
quote:
2s.gif Op zondag 10 april 2011 14:52 schreef cvboer het volgende:
Het is inderdaad de tapspiraal die lekt, is een kwaal van die dingen.
En gezien de leeftijd mag ts al blij zijn dat deze zo oud geworden is.
Behalve de tapspiraal is ook de warmtewisselaar een erg zwak punt van deze toestellen, zeker wanneer deze verkeerd afgesteld is.

Misschien kan ts beter eens nadenken over vervanging van het toestel.
Het is nu zo'n ¤250 voor de tapspiraal, dalijk hetzelfde voor de warmtewisselaar enz, enz.
  zondag 10 april 2011 @ 16:19:04 #13
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_95304182
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 15:27 schreef klipper het volgende:

[..]

En gezien de leeftijd mag ts al blij zijn dat deze zo oud geworden is.
Behalve de tapspiraal is ook de warmtewisselaar een erg zwak punt van deze toestellen, zeker wanneer deze verkeerd afgesteld is.

Misschien kan ts beter eens nadenken over vervanging van het toestel.
Het is nu zo'n ¤250 voor de tapspiraal, dalijk hetzelfde voor de warmtewisselaar enz, enz.
En daarbij opgeteld dat nieuwe toestellen zuiniger omgaan met energie zou vervanging een goede keuze zijn. Voor mijzelf had ik de keuze snel gemaakt, alleen kunnen wij niet in de geldbuidel van de TS kijken.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_95304564
quote:
2s.gif Op zondag 10 april 2011 16:19 schreef cvboer het volgende:

[..]

En daarbij opgeteld dat nieuwe toestellen zuiniger omgaan met energie zou vervanging een goede keuze zijn. Voor mijzelf had ik de keuze snel gemaakt, alleen kunnen wij niet in de geldbuidel van de TS kijken.
Dat kunnen wij sowieso niet, vandaar dat ik het ts ook meegeeft om over na te denken.
Een veel gehoorde kreet bij dit soort toestellen die vervangen zijn door hr ketels is " dat had ik jaren eerder moeten doen, wat scheelt dat op de stookkosten"

Een overweging die ts zou kunnen maken is om de tapspiraal op Marktplaats tweedehands aan te schaffen en deze zelf te monteren en vervolgens te sparen voor een nieuw toestel.
Leasen of huren raad ik hem wel af.

Zie bijvoorbeeld deze advertentie op MP:
http://doe-het-zelf-verbo(...)YI%3D&fta_ind=1&fs=1
  zondag 10 april 2011 @ 17:24:53 #15
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_95306834
Hier hadden wel ook een lekkende/gescheurde tapspiraal in een Vaillant ketel. Zat oorspronkelijk een exemplaar van kunststof in en die hebben ze vervangen voor een exemplaar van aluminium. Kosten waren zo'n 200 euro. (alweer een jaar of 7 geleden)
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')